Mitä tehdä tällaisen työkaverin kanssa?
Neuvokaa nyt joku miten voisin fiksusti selvitä työkaverin kanssa joka vie voimat henkisesti.
Hoitoala (yllätyyys) ja silloin tällöin joudun työskentelemään samassa vuorossa kaksin erään vanhemman naisen kanssa. Hän marttyyrimaisesti sinkoilee paikasta toiseen sata lasissa ja samalla valittaa kun hän joutuu aina yksin tekemään kaiken ja kukaan muu (lue: minä) ei tee mitään. Haukkuu kaikki kollegat lyttyyn, mutta ikinä ei sano asioita henkilölle suoraan vaan aina kiekuu selän takana. Hänellä on ihan omia sääntöjä siitä kuinka rutiinien tulisi mennä, ja vain hänen tapansa on oikea. Puuttuu jatkuvasti muiden tapaan tehdä asioita, jotka ei ole merkityksellisiä hyvän hoidon kannalta. Esim. peitto pitää rullata kaappiin, ei jättää päiväpeiton alle.
Viikoinloppuisin työntekijöitä on vain kaksi, joista toinen tekee koko viikonlopun ns. jaettua vuoroa jossa työskennellään aamusta iltaan ja välissä on kolmen tunnin tauko. Arkena päivällä työntekijöitä on kuusi, iltaisin kaksi. Hoidettavia on kuitenkin aina sama määrä, 10. Tuo naisihminen tekee kaikkea sellaista mitä ei viikonloppuisin tai iltaisin kuulu tehdä: pesee pyykkiä, suihkuttaa asukkaita, viikkaa kaappeja, pyyhkii lattioita, sisustaa, järjestelee, laittaa hotellitason aamupalat, kahvittaa ja kakuttaa omaiset jne jne jne jne. En edes tiedä mihin aina häviää yhtäkkiä jotain puuhaamaan. Kaikki siis periaatteessa hyviä ja hienoja asioita. Jos on aikaa. Mutta kun ei ole. Kaikki asukkaat ovat raskashoitoisia tai muistisairaita, ovet siksi aina lukossa koska karkaavat muuten kylmään yöhön. Asukkaatkin hän pyrkii hoitamaan viimeisen päälle, mutta hermojen loppuessa mummojen tohvelit lentää ja muistisairas saa kovakouraista kyytiä.
Ongelma siis on että hän tekee liikaa, säntäilee ominpäin tekemään asioita niin ettei yhtään tiedä mitä hän seuraavaksi ajattelee. Sitten voivottelee, tuhahtelee, huutaa, kiroilee, heittelee tavaroita ym. kun toiset eivät lue hänen ajatuksiaan. Siis ihan pipipäinen vauhko. Ongelma ei tule ratkeamaan millään puhutteluilla kun on jatkunut jo vuosikymmeniä. Tämä näkyy sitten niin, että sijaisia ei ole, kesätyöntekijät lopettavat ennen aikojaan, vakituiset kaikkoavat muualle. Niin muutes minäkin, enää kaksi kuukautta siedettävänä. Aloitin kolme kuukautta sitten.
En siis näe muuta vaihtoehtoa kuin antaa asian olla ja siirtyä itse muualle. Ongelmana on vaan se että pelkään räjähtäväni niin että sanonkin vielä todella ikävästi takaisin.
Mitä te tekisitte? Vaikea ignoorata kyseistä ihmistä, koska tulee keskeyttämään työni koska tekee sen itse mukamas paremmin. Esim. vie kädestäni vaatteet jotka aion mummolle pukea ja valitsee sitten itse mieleisensä. Siis suoraansanottuna tällaista lievästi aggressiivista käytöstä. Hyökkii jopa päin jos aikoo tehdä vastoin hänen tahtoaan. Kerran tuli ja vei kahvipannun kun olin tarjoamassa eräälle asukkalle kahvia kun sitä pyysi. Tuo asukas kun kuulemma ei ennenkään ole pitänyt kahvista. Ihan pimeä muija.
Kommentit (49)
Varmaankin henkilökunnan yhteisen palaverin paikka, työnohjausta kaikille myöskin. Työnkuvan kirjaamista paprille, mitä tehdään eri päivinä ja mitä ei tehdä esim. viikonloppuna. Keskustelua yhteisesti koko porukan voimin, tietty ensin tietoa esihenkilölle, jonka pitäisi sitten toimia. Kyllä tuollainen vaikuttaa merkittävästi koko työyhteisön hyvinvointiin, jos yksittäinen ihminen sooloilee omiaan ja sitten vielä jaksaa valittaa omasta itseaiheutetusta taakastaan.
Ehkä myös oman asenteen tarkistamista eli jos itse tekee, kuten on sovittu niin antaa toisen sooloilla, jos siitä ei aiheudu vaaraa asiakkaille ja perushommat eivät jää tekemättä. Onhan se työnantajalle ja asiakkaalle plussaa, jos työssä on jonkinsortin tehopakkaus, joka jaksaa suorittaa enemmän kuin on tarpeen. Se on sitten kyseisen henkilön oma ongelma siinä kohden, jos ja kun jaksamisen rajat tulevat vastaan. Eli, jos kaikki perustehtävät tulee tehdyksi ja asiakasturvallisuus ei vaarannu, niin antaa motkottaa tehdessään ylimääräistä. Jos on sovittuna, mitä ei vaikka iltaisin ja viikonloppuisin tehdä, niin se on sen toisen omaa typeryyttä silloin ja puheet voi jättää omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Ihme työnantaja, jos ei tajua pistää tuota kuriin, jos kerran hän karkottaa kaikki työntekijät. Ei hoitoalakaan yhtä työntekijää kaipaa, mutta niitä monia muita.
Nimenomaan kaipaa sitä yhtäkin ja siksi ala onkn täynnä p-läpiä, kun niistä vähistä tekijöistä pidetään kynsin hampain kiinni, vaikka he olisivat millaisia hyvänsä.
Ymmärrän miltä tuntuu! Meillä oli myös vanhempi nainen töissä joka teki tuota pää kolmantena jalkana juoksemista vaikkei edes ollut kiire. Tuhahteli ja kirosi kun muut eivät viitsi tehdä mitään kaikki kaatuu hänen niskaan. Jäi onneksi eläkkeelle. Nyt työpaikalla onkin uusi riesa! Eräs kuvittelee olevansa joku pomo siellä jonka tehtävä on kytätä muita ja valittaa vaikka päästään keksimillä asioilla. Ärsyttää kun muuten olisi kiva työpaikka.
Olen itse palvelualalla. Jouduin leikkaukseen kesällä, odotin saavani korkeatadoista ystävällistä hoitoa-en saanut. Viimeksi olen ollut 1990- luvulla, silloin hoitajat olivat avuliaita ja äidillisiä. Lääkärit asiallisia. Olin uudessa hienossa sairaalassa, jossa ei todellakaan ollut kiire eikä ruuhkaa, muta silti sain koko ajan ylimielistä kohtelua. Onneksi huonekaveri oli sairaanhoitaja, hän neuvoi ja opasti asioissa. Mikä on hoitajan tehtävä työaikana työpaikalla? Päästä mahdollisimman vähällä kontaktilla hoidettaviin, vai. Ja seurustella työkaverin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olet pitkään ja seikkaperäisesti katsellut työkaverisivtyöntekoa. Kuvauksesi on jopa harvinaisen tarkka, se on vaatinut pitkää katselua ja seurantaa. Olisi mielenkiintoista kuulla vastaava kuvaus omasta työskentelystäsi, teetkö mitään muuta kuin aktiivista seurantaa työkaveristasi? Jäätkö ihmettelemään puoleksi tunniksi verhojen kuosia? Tapahtuuko sinussa mitään liikehdintää ilman erillistä käskyä, pelaako tilanketaju jne.
Minusta työkaverisi on vain tottunut tekemään sitä tyltä hyvin, johon hän on hankkinur koulutuksensa, eikä mieti joka askeleella, miten tästäkin tehtävästä voisi luistaa. Sliira asenne nimittäin näkyy kauas, ja voin vain kuvitella, miten se ärsyttää työkaveriasi. Jos teistä kahdesta pitäisi työpari valita, valinta ei tälläkertaa kohdistuisi sinuun Enennän kuin työkaveristasi, kysymyksiä herää sinusta.
Olit provo tai et ole niin jopas on pahansuopaa ja manipuloivaa tekstiä. Elämäsi ei voi missään mielessä olla kunnossa, kun viitsit (edes vitsillä) kirjoittaa tällaista soopaa.
Ei tuollaisille ilkeämielisille ihmisille kannata olla muuta kuin perus kohtelias. Ärsyyntyvät ihan suunniltaan jos heille on kiva vaikka he temppuilisivat miten ja siinä on äkkiä silmätikkuna ja töissä olemisesta tehdään kestämätöntä. "Mikä tuokin luulee olevansa on niin olevinaan muita parempi" nää haluaa että kaikki puhuu pahaa toisistaan ja sitten kertovat ristiin rastiin mitä muut ovat puhuneet. En itse lähtenyt selän takana p*skan puhumiseen mukaan ja siitäkös tälläinen työkaveri riemastui ja nyt minä olen se josta puhutaan. Nyrpeä ylpeä nirppanokka kuulemma olen ja kuvittelen olevani parempi kuin muut.
Hoitoalan yksi suurimmista ongelmista on huono johtaminen, esimies/nainen ei saa näitä persoonallisuushäiriöisiä kuriin. Tässäkin tapauksessa on osoitettu ja selvä asia että kyseinen työntekijä käyttäytyy väkivaltaisesti ja ammattitaidottomasti, ei kykene normaaliin yhteistyöhön eikä varoituksista huolimatta muuta toimintaansa. Tuollainen työntekijä pitäisi ehdottomasti erottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvailit juuri työkaverini. Valittaa että kukaan muu ei tee mitään ja itse hoitaa hauraita mummoja kovakouraisesti paiskoen, kun on niin kauhea kiire. Esimies onneksi tietää asiasta ja osaa kuunnella hänen muista tekemiään valituksia vähän sillä korvalla.
Onneksi tietää? No tekeekö se esimies asialle mitään?
Kuulemma on reilun kymmenen vuoden aikana ollut monta vakavaa keskustelua esimiehen ja kulloinkin tämän hankalan työkaverin hampaisiin joutuneen kesken. Ilmeisesti parhaimmillaan puhutteluun johtanut. Mikään ei ole muuttunut, etenkin uudet työntekijät joutuvat vuorollaan pureskeltaviksi.
Hänen ympärillään vain koetetaan tulla toimeen, varoittaa uusia työntekijöitä heti alkuun ja ajatella, että se nyt on sellainen.
Eli ei ole tehty mitään. Kai jotain varoituksia voisi antaa ja jos tulee 3, niin sen luulisi olevan riittävästi aiheellisiin potkuihin. Mutta kun ei, toiminta on samanlaista kuin kauhukakaroiden vanhemmilla; sanotaan että tällä kauppareissulla ei osteta karkkia eikä leluja, muksu vetää raivarit silti ja kaupasta lähdetään suklaan ja uuden pehmolelun kanssa. 🤦🏻
Ai mitä tehdä tehdä kun besserwisser kollega haluaa tehdä sinunkin työt kun osaa ne paremmin? No kohauttaa olkia ja antaa hänen tehdä ne. Siirry itse seuraavaan potilaaseen. Töitä varmaan riittää silti. Jos ei, voit sen sijaan nauttia kupposen rauhassa kollegan hääriessä muualla. Ja totesit itsekin ettei keskustelu auta ja asiat ei muutu, joten ainut mitä voit muuttaa on oma asenteesi. Olen törmännyt vastaavanlaiseen kollegaan. Hän lopulta vaihtoi ite työpaikkaa toisaalle kun me muut oltiin niin saamattomia ja laiskoja.