Onko EU:n ja Euroopan itäraja sama, vai missä kulkee Euroopan itäraja?
Siis, Suomen itärajalle pystytetään aitaa, mutta Venäjä kuuluu Eurooppaan mutta ei ole EU:ssa? Missä se raja sitten on, onko Moskova Euroopassa? Kertokaa mitä en ymmärrä?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Minä rakastan karttoja ja olen katsellut niitä melkein koko ikäni eli 60 vuotta.
Olen kylmän sodan lapsi, ja minulle Euroopan itäraja sulkee ulos entisen Neuvostoliiton maat. Esimerkiksi entisen Jugoslavian alue on Itä-Eurooppaa, mutta Valko-Venäjä ja Ukraina eivät ole. On mahdoton ajatus, että esimerkiksi Novgorod olisi eurooppalainen kaupunki. Tai Moskova.
Nykymääritelmän mukaan Euroopan itäraja on Uralilla ka Kaukasuksella. Höpsis.
Baltian maatkin kuuluivat Neuvostoliittoon kuten Valko-Venäjä ja Ukraina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70 -luvulla kansakoulussa minulle opetettiin että Euroopan raja menee Uralilla ja Bosporinsalmessa ja Skandinaviaan kuuluu kaksi maata: Ruotsi ja Norja. Sittemmin Suomesta tuli Skandinavian maa ja Euroopan raja on nykyisin ties missä. Totuus muuttuu kun aika kuluu.
Ei muutu, Suomi ei edelleenkään ole Skandinavian maa, vaan Fennoskandinavian. Mutta tuo Euroopan raja on sinulla oikein.
Fennoskandian.
Mitä muita maita on Fennoskandiassa?
Skandinavia
Nimeä Skandinavia ei pidä käyttää nimen Pohjoismaat rinnakkaisnimenä. Suomen kielessä Skandinavia on ensisijaisesti Ruotsin ja Norjan käsittävä alue, johon Tanska luetaan usein mukaan kuuluvaksi.
Pohjoismaat alueen nimi
Pohjoismaat isolla alkukirjaimella kirjoitettuna on erisnimi, joka tarkoittaa Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan, Islannin (sekä Färsaarten, Grönlannin, Huippuvuorten ja Jan Mayenin) muodostamaa kokonaisuutta.
Fennoskandia
Tarkoittaa aluetta, johon kuuluu Skandinavian niemimaa eli Norja ja Ruotsi (lukuun ottamatta Skånea) sekä Suomi, Venäjän Karjala ja Kuolan niemimaa. Nimi on ollut luonnontutkijoiden käytössä satakunta vuotta, ja se on tarpeellinen etenkin luonnonilmiöitä käsiteltäessä.
Vierailija kirjoitti:
70 -luvulla kansakoulussa minulle opetettiin että Euroopan raja menee Uralilla ja Bosporinsalmessa ja Skandinaviaan kuuluu kaksi maata: Ruotsi ja Norja. Sittemmin Suomesta tuli Skandinavian maa ja Euroopan raja on nykyisin ties missä. Totuus muuttuu kun aika kuluu.
Totuus ei ole muuttunut miksikään- Euroopan itäraja on edelleen Ural- vuoristo. Senverran korjaan, että Skandinaviaan kuuluvat Ruotsi, Norja ja Tanska. Nämä + Suomi, Islanti ja Färsaaret = Pohjoismaat.
Eurooppa on maanosa pohjoisella pallonpuoliskolla Euraasian mantereen läntisessä viidenneksessä. Sitä rajaavat Atlantin valtameri lännessä, Pohjoinen jäämeri pohjoisessa, Uralvuoret ja Uraljoki idässä, Kaspianmeri, Kaukasusvuoret ja Mustameri kaakossa sekä Välimeri etelässä.
Läntinen pallonpuolisko on maantieteellinen termi maapallon puoliskolle joka sijaitsee Lontoon Greenwichistä länteen.
Itäinen pallonpuolisko on maantieteellinen termi maapallon puoliskolle, joka sijaitsee Greenwichistä itään.
Pohjoinen pallonpuolisko on maapallon päiväntasaajan pohjoispuolinen osa.
Eteläinen pallonpuolisko on se maapallon osa, joka jää päiväntasaajan eteläpuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä rakastan karttoja ja olen katsellut niitä melkein koko ikäni eli 60 vuotta.
Olen kylmän sodan lapsi, ja minulle Euroopan itäraja sulkee ulos entisen Neuvostoliiton maat. Esimerkiksi entisen Jugoslavian alue on Itä-Eurooppaa, mutta Valko-Venäjä ja Ukraina eivät ole. On mahdoton ajatus, että esimerkiksi Novgorod olisi eurooppalainen kaupunki. Tai Moskova.
Totta, mutta ne olivat jonkilaisia rajatapauksia (siis kirjaimellisestikin rajatapauksia), joita ei ajatellut varsinaisesti eurooppalaisina. Neuvosto-Eesti oli enemmän eurooppalainen, Latvia ja Liettua siellä taaempana Neukkulan sylissä.
Minua muuten hämmästyttää aina vain ne ilmaukset. joiden mukaan Ukrainan-sotaa käydään "keskellä Eurooppaa" tai peräti "Euroopan sydämessä". Ranskan ja Saksan rajamailla ollaan keskellä Eurooppaa, Ukrainassa ollaan Aasiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun maantiedossa, oliko 4. luokalla....
Rajat muuttuvat mikään ei ole pysyvää.
Privet, Vladimir!
Vierailija kirjoitti:
Suomi on pohjoismaa, mutta ei ole Skandinaviaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta ne olivat jonkilaisia rajatapauksia (siis kirjaimellisestikin rajatapauksia), joita ei ajatellut varsinaisesti eurooppalaisina. Neuvosto-Eesti oli enemmän eurooppalainen, Latvia ja Liettua siellä taaempana Neukkulan sylissä.
Minua muuten hämmästytt
Länsamaalaisista suurin osa ei oleta Ukrainankaan olevan osa Eurooppaa. Minustakin Ukraina on enemmän osa venäjää kuin Eurooppaa edelleen. Mm. Kieli, kulttuuri ja sukulaissuhteet suurinpina osasyinä kuulumattomuuteen osana Eurooppaa.
Länsimaat on hieman epämääräinen kulttuurillisia, poliittisia ja maantieteellisiä seikkoja sisältävä käsite, jolla viitataan usein Yhdysvaltoihin, Kanadaan ja suureen osaan Euroopasta. Länsimaissa voidaan kulttuurillis-poliittisessa mielessä katsoa olevan mukana myös länsimaiden siirtokunnista itsenäistyneet maat, ainakin Australia ja Uusi-Seelanti.
Toisinaan länsimaiksi luetaan myös Israel, joka on länsimaiden pitkäaikainen liittolainen ja jonka väestöstä merkittäväksi koettu vähemmistö on eurooppalaista syntyperää, ja latinalaisen Amerikan maat. Vaikka Venäjä on historiallisesti määritelty eurooppalaiseksi maaksi, sen sisällyttämisestä länsimaailmaan keskustellaan edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta ne olivat jonkilaisia rajatapauksia (siis kirjaimellisestikin rajatapauksia), joita ei ajatellut varsinaisesti eurooppalaisina. Neuvosto-Eesti oli enemmän eurooppalainen, Latvia ja Liettua siellä taaempana Neu
Kielikysymys lienee syy siihen, miksi Neuvosto-Eesti tuntui eurooppalaiselta, mutta Latvia ja Liettua eivät. Jälkimmäisten kieliä ei hahmota millään tavalla, jollei ole niistä perustietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta ne olivat jonkilaisia rajatapauksia (siis kirjaimellisestikin rajatapauksia), joita ei ajatellut varsinaisesti eurooppalaisina. Neuvosto-Eesti oli enemmän eur
Latvian ja Liettuan lisäksi ukrainankieli on enemmän venäläistä kuin mitään eurooppalaista kieltä. -ohis
Luin kerran ranskalaisten teettämästä gallupista ja siinä suurin osa ei tiennyt Suomen kuuluvan Eurooppaan. Millaisiet Pisa tulokset ovatkaan Ranskassa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa en tiedä. Uralilla?
Tuota itsekin veikkaan. Eu:n rajoista en tiedä.
Euroopan raja on Uralilla, se on totta. EU ei tarkoita Eurooppaa, kaikki Euroopan maat eivät siihen kuulu. EU:n itäraja on todella osittain Suomen itäraja, raja-aita taas on eri valtioiden välillä aivan normaalia. Ainakin jos siellä rajan takana on Venäjä tai jokin muu suuri maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua muuten hämmästytt
Ukraina on Eurooppaa. Melko keskellä jopa. Ei Aasiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta ne olivat jonkilaisia rajatapauksia (siis kirjaimellisestikin rajatapauksia), joita ei ajatellut varsinaisesti eurooppalaisina. Neuvosto-Eesti oli enemmän eurooppalainen, Latvia ja Liettua siellä taaempana Neu
Ukrainahan on idempänä kuin Turkki. Kuinka se voisi olla "keskellä Eurooppaa" :D
Miksi nämä lainaukset eivät toimi?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomi kuulu Skandinaviaan.
Tornion ja Kuusamon pohjoispuoelle jäävä osa itse asiassa kuulu Skandinavian niemimaahan.
Ulkomailla, esim englanninkielisissä maissa, ei osata hahmottaa mitkä ovat "Pohjoismaat" ja siksi he pitävät Suomea kanssa osana Skandinaviaa. Varsinkin sen jälkeen kun Neuvostoliitto hajosi. Ennen sitä juotkut pitivät Suomea osana Neuvostoliittoa kun ei ollut oikeaa tietoa tai ei kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Luin kerran ranskalaisten teettämästä gallupista ja siinä suurin osa ei tiennyt Suomen kuuluvan Eurooppaan. Millaisiet Pisa tulokset ovatkaan Ranskassa..
Pisassa ei mitata maantiedon osaamista.
Mitäs tämä nyt tänne eksyi? Ihan väärä keskustelu.