Opettaja, mistä pisa-tulosten romahdus mielestäsi johtuu?
Yli kahdenkymmenen vuoden kokemuksella vastaus on minusta hyvin yksinkertainen: Pisa-tulosten lasku osuu yksiin sen kanssa, kun koko normaali perinteinen opetus romutettiin. Tilalle tuli ilmiöoppimista, projekteja, digihuseerausta jne. Ylipäätään koko oppimiskäsitys (ja opetusmenetelmät sen mukana) on muutettu. Kuvitellaan, että oppilas ja oppilaat aktiivisesti ITSE löytävät ja konsturoivat tiedon. Ja pah! Kunnon opettajajohtoinen frontaali-opetus on paljon tehokkaampaa ja auttaa kaikkia oppilaita. Opiskelu käytävillä, säkkituoleilla ja puolapuissa roikkuen on lopetettava. Tai annosteltava harkitusti.
Tässä päättäjille helpot suuntaviivat oppimistulosten parantamiseen
- Paluu takaisin opettajajohtoiseen opetukseen. Sen ei tietenkään pidä olla ainoa opetuksen sisältö, mutta monta askelta takaisin siihen suuntaan.
- Ryhmäkoot maltilliseksi
- Opettajien työn fokuksen kohdentaminen itse opettamiseen (pois kaiken maailman turha sälä, jota opettajille on sälytetty kehityskeskusteluista, kirjaamisvelvollisuuksista, tiimeistä jne. lähtien).
- Kännykät pois
- Valta pois lapsilta ja takaisin aikuisille
- Vanhemmille maalaisjärkeä ja ymmärrys siitä, että jokainen lapsi 100% varmuudella yrittää selittää hölmöilynsä parhain päin eli jos opettaja ilmoittaa lapsen tehneen jotain, vanhempi uskoo opettajaa (jolla ei olisi aikaa ylimääräisille töille näiden selvittelyjen ja vanhempien tiedottamisen muodossa ja jolla ei ole mitään intressiä valehdella)