Minkälainen paikka Nokian Vihola on asua?
Sopiiko lapsiperheelle? Häiritseekö Eden vieressä, kuuluuko sieltä melua? Onko lähellä palveluita esim. kauppaa, koulu, päiväkoti ym. Kertokaa jotka tunnette paikkaa yhtään :)
Kommentit (29)
Alue on rauhallista ja järvi on lähellä. Kumitehdaskaan ei haise Viholassa asti.
Onko Eden mielestäsi liian lähellä? Siinähän on ravintolat ym. ja paljon turisteja, eihän niitä liiku alueella öykkäröimässä iltaisin tai öisin?
Eli en ole ehkä ihan oikea ihminen vastaamaan. No, ei siitä ainakaan meille asti ole mitään vaivaa.
Minä en ole törmännyt tuohon ilmiöön, että ihmiset olisivat jotenkin tympeitä Nokialla. Nokiallahan on hurjasti muualta muuttaneita, joten kuka voi sanoa, kuka niistä tympeistä ihmisistä on syntyperäinen nokialainen.
Monesti ihmisillä syntyy mielikuva jostain ihan muiden kertomien perusteella tai jostain vanhasta asiasta mikä ei enää edes pidä paikkaansa. Jokaisen tulisi itse kokemuksen kautta määritellä mielipiteensä.
Onko lapsenne olleet viholan päiväkodissa tai koulussa, ovatko viihtyisiä paikkoja? Olen harkinnut myös perhepäivähoitajaa. Niin ja eihän meillä toisaalta ole vielä sitä asuntoakaan siellä... ;)
-ap-
Ja omassa tuttavapiirissäni on lukuisia paljasjalkaisia nokialaisia ja heidän perheitään. siksi tiedän mistä puhun. Asuessani Nokialla naapurit oli toki ihan ystävällisiä ja arkiaskareet sujuu ihan mukavasti. Paitsi että tosiaan keskustassa ja sen liepeillä haisee se kumitehdas häiritsevästi. ystävyyssuhteissa nokialaisten omalaatuisuus tulee kyllä ilmi. Poliittisesta suuntauksesta en ole tehnyt mitään havaintoa, muuten kuin se saattaa näkyä tilanteissa joissa et uskoisi sen näkyvän esim. urheiluseuroissa tms.
Kuulemma he ovat tykänneet olla siellä.
Vierailija:
Ihmisten asenteista se on kiinni. Koko kaupunki edustaa " punaisia puolueita" .Jos olet töissä jossain tehtaassa voit ehkä sopeutua, mutta akateemisena Tampereella työssäkäyvänä et voi.
Muutin tänne vähän yli kakskymppisenä, eikä minulla ole ollut mitään vaikeuksia sopeutua, vaikka olenkin akateeminen töissä käyvä.
Meillä on kolme lasta ja hoitopaikat ja terveyden huolto on pelannut yllättävänkin hyvin. Lisäksi kela toimii moitteettomasti ja paikallisessa pankissa olen saanut erinomaista palvelua!
Tietysti voihan syynä olla se, etten kulje naama väärin päin, vaikka vastassa olisikin ' punainen kommarikumityöläinen' .
Itse olen törmännyt kylmäkiskoisuuteen ja selän takana puhumiseen kaikkialla Savosta Satakuntaan.
jota kaupungin punaisuus ei lainkaan haittaa.
Saavuttuasi isäntä ei välttämättä kuitenkaan puhu sinulle sanaakaan koko aikana. Tai jos joku yhteisistä tuttavista menee naimisiin/sairastuu/odottaa lasta jne siitä kuhisee koko lähipiiri muttei asianosaiselle puhuta asiasta MITÄÄN. ei onnitella tai pahoitella. Ja tää on ihanihan tavallista. ja mulle ainakin hyvin outoa ja omalaatuista. Ja kyse on keskenään muka hyvistä ystävistä.
Vierailija:
Saavuttuasi isäntä ei välttämättä kuitenkaan puhu sinulle sanaakaan koko aikana. Tai jos joku yhteisistä tuttavista menee naimisiin/sairastuu/odottaa lasta jne siitä kuhisee koko lähipiiri muttei asianosaiselle puhuta asiasta MITÄÄN. ei onnitella tai pahoitella. Ja tää on ihanihan tavallista. ja mulle ainakin hyvin outoa ja omalaatuista. Ja kyse on keskenään muka hyvistä ystävistä.
Olen joskus kohdannut samaa, ja se ei ollut lähelläkään Nokiaa.
Sen sijaan tuo " kuhina" kuulostaa ihan yleissuomalaiselta touhulta.
Kyllä Suomessa porukka on jo niin muuttanutta ja vaihtunutta paikassa kuin paikassa, että tällaiset yleismääritelmät ovat aivan mahdottomia.
Ollaan asuttu sekä Edenin vieressä että pohjoisessa.
Onhan täällä punaista mutta kokoomus on kovassa nousussa. Muuttovoittoaluetta ja siten siis paljon uusia nokialaisia. Peruspalvelut ovat hyvässä kunnossa (juuri mm. tuon punaisuuden takia).
Tampereelle on lyhyt matka. Esim. meiltä kotoa Stockan parkkihalliin 20 min. Toisaalta taas oman kaupungin kela ym. palvelut ovat näppärästi saatuvilla.
Tänne vaan! Ihan hienosti täällä viihtyy. Ja taitaahan se omakin asenne siihen viihtymiseen vaikuttaa:)
Joku kyseli etsinkö pelkästään positiivisia kokemuksia, en toki, kaikki kokemukset otan vastaan yhtä suurella mielenkiinnolla. Mutta olen samaa mieltä edellisen kanssa että oma asenne vaikuttaa viihtymiseen oli sitten missä hyvänsä! Nähtäväksi jää saammeko sen asunnon ja pääsemmekö muuttamaan nokialle. Ehkäpä jopa ystävystyn jonkun teistä kanssa jos nokialle päädymme ja pääsen itse toteamaan minkälaista se ystävyys niin " sisäänpäin lämpeävän porukan" kanssa oikein on mitä täällä mainostetaan!! ;-)
-ap-
Mutta onhan tuo nyt vähän hullua, että kun ihminen kysyy jostakin paikkakunnasta, että mahtaako olla viihtyisä, niin ei tule lainkaan aluksi näitä todellisia viihtyvyyteen vaikuttavia asioita, vaan ihan hämärää selontekoa punaisista kommarikuhisijoista jne. Jos heitä onkin, niin onko ap:n joku ehdoton pakko lukeutua heidän ystäväpiiriinsä? Sekö on väistämätöntä?
Kuka tuollaisilla mielipiteillä tekee kissanpaskan vertaa?
Enemmän painoa on palveluilla, kauniilla ympäristöllä, lapsiystävällisyydellä jne.
Tuo kumin haju on ainoa etäisestikään järkevä negatiivinen seikka, jota tässä on mainittu.
Ja uskokaa tai älkää, en edes ole nokialainen! Rupesi vaan olemaan niin hullu ketju, että oli pakko kommentoida.
Omaa kokemusta Viholasta ei ole, mutta tuskin Eden häiritsee.
Itse asuttiin pari vuotta Nokialla, mutta muutettiin pois kun ei tykätty koko kaupungista. Oli vaikea sopeutua.
Johtuiko ympäristöstä, ihmisistä, työstä tms.? Ollaan harkitsemassa Nokialle muuttoa ja kaikki tieto olisi kullan arvoista. Emme ole käyneet nokialla kuin kerran aikaisemmin!
Ihmisten asenteista se on kiinni. Koko kaupunki edustaa " punaisia puolueita" .
Jos olet töissä jossain tehtaassa voit ehkä sopeutua, mutta akateemisena Tampereella työssäkäyvänä et voi.
En jaksa uskoa että se on nyt niin kamala paikka miltä kuulostaa! =)