Jos omana aikani yläasteella ei olisi ollut tarkkailuluokkia, niin koko yläaste olisi mennyt pilalle
Ainakin omalta osaltani.
80-luku kyseessä. 7. luokka aivan järkyttävää menoa. 8. luokalla meidän luokalta siirrettiin varmaan ainakin 3 oppilasta tarkkikselle ja tilanne rupesi normlisoitumaan. 8. luokan loppupuoli jo lähes normaalia. 9. luokan aika ihan asiallista. Ei ollut enää juuri mitään häiriötä koko aikana. Lukioaika oli omalta osaltani kokonaan asiallinen. Myös ala-aste oli ihan ok.
Jos nyt kuvitellaan, että mitään tarkkailuluokkia ei olisi, niin koko yläasteaika olisi mennyt täysin pilalle. Nykyäänhän niitä ei ole.
Kommentit (40)
Tyhmyys pitää jakaa tasan. Yksikään ei saa loistaa, jos ei se luokan tyhmin loista. Numeroissa 1980- luvun kymppi vastasi 1940-luvun kasin osaamista ja nykykymppi on 1980- luvun kasi ja nykykasi 1980- luvun vitonen.
Kävin myös peruskouluni 80-luvulla ja minulla on täsmälleen samanlaisia kokemuksia kuin ap:lla. Tarkkiksen välitunnitkin olivat eri aikaan kuin muilla luokilla ja heitä todellakin tarkkailtiin.
Vierailija kirjoitti:
Kävin myös peruskouluni 80-luvulla ja minulla on täsmälleen samanlaisia kokemuksia kuin ap:lla. Tarkkiksen välitunnitkin olivat eri aikaan kuin muilla luokilla ja heitä todellakin tarkkailtiin.
Niitä kriminaalinalkuja oli syytäkin tarkkailla...
Joo, onneksi mun kiusaaja sai lähtöpassit tarkkikselle 80-l alussa ja jo seiskalta. Myöhemmin istui kakkua sama sankari.
Tarkkikset oli ok, kun ne oli täynnä valkoisia poikia. Sitten kun sinne joutui mustia poikia, se ei enää ollutkaan ok.
Onneksi on noita 80-lukulaisia vuosikertomuksia tallella, joissa on yläasteen oppilasluettelot. Jokaisen ikäluokan tarkkailuluokkalaiset on myös mainittu. Sen verran oli häveliäisyyttä ettei apukoulaisia oltu listattu. Molemmat koulutusmuodot pelastivat yläasteen. Jäljelle jäänyt aines jaettiin "hankalissa aineissa" vielä tasokursseille, joita oli kaksi tai kolme aineesta riippuen. Homma pelasi kohtalaisen hyvin verrattuna nykypentujen koulunkäyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyys pitää jakaa tasan. Yksikään ei saa loistaa, jos ei se luokan tyhmin loista. Numeroissa 1980- luvun kymppi vastasi 1940-luvun kasin osaamista ja nykykymppi on 1980- luvun kasi ja nykykasi 1980- luvun vitonen.
Höpö höpö.
Muutenkin 80-luvun koulut oli levottomia, nuoriso väkivaltaista ja palj8n häiriöitä. Nykyajan nuoret on paljon fiksumpia.
80-luvulla sai häirikön poista luokasta. Meillä oli yläasteella erityisopettajan valvoma tila, minne häiriköt ohjattiin jatkamaan tuntia.
Tarkkis oli ihan toisessa rakennuksessa, matkan päässä pääkoulusta ja sinne siirrettiin pahimmat häiriköt. Oma luokka oli sen verran rauhallinen, että pahimmillekin sekoilijoille riitti satunnaiset tunnilta poistamiset.
Nykyään nuorille ei saa edes sanoa ei, ettei vaan tule nuorelle paha mieli. Ja jos tulee paha mieli, niin vanhemmat käy opettajan kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä kriminaalinalkuja oli syytäkin tarkkailla...
Eikä päässeet välkällä kuin toistensa kimppuun. Sit niiden iso, kaeismaattinen miesope hoiti tilanteen. Ikkunasta katseltiin ja lyötiin karkkivetoja kumpi idiooteista voittaa tappelun. Lopuksi opensa retuutti molemmat niskasta luokkaan. Hauskaa oli!
Tuo nimi on aivan kauhea, tarkkailuluokka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä päässeet välkällä kuin toistensa kimppuun. Sit niiden iso, kaeismaattinen miesope hoiti tilanteen. Ikkunasta katseltiin ja lyötiin karkkivetoja kumpi idiooteista voittaa tappelun. Lopuksi opensa retuutti molemmat niskasta luokkaan. Hauskaa oli!
Täsmälleen samoja muistoja Rovaniemeltä 80-luvulla. Ja se heidän miesope oli todella karismaattinen ja sai pojat kuriin pelkällä katseella. Oli hyvin pidetty myös tästä huolimatta. Jotkut halusivat jopa tuplata ysin kunhan saisi vaan jatkaa hänen luokalla.
Mun poika on tälläisellä pien luokassa jossa vain ADHD nuoria jotka eivät pärjää isossa luokassa koska häiriköivät, eivät jaksa keksittyä jne. Ajattelen et entis ajan tarkkis, nykyään ei vaan käytetä sitä termiä. Just tänään laskin että kokeiden keskiarvo tänä syksynä 8.5. Viime viikolla yksi tunnilta poistaminen häirinnän vuoksi. Olen enemmän kuin tyytyväinen pojan kouluun ja luokkaan. Oppiaineita tai kokeita ei ole mitenkään helpotettu koska kenelläkään ei oppimisessa vaikeuksia, vaan samat kokeet ja vaatimukset kuin muissakin yläasteissa. Ope on ihan huippu!
Miksi ylipäätään piti siirtyä peruskoulujärjestelmään? Mielestäni vanha rinnakkaiskoulujärjestelmä oli parempi: oppikoulu "teoreetikoille" ja kansalaiskoulu käytännönläheisemmin suuntautuneille. Oppikoulu olisi pitänyt vain muuttaa maksuttomaksi.
Meillä oli tarkkis mutta eihän ne häiriköt siellä pysyneet. Oli sitten se koulutyö aika vähäistä luokat 7.-9. Aloin itsekin lintsaamaan tunnilta. Muut lintsasi niin paljon ettei minun kaltaista pikkutekijää edes huomattu.
Muistan 90-luvulta, että tarkkiksella oli kaikki väkivaltaan taipuvaiset todella tuuliajolla olevat tapaukset, joita ei missään nimessä halunnut omalle luokalle. Harrastuksena mopot, tupakointi, alkoholi, todennäköisesti myös liimat ja/tai huumeet.
Minä kävin peruskouluni 1990-luvulla ja olen täysin samaa mieltä siitä, että jos erityisluokkia ei olisi ollut, niin kenenkään opiskelusta ei olisi tullut mitään. Tuolloin opettajilla oli lisäksi vielä auktoriteetti tallella, joten häiriköt lensivät tarvittaessa niskaperse-otteella ulos luokasta ja ehkä kuuntelemaan rehtorin saarnaa. Huomioitavaa myös on, että kännyköitä ei ollut vielä käytännössä kenelläkään.
Olen erittäin onnellinen siitä, että sain käydä kouluni aikaan jolloin kakarat pidettiin vielä kurissa eikä kukkahatut hyppineet silmille.
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin 80-luvun koulut oli levottomia, nuoriso väkivaltaista ja palj8n häiriöitä. Nykyajan nuoret on paljon fiksumpia.
Pistähän korkki jo kiinni. Aika-avaruutesi alkaa taas vääristymään.
Vierailija kirjoitti:
Tuo nimi on aivan kauhea, tarkkailuluokka.
Oletkin oiva esimerkki siitä miksi ne pitäisi saada takaisin.
Jos omana yläaste aikanani olisi ymmärretty aisti yliherkkyys ja olisi ollut mahdollista käyttää kuulisuojaimia ja opiskella eri huoneessa mitä muu luokka, niin koulumenestykseni olisi ollut huomattavasti suurempaa.