Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asunnon vesilaskutus ja mittarit

Vierailija
06.12.2023 |

Monissa taloyhtiöissä on jo käytössä etäluettavat huoneistokohtaiset vesimittarit. Vuokrataloyhtiöön missä asun on asennettu pari vuotta sitten edellämainitut mittarit ja ennakkolaskutus vajaan parin vuoden vedenkulutusseurannan perusteella alkaa vuoden vaihteen jälkeen. Monelle vuokralaiselle oli melkoinen yllätys kuinka suuri ennakkolasku vedenkulutuksesta on nyt tulossa. Yllätys olisi ollut vältettävissä jos asukkaat olisivat myös itse voineet seurata etäluettavaa mittaria vaikka puhelimensa välityksellä, mutta tällaisesta mahdollisuudesta ei ole ainakaan kerrottu. Jos mitrarilukemia olisi ollut mahdollisuus seurata moni olisi varmasti muuttanut kulutustottumuksiaan veden käytön suhteen. Millaisia kokemuksia muilla vuokralla asuvilla on näistä mittarilukemiin perustuvista vesimaksuista?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että tänä päivä olisi laskutusta kehitetty niin paljon, että mittarilukemat ohjautuisivat laskutusjärjestelmään ja kulutus menisi kuukausittain etämittarin lukemien perusteella. Nämä kerran vuodessa tulevat tasauslaskut saavat vuokra-asunnoissa asuvat pelkäämään vedenkulustaan ellei se sitten ole tarkoituskin. Monet varsinkin yksityiset vuokranantajat eivät selvitä tätä vesilaskutusasiaa tarpeeksi hyvin ja joiltakin taitaa jäädä vuokrasopimusta tehtäessä kokonaan mainitsemattakin asia (maininta tasauslaskusta saattaa olla pienellä präntillä sopimuksessa eikä vuokralainen huomaa sitä tai jos on nuoresta vuokrakaisesta kysymys ei kenties ymmärrä edes asiaa ellei sitä kunnolla erikseen selvitetä).

Vierailija
42/76 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitiski ja varsinkin jos huuhtoo  astiat juoksevalla vedellä kuluttaa aivan uskomattoman paljon vettä. Taitaa mennä n.12 litraa/minuutti jos juoksuttaa vettä hanasta tai suihkusta. Vuokranantajat saisivat kyllä varustaa kaikki vuokraamansa asunnot astianpesukoneella mikä vähentäisi veden kulutusta. Astianpesukoneen hankinta vuokra-asuntoon omaan piikkiin on vuokralaisille turhan iso investointi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille lähetetään tasauslasku vain kerran vuodessa. Ja vieläpä joulukuussa, kun on muutenkin rahanmenoa. Just maksoin n. 450 euron laskun, kyllä harmittaa. Asun yksin. Käyn joka päivä suihkussa, mutta sammutan hanan saippuoinnin, hiustenpesun ym. ajaksi. Ennakkoa maksoin ennen 15 euroa kuukaudessa, vähän aikaa sitten nostin summan 25 euroon. Luulin vessanpöntön vuotavan, mutta huoltomies ei löytänyt vikaa. En tiedä, miksi tasauslasku on noin suuri. Voi kun se edes lähetettäisiin useamman kerran vuodessa.

Vierailija
44/76 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille lähetetään tasauslasku vain kerran vuodessa. Ja vieläpä joulukuussa, kun on muutenkin rahanmenoa. Just maksoin n. 450 euron laskun, kyllä harmittaa. Asun yksin. Käyn joka päivä suihkussa, mutta sammutan hanan saippuoinnin, hiustenpesun ym. ajaksi. Ennakkoa maksoin ennen 15 euroa kuukaudessa, vähän aikaa sitten nostin summan 25 euroon. Luulin vessanpöntön vuotavan, mutta huoltomies ei löytänyt vikaa. En tiedä, miksi tasauslasku on noin suuri. Voi kun se edes lähetettäisiin useamman kerran vuodessa.

On kylllä kumman iso. Asun yksin maksan 18 e/ kk.   Sain just tasauksessa 19 euroa takaisin.

Vierailija
45/76 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä tihkuu vesiä ympäri vuorokauden.  Esim vessanpöntön valumaa ei helposti huomaa.

Yks vuos mulla tippui keittiön hanaa, hitaasti, niin ettei tippaääntä kuulunut ja vessa fuskasi.  En tullut heti soittaneeksi huoltoon, tasaus oli 80 euroa   kyllä sain vikkelesti huoltomiehen oyydettyä,  caihtou vessan pöntön sisukset ja uuden hanan keittiöön.  ( Ne ovat omistuasunnossakin taloyhtiön.)  Nyt olen aina saanut vähän takaisin.

-Ei?? Kävivät tarkistamassa, mitään vikaa ei kuulemma ole. On uusi asuntokin. 

Vierailija
46/76 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli tasauslasku 900 euroa vedestä vuoden aikana. Olin jo maksanut 18e/kk ennakkomaksua mutta tuo 900e tuli päälle ihan yllättäen, en voinut myös seurata omaa kulutusta. 

Ihmettelen sitä, että miksi ennakkomaksu on vain tuon 18e, kun taloyhtiö itsekin sanoi, että tietyn verran on "keskikulutus" ja laskin että silläkin kulutuksella tulisi iso tasauslasku tuon 18e päälle. Eli silloinhan johdetaan ns harhaan. Laskin että 1min suihku per päivällä saisi tuon 18e vesilaskun per kuu ja se ei ole mahdollista.

En tiennyt että vesi maksaa, näin paljon.

Asun siis pienessä kaksiossa ja vielä yksin, ei ole kylpyammetta tms. 

Kannattaa tarkistaa ne laskut ja pyytää vedenkulutuksen seurannasta summat kahdelta edelliseltä vuodelta. Meidän sukulaisella tuli myös kummallisen iso lasku verrattuna aikaisempaan. Selvisi, että on laskettu väärin, laskelma oli tehty kahden vuoden takaisen summan perusteella, vaikka se vuoden takainen oli laskutettu jo. Eli yritettiin laskuttaa vuosi 2021 kahteen kertaan.  Siinä vuokra-asunto, jossa tasauslaskut menee vuokranantajalle ja vuokranantaja alkoi ihmetellä kummallista poikkeamaa, selvittelin sitä sitten sukulaisen kanssa. 

Vierailija
47/76 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että tänä päivä olisi laskutusta kehitetty niin paljon, että mittarilukemat ohjautuisivat laskutusjärjestelmään ja kulutus menisi kuukausittain etämittarin lukemien perusteella. Nämä kerran vuodessa tulevat tasauslaskut saavat vuokra-asunnoissa asuvat pelkäämään vedenkulustaan ellei se sitten ole tarkoituskin. Monet varsinkin yksityiset vuokranantajat eivät selvitä tätä vesilaskutusasiaa tarpeeksi hyvin ja joiltakin taitaa jäädä vuokrasopimusta tehtäessä kokonaan mainitsemattakin asia (maininta tasauslaskusta saattaa olla pienellä präntillä sopimuksessa eikä vuokralainen huomaa sitä tai jos on nuoresta vuokrakaisesta kysymys ei kenties ymmärrä edes asiaa ellei sitä kunnolla erikseen selvitetä).

Niin se tapahtuukin tänä päivänä. Mutta ei vanhoihin järjestelmiin aleta muutoksia tehdä, se on kallista. Se on vuokranantajatahosta kiinni, miten vuokralaisilta laskutetaan. Tämä systeemi on nykyään lakisääteinen ja ollut pari vuotta voimassa. Tiedän tämän kun olen näköalapaikalla suunnittelutoimistossa, tosin vain sihteeri mutta osallistun suunnitelmien tekoon viimeistelyvaiheessa.   

Vierailija
48/76 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kylllä kumman iso. Asun yksin maksan 18 e/ kk.   Sain just tasauksessa 19 euroa takaisin.

Ei voi verrata ilman että tietää mitä vesi maksaa. Saattaa vaihdella reilustikin.

Vierailija
49/76 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kertaa vuodessa saan n. 40€ hyvitystä eli n. 80€ vuodessa

Vierailija
50/76 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaan vedestä 25€ kuussa per henkilö. Viime vuonna tuli takaisin 230€.

Vierailija
51/76 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukilaisten olisi hyvä muistaa, että Kelan asumistuen myöntämisperusteissa hyväksytään vedenkulutuksesta vain 20 euroa/kuukaudessa asukasta kohden. Tuo 20 euroa henkilöä kohti on aika vähän jos kysymyksessä on perhe, jossa on useampi pikkulapsi ja pyllyjen pesua joudutaan tekemään useamman kerran päivässä ja pyykkikone pyörii lähes päivittäin. Jos vesi laskutetaan kulutuksen mukaan niin miksi sitten ei myös lämmitystä, itse viihdyn viileässä lämpöasteessa 19-20 ja naapuripariskunta valittaa kylmyyttä vaikka heillä on patteritermostaatit väännetty täysille ja asteita on 24.

Vierailija
52/76 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkuihin pitäisi saada ajastin max 5min ja sen jälkeen tauko 0,5h.  Loppuisi läträäminen 

Vierailija
53/76 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko taloyhtiö veloittaa kuuma- ja kylmävesikuutioista? Se olisi aika oleellinen tieto. 

Ei ole ollenkaan oleellinen tieto. Vedestä voidaan laskuttaa ainoastaan sen hinnan mukaan. Taloyhtiö ei voi maksattaa asukkailla vedestä ylimääräistä.

Vierailija
54/76 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistukilaisten olisi hyvä muistaa, että Kelan asumistuen myöntämisperusteissa hyväksytään vedenkulutuksesta vain 20 euroa/kuukaudessa asukasta kohden. Tuo 20 euroa henkilöä kohti on aika vähän jos kysymyksessä on perhe, jossa on useampi pikkulapsi ja pyllyjen pesua joudutaan tekemään useamman kerran päivässä ja pyykkikone pyörii lähes päivittäin. Jos vesi laskutetaan kulutuksen mukaan niin miksi sitten ei myös lämmitystä, itse viihdyn viileässä lämpöasteessa 19-20 ja naapuripariskunta valittaa kylmyyttä vaikka heillä on patteritermostaatit väännetty täysille ja asteita on 24.

Minulle kela ei ole koskaan maksanut mitään. Itse olen maksanut. 20 € riittää vallan hyvin.

Vierailija
55/76 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme omakotitalossa mutta meillä ei mene vedestä maksua. 

Vierailija
56/76 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kylmävesi 4.5 e ja lämmin 8.5 e.

Mittari kotona,voi seurata kulutusta.

Siinä havahtuu omaan kulutustottumukseen kun seuraa miten kuluu vettä.Ja joutuu maksaan itse.

Mielestäni ennakkomaksu 25 e/hnklö kk on reilu.Saako kukaan palautusta yleensä vuoden lopulla?

En saa. Olen satolla vuokralla. Taitaa tulla aikamoiset mätkyt kun muutan pois?

Vierailija
57/76 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua huolestuttaa että tasauslasku tulee vasta kun muutan pois. Käyn päivittäin suihkussa, pesen pyykkiä viikottain ja tiskikone on rikki. Pelkään että tässä käy vielä ohrasesti...

Tottakai tasauslasku tulee kun muutat pois, seuraava asukas ei vesiäsi maksa vaan aloittaa nollasta!

Paljonko on vesimaksun ennakko/kuukausi? Ehkä voisit vähentää kulutusta tai ryhtyä jo nyt säästämään tasauslaskua varten, kun kuulostaa siltä, että et vettä säästele.

25 euroa / kuukausi. Miten voisin alkaa säästelee?

Vierailija
58/76 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä takapajula se on, ettei olisi vesimittareita jokaisessa taloudessa omansa? Olen asunut ulkomailla jo kauan ja minulla on ollut aina omat mittarit: vesi, sähkö, kaasu. Niitä on helppo seurata, senkun katsoo kulutuksen mittarista. Vaihdoin toiseen firmaan ja nyt on kaikki kännykässä kulutusseuranta ja laskutus. 

Vierailija
59/76 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuessani Keski-Euroopassa törmäsin tähänkin - pattereissa oli ja varmaan on vieläkin kalorimetrit eli haihtumiseen perustuvat mittarit. Tuolla saatiin lämmityskulu jaettua. Olisi hyvä systeemi Suomeenkin, kun jotkut pitävät ikkunoita auki samaan aikaan kun patteriventtiili on vitosella.

Vierailija
60/76 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuessani Keski-Euroopassa törmäsin tähänkin - pattereissa oli ja varmaan on vieläkin kalorimetrit eli haihtumiseen perustuvat mittarit. Tuolla saatiin lämmityskulu jaettua. Olisi hyvä systeemi Suomeenkin, kun jotkut pitävät ikkunoita auki samaan aikaan kun patteriventtiili on vitosella.

Tämä olisi kyllä hyvä systeemi jos ei sitten ole hirmu kallis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän