Tuntuunko talvi muistakin melkein vankilalta?
On pimeätä, kylmää ja hankala liikkua kun on lunta maassa. Ei ole oikein mitään mielenkiintoista tekemistä.
Kommentit (100)
No tuntuu! Veikkaan että ne jotka väittää vastaan niin oleilee ulkona kesälläkin vain liikunnan parissa. Itselle taas mieluisinta ulkonaoloa on oleilu, kirjojen luku, kahvin juonti, puutarhatyöt, erilaiset rakentelut jne. Pyöräilykin vaan siinä mielessä et pyöräilen kahviloihin tai jonnekin kauniita paikkoja katselemaan ja istuskelemaan. No talvella taas, hmm ei se ole oikeasti edes pukeutumiskysymys, joku kohta palelee AINA ellet ole jatkuvasti liikkeessä ja siltikin yleensä vähintään varpaat jäässä jos enemmän kuin -10 pakkasta. Nenä vuotaa, naamaan sattuu kylmyys. Hanskat kädessä ei pysty muuta kuin kolaa työntämään joten mikään käsillä tekeminen ei tule kuuloonkaan.
Olen psyykannut itseäni vuosikymmeniä siihen, että talvi on siedettävää ja jopa mukavaa aikaa. Enää en jaksa elää tässä väkinäisessä itsepetoksessa vaan annan itselleni luvan vihata tätä kaikkea. Helmikuun lopulla alkaa helpottaa kun aurinko vähän nousee. Siinä vaiheessa ulkona voi taas viihtyä.
Minulla on ihan päinvastoin ollut aina. Kun maassa on lunta, on helpompi hengittää, askel kevyempi ja tuntuu oma kotikin kodikkaammalta. Toki jos tulee vettä koko talven, se ei tunnu yhtä kivalta.
Tämänhetkisessä säässä ei mikään muu harmita kuin lämmityslaskut. Joskus lapsuudessa tällaista oli koko talven, joulukuusta maaliskuuhun asti. Nykyään on hyvä jos tammi-helmikuussa on kunnollista talvea. Länsirannikolla asun.
Eikun nyt kuuluu vaan kaikkien olla huolissaan ilmastonmuutoksesta. Kyllä se kevät sieltä vielä joskus tulee.
Kyllä tuntuu. Talvi on aivan hukkaanheitettyä aikaa ja kevään odottelua. Mitään ei voi tehdä kun ulkona kaikki lumen peitossa ja niin kylmä että sinne ei mene kuin aivan äärimmäisessä hädässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kesä on vankila. Nautin näistä keleistä. Yksi huono puoli vaan pakkasista on kun käsien iho kuivuu,
Ja se kun liukastuu ja kallo halkee.
Et ole kuullut nastakengistä?
Löytyy 200€ nastakengät. tiesitkö muuten että ne ei ole mitenkään 100% varman toisin kuin kuivalla asfaltilla kävely?
Kyllähän tämä raskasta on. Tänäänkin olen vain palellut ja sormet kohmeessa tätäkin tekstiä naputtelen.
Yritän keksiä mien voisin huijata itseäni, että kesä nyt on tai lämmin ainakin. En ole nyt keksinyt vielä mitään.
Päätä särkee ja viluttaa koko ajan. Nuoremoana siedin paremmin.
Jumppasin aamulla ja sitten kävin suihkussa ja siitä asti olen vain palellut. Syönyt sipsejä ja suklaata ja palellut.
Nyyh, kun on kylmä. Jumalaut mitä ruikuttajasakkia, todellisia nyhveröitä ja luusereita. Ei teitä pitäis edes suomalaisiks sanoa, olette se verran säälittäviä. Tehkää palvelus ja lähtekää pois ja älkää palatko, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Nyyh, kun on kylmä. Jumalaut mitä ruikuttajasakkia, todellisia nyhveröitä ja luusereita. Ei teitä pitäis edes suomalaisiks sanoa, olette se verran säälittäviä. Tehkää palvelus ja lähtekää pois ja älkää palatko, kiitos.
Sä jäät tänne sitten ihan yksin 😥
Talvi on todellakin perseestä! Vihaan kylmää, lunta, pakkasta, viimaa, pimeää yms. Voisin nukkua koko talven kuten karhut! Nyt ootan vain kevättä ja kesää. Se on ihan parasta!
Ei tunnu. Käyn tallilla hoitelemassa hevostani ihan normaalisti ja välillä keikoilla. Tarpeeksi vaan vaatetta päälle niin tarkenee. Huomenna tallille ja lauantaina keikalle. Toki festarit on kivempia kuin klubikeikat eli siinä mielessä odotan kesää.
Samaistun, ainakin sitten kun kadut jäätyvät vaikeaksi kävellä. Myös sekin kun suosikkipaikkani ovat täynnä lunta ja ei tosiaan voi vain mennä oleskelemaan, vaan voi vain kävellä. Yritän ulkoilla talvellakin, koska liika sisällä olo sulattaaa aivoni :D Mutta sitten ulkona on pirun kylmä ja kädet jäätyy.
Aiemmin hiihdin paljon, ja ehkä talvi olisi siedettävää jos pääsisi hiihtämään kauniissa maisemassa, mutta ei se oikein onnistu kun melkein kaikki valoisa aika menee töissä, eikä lähellä ole mitään latuja, plus monet muut käytännön seikat.
Se mistä tosin pidän talvessa on että ulkona on hiljaisempaa, eikä siellä ole juuri juoppoja tai muita häiriköitä koska siellä on niin kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Samaistun, ainakin sitten kun kadut jäätyvät vaikeaksi kävellä. Myös sekin kun suosikkipaikkani ovat täynnä lunta ja ei tosiaan voi vain mennä oleskelemaan, vaan voi vain kävellä. Yritän ulkoilla talvellakin, koska liika sisällä olo sulattaaa aivoni :D Mutta sitten ulkona on pirun kylmä ja kädet jäätyy.
Aiemmin hiihdin paljon, ja ehkä talvi olisi siedettävää jos pääsisi hiihtämään kauniissa maisemassa, mutta ei se oikein onnistu kun melkein kaikki valoisa aika menee töissä, eikä lähellä ole mitään latuja, plus monet muut käytännön seikat.
Se mistä tosin pidän talvessa on että ulkona on hiljaisempaa, eikä siellä ole juuri juoppoja tai muita häiriköitä koska siellä on niin kylmä.
Se onkin hyvä kun on juopotkin jäässä. Mutta sitten keväällä viimestään juopot ilmaantuu katukuvaan. Mistä näitä juoppoja oikein riittää. Poistumaahan niillä on paljon, mutta aina tulee uusia. Mä en ymmärrä miksi juopot kansoittaa parhaat paikat, ei muualla ole näin.
Kun lukee tätä kitinää ja valitusta niin on ehkä hyväkin, jos se foliohattujen ennustama väes tön vaihto tulee. Voitte sitten riemusta kiljuen muuttaa ikilämpimään ja väestä tyhjentyneeseen Lähi-Itään tai Afrikkaan. Niissä vain on sitten kaikenlaisia "kivoja" tauteja ja vaarallisia elukoita mitkä meiltä puuttuvat lähes kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
No tuntuu! Veikkaan että ne jotka väittää vastaan niin oleilee ulkona kesälläkin vain liikunnan parissa. Itselle taas mieluisinta ulkonaoloa on oleilu, kirjojen luku, kahvin juonti, puutarhatyöt, erilaiset rakentelut jne. Pyöräilykin vaan siinä mielessä et pyöräilen kahviloihin tai jonnekin kauniita paikkoja katselemaan ja istuskelemaan. No talvella taas, hmm ei se ole oikeasti edes pukeutumiskysymys, joku kohta palelee AINA ellet ole jatkuvasti liikkeessä ja siltikin yleensä vähintään varpaat jäässä jos enemmän kuin -10 pakkasta. Nenä vuotaa, naamaan sattuu kylmyys. Hanskat kädessä ei pysty muuta kuin kolaa työntämään joten mikään käsillä tekeminen ei tule kuuloonkaan.
Eli olet suurimman osan vuodesta kotisi vanki, koska niitä "kirjan lueskelu kelejä" on sitten kuitenkin aika vähän vuodessa. Tästäkö kun vielä miinustetaan töissä kuluva aika, niin ihan kovin monesti kesässä ei ehdi polkea sinne kahvilaankaan.
Itse hoidan kesällä puutarhaa, käyn metsässä, mökillä. Eipä siinä sitten töiden lisäksi muuta aikaa jää suunnilleen huhti-marraskuun välille. On polttopuiden teot, sadonkorjuut ja säilönnät ym. Talvella kyllä sitten ehtii lukea, käydä elokuvissa ja muissa kulttuuririennoissa. Talviliikuntalajit on myös mun mieleen, tykkään hiihtää ym. Kesällä liikkuminen on hyötyliikuntaa. Talvella jatkuu metsäretkeilyt ja tulee useammin ihan vain istuttua ulkona kuin kesällä - nuotion äärellä ja pilkillä. Tai katselemassa tähtitaivasta tai ruokintapaikan lintuja.
Olen varmasti onnekas, kun löydän jokaisesta vuodenajasta sen jujun.
Tuntuu, koska sitä ei pääse pakoon mitenkään. Ei ole ollut vuosiin mahdollista edes lähteä lomille lämpimään ja viime kesät menivät paljolti pilalle. Kesä olisi aikaa, jolloin voi kokea elävänsä, nauttia ja rentoutua. Talvella taas toivoo vain sen loppuvan ja samalla ahdistaa, kun elämä on tässä ja nyt. Harmittaa, ettei ole mahdollisuutta muuttaa tai edes matkustaa lämpimään maahan ja nytkin on taas alkutalvi.
Tämä talvi on tähän mennessä ollut ihana! Etelässäkin on lunta pakkasta. Olen ulkoillut kaikkina upeina pakkaspäivinä, ja nauttinut auringosta. Talvi on asennekysymys.
Aika paljolti kyllä. Asenteesta se ei ole kiinni. Kesällä ulkoilu virkistää ja talvella se väsyttää eikä auta alakuloon. Kunpa aina olisi lämmintä sekä valoisaa ja voisi uida ja oleilla lämpimässä ulkona.
Ei todellakaan! Ulkoilen enemmän nyt kun kesällä. Syys ja talvi ovat ihanaa aikaa, joka päivä käyn pitkän lenkin kävelemässä kävelysauvojen kanssa. Metsässä on ihanaa talvella, hiljaista, lunta satelee, - 15 oli tänään.. Kaamos alkoi tuossa ylempänä, aurinko on nyt puolitoista tuntia näkyvillä täällä. Mahtavan väriset auringonnousut ja laskut! Oi mä nautin näistä ilmoista!