Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tutkimukset, TSH arvo

04.01.2007 |

hei vielä,

minua jäi hieman vaivaamaan, kun TSH arvoni on 4. Lääkärinkin mielestä se oli suhteellisen korkea, ja hän kysyikin onko minulla kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyviä oireita. No itseasiassa yllättävän monia löytyy, mutta taidan olla jo aika tottunut niihin.

Kuitenkin lopputulos oli kait se, että jos haluan itse tutkituttaa T4V arvon esim työpaikkalääkärillä niin se ok, mutta tämä suhteellisen korkea arvo ei olisi sitten kait syypää esim hieman heittelehtiviin kuukautisiini ja sitä kautta lapsettomuuteen....(T4V siis tutkitaan yleensä jos TSH arvo on korkea.)

Onko kellään vastaavanlaista tilannetta?

Ajattelin kuitenkin ottaa yhteyttä työterveyshuoltoon tämän asian tiimoilta.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun kanssasi samaan joukkoon korkean, mutta ei raja-arvoja ylittävän, TSH:n suhteen. Vuonna -05 arvoni olivat hyvinkin korkealla, 4.41 - 4.7:n välillä. Ne lähtivä itsestään laskemaan ja olivat viime vuoden syyskuussa 4.05 ja marraskuussa 3.9. Tuittu78 kanssa näillä sivustoilla keskusteltiin asiasta ja heräsin itsekin pohtimaan kilpirauhashormonin yhteyttä lapsettomuuteen.

Otin asian puheeksi työterveyslääkärin kanssa terveyskontrollin yhteydessä, jolloin otimme TSH:n lisäksi T4V-arvot. Tulos oli 15, josta en nyt ole ihan varma onko liian alhainen. Olen ymmärtänyt että mitä lähempänä 20:a tulos on, sen parempi.

Pyysin joka tapauksessa lääkitystä ja sainkin sen. Onnekseni lääkärini oli entinen neuvolalääkäri, joka on ollut tekemisissä lapsettomuushoidoissa olleiden äitien kanssa ja oli hyvin ymmärtäväinen. Aloitin lasten annoksella, joka ihmeekseni vaikutti mielialaan heti muutaman päivän sisällä. Olo oli huomattavasti pirteämpi kuin aiemmin ja jäsenten " paino" katosi, liikkuminen maistui jälleen.

Viime kerralla käydessäni l-klinikalla kerroin lääkityksen aloituksesta lapsettomuuslääkärille ja hän olikin erittäin tyytyväinen siitä. Jos ei ole varmaa näyttöä fysiologisista vaikutuksista hoitoihin, edesauttaa se hoitoja kuitenkin mielialan kohoamisella. Hän myös kysyi onko mahdollista otattaa työpaikan terveydenhuollon kautta FSH-arvot, kilpirauhasarvot ja FSH kun saattavat kulkea käsi kädessä. Minulla siis on ollut myös lievästi kohonneet FSH-arvot.

Ensimmäinen THS- ja T4V-kontrolli otettiin ennen joulua, n. 4 viikkoa lääkityksen aloituksesta. Lääkityksen vaikutus solutasolle saakka kestää 6-8 viikkoa, joten kovinkaan radikaaleja tuloksia en vielä odottanut. THS oli pudonnut 3.7:n, T4V oli ennallaan. Seuraava kontrollin on tämän kuun puolen välin jälkeen, josta odottelen lisää putoamista. Aika näyttää...

Joten kannattaa ilman muuta yrittää työterveyshuollon kautta tutkia nämä asiat. Koska käyn yksityisellä lapsettomuushoidoissa, tulee säästöäkin kun saan työnantajan korvauksena tutkimukset ;o)

Vierailija
2/3 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen kyllä työterveyshuoltoon juttelemaan asiasta.

Oliko sinulla Marvik (tai muilla) näitä oireita mitä liittyy kilpirauhasen vajaatoimintaan? Minulla tosiaan oli suurin osa oireista, mm kosmetologini ihmettelee ihoni kuivuuutta (vaikka hoidan oikein), kampaaja naureskeli onko minulla hiustenlähtöaika jne...

Ehkä ikävin on se, että turpoan tosi helposti (silmän ympärys jne) ja minulla on masennustaipumusta (välillä lääkistystäkin). Olen vain tähän mennessä ajatellut, että minä nyt olen tällainen ja sillä siisti. Olisi kyllä aika hienoa, jos näille " oireilleni" löytyisi joku selitys ja siis samalla lääkitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin se ei oo vissiin kantautunu yleislääkäreille asti... Mulla oli viime vuoden keväällä tsh 2 ja t4v 11,5 (rajat jotain 9-22). t4v:n vuoksi sain koelääkityksen tyroksiinia, piti kyllä käydä yksityisellä, yleislääkäri ei uskaltanut antaa mutta tekee seurannan kuitenkin. Tähdättiin arvoon 15-16, mutta meni alkuun -> 18-19, jolloin oli parempi olo. Pudotettiin annosta kuitenkin hitunen ja tippui -> 13 ja taas lisättiin eli aikamoista säätöä ollut.

Mulla on ollut pääongelmia eli väsymystä, aikaansaamattomuutta, keskittymiskyvyn puutetta, muistiongelmia, mielialan vaihtelua ja masennusta sekä muuta kuten ummetusta, painonnousua, kuivaa ihoa, käheyttä, silmät kuivat ja herkät... Eikä lasta ole kuulunut, tosin mulla on endometrioosi. Voisin sanoa, että tyroksiini auttaa mulla, pää on " selvempi" ja muutenkin oireet helpottanu, lapsettomuushoitojen hormonit vaan haittaa tilanteen hahmottamista kunnolla.

Mutta oon kyllä paremmilla mielin menossa tokaan ivf:ään lääkityksen kanssa, kannattaa selvittää asia kunnolla!! Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme