Oliko lapsesi todistuksen keskiarvo suurempi tai pienempi oman vastaavan todistuksesi kanssa vertailtuna?
Ihan mielenkiinnosta koska ns pisa tulosten mukaan lasten kouluarvosanat ovat laskeneet romahdusmaisesti.
Omien lasteni kohdalla en tuota ilmiötä ole havainnut. En tarkoita, että olisin itse mikään huippuälykäs vaan olen ihan tavanomainen 8 - 9 tason keskiverto ihminen.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Olisin kyllä suonut että pojille olisi tullut äidin koulupää. Itse pärjäsin pänttäämättä, mutta nämä joutuvat näkemään kauheasti vaivaa.
Tytöthän ne vasta päähän pänttääjiä ovat. Naisetkin voisi saavuttaa elämässään jotain merkittävää, esim. tehdä tieteellisen keksinnön, jos oppisivat oppimaan. Asioiden ulkoaopettelu ei ole oppimista, vaikka sillä hyvän arvosanan saakin. Arvosanat korreloivat ahkeruuden kanssa, ei älykkyyden kanssa.
Itsellä oli 7,5 ja lapsella 9,1.
Tosin mulla ei ollut oikein eväitä kotoakaan. Alkoholia, väkivaltaa ja vaihtuvia miehiä.
Mutta ovatkohan numerot vertailukelpoisia vanhoihin? Yo-kirjoituksissahan aina tietty, vakio prosenttimäärä osallistuneista saa tietyt numerot, eli jokaikinen vuosi 5 prosenttia saa kokeesta laudaturin, jne. Mutta miten on muiden numeroiden kanssa? Jos sain 90-luvulla matikassa ysin, niin onko numeron vaatimukset edelleen samat?
Aina reilusti suurempi (yli 9).Olin itse aivan umpisurkea peruskoulussa, päästötodistuksen ka. 7,8. Aloin loistaa vasta ammatillisissa opinnoissa ja todistuksen ka. oli lähes viisi (1-5) sekä amitsussa että amk:ssa.
Sama molemmilla. Toki lapset ovat ala-asteella, eli tilanne voi elää vielä paljon.