Älkää auttako liikaa
Nykyään on vaikea saada Sote palveluita ja ylipäätään mitään palveluita.
Meidän taloyhtiössäkään ei näy huoltomiestä juuri koskaan. Vanhat ihmiset tekevät ilmaiseksi lumityöt ja auttavat toisiaan.
Olen yrittänyt sanoa, että "älkää tehkö liikaa". On ihan hyvä auttaa joskus. Kun on lumimyräkkä - on ihan hyvä jeesata huoltomiestä vähän. Siis vähän.
Tai kun naapurilta on jalka poikki, tehdä ostokset hänelle samalla kun itse käy kaupassa.
Mutta säännöllinen ja liikaa tehty ilmainen työ hyödyttää vain isoja firmoja ja pörssiyhtiöitä. Huoltomiehiä, lähihoitajia, siivoojia jne. vähennetään luonnollisen poistuman kautta.
Pitää vaatia lainmukaisia palveluita ja olla vähän hankala ihminen. Vain siten voimme säilyttää hyvinvointivaltion.Olemme kohta kehitysmaa, jos kaikki palvelut lakkautetaan.
Ei saa olla liian hyväsydäminen.
Kommentit (9)
Puhu pukille ap. Jos tarvitsen viedä roskat jne., niin hiekoitan oman kulkureittini siksi, etten liukastuisi. En aio katkoa luitani. Sinä saat kyllä katkoa omasi.
Hienoa että on yhteishenkeä, kyllä se monesti niin menee että jos sellaista ei ole, niin ei välttämättä saa apua mistään. Tässä maassa on nykyään kaikesta pula.
Niinpä ja sitten ollaan pulassa kun kenelläkään ei riitä aika tai terveys hoitamaan niitä asioita koska niille ei ole hankittu tekijää.
Mikä kaupassakäynti, kauppa tuo kotiin, senkun laitat listaa!
Joo, ja samalla saa naapurikin!
Mietin yhtenä päivänä tuota auttamista. Olen koulutukseltani laitoshuoltaja. Käyn auttamassa koko asunnon siivouksessa jotain mt tapausta ilmaiseksi. Roskaa on siis paljon ja on erityisen likaista. Työsennot on hankalia ja vaatii voiman käyttöä, on paljon staattista kuormitusta. Olen homman jälkeen täysin fyysisesti rikki ja pesen omalla koneellani kaikki paikalleni kantamat siivouspyyhkeet ja huollan välineet ja varusteet. Olen monta päivää paikat jumissa ja syön särkylääkkeitä. Pahimmassa tapauksessa tila ei mene ohi ja joudun käyttämään terveyskeskuksen palveluja.
Jos menen töihin, saan siitä palkkaa, maksan siitä veroja. Palkallani pystyn ostamaan verollisia hierojapalveluja, hieroja maksaa veroja, pystyn lataamaan bussikorttini, ja taas maksetaan veroja ja bussifirma maksaa veroja. Osallistun siis yhdellä työpanoksella monta kertaa yhteiskunnan rahoittamiseen. Ilmaiseksi työskentelemällä tämä kaikki jää pois.
Ilmainen vapaaehtoistyö ei hyödytä yhteiskuntaa
Olispa uittumaista asua teidän taloyhtiössä. Tee lumitöitä, käy tolle kaupassa.. kääkkää ja evakkoa vaatimassa milloin mitäkin ja kyttäämässä.
AP
Lisää vielä ennenkuin joku älähtää:.On toki hyvä, että vanhukset ovat aktiivisia. Mutta voi olla aktiivinen jotenkin muuten kuin tekemällä ilmaista työtä.