Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

@ MAALIKSET ' 05 vko1 loppuviikko @

04.01.2007 |

Niin se viikko kaartuu taas loppuun päin..

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tulin just töistä kotiin - kaupan kautta - ja väsyttää ihan vietävästi. Huominen lepoa välissä ja sitten taas sunnuntaina ahertamaan. Nyt on meneillään isoin homma sen jälkeen kun palasin töihin ja vähän jännittää, mitä asiakkaat tuumaavat ja meneekö kaikki muutenkin hyvin.

Mutta maaliskuisen asioihin. PUHE kehittyy huimasti koko ajan. Nyt sanotaan useamman sanan lauseita ja aika hyvin Kaisa saa ilmaistua itseään. Ainakin minä ja mies ymmärretään, nimittäin useampitavuiset sanat saattavat kuulostaa ihan heprealta.

POTTAILU onnistuu isomman hädän kohdalla, mutta pissalla Kaisa ei siellä käy. Ilmoittaa kyllä ennen kuin pissaa, että " pissa tulee" , mutta potalle ei siinä vaiheessa enää ennätetä.

VÄRIT - mä en ole koskaan edes tajunnut kokeilla ymmärtääkö Kaisa värejä. Muuten osoittelee kyllä kirjasta kaikenlaista.

RUOKA - meillä neiti on aina ollut hyvä syömään. Ainoastaan peruna-jauhelihalaatikko ei kelpaa. Hassua, sillä ainekset kelpaavat kyllä kaikessa muussa muodossa paitsi tuossa tietyssä yhdistelmässä. Perunamuusi taitaa olla likan herkkua, samoin kaikki makaronipöperöt.

Mut nyt menen saunaan. Mies mua sinne jo kaipaili. Mukavaa viikonloppua kaikille!

kua ja Kaisa

Vierailija
22/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vielä katsomaan, onko täällä käynyt ketään... Vietän nimittäin rauhallista koti-iltaa yksin - miehellä on työsidonnainen iltameno ja lapset nukkuvat...

Kalamami oli halukas saamaan kesätapaamiskuvia. Perustin itselleni uuden s-postiosoitteen (kun työosoitetta ei viitsi täällä levitellä...), eli Kalamami (ja muutkin, jotka kuvia haluavat), laittakaa oma osoitteenne mulle osoitteeseen tel05@luukku.com, niin pistän kuvia tulemaan. Pitää tehdä näin hankalasti, kun ei taas viitsi kuviakaan suoraan laittaa mihinkään sivuille ja antaa osoitteita...

PUHEESTA oli puhetta... Meillä on myös oikea papukaija (tai oikeastaan kaksi - molemmat lapset puhuvat tauotta - tulevat äitiinsä...). Isoveljeä hitaamman alun jälkeen (isoveli aloitti 10 kk vanhana, Saana vasta reilun vuoden ikäisenä) puhe on kehittynyt huimasti. Nyt tulee 4-5 sanan lauseita ihan solkenaan, ja myös taivutusmuodot ovat hyvin hallussa. Olen bongannut muutaman 6-sanaisenkin lauseen (vanhana suomen kielen opiskelijana ja lasten kielen kehityksen erikoistumiskurssin lukeneena jaksan bongailla...) - aamulla kuuluivat neidin suusta seuraavat sanat: " Nuutti ei TODELLAKAAN istu tässä tuolissa" (tai oikeastaan " nuutti ei toejjakaan ittu tättä tuuitta" ). Äänensävy oli selvästi matkittu hoitokaverilta - ihan omasta päästä tuo lause tuskin tuli. Hauska kyllä kuunnella, kun papukaija opettelee kaikki, mitä muut sanovat. Suosikki on tällä hetkellä " ihan oikeetti" , jota sanotaan sopiviin yhteyksiin, eikä todellakaan ymmärretä, mitä se tarkoittaa... Mutta pelottavaa on kyllä se (niin kuin Atyahkin sanoi), että neiti yhdistelee taitavasti erilaisia asioita, eli ei voi enää puhua mitä sattuu. Ja sitten hankalaa taas se, että S tuntuu niin kovin isolta tytöltä, kun puhetta tulee, mutta todellisuus on se, että oikeasti ei tajua asioista läheskään niin paljon kuin puheen perusteella kuvittelen. Pitää siis koko ajan miettiä, mitähän neiti oikeasti ymmärtää ja mitä ei...

No niin. Taas meni pitkäksi litaniaksi. Nyt lopetan!

Terhi&nukkuvat lapsukaiset (ne on niiiiiiiin suloisia nukkuvina...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan onnistu. Olemme sopineet hoitotädin kanssa, että sitten kun oikea kevät tulee (mistä näistä vuodenajoista enää tietää) ja voi alkaa pissattaa lasta ulkonakin, sitten aloitetaan. Tällä hetkellä Saanaa kun ei voisi pottailu vähempää kiinnostaa. Potalla istutaan n. sekunti ja sitten ylös... Mutta en jaksa stressata asiasta - riittävästi stressattavaa muutenkin ;-)

Terhi edelleen...

Vierailija
24/29 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvää alkanutta vuotta kaikille maaliksille! Loma meni nopeasti- liiankin-, mutta hyvin. Työpäiviä olisi vielä 2 viikon ajan eli tarkalleen ottaen 10 päivää. Silmien kirvely, nenän tukkoisuus yms. oireet ovat jo kyllä ehtineet näiden 4 työpäivän aikana alkaa, että katotaan nyt.

Oli monenlaisia kysymyksiä, yritän muistaa edes osan:

PUHE: Pieni mies puhuu koko ajan. Toistaa sanan kuin sanan ja selittää muutenkin omia juttujaan paljon. Puheen kehtitystä on ollut aivan ihan seurata. Tällä hetkellä on in myös laskeminen: yksi-kaksi-kolme-viisi. Niin se pienestä alkaa, malli hoidosta on niin iso, että tekee isompien perässä kaikkea. Autot kiinnostavat myös, volvot ja bemarit tunnistaa heti, ja hokee niitä. Myös värejä alkanut tulemaan. Kaikkein hauskimpia ovat omat verbit. Yhtenä iltana kasasivat isukin kanssa sänkyä ja tottakai tärkeintä oli että " isi, ruuvitaan" . Hyvin muodostettu. Tässä lähellä on yksi leikkipuisto, jota sanotaan hirvipuistoksi yhden hirvikeinun vuoksi. Kun Aleksanteri haluaa mennä sinne, niin enää hän ei sano, että mennään hirvipuistoon vaan lyhentää sen eli hirvitään!

RUOKA: Syö hyvällä ruokahalulla kaikkea. Toki lempiruokiakin jo on, mutta ei kieltäydy mistään.

POTTAILU: Pissit tekee hyvin, kakka vaihtelee. Toisinaan sanoo ja tekee kakan pottaan, toisinaan kertoo vasta kun tullut vaippaan. Oli yhtenä päivänä selittänyt hoitotädilleen, että " äitille kakka pottaan, Annelle ei!" On onneksi joitain kertoja tehnyt sielläkin pottaan. Aleksanterin kakka on vaan niin hurjan löysää, että peseminen tuntuu kauhealta välillä. Tämän loppuraskauden myötä se on alkanut yököttämään. Onneksi mies hoitaa tämän puuhan, kun tietää minun olotilan. Mutta selvästi pottailussa edistytään.

PALAPELIT: Nuppipalapelejä tekee helposti. Muunlaisia ei ole vielä kotiin ostettu, hoidosta en tiedä, miten siellä.

Olikohan muita kysymyksiä, nyt en muista. Pitäisi kirjoittaa muistiin.

Aika menee kyllä siivillä ja pikkuinenkin kovasti jo vauvasta puhuu. Yksi päivä selitti, että vauva syntyy, isin kanssa jumppaan, äiti ei. Minä kysyin, että eikö äiti voi lähteä sinun kanssa. Ei, äiti kotona, isi jumppaan minun kanssa. Tästä asiasta ei ole vielä puhuttu!!!! Aivan uskomatonta päättelyä. Oltiin ajateltu, että nyt kun jumpan vetäjä vaihtuu, niin Marko alkaa käymään silloin tällöin pikkuisen kanssa, että tottuu, mutta näköjään on jo asian tiedostanut.

Vauvalle ei olla laitettu vielä mitään vaatteita tms. valmiiksi. Sänky tosin on jo siirretty vauvan tulevaan huoneeseen ja kehtokin odottaa. Saatiin eilen tilattua vaatekaappi Aleksanterille, joilloin häneltä vapautuu lipasto vauvalle. Onneksi kaappi tulee jo ensi viikolla, joten sitten voi ottaa vaatteet esille ja pestä ja silittää. Siitä se taas alkaa.

Taidanpa tässä vielä hieman lueskella ennen kuin miehet heräävät uniltaan. Minua ei nukuttanut yhtä kauan.

T: Tuula, Aleksanteri ja Muru 32+5

Vierailija
25/29 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uula kyseli raskausviikkojani. Nyt on kasassa 12 + jotain. En ole niin hirveän tarkkaan pitänyt lukua niistä vielä, kun ensimmäinen ultra on ens pe ja viimeksikin la muuttui ja samalla raskausviikkojen laskenta.

Pottailu: Meillä on pottailu huonolla tolalla onnistuneen alun jälkeen. Ässä aloitti menestyksekkäästi pottailla 7kk iässä, mutta nyt se homma ei paljon kiinnosta. Onneksi vähän parempaan suuntaan ollaan menossa. Kotona yritetään olla ilman vaippaa, jotta oppisi tunnistamaan hädän kunnolla ja ilmoittamaan siitä, mutta vanhempien pitää olla valppaina sitten koko ajan, muuten tulee vahinkoja.

Väreistä: Juuri eilen kerroin, ettei Ässä tunnista vielä värejä ja sitten tänään yhtäkkiä ulkona osoitteli juttuja ja sanoi: " punainen" . Tosin se juttu ei aina ollut punainen. Isänsä sitten kotona näytti värejä ja poika toisteli niitä innokkaasti ja sitten kaikki on ollut joko punaista tai keltaista. Joten pieni ymmärrys siihen, että eri asiat ovat erivärisiä on, mutta ei vielä tunnista värejä itsekseen.

Eipä sitten muuta. Täytyy mennä tiskikoneen täyttöön.

Vuokko, Ässä ja pikkuinen

Vierailija
26/29 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas kiva kuulla harvemmin kirjoittavistakin! Ja onnea Vuokolle alkumetreille :)

Hih, eilen kun kerroin että Noora ei näytä kirjasta/lehdestä mitä pyydän niin tänään näytti ja välillä peräti sanoinkin että mikä kuvassa on. Lelulehdessä oli keinuhevonen niin se oli kii-kaa eppa ;) Testasin tänään taas nuppipalapelejä, ei nappaa ne...ei sit millään. Hermostuu heti jos joku pala ei mene kohdalleen. No, unohdan ne ja kokeillaan myöhemmin ihan tavallisia palapelejä.

Nooralla oli tänään tosi vaikea aamu ja äidillä hermo tiukassa. Viime yönä valvottiin taas ja aamulla heräs oikee känkkisneiti. Siis herranjesta sitä kätinän määrää, mikään ei ollut hyvä. No totesin että nekku tukossa ja pientä lämpöä ja lisäksi sormi eksyy koko ajan poskeen. Eli taitaa tulla vihoviimeisiä hampaita. 16 niitä on eli 4 kaiketi puuttuu???? No panadoli auttoi aina hetkeksi, illemmalla oli lämpöä liki 38. Tehtiin siitä huolimatta normaali ulkoilulenkki, se taisikin auttaa nuhaan. Lisäksi hämmästyin todella kun antoi laittaa Nasolin nenätipat ihan ilman venkurointia :-D

Niin ja hei Tel, ois kiva saa niitä kesäkuvia!!!! Siul taitaa olla miun s-postiosoite jo ;)

Nyt meen tekemään popcorneja, namskista! Heippa!

Vierailija
27/29 |
07.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos lämpimästi osanottajille! Voi jostain tuntua hullulta, mutta olen pari yötä nukkunut asian takia huonosti. Sehän kuitenkin oli vain eläin.Viime yönä nukuin jo ihan jees, mutta sitten Mimmi päätti herätä taas klo 5.20. Isän vuoro oli nousta, mutta eihän se kelvannut. Vaan äidin piti kömpiä ylös. Mimmi ei eilen nukkunut päikkyjä ollenkaa, kävi kasilta nukkumaan..ja silti heräsi näin aikaisin. Plääh! Kiva päivä siis tulossa..Pakko varmasti laittaa päikkäreille tänään, jotta jaksaa Mimmi ja mie.

POTTAILU: Menee taas ihan jees..oli hetki monennenkohan kerran, ku ei pottailu innostanut. Nyt tekee pissat sillo tällö. LAITTAAKO TEILLÄ MIES LAPSEN POTALLE??? Mie en ymmärrä miksi miehellä on niiiiiiiin vaikea laittaa Mimmiä potalle. Aina hänen vapaapäivinään Mimmi pottailee aivan olemattoman vähän..Ja se taas on takapakkia. Mimmi kun ei osaa puhua vielä, niin ei myöskään osaa ilmasta " vessahätäänsä" .

KESÄTAPAAMISEN kuvia on miullakin. Kalamami, Nasulina ja tel oli halukas saamaan niitä? Oliko muita?

Jospa nyt tsekkaisi sähköpostin ja tekisi sinne tilaa =)

Kaikesta huolimatta hyvää sunnuntaipäivää!!

Tuulia

Vierailija
28/29 |
07.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on uusi vuosikin jo vauhdissa. Jo seitsemättä päivää viedään.

Työviikko jo takana loman jälkeen. Loma oli oikein kiva, joskin miehen sairastuminen teki lopusta aikamoisen rankan. Töiden lähestyessa tuntui, etten ole ennättänyt edes levätä, mutta oli tosi kiva työviikkoa ja kait kuitenkin levätäkin ennätin kaiken reissaamisen ohella.

Meille talvi yrittää kovasti tulla - lunta on satanut nyt pari päivää niin, että vein pojat perjantaina hoitoon potkurilla! Mutta palatessa ei sitten enää ollutkaan potkurikeli vaan mies pakkasi kulkuneuvon autoon. Näyttää kuitenkin siltä, että alkuviikosta voisi taas potkutella. Minusta se jos mikä on talven merkki!

Esikoisen kanssa kävimme eilen jäällä - saldona 2 minuuttia luistelua. Ei nappaa, ei. Kovasti jätkät illalla tanssivat ja isompi halusi kovasti mennä tanssikouluun. ;)) Täällä nähtiin melkoisia koreografioita.

Mutta tärkein! ONNEA Vupii!! Sinua en ole vielä ennättänyt onnitellakaan. Samoin Vuokolle onnea plussasta! Lisäksi loppurutistusvoimia teille, jotka pian jo saatte lunastaa nyyttinne!!

Jolla ja Kevätmami! Kirjoitelkaahan kuulumisia tekin! Miltä se vauva-arki taas maistuu? Näinkin Jolla Hesarista jokin aika sitten teidän ilmoituksen kastetilaisuuden jälkeen. Kiva nimi tuli pojalle!!

Tuulia! Mulle voi laittaa kesätapaamisen kuvia. Kiitos jo etukäteen!

Kun en ole pitkään aikaan kirjoitellut mitään, niin nyt juttua tulee. Galluppeihin... POTTAILU: Edelleen meillä sama juttu eli hoidossa poika saattaa olla ihan kuiva, mutta täällä kotona ei samalla tavalla suostu käymään potalla. Nykyisin saamme kuitenkin peräti kotonakin saalistettua pissit (kuten eilen illalla ennen pesua), kuukausi sitten ei saatu kotona edes istumaan potalle. Mutta ei stressiä. Jos ei tule, niin en ala " riehumaan" asian kanssa :))). Samaan hengenvetoon täytyy todeta, että aika epäsäännöllisesti tuota pottailua tarjoamme. Välillä kun on niin mutkatonta vain vaihtaa vaippa kuin että jäisin odottelemaan istuuko potalle vai eikö istu. Meillä mies taitaa potattaa poikaa useimmin kuin minä...

PUHE: Kovasti selittää, olisiko neljän sanan lause pisin, mitä on tullut. Puhe ei kuitenkaan ole aina kovin selvää, joten tulkata pitää oudommille ihmisille. Mutta paljon yhteiseloa kyllä auttaa, kun toinen jo kertoo, mitä toivoo ja haluaa.

SYÖMISESTÄKIN on ollut juttua. Nyt en ihan muista kaikkea, mitä olette asiasta kirjoittaneet. Poika syö edelleen ihan kiitettävästi ja itse, mutta taitaa olla jonkinlainen tasausvaihe kasvussa, sillä iltaruoka ei välttämättä maistu. Iltapala sitten menee eri tavalla. Syöttötuolista luovuimme kuukausi sitten kun yltää ihan kivasti syömään tavistuolistakin.

PALAPELIT. Nuppipalapelit menee hienosti, mutta ei kovin usein harrasta. Välillä kokeilee vaikeampiakin, mutta ei jaksa niihin keskittyä eikä myöskään osaa.

Mieskin heräsi. Minä sain eilen nukkua melkeis ysiin (taivaallista!) ja nyt sitten oli miehen vuoro. Menen seuraksi juomaan kahvia, kolmannen kupillisen.

Ennätän muuten olla vielä helmikuun alkuun töissä, sitten olisi taas leikkausaikaa tarjolla ja ainakin kuukauden saikkua. Kun se edellinen peruuntui mun kuumeen ja kamalan taudin takia. Jospa nyt tärppäisi. Toisaalta taas hieman jännittää ja arki tarttee suunnitella miehen työvuoroista lähtien uusiksi.

Näihin tunnelmiin, Pippandii, jolla vuorossa olisi imurointia ja kirjahyllyn siivousta. Blääh! Toisaalta esikko katsoo lastenohjelmia, joten ei voi nyt imuria käynnistää. ;))

Vierailija
29/29 |
07.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on rantautunut vesirokko. Santerilla on ollut vähän kuumetta ja eilen löysin muutaman näppylän. Tänään niitä olikin sitten jo melkolailla lisää. Esikoinen on jo onneksi sairastanut (8kk vanhana), joten yksi potilas riittää. Kauhistuin vaan totaalisesti, kun luin netistä, että yksi lapsi vuodessa kuolee siihen (tai siis kait sen jälkitautiin) ja yliherkkänä se jäi mun mieleeni kummittelemaan. Varmaankin siksi, että Santtu poimii AINA flunssien jälkeen jonkun kivan bakteeritulehduksen. Hysteerinenkö???

Sitten vähän gallupeihin: Värejä ei tod tunne, potalla ei käy, ruokaa syö huonosti (paitsi kaupan vauvanruokia), puhetta matkii, mutta ei muodosta yli kahden sanan lauseita(paitsi tuiki tärkeän " missä auto on" ). Nuppipalapelejä ei olla vielä edes kokeiltu, kun on niin huonosti keskittyvää sorttia tuo poika. Muutenkin huomaan, että tokan kohdalla innokkuus kaiken uuden koeiluun (siis minun innokkuus) on ihan eri luokkaa kuin esikoisen kohdalla. Jotenkin sitä vaan ajattelee, että kyllä se sitten joskus oppii ja varmasti oppiikin. Mä olen muutenkin huono leikkimään. Värittäminen ja barbien pukeminen on ihan jees, mutta sellainen " tää menee nyt kauppaan ja sit tää tekis ruokaa" -leikit on jotenkin ärsyttäviä.

Harmittaa vähän, kun ensi viikko menee ihan kotioloissa ton vesirokon takia. Olin niin meinannut aloittaa aamukuntoilun sillä aikaa, kun Santtu on puistotädillä. En nimittäin ole käynyt kuntosalilla ainakaan neljään viikkoon ja sen kyllä huomaa...

Jippii tilattiin juuri miehen kanssa matka Leville parin viikon kulttua. Mennään pitkäksi viikonlopuksi ihan KAHDEN. Lapset menee mummilaan. Santtu varmaan on ihan onnessaan, mummin poika kun on, mut esikoinen vähän huolettaa. Hällä tuppaa tulemaan niin kova ikävä. Enivei, ihana saada nukkua 4 kokonaista yötä ihan rauhassa. Toisin sanoen, meillä ei Santulla vieläkään oikein yöt suju.

Onnittelisin vielä vauvan saaneita (vupii&kevätmama) ja raskautuneita!! Teillä on edessä vielä kaikkea ihanaa. Täällä taas puolikateellisena huokailen. Meille kun ei enää vauvaa tule, paitsi korkeintaan adoption kautta.

Tuulialle pahoittelut koiran julmasta kohtalosta. Kyllähän eläimiäkin saa surra!

Mukavaa uuden vuoden jatkoa.

T. lappu & pilkullinen poika