Mitä ihottumaa aiheuttavaa tautia nyt liikkeellä?
Flunssaa ollut muutaman päivän, ja nyt toiseen käteen tullut muutama päivä sitten kamalannäköistä ihottumaa. Punaisia, pieniä näppylöitä rykelmissä kämmenselässä. Mietin jo, voiko olla joku rokko, mutta lapsilla ei ole ollut mitään. Minulla kyllä on atoopinen iho, mutta ihan erinäköistä ja tähän ei ole mikään kokeiltu rasva toiminut.
Kellään kokemusta tai ajatuksia, mitä voisi olla?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Pakkanen?
Minulla on kanssa ollut nyt hirveää ihottumaa käsissä ja säärissä, ilman mitään flunssaa.
Mutta vain toisessa kädessä, ei missään muualla? Olen koittanut olla nyt mahdollisimman paljon sisällä, ulkona aina hanskat kädessä, käyttänyt vaikka mitä apteekin rasvoja tuohon, mutta mikään ei auta.
Ap
Itsellä ja veljelläni myös atooppinen iho ja tiedän täysin mitä tarkoitat. Atooppisen ihon bakteeritulehdusta joka iskee helpoiten sormiin. Ei siinä oikein muuta voi, kuin pitää kädet puhtaana ja kuivana. Jos pahaksi menee niin kannattaa ajoissa kaksi kertaa päivässä vahvinta kortisonivoidetta mitä ilman resepti saa. Sibicort 2% taisi olla (en oo ihan varma). Parhaiten toimii, kun peset ja kuivaat kädet ennen nukkumaanmenoa ja voitelet ihottuma-alueen kortisonivoiteella.
Muista, että kortisoni heikentää ja ohentaa ihoa. Käytä vain kuurina ja tarkkaan.
Nyt talvisin iskee helposti, kun kädet hikoaa hanskoissa ja iho heikkona jatkuvista lämpötilavaihteluista.
En tiiä mutta mullakin on ollut. Sibicort ja benanthen on auttanut, mutta jos käsiä kastelee, ihottuma tulee takaisin.
Pakkanen ilman hanskoja villitsee ihottumaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ja veljelläni myös atooppinen iho ja tiedän täysin mitä tarkoitat. Atooppisen ihon bakteeritulehdusta joka iskee helpoiten sormiin. Ei siinä oikein muuta voi, kuin pitää kädet puhtaana ja kuivana. Jos pahaksi menee niin kannattaa ajoissa kaksi kertaa päivässä vahvinta kortisonivoidetta mitä ilman resepti saa. Sibicort 2% taisi olla (en oo ihan varma). Parhaiten toimii, kun peset ja kuivaat kädet ennen nukkumaanmenoa ja voitelet ihottuma-alueen kortisonivoiteella.
Muista, että kortisoni heikentää ja ohentaa ihoa. Käytä vain kuurina ja tarkkaan.
Nyt talvisin iskee helposti, kun kädet hikoaa hanskoissa ja iho heikkona jatkuvista lämpötilavaihteluista.
Täytyy varmaan hakea tuota Sibicortia vielä testiin, nyt olen hydrokortisonia laittanut muun muassa, mutta se tuntui enemmänkin ärsyttävän kuin auttavan. Mietin jo, pitäisikö mennä lääkäriin, mutta aikoja tuntuu olevan aika tiukassa ja kaukana.
Ei ole kyllä koskaan tällaista ollut, vaikka aiemmin esim. iho kasvoista hilseillyt kuivuudesta!
Ap
Allergia, saippuat, pesuaineet, kuivuus, pakkanen, villa, vaate, lisäaine, ruokalajike, juoma, stressi? Olisiko lääkevoide tai sibicort. Mitä kokeilisit tai uskaltaa.
Harvoin käsissä ihottumaa mutta nyt pakkasella pätkähti punaiseksi. Ei siinä auta kuin voidella perusvoiteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkanen?
Minulla on kanssa ollut nyt hirveää ihottumaa käsissä ja säärissä, ilman mitään flunssaa.
Mutta vain toisessa kädessä, ei missään muualla? Olen koittanut olla nyt mahdollisimman paljon sisällä, ulkona aina hanskat kädessä, käyttänyt vaikka mitä apteekin rasvoja tuohon, mutta mikään ei auta.
Ap
Vaikea sanoa. Itselläni alkoi kyllä tällainen oireilu alunperin yhdestä kädestä, sitten tuli symmetrisesti toiseenkin käteen.
Kannattaa muuten tulehtuneen näköiseen ihottumaan kokeilla tällaista pesuvaahtoa:
https://www.yliopistonapteekki.fi/erisept-chg-pesuvaahto-200-ml-55914
Sain idean siitä, kun atooppisen koiran ihotulehduksiin käytettiin tuota samaa vaikuttavaa ainetta sisältävää shampoota. Ja se on minulla tepsinyt aina, kun on ollut erityisen paha ihottuma.
Vierailija kirjoitti:
Kortisonivoidetta pitää nimenomaan käyttää riittävän pitkään ja voidella iho 3 kertaa päivässä riittävällä määrällä. Ei mitään kevyttä sipaisua silloin tällöin.
Itse saan aina jotain rokon näköistä punapilkkuista ihottumaa rintakehään ja kaulaan, jos olen flunssassa. Se kyllä häviää itsestää parissa päivässä ilman eri hoitoa. Joskus ihottuma tulee juuri ennen kuumetta, jolloin tiedän tulevani kipeäksi. Todella outo juttu, johon lääkärikään ei ole osannut sanoa juuta eikä jaata. Että on sitä kaikenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy varmaan hakea tuota Sibicortia vielä testiin, nyt olen hydrokortisonia laittanut muun muassa, mutta se tuntui enemmänkin ärsyttävän kuin auttavan. Mietin jo, pitäisikö mennä lääkä
Ei olla vielä lääkäriä tavattu joka tuntisi tämän vaivan. TK lääkäri sanoo vain, että jos menee pahaksi, niin pyydä lähete ihotautipolille.
Voi hyvä tavaton. Onko jo "kiipeää reittä pitkin ylöspäin" kielletty ilmaus tällä palstalla? Kyse oli polvitaipeesta lähtevästä atooppisesta ihottumasta, ei sen riettaammasta.
Vierailija kirjoitti:
Allergia, saippuat, pesuaineet, kuivuus, pakkanen, villa, vaate, lisäaine, ruokalajike, juoma, stressi? Olisiko lääkevoide tai sibicort. Mitä kokeilisit tai uskaltaa.
Joo no stressiä kyllä varmaankin on, ja muuton johdosta tullut nyt enemmän siivottua varsinaisilla pesuaineilla (normaalisti luonnonmukaisemmilla). En tiedä, voiko joku allergiakin nyt olla puhjennut. Taidan tuota Sibicortia kokeilla, kun niin moni sitä suositellut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä tavaton. Onko jo "kiipeää reittä pitkin ylöspäin" kielletty ilmaus tällä palstalla? Kyse oli polvitaipeesta lähtevästä atooppisesta ihottumasta, ei sen riettaammasta.
No nyt se tuli lainausmerkeissä. On tämä yksi taidelaji.
Sitä piti kysyä, että miten erottaisi punajäkälän ja atooppisen ihottuman toisistaan? Kortisonivoide lievittää ajoittaista kutinaa vain vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kortisonivoidetta pitää nimenomaan käyttää riittävän pitkään ja voidella iho 3 kertaa päivässä riittävällä määrällä. Ei mitään kevyttä sipaisua silloin tällöin.
En tiedä mistä "sipaisusta" puhut. Lue uudestaan. Puhuin "kuurista".
Tottakai "riittävä määrä". Tämän vaivan kanssa se vaan vaihtelee paljon.
AP:lle: Ei olla vielä löydetty lääkäriä joka tämän vaivan tuntisi. TK lääkärit sanoo vain, että jos menee pahaksi, pyydä lähete ihotautipolille. Kerran minulla tuli koko keskisormen peittää rupipanssari Lapin reissun aikana. Kun kotiin pääsin niin kyllä sitä sibicorttia läträsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä "sipaisusta" puhut. Lue uudestaan. Puhuin "kuurista".
Tottakai "riittävä määrä". Tämän vaivan kanssa se vaan vaihtelee paljon.
AP:lle: Ei olla vielä löydetty lääkäriä joka tämän vaivan tuntisi. TK lääkärit sanoo vain, että jos menee pahaksi, pyydä lähete ihotautipolille. Kerran minulla tuli koko keskisormen peittävä rupipanssari Lapin reissun aikana. Kun kotiin pääsin niin kyllä sitä sibicorttia läträsin.
Pakkanen?