Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aamu-tv:ssä oli hyvää keskustelua. Sosiaaliturvauudistukset ei yhtään huomioi osatyökykyisiä

Vierailija
05.12.2023 |

Leikkaukset ei mitenkään paranna sellaisen ihmisen työllistymistä joka nytkään ei pääse töihin sairauksien/rajoitteiden vuoksi. Leikkaukset aiheuttavat vain kurjistumista. 

(Osa)työkyvyttömyyseläkkeelle pääseminen on tehty hyvin hankalaksi. Väliinputoajia on paljon.

Esim. suojaosa on ollut monelle tällaiselle tärkeä, sen avulla on kannattanut tehdä osa-aikaisia töitä. 

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuule, jokaisella meillä on rajoitteita"

Kansanedustaja (Kok) 

Vierailija
2/40 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään osatyökykyisiä. Ihminen on joko työkykyinen tai sitten työkyvyttömyyseläkkeellä. 99% pystyy tekemään jotain työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt puhutaan ihan aikuisten oikeasti niin me rajoitteelliset kun päästäisi edes 15 h viikossa jotain tekemään niin sekin auttaisi tätä maata, mutta kun ei. 

Päättäjillä ei järki sano mitään ja työnantajat on yhtä tyhmiä. 

Vierailija
4/40 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään osatyökykyisiä. Ihminen on joko työkykyinen tai sitten työkyvyttömyyseläkkeellä. 99% pystyy tekemään jotain työtä.

Vaikka näin olisikin niin kerrotko miten ne leikkaukset auttaa asiaa? Ongelma on siiä että kukaan ei palkkaa näitä. 

Vierailija
5/40 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten kepin tarjoaminen osatyökykyiselle auttaa työllistymään. Eikö ongelma ole työnantajapuolella? He eivät palkkaa näitä. 

Vierailija
6/40 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansanedustaja (Kok) 

Moi Suski 😂

Vierailija
7/40 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin lähitulevaisuudessa töihin, mutta olen jo 30v ilman työkokemusta. Melko työkykyinen silti. Miksi ihmeessä mun tilannetta pitää vielä entisestään vaikeuttaa, en ymmärrä. Ilmeisesti minua pitää rangaista menneistä, sen sijaan että autettaisiin eteenpäin ja saisin olla edes jotenkin hyödyllinen ihminen vielä joskus. 

Vierailija
8/40 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Minä esimerkiksi pystyisin lausumaan runoja. Runonlausujia ei vaan ole kukaan oikein palkkaamassa. 

Vierailija
9/40 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkkeelle on vaikea päästä. Osatyökykyisiä on olemassa paljon ja myös täsmätyökykyisiä. Itse olen täsmätyökykyinen eli pystyn tekemään omaa ammattia vastaavaa työtä mutta lähes kaikki muu rajautuu pois. Eli jos olisin työtön niin en voisi hakea mitä tahansa työtä vaan hyvin rajoitetusti. 

Vierailija
10/40 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuin löytämään lähes 10 vuoden kotona olemisen jälkeen vuorotteluvapaan sijaisuuden. En kuitenkaan voinut ottaa työtä edes vastaan. Työajat olisivat olleet niin hankalat yksinhuoltajalle, että olisi joutunut palkkaamaan paljon lastenhoitoapua. Toisaalta palkka oli niin pieni, että ei olisi jäänyt yhtään ylimääräistä käteen lopulta. Tällaisia pattitilanteita ei tunnisteta. Ongelma ei ole ihmisten työhaluttomuudessa, vaan siinä että ei ole riittävästi mahdollisuuksia tehdä työtä joustavasti omien kykyjen ja rajoitteiden mukaan. Hallituksen päätökset tulevat entisestään kurjistamaan kaltaisteni henkilöiden elämää. Kuilu syvenee ja näköalattomuus lisääntyy.

Vierailija
11/40 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää töihin ja lopettakaa se valittaminen!

Vierailija
12/40 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistyneemmissä maissa on laki, joka velvoittaa työnantajaa palkkaamaan tietyn määrän osatyökykyisiä. Muuten nousee työnantajan sosiaaliturvamaksut.

Vierailija
13/40 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/40 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkkeelle on vaikea päästä. Osatyökykyisiä on olemassa paljon ja myös täsmätyökykyisiä. Itse olen täsmätyökykyinen eli pystyn tekemään omaa ammattia vastaavaa työtä mutta lähes kaikki muu rajautuu pois. Eli jos olisin työtön niin en voisi hakea mitä tahansa työtä vaan hyvin rajoitetusti. 

Ihana uusi sana minulle tuo täsmätyökykyinen. 

Vierailija
15/40 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut osatyökyvyttömyyseläkkeellä noin 10 vuotta. Teen puolta työaikaa ja jaksan hyvin.

Vierailija
16/40 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pitäisi ylipäätään tarkastella sitä, keitä kaikkia työtön lokeroon pusketaan. Nyt siellä on osatyökykyisiä, työkyvyttömiä, lähes eläkeellä olevia, kuntoutuksessa olevia tai sitä tarvitsevia, sairauslomalla olevia tai sitä tarvitsevia, opiskelevia, osaamisen päivittämistä kaipaavia, virallisia ja epävirallisia omaishoitajia jne. Jos ihmisen työllistymisen este on jokin muu kuin työpaikan puute, hänen väittäminen työttömäksi on minusta vääristelyä. 

Vierailija
17/40 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivistyneemmissä maissa on laki, joka velvoittaa työnantajaa palkkaamaan tietyn määrän osatyökykyisiä. Muuten nousee työnantajan sosiaaliturvamaksut.

Täällä junttilassa vaan annetaan keppiä osatyökykyisille, kyllä ne siitä oppivat menemään töihin.

Vierailija
18/40 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansanedustaja (Kok) 

Klassikko. Tuonkin naisen kauneus romahti silmissä välittömästi, kun tuon lauseen pamautti ilmoille. Eikös tuokin ole nykyään työtön.

Vierailija
19/40 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatyönantajat ei saa työvoimaa jos kaikki leikkaukset menee läpi.

Vierailija
20/40 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on monta ikäistäni eli n. 55 - 65 -vuotiasta tuttua, joilla esim. tahdistin ja muuta sydänvaivaa ja ongelmia liikuntakyvyssä (käyttää rollaattoria) He eivät mitenkään pääse vielä kokonaan eläkkeelle (vaikka olisi neljäkin eri sydänsairautta ja tahdistin),  vaan tekevät osa-aikatyötä sen minkä pystyvät. Ollut jokaiselle tosi vaikeea saada edes se osa-aikainen eläke. 

En ymmärrä, miksi lähes kokonaan työkyvyttömiä ihmisiä pitää roikuttaa kitumassa työpaikoilla ja aiheuttaa sairauden pahenemista