Vuokra-asunnon vesilaskutus ja mittarit
Monissa taloyhtiöissä on jo käytössä etäluettavat huoneistokohtaiset vesimittarit. Vuokrataloyhtiöön missä asun on asennettu pari vuotta sitten edellämainitut mittarit ja ennakkolaskutus vajaan parin vuoden vedenkulutusseurannan perusteella alkaa vuoden vaihteen jälkeen. Monelle vuokralaiselle oli melkoinen yllätys kuinka suuri ennakkolasku vedenkulutuksesta on nyt tulossa. Yllätys olisi ollut vältettävissä jos asukkaat olisivat myös itse voineet seurata etäluettavaa mittaria vaikka puhelimensa välityksellä, mutta tällaisesta mahdollisuudesta ei ole ainakaan kerrottu. Jos mitrarilukemia olisi ollut mahdollisuus seurata moni olisi varmasti muuttanut kulutustottumuksiaan veden käytön suhteen. Millaisia kokemuksia muilla vuokralla asuvilla on näistä mittarilukemiin perustuvista vesimaksuista?
Kommentit (76)
Vesimittarit ovat aina asunnossa. Niitä pystyy kyllä seuraamaan jos haluaa. Mielestäni nämä etäluettavat mittarit ja niiden pakkokäyttö on huono uudistus. Parempi olisi se vanha, että jaettaisiin vesilasku pääluvun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli tasauslasku 900 euroa vedestä vuoden aikana. Olin jo maksanut 18e/kk ennakkomaksua mutta tuo 900e tuli päälle ihan yllättäen, en voinut myös seurata omaa kulutusta.
Ihmettelen sitä, että miksi ennakkomaksu on vain tuon 18e, kun taloyhtiö itsekin sanoi, että tietyn verran on "keskikulutus" ja laskin että silläkin kulutuksella tulisi iso tasauslasku tuon 18e päälle. Eli silloinhan johdetaan ns harhaan. Laskin että 1min suihku per päivällä saisi tuon 18e vesilaskun per kuu ja se ei ole mahdollista.
En tiennyt että vesi maksaa, näin paljon.
Asun siis pienessä kaksiossa ja vielä yksin, ei ole kylpyammetta tms.
Sulla tiputtaa hanat ja vessanpönttö. Huollatuta ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikille koko talolle on sama etälaskutus. 25 e kk hlö. Ei sitä kulutuksen mukaan määrätä. Vuoden päästä tasataan.
Onkohan missään laskuria missä näkisi paljonko tuolla saa vettä?
riippuu kunnasta. Jokaisella eri taksat.
meillä 3 aikuista, ja tuo piti tänä vuonna aika hyvin paikkaansa. Mies ottaa päivittäin 2 min suihkun, poika kolme kertaa viikossa 10-15 min suihkun ja minä kahdesti viikossa 8-10 min suihkun.
Viime vuonna saimme 140 euron mätkyn. Sen jälkeen minä lyhensin suihkuja ja poika lopetti jokapäiväiset suihkut. Mies ei tehnyt mitään toisin.
Kirjoittelet höpöjä. Jos poika kävi suihkussa 3x viikossa, niin ei ole voinut "lopettaa jokapä
ennen poika kävi joka päivä suihkussa, nyt kävi joka toinen päivä, niin eikö siitä tule 3 suihkukertaa viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Kulutin siis noin 15000 litraa kuussa vettä, mittarin mukaan. Siitä toi 900e lasku.
Noin 500 litraa vuorokaudessa? Keskimääräinen vedenkulutus on 120 litraa vuorokaudessa yhdeltä henkilöltä.
Vierailija kirjoitti:
Minua huolestuttaa että tasauslasku tulee vasta kun muutan pois. Käyn päivittäin suihkussa, pesen pyykkiä viikottain ja tiskikone on rikki. Pelkään että tässä käy vielä ohrasesti...
Tottakai tasauslasku tulee kun muutat pois, seuraava asukas ei vesiäsi maksa vaan aloittaa nollasta!
Paljonko on vesimaksun ennakko/kuukausi? Ehkä voisit vähentää kulutusta tai ryhtyä jo nyt säästämään tasauslaskua varten, kun kuulostaa siltä, että et vettä säästele.
Meillä on vesiennakko ja mittarit kylpyhuoneen katossa luukun alla..
Vierailija kirjoitti:
Mikä luulet että on taloyhtiön vastaus kun sanot, että kulutuksesi on ollut ihan sama koko ajan mutta lasku onkin huomattavasti korkeampi?
Saat.. nan rinollispaskat!
Oletkohan Sinä ottanut huomioon lainkaan, että taloyhtiö joutuu nykyään maksamaan huomattavasti korkeampia vesi-, jätevesi ja veden lämmityskustannuksia nyt kuin ennen? Tietenkin kustannusten nousu peritään myös Sinun käyttämästäsi vedestä, vaikka oletkin kova kiroilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vesimittarit ovat aina asunnossa. Niitä pystyy kyllä seuraamaan jos haluaa. Mielestäni nämä etäluettavat mittarit ja niiden pakkokäyttö on huono uudistus. Parempi olisi se vanha, että jaettaisiin vesilasku pääluvun mukaan.
Huoneistokohtaiset mittarit ja kulituksen mukainen laskutus on hyvä. Jokainen maksaa omasta kulutuksesta, eika naapurin kulutuksesta. 716
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan. Tais olla 60e siitä lystistä että näät lukeman..
Vierailija kirjoitti:
Kulutin siis noin 15000 litraa kuussa vettä, mittarin mukaan. Siitä toi 900e lasku.
Meillä kuluu n. 18 kuutiota (18000 litraa) 3kk/5hlö. Säästeliäästi kyllä käytetään vettä mutta kuulostaa silti paljolta sun kulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sulla joskus jäänyt hana valumaan?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään mittarit pitääkin olla sellaisia, että asukas saa itse seurata. Välivaihe oli, että vain isännöitsijä näkee sen jälkeen kun huoneistokohtaiset tulivat pakollisiksi. Nykyään on oltava etäluettavat, joista asukas saa itse seurata vedenkulutusta. Järjestelmiä on kahdenlaisia, puhelimella luettavia tai niin että on huoneistonäytöt.Huoneistonäyttöjen ongelmaksi on osoittautunut, että joskus asukkaat vievät ne muutossa mukanaan, varsinkin kun jos on ulkopuolinen muuttoporukka, joka ei tiedä mikä se on. Vanhoissa mittareissa, kun ne olivat vielä paikalla luettavat, asukas pystyikin seuraamaan, mutta harva vain osaa tai älyää sitä tehdä.
Se on tyypillistä, että oma vedenkulutuksen paljous tulee monelle yllätyksenä sen jälkeen kun huoneistokohtaiset asennetaan, ei se ole pelkästään vuokrataloissa. Kun on totuttu holtittomaan, niin ei ymmärretä että laskutus tehdään keskikulutuksen perusteella, kun on maltillisiakin vedenkä
Öööö. Mittarit eivät edelleenkään ole pakollisia. Paitsi uusissa asunnoissa.
Vain runsasta hikiliikuntaa tai likaisia töitä tekevät tarvitsevat joka päivä suihkun. Muille riittää kerran kolmessa päivässä, siinä välissä voi pesta kerran päivässä kainalot ja kasvot*2.
Puhtaan paidan. alkkarit ja sukat vaihdan kerran kolmessa päivässä. Pikkuhousunsuojan toki kerran pari päivässä.
Niin. Se vesi maksaa. Ja turha veden kulutus kuluttaa turhaan luontoa. Ennemmin olen joskus vähän vähemmän raikas kuin kerskakulutan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli tasauslasku 900 euroa vedestä vuoden aikana. Olin jo maksanut 18e/kk ennakkomaksua mutta tuo 900e tuli päälle ihan yllättäen, en voinut myös seurata omaa kulutusta.
Ihmettelen sitä, että miksi ennakkomaksu on vain tuon 18e, kun taloyhtiö itsekin sanoi, että tietyn verran on "keskikulutus" ja laskin että silläkin kulutuksella tulisi iso tasauslasku tuon 18e päälle. Eli silloinhan johdetaan ns harhaan. Laskin että 1min suihku per päivällä saisi tuon 18e vesilaskun per kuu ja se ei ole mahdollista.
Läträät kyllä ihan uskomattoman määrän vettä tai sitten teillä on todella kallis vesi taloyhtiössä! Meillä nelihenkisessä perheessä pelkällä tuolla sinun tasausmaksulla maksetaan kahden vuoden vedet. Ja teini-ikäiset lapset siis, jotka käy joka ilta suihkussa. Ja kesäisin siis kastellaan kasvimaata samalla vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Vuotaako sinulla joku siellä kotona? Hana tai vessanpönttö? 15 m3 on todella paljon yhden hengen vedenkulutukseksi kuukaudessa! Suomalaisen keskimääräinen kulutus oli jossain tilastotutkimuksessa 113 litraa vuorokaudessa eli hieman yli 3 kuutiota kuussa! Sulla viisinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läträät kyllä ihan uskomattoman määrän vettä tai sitten teillä on todella kallis vesi taloyhtiössä! Meillä nelihenkisessä perheessä pelkällä tuolla sinun tasausmaksulla maksetaan kah
Hänellä tihkuu vesiä ympäri vuorokauden. Esim vessanpöntön valumaa ei helposti huomaa.
Yks vuos mulla tippui keittiön hanaa, hitaasti, niin ettei tippaääntä kuulunut ja vessa fuskasi. En tullut heti soittaneeksi huoltoon, tasaus oli 80 euroa kyllä sain vikkelesti huoltomiehen oyydettyä, caihtou vessan pöntön sisukset ja uuden hanan keittiöön. ( Ne ovat omistuasunnossakin taloyhtiön.) Nyt olen aina saanut vähän takaisin.
forsan op" ISÄNNÄISIJÄ MOI"SANTERI. lähetti minulle kirjallisen selitys pyynnön kun en vastannus soitti. mittarit kun tuli vesi lasku putosi 32e 12e oli isännäissijälle järkytys alkoi minua ex mökki talkkaria neuvomaan lattia kaivoista LIIAN VÄHÄN KULUTUSTA. tyttö yritti pätee opetti isäänsä naimaan
miksi me eltetään kuntien vuokraa kasermeissa oloilivia tyhjän pantteja forssan kela hyvin mustan puhuva
Veden kuutiohinta 5,80 kylmä ja 9.40 kuuma
Yksin asuen, maksan ennakkoa 18 euroa kuussa, sain tasaushyvitystä nyt just kuun vaihteessa 19 euroa.
En käy joka päivä suihkussa kun en ole työelämässä, taloyhtiön saunassa kerta viikkoon, astianpesukone on, pyykit pesen omalla koneella kylppärissä.
Vesiä säästän silleen että keittiön hukkavedet ( esim ennen juomavettä lasketut ) juoksutan astiaan jolla taas huuhtaisen vaikka jugurttikipot tai keittoastiat tms