Aamu-tv:ssä oli hyvää keskustelua. Sosiaaliturvauudistukset ei yhtään huomioi osatyökykyisiä
Leikkaukset ei mitenkään paranna sellaisen ihmisen työllistymistä joka nytkään ei pääse töihin sairauksien/rajoitteiden vuoksi. Leikkaukset aiheuttavat vain kurjistumista.
(Osa)työkyvyttömyyseläkkeelle pääseminen on tehty hyvin hankalaksi. Väliinputoajia on paljon.
Esim. suojaosa on ollut monelle tällaiselle tärkeä, sen avulla on kannattanut tehdä osa-aikaisia töitä.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin ja lopettakaa se valittaminen!
Ole hyvä ja luo ensin lukuisia firmoja joihin palkkaat vain työttömiä. Ai et viitsi vai? Tur pa tukkoon sit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivistyneemmissä maissa on laki, joka velvoittaa työnantajaa palkkaamaan tietyn määrän osatyökykyisiä. Muuten nousee työnantajan sosiaaliturvamaksut.
Täällä junttilassa vaan annetaan keppiä osatyökykyisille, kyllä ne siitä oppivat menemään töihin.
Ja sitten kun menet töihin, työnantaja ja työkaverit ovat vihaisia, kun kaadut petiin, kun kaikki taudit iskee jo ennestään sairauden runtelemaan kroppaan. Työpaikalla ei toki voida tehdä edes sitä, että ei tultaisi sairaana töihin tartuttamaan muita.
Fyysisten ominaisuuksien lisäksi myös henkiset ominaisuudet, kuten äly tai sen puuttumienn aiheuttaa rajoituksia. Minua ihmtyttääi terveiden, kunnollisten työntekijöiden asema, joilta on tunnit leikattu ja nyt heitä rangaistaan siitä, että käyvät töissä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta pitäisi ylipäätään tarkastella sitä, keitä kaikkia työtön lokeroon pusketaan. Nyt siellä on osatyökykyisiä, työkyvyttömiä, lähes eläkeellä olevia, kuntoutuksessa olevia tai sitä tarvitsevia, sairauslomalla olevia tai sitä tarvitsevia, opiskelevia, osaamisen päivittämistä kaipaavia, virallisia ja epävirallisia omaishoitajia jne. Jos ihmisen työllistymisen este on jokin muu kuin työpaikan puute, hänen väittäminen työttömäksi on minusta vääristelyä.
Just tämä. Tärkeää asiaa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyönantajat ei saa työvoimaa jos kaikki leikkaukset menee läpi.
Tämäkin on tärkeä pointti. Esim. kaupan ala pyörii nollatuntisopparilaisilla.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Mulla on monta ikäistäni eli n. 55 - 65 -vuotiasta tuttua, joilla esim. tahdistin ja muuta sydänvaivaa ja ongelmia liikuntakyvyssä (käyttää rollaattoria) He eivät mitenkään pääse vielä kokonaan eläkkeelle (vaikka olisi neljäkin eri sydänsairautta ja tahdistin), vaan tekevät osa-aikatyötä sen minkä pystyvät. Ollut jokaiselle tosi vaikeea saada edes se osa-aikainen eläke.
En ymmärrä, miksi lähes kokonaan työkyvyttömiä ihmisiä pitää roikuttaa kitumassa työpaikoilla ja aiheuttaa sairauden pahenemista
Ideologian ja byrokratian takia. En kai voi sanoa, että minut pakotettiin työkokeiluun, mutta en tiedä, onko se aivan oma valintani, jos toinen vaihtoehto on karenssi. Vähemmän yllättävästi terveys alkoi pettää ja alkoi lääkäriin, muutama päivä saikkua, takaisin työkokeiluun, taas lääkäriin ravaaminen, kunnes lääkäri pisti pelin poikki pitemmällä sairauslomalla. Toista kokeilua puuhattaessa yritin saada menemään jakeluun, että lopputulos tulee olemaan sama kuin viimeksi, mutta lopulta totesin, että on helpompi vain mennä ja pomppia pillin mukaan. Sattui onneksi jo toisella lääkärikierroksella sama lääkäri kuin edellisellä kerralla ja kirjoitti taas pidempään saikkua. Oli aika kypsä tähän touhuun, mutta ymmärsi senkin, että toisella puolella on karenssi, jos kieltäydyn tästä touhusta. Aina voisi toki valittaa, mutta päätöksen muuttaminen joskus vuoden päästä ei paljoa lämmitä.
Pakkopassivoituminen tulee vain lisääntymään huimasti. Tämä on maa jossa on oltava 100% terve ja tehokas, ellet ole paikkasi on kafkamaisessa virastolimbossa josta ulospääsemiseksi on oltava kaikki tähdet kohdillaan ja päälle vielä helvetinmoinen tuuri. Ruotsissa ovat hoitaneet tämän asian fiksusti, siellä on hyvin tavallista tehdä esim. 6 tunnin työpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään osatyökykyisiä. Ihminen on joko työkykyinen tai sitten työkyvyttömyyseläkkeellä. 99% pystyy tekemään jotain työtä.
No minä oon osatyökyvyttömyyseläkkeellä keskivaikean aivovamman takia. Kalloni on murtunut onnettomuudessa. 60% työajalla jaksan töissä sekä kotona, sekä tulen hyvin toimeen eläke+palkkatulot. Ei muita tukia. Ja pääsin eläkkeelle 3kymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin lähitulevaisuudessa töihin, mutta olen jo 30v ilman työkokemusta. Melko työkykyinen silti. Miksi ihmeessä mun tilannetta pitää vielä entisestään vaikeuttaa, en ymmärrä. Ilmeisesti minua pitää rangaista menneistä, sen sijaan että autettaisiin eteenpäin ja saisin olla edes jotenkin hyödyllinen ihminen vielä joskus.
Miten kukaan on onnistunut tuon ikäiseksi ilman mitää työkokemusta ? Etkö ole joutunut edes työkokeiluun tai palkkatukitöihin ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on monta ikäistäni eli n. 55 - 65 -vuotiasta tuttua, joilla esim. tahdistin ja muuta sydänvaivaa ja ongelmia liikuntakyvyssä (käyttää rollaattoria) He eivät mitenkään pääse vielä kokonaan eläkkeelle (vaikka olisi neljäkin eri sydänsairautta ja tahdistin), vaan tekevät osa-aikatyötä sen minkä pystyvät. Ollut jokaiselle tosi vaikeea saada edes se osa-aikainen eläke.
En ymmärrä, miksi lähes kokonaan työkyvyttömiä ihmisiä pitää roikuttaa kitumassa työpaikoilla ja aiheuttaa sairauden pahenemista
Ideologian ja byrokratian takia. En kai voi sanoa, että minut pakotettiin työkokeiluun, mutta en tiedä, onko se aivan oma valintani, jos toinen vaihtoehto on karenssi. Vähemmän yllättävästi terveys alkoi pettää ja alkoi lääkäriin, muutama päivä saikkua, takaisin työkokeiluun, taas lääkäriin ravaaminen, kunnes lääkäri pisti
Niin tästähän on ollutkin puhetta että valtava osa lääkäreiden työajasta menee nykyään näiden todistusten kirjoitteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivistyneemmissä maissa on laki, joka velvoittaa työnantajaa palkkaamaan tietyn määrän osatyökykyisiä. Muuten nousee työnantajan sosiaaliturvamaksut.
Täällä junttilassa vaan annetaan keppiä osatyökykyisille, kyllä ne siitä oppivat menemään töihin.
Kokoomus on jämähtänyt sadan vuoden taakse menetelmineen.
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin ja lopettakaa se valittaminen!
Tuun heti kuhan maksat kunnon palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin lähitulevaisuudessa töihin, mutta olen jo 30v ilman työkokemusta. Melko työkykyinen silti. Miksi ihmeessä mun tilannetta pitää vielä entisestään vaikeuttaa, en ymmärrä. Ilmeisesti minua pitää rangaista menneistä, sen sijaan että autettaisiin eteenpäin ja saisin olla edes jotenkin hyödyllinen ihminen vielä joskus.
mene suoraa rekrytointikoulutuksen tai te-toimiston järjestämän ammattikoulutuksen kautta niin työllistyt helposti jos ei ole fyysisiä rajoitteita .
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyönantajat ei saa työvoimaa jos kaikki leikkaukset menee läpi.
Tämäkin on tärkeä pointti. Esim. kaupan ala pyörii nollatuntisopparilaisilla.
Minusta heille jotka haluavat tehdä täysiä tunteja , pitäisi järjestää ne täydet tunnit . Moni kauppa on nykyjään jopa ympäri vuorokauden auki . Työnantajille pitäisi sälyttää vastuu tästä . Myös pelkkää aamuvuoroa tai iltavuoroa mieluummin tekeville pitäisi mahdollistaa tämä alalla kuin alalla . Esim moni perheenäiti tarvitsee aamutyön että saa perheelle aikaa . Moni lapseton sinkku taas nukkuu mieluummin pidempään ja jaksaa myös valvoa pidempään .
Ehkä jos irtisanomissuojaa helpotettaisiin, niin myös niille joilla ei ole työhistoriaa voitaisiin helpommin tarjota työtä. Nykyään ihmisten palkkaaminen on aina iso riski. Se joka ei ole tästä samaa mieltä, ei selkeästikään ole itse toiminut yrittäjänä. Yrittäjäksi voi kyllä jokainen ryhtyä, jos se houkuttaa.
Se olisi aika hyvä tutkimuskohde, että miten paljon joku Kela kuormittaa julkista terveydenhuoltoa tekemällä sairastuneelle jatkuvia uusia lausuntopyyntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan on onnistunut tuon ikäiseksi ilman mitää työkokemusta ? Etkö ole joutunut edes työkokeiluun tai palkkatukitöihin ?
Olen kyllä työkokeiluissa ollut monta vuotta elämästäni. Niissä paikoissa oli samaan aikaan monia muita palkkatuella, jopa entinen luokkatoverini, mutta minulle palkkatuen mahdollisuudesta ei koskaan edes puhuttu mitään.
kelan lääkärintodistusrumba vie paljon rahaa ja työaikaa julkisella.yksityisellä kelan todistukset maksaa sairas. onko joku diili että menee rahat paratiisifirmojen tileille ja köyhä ja kipein maksaa. sairasta,koko systeemi pitäisi järkeistää.
sairas kuuluisi eläkkeelle ,kun on selvää ettei pysty mihinkään työhön reaalimaailmassa.
osatyö olisi hyvä tehdä kannattavaksi. esim. veronalennuksilla ja bonuksilla vajaa työkykyisen palkkaamisesta.jos joku pystyy tekeen sairaana vaikka 2 tuntia töitä päivässä,siitä ei tule rankaista.
poliitikot elää omassa mielikuvitusmaailmassa.työkkärit on täynnä sairaita ja invalideja.rollaattorihemmoja ja mammoja.
Kansanedustajat hienossa viisaudessaan kannustavat kokoaikatyöhön ikään kuin se olisi osa-aikatyöntekijän vika ettei hän saa kokopäivätyötä. Eikä poliitikot pysty komentamaan työnantajia ottamaan vastaan pelkästään kokoaikatyöntekijöitä. Työnantaja määrää millaisia työntekijöitä otetaan. Voi että se harmittaa poliitikkoja kun ei voi määrätä ihmisiä. Eikä voi edes määrätä kaikkia työttömiä kokoaikatöihin. On se harmillista ettei tämä ole Neuvostoliitto.
Ihmisillä on ilmeisen sokea luottamus päättäjiin. Kokoomus ja persut ja näiden häntäheikit KD ja RKP eivät ole hallitusohjelmaa laatiessaan hetkeäkään pohtineet, mitkä ovat näiden kaavailujen kokonaisvaikutukset. Näkihän sen jo heti, että Orpo ja Purra eivät edes ymmärrä miten nämä "kannustinloukuiksi" nimeämänsä byrokratiat toimivat. Siinä on EK ja Jyri Häkämies vuotuisella 400 000 euron palkallaan sanellut, miten leikkuri käy köyhän kaulaan kiinni. Hallitus on Häkämiehen juoksupoika.
Nykyhallitus kaipaa takaisin kunnon 1800-luvulle, jolloin köyhät tiesivät paikkansa ja kaikki sosiaaliturva oli rikkaiden satunnaisen hyväntekeväisyyden varassa.