Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

^o^ HELMENKANTAJIEN TO-SU ^O^

04.01.2007 |

.

tässä ensin linkki alkuviikon keskusteluihin, joita kertyi loppujen lopuksi ihan komeasti:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9216710&p=2&tmode=1&smode…

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä väsyttää, takana 5 h:n unet. Onko teillä muilla jo selkävaivoja? Minua alkanut vaivata nyt enkä oikein saanut nukuttua. Toivottavasti ei tarvitse koko loppuaikaa kärvistellä, ettei kerry hirveet univelat jo valmiiksi...

Hätäkasteesta; meidän sairaalassa hätänimiä ei kysytyy viimeks, eikä nytkään. luulenkin, että jos hätäkaste jouduttaisiin tekemään, nimi vedettäisiin hatusta ja muutettaisiin sitten varsinaisessa kasteessa tarvittaessa. ei olla nimittäin vielä ihan varmoja nimistä. suupuolestakin on vain oma vahva aavistus.. Itse asiassa en ole itse joutunut lähettämään sairaalaan minkäänlaisia tietoja, neuvola on hoitanut kaiken tiedon välittämisen. viimeksi tosin kun makasin käyrillä suppareiden takia, haastattel kätilö mua siinä samalla ja kyseli jpotain lisätietoja mitkä tallensi konneele, mut ei hänkään nimistä kysynyt mitään.

tuteista kyseli joku. esikoinen käytti tosi vähän tuttia joten en ole mikään ekspertti, mutta eikös se niin päin mene, että silikoniset on turvallisia siihen asti kunnes tulee hampaita? on mulla jossain tuolla kaapissa odottamassa varuilta aventin ensitutti, ja silikoninen se taitaa olla.

Mä ole lähipiirissäni kuullut kenenkään viettäneen babyshowereita, ihan uusi juttu mulle! kivalta kuulostaa, nauttikaa te ketkä saatte hemmottelua osaksenne!

Vielä viikko ja aletaan olla varmemmalla puolella raskautta, jos vauva syntyisi ennen aikojaan..

Viherrys 32+6

Vierailija
42/54 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

painoa oli tullut huimat 1 kg/vko, siis 2 vkon aikana, eniten tähän mennessä! mikä hauskinta, olen nyt juuri yrittänyt syödä terveellisesti... no, ei montaa viikkoa enää tätä painon kasaamista ; )

kaikki oli muuten hyvin, vilkas vauva, arvot kaikki hyvät, rt.

äippä 07; meillä esikoinen oli heti alusta myös pulloruokinnalla. jostain syystä nuo tutit ovat semmonen asia, että ei voi tietää etukäteen, minkä vauva huolii. meillä hän huoli ainoastaan NUKin tutteja pulloon. ilmeisesti oli hyvänmallinen. joskus erehdyksessä saattoi käydä joku muukin tutti, kun oli ostettu. eli mun vinkkini on, et ei kannata montaa tuttia varata valmiiksi ja vaikka muutama erilainen. näkee sitten mikä tutti on suosikki. tuttia meillä ei siis syöty ollenkaan, puhun noista tuteista maitopulloon. yritämme, ettei tää toinenkaan söisi tuttia ollenkaan.

vko 35

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuli käytyä neuvolassa ja kaikki arvot olivat ok. Meidän vauveli on koko raskausajan ollut tosi ylivilkas ja nytkin syke 144. Kylkiluut on hellänä potkuista ja tällä viikolla alkanut yskä ei ainakaan helpota oloa. Vauveli oli laskeutunut jo tosi alas, mutta ei vielä kiinnittynyt, onneksi, sillä muutaman viikon pitäisin hänet vielä masussa. Terkkarin mukaan vauva olisi rt, mutta ainakin toissa päivänä oli poikittain.

Ensi viikon ke on sitten synnytystapa-arvio äippäpolilla. Saapi nähdä rauhoittuuko nämä supistukset vai täytyykö käydä päivystyksessä tarkistamassa tilanne.

Ristiäisistä on käyty keskustelua. Minä kuulun kirkkoon ja mieheni ei ja pidämme pienimuotoiset ristiäiset kotona. Esikoinen kastettiin kirkossa.

Nimestä ei ole vielä varmuutta, kun ei tiedetä sukupuoltakaan. Sairaalan esitietolomakkeeseen annettiin molempien nimet, mutta tuskin pysyvät sitten ristiäisiin asti.

Rintapumpuistakin on juteltu. Itselläni oli esikoisen kanssa sähkökäyttöinen pumppu, en muista merkkiä ( 6 vuotta sitten). Pumpun annoin silloin ystävälleni ja nyt en ole hankkinut uutta. Täytyy katsoa sitten onko tarvetta hankkia uutta.

Hyvää päivänjatkoa kaikille helmenkantajille ;)

Äippä & vauveli rv 34+2

Vierailija
44/54 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jospa sitä itekin osallistuis keskusteluun taas vaihteeks, vaikka kroppa ei yhtään tykkää enää koneella istumisesta. teen päivittäin töitä koneella, ja nyt tällä viikolla on alkanu selkä tosissaan väsymään ja supisteleekin vähän koneella ollessa, ei oikeestaan muuten. tää onkin mulle vähän outoo, esikosta supisteli ekan kerran kun lähettiin synnyttämään! Juu ja minähän niistä " toispuoleisista" suppareista aikasemmin kyselinkin, ja pitää vielä tarkentaa että ei terkkari sitä tarkottanu etteikö supparit vois tuntua muualla kun mahassa, vaan sitä että JOS tuntuu mahassa niin sit tuntuu koko mahassa eikä vaan toisella puolella. selitin varmaan vähän sekavasti sen aiemmin... mullakin oli synnytyssupparit lantiolla ja ulkoreisissä, mahassa ei tuntunu yhtään mitään.

Vai mietitään täällä jo ristiäisiä! Meillä ei oo nimee valmiina, mut ainakin viimeks piti tosiaan hätäkastetta varten johonkin lomakkeeseen nimet etukäteen laittaa. ehkäpä mä saan sen lomakkeen huomenna neuvolas. näköjään hirmu erilaisia käytäntöjä sairaalas, ainakin Jyväskylän sairaalaan piti siis viimeks täyttää sellanen esilomake.

Mä taidan olla niitä harvoja joka ei oo laittanu vielä mitään valmiiks vauvalle. tosin oonhan mä siellä häntäpäässä muutenkin, oon aika varma että maaliskuulle mennään joka tapauksessa. että ehkäpä sitä vielä kerkee.. alottelen äippälomaa vasta helmikuun alkupuolella, luotan että sitten ehin järkätä kaiken valmiiks.

mutta nyt taitaa vieraat jo kolkutella oven takana...

loviisa rv 32+3

Vierailija
45/54 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄSSÄ TIETOA JOTA LÖYTYI KIRKON SIVUILTA:

Hätäkaste

Hätäkasteen voi toimittaa kirkon jäsen tai muu kristitty, jos lapsen pelätään kuolevan eikä pappia ole heti saatavissa. Lapsi kastetaan vedellä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Isä meidän -rukous ja Herran siunaus kuuluvat myös toimitukseen. Kasteen yhteydessä voidaan laulaa myös virsi, jos se on mahdollista. Hätäkasteesta on viipymättä ilmoitettava kirkkoherranvirastoon.

Hätäkaste voidaan toimittaa myös aikuiselle. Kastamaton aikuinen voi kuolemanvaaran uhatessa halutessaan pyytää kastetta. Hätäkaste toimitetaan useimmiten sairaalassa.

Hätäkasteessa kastaja valaa kastettavan päähän vettä kolme kertaa ja sanoo: " NN minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." Tämän jälkeen lausutaan yhdessä Isä meidän -rukous. Lopuksi kastaja lausuu Herran siunauksen.

Hätäkasteen vahvistaminen

Papin on vahvistettava hätäkaste. Hätäkasteen vahvistaminen ei tarkoita, että hätäkaste olisi pyhänä toimituksena jotenkin heikompi kuin tavallinen kaste. Sen vahvistaminen korostaa kastetun liittymistä kasteessa seurakuntayhteyteen, ja kastetun ja hänen perheensä puolesta rukoillaan. Samalla hätäkasteen kirkko-oikeudellinen pätevyys todetaan.

Hätäkasteen yhteydessä annettu nimi voidaan muuttaa vahvistamisen yhteydessä. Jos hätäkasteessa ei ole annettu lapselle nimeä, se annetaan vahvistamisen yhteydessä. Nimen rekisteröinti toteutetaan yleensä hätäkasteen vahvistamisen jälkeen. Hätäkasteen vahvistamisen yhteydessä nimetään kummit, jos hätäkasteessa on ollut läsnä vain todistajia.

Aikuisen hätäkastetta vahvistaessa käytetään nuoren ja aikuisen kasteen kaavaa.

Hätäkasteen vahvistaminen on luonteeltaan kiitosjuhla. Jos hätäkasteen vahvistaminen tapahtuu kotona, se toimitetaan valkealla liinalla peitetyn pöydän ääressä. Pöydälle laitetaan Raamattu, palava kynttilä ja kukkia.

TÄSSÄ VIELÄ TOISILTA SIVULTA:

Yleensä sairaalat hätäkastavat välittömässä hengenvaarassa olevat vastasyntyneet. Joissakin sairaaloissa hätäkaste on tapana antaa aina kun lapsi siirretään jatkohoitoon toiseen sairaalaan. Käytännössä hätäkasteen suorittaa lähes aina kätilö, ei sairaalapappi.

Kirkkoon kuulumatomien vanhempien lapsia ei kasteta. Joissakin sairaaloissa voi ilmoittaa esitietolomakkeessa, saako lapsen hätäkastaa. Vanhemmat voivat ilmoittaa toivomuksensa henkilökunnalle muutenkin kirjattavaksi papereihinsa.

SITTEN VIELÄ MUUTA ASIAA:

Pullotuteista yms. mulla ei ole tietoa kun ei ole tarvittu aikaisemmin lainkaan.

Itkuhälytintä olen itsekin katsellut. Meillä oli ennen sellainen philipsin perusmalli ja musta se oli huono....pattereita kului ihan hirveästi ja se otti tosi helposti häiriöitä lentokoneista ja autoista ja pihalla leikkivistä lapsista. Nyt olen katsellut tuota SUPER NOVA-hälytintä ja ajattelin et jos esim. huutonetistä sais edukkaasti niin sellaiseen voisi sitten sijoittaa, kertokaa jos jollakin kokemuksia!

Joku oli miettinyt synnytystä ja sairaalaan ehtimistä. Mä oon miettinyt samaa ja mulla esikoisen synnytys kesti 7 tuntia, toka kesti 10 h ja saas nähdä kauan tämä seuraava sitten. Mä ajattelin et mies vois heittää, jos kiire aikataulu tulee, mut ensin kättärille ja viedä sit lapset hoitoon ja tulla perässä. Siellä synnärillä kuitenkin menee hetki ennen kuin ottavat käyrät ja tekevät sisätutkimuksen, ellei sitten ole tullut vietettyä kotona vähän " turhan" kauan =) Taksilla en kuitenkaan viitsi lähteä kun matkaa on melkein 50 km, tulee turhan kalliiksi.

Viimeksi vietiin illalla kun supistukset olivat kestäneet (rv 40+4) muutaman tunnin ja olivat kipeitä ja tulivat noin 10 minuutin välein, esikoinen hoitoon ihan rauhassa illalla klo 21.00 vähän niinkuin varmuuden vuoksi. Ei tarttenut sitten keskellä yötä repiä esikoista ylös eikä herättää mummia. Käytiin sitten kättärillä tutkittavana ja koska tietenkin supistukset loppuivat heti kun ovesta päästiin sisään niin lenkille lähettiin ukon kanssa ja lähtihän se synnytys sitten kunnolla viimein käyntiinkin. Toivonkin et nyt kävis vähän niinkuin samalla tavalla ja saatais saateltua rauhassa lapset hoitoon illalla tai aamulla ettei keskellä yötä tarttis ketään herätellä, mut sen näkee sitten.

Nyt taas täytyy lähteä muihin hommiin, joten palaillaan huomenissa.

t.kolomonen

Vierailija
46/54 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolomosen viestistä tuli mieleen, että tiesittehän että Kela korvaa osan taksimatkasta synnärille ja takas! Että ei ku pirssiä alle vaan ja menoks jos kiire tulee.

Vierailija
47/54 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalaan pitäisi matkata, kun koko lystistä selvittiin ekalla kerralla 6 tunnissa. Matka ei tosin kestä kuin parikymmentä minuuttia ruuhka-aikanakaan, mutta en missään tapauksessa voi ajatellakaan, että yksikseni taksin takapenkillä hiplailisin lapsen päätä ja varoisin ponnistamista ! Olen hiukka funtsaillut, että pakkaisin kassin valmiiksi rv 38 tienoilla (esikoinen syntyi 40+2) ja lähtisin issekseni taksilla heti, kun vedet menee tai muuten alkaa olla selkeää osviittaa. Mies vaikuttaa kylmähermoiselta, mutta en kuitenkaan uskaltautuisi hänen kyytiinsä siinä tilanteessa, vaan hän saisi jäädä hoitamaan poikaa, kun ei muutenkaan halua olla synnytyksessä mukana, vaan doulana toimii serkkuni.

Neuvolakäyntini tänään sujui ihan mukavasti, eikä oikeastaan ilmennyt mitään erityisempää kommentoitavaa. Rautalitkua olen minäkin vetänyt jo pullollisen, mutta hB oli vain 105, tosin sormenpäiden turvotus ja kudosneste voivat hyvinkin vääristellä tulosta aika reilustikin. Painoa on tähän mennessä tullut vain 6kg, mikä on hyvä, sillä minulla on lähtölukemat sen verran korkealla, etten pistäisi pahakseni pientä hoikistumistakaan. Verenpaine jatkaa poikkeuksellisen matalalla linjalla, mistä en suinkaan valita, päinvastoin.

Istukan sijainnista sain hieman kaipaamiani lisätietoja, eli etuseinämässä oleva istukka ei kuulema muuten ole ongelma, mutta irtoamisvaara on suurempi eikä missään nimessä pitäisi kaatua - siis luojalle kiitos vesisateista, kun en muutenkaan ole pakkasen ja liukkaan kelin ystävä ! Nämä ovat nyt taas yhden hoitajan kommentit, onko teistä kenelläkään hyytäviä lisätietoja etuseinämäistukasta ? Pelotellaan nyt oikein koko rahan edestä, niin tulee kaikille uni paremmin silmään...

Perjantaina on esikoisen 7v. synttärit, eli huutavia vekaroita tiedossa tuvan täydeltä, apua ! Poika oli niin pollea, kun ostin hänelle jo valmiiksi bussilipun koulumatkoja varten, ja onhan se toki iso asia siirtyä lipullisten matkustajien maailmaan !

Pirtsakkaa perjantaita toivottaa

Kirsi-mama rv 34+2

Vierailija
48/54 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on aamu lähtenyt kankeasti käyntiin, jotenkin tuntuu että joka paikkaa kolottaa ja särkee ja väsyttää pirusti. Neljän tunnin yöunilla tosin saattaa olla osuutta asiaan :/ ...

Eilen kävin ystäväni kanssa ostoksilla ja kyllähän neljän tunnin shoppailu saikin supistuksia aikaan. Tuli ostettua vaikka ja mitä, en malta odottaa että raskaus on ohi ja mahdun ' normikuteisiin' ;) Myös imetysliivit tarttui mukaan, tosin en ennättänyt liikkeessä kokeilemaan kun alkoi huimaamaan mutta olihan nuo ihan tarpeeksi sopivat.

Kaverini sai viime yönä vauvan, joka oli mennyt lähemmäs 2vk yli LA:n. Toivon todella että tämä oma masukki ei mene yliajalle, olen jo ihan kypsä koko odotukseen. Nyt on alkaneet yöunetkin kärsiä supistelujen vuoksi :(

Mutta menenpä esikoista leikittämään, joskos se kohta ottais aamupäikkäröinnit että saisi itsekin mennä hetkoseksi pötkölleen..

Mukavaa viikonlopun alkua kaikille helmille!

H 35+2

Vierailija
49/54 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jouluhiljaisuuden jälkeen nyt kun olen nuo maratonpinot silmäillyt läpi. Tosin hiljaiseloni kohta jatkuu, kun tänään on viimeinen työpäivä, eikä ole nettiyhteyttä kotona ennen helmikuuta. Palailen sitten varmaan viime hetkillä - tai sitten vasta vauvapuolelle.

Muutamia parin viikon saatossa tulleita kommentteja:

Uimisesta: Käyn viikoittain pulikoimassa kilometrin eikä ainakaan toistaiseksi ole aikomusta lopettaa vaan ennemminkin lisätä toinenkin uintireissu viikkoon kun on päivisin aikaa. Paikat tarkastettu viimeksi rv 26+ ja seuraavaksi 23.1. Muu liikunta onkin jäänyt vähiin, jospa lomalla ottaisi loppukirin.

Painonnoususta on varmaan myös keskusteltu: mulla näytti vaaka tänä aamuna rv 34+5 11,5 kg enemmän kuin ennen raskautta. Kertaakaan ei ole neuvolassa mitään huomauteltu, lähtöpaino tosin vain vähän yli 50 kg, joten alle 65 ollaan vieläkin ja painoindeksi nyt 24,4.

Rattaista/vaunuista: Työntelin viitisen vuotta sitten kaverin peräkkäin istuttavia rattaita jonkin verran ja ne olivat mielestäni aivan hirveät: mahdottomat keulia yli katukivetysten reunojen ja hankalat kääntää tiukissa kadunkulmissa. Lisäksi kun isomman lapsen piti istua etummaisena, jossa on jaloille enemmän tilaa, oli vaunujen kanssa keuliminen entistä raskaampaa. Joten ainakaan muutaman vuoden vanhoja junavaunuja en ikinä itse hankkisi. Uudet voivat tietty olla paljonkin paremmat.

Kasteesta: Nimet piti laittaa sairaalan esitietolomakkeeseen (TYKS), joka palautettiin neuvolaan rv 30. Laitoimme nimet molemmille sukupuolille ja ne ovat todennäköisesti ihan lopullisetkin, ellei lapsi sitten kovasti näytä joltain muulta :-) Sukulaisille nimet kerrottaneen vasta ristiäisissä, joita vietettäneen kotona tai mummolassa, jossa olisi enemmän tilaa. Meillä pelkkää lähisukua (vanhemmat, sisarukset ja kummit) kertyy paljon kun lapsia on useampia.

Peräänkuuluttelenpa vielä edelleen kokemuksia KESTOVAIPOISTA? Olen ajatellut niitä itse yrittää ommella, mutta olisi kiva kuulla miten ovat toimineet käytössä, jos kokemusta on?

Imetyspaidoista oli myös kyselty. Mä ompelin niitäkin itse, tais hintaa kertyä kolme euroa per paita. Kaavan piirsin tavallisesta sopivasta T-paidasta ja sitten vaan etukappale kahteen päällekäin menevään osaan. Tein näitä jo monta viikkoa sitten ja olen käyttänyt niitä myös odotusaikana kun ovat malliltaan sopivan pitkiä ja tuo kaksinkertainen etukappale on mukava muutoin kylmänarkojen rintojen päällä.

Sairaalaan menosta oli keskustelua niin täällä kuin muissakin ketjuissa. Mun mielipide on tämä: ambulanssit on hätätapauksia varten, muuten tulee ottaa taksi. Taksista Kela korvaa ihan saman kuin ambulanssistakin, molemmissa omavastuu taitaa olla n. 10 e (tähän siis tarvitaan lääkäriltä lappu, joka toimitetaan kelaan).

Meillä mies voi pahimmillaan olla töissä 150 km päässä ja sairaala kotoa 30 km toiseen suuntaan. Toivottavasti hän ehtii kuitenkin mukaan - harvoin kai esikoiset niin vauhdilla maailmaan putkahtavat.

Sairaalakassi on vielä pakkaamatta, mutta enköhän sitäkin varten jonkinlaisen listan lähiviikkoina tee, kuten myös vauvan kotiintulovarusteita varten.

Hyvää alkanutta vuotta kaikille ja nyt viimeisen päivän töihin!

äippä + masukki 34+5

Vierailija
50/54 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsi-mamako se kyseli istukan sijainnista?!? Mulla oli ensimmäisessä raskaudessa istukka takaseinämässä, enkä kyllä huomannut toiseen raskauteen mitään muuta eroa, kun että toisen liikkeet tuntuivat vähän myöhemmin kun esimmäisen. Nyt istukka on myöskin etuseinämässä ja vielä kiertynyt vähän sivulta takaseinämään päin! (hyvä ettei oo kokonaan ympäri =))

Ekassa synnytyksessä istukka irtosi vartissa ja toisessa sitten vasta viime hetkillä eli tunnin yrittämisen jälkeen, juuri ennen kuin oltiin lähdössä jo leikkaussaliin, ONNEKSI! Tuo irroittelu oli vaan tosi tuskallista, joten tosiaan toivon ettei se irtoamattomuus johdu tuosta sijainnista.

Mulla ei oo käyny mielessä edes että istukka voisi irrota jotenkin helpommin, koska on etupuolella, mutta kaiketi sekin sitten on mahdollista. Mulla ne on olleet tiukasti kiinni viimeiseen asti.

Nyt olen jo melkein kaikki vauvan vaatteet pessyt, vielä pitäisi ne järjestellä tuonne lipastoon.

G: Silitättekö vauvan vaatteet? tai yleensä muut omat/lasten vaatteet?

Mä oon tosi laiska silittämään ja ripustamaan pyykkiä narulle ja siksi meillä onkin kuivausrumpu kovassa käytössä ja siellä tulee vauvan vaatteista tosi pehmosia. Silitän vaan pakolliset vaatteet (paitapuserot yms.).

t.kolomonen rv 32+4

Vierailija
51/54 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset hätäkastetiedoista! Tietysti toivotaan ettei tule kenellekkään ajankohtaiseksi!!!!

Silittämisestä oli puhetta ja itse olen maailman laiskin silittäjä! Silitän vain pakolliset vaatteet, jotka ei pesun jälkeen siliä ravistelemalla ja usein huomaan, että nämä vaatteet löytävät aika pian tiensä kirpputorille : )Vauvan vaatteita en siis myöskään ole silittänyt.

Kaikki vauvan tarvikkeet on kyllä vielä pesemättä ja suurin osa varastossa. Ajattelin että sitten äitiyslomalla ehdin laittelemaan. Pitäisi vaan vielä keksiä minne kaikki vauvan vaatteet saa mahtumaan..

Nukkumisjärjestelytkin on vielä kehittämättä ( ei mitenkään viime tippaan ole tapana jättää asioita.. ). Pinnasänky on, mutta se ei mahdu makuuhuoneeseen ja olohuoneeseen ei voi kuvitellakkaan laittavansa, kun mies tekee usein yömyöhään siellä töitä tietokoneella. Todennäköisesti unohdetaan koko pinnasänky ja nukutaan perhepedissä kuten esikoisen kanssa. Tosin esikoinenkin nukkuu vielä vieressä joten ahdasta saattaa tulla. Esikoisen sänky on meidän sängyn vieressä ja onneksi pysyy siellä useinmiten aamuun saakka.

Toinen ongelma joka nukkumisessa askarruttaa on se, miten esikoinen saa unta, kun vauva kuitenkin heräilee yöllä. Asumme kaksiossa, joten kaikkien on nukuttava samassa huoneessa. Löytyykö vinkkejä teiltä kenellä on jo useampi lapsi?

Esikoisella on kyllä hyvät unenlahjat sitten kun nukahtaa, mutta vauvan itku voi olla niin erilainen ääni mihin on tottunut, että se häiritsee unta.

KELA:sta olen odotellut vanhempainpäiväraha päätöstä jo marraskuusta saakka. Eilen tuli sitten kirje, jossa pyydettiin työnantajaa toimittamaan joku lisäselvityslomake, vaikka palkanlaskija oli mulle ilmoittanut, että kaikki tarvittavat tiedot on ilmoitettu..

Vähän jännittää kuinka käy.

Onko muille tullut jo päätöksiä KELA:sta?

Pirriäinen rv 32+4

Vierailija
52/54 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on yksi viikko vierähtänyt, ja helmikuu taas vähäsen lähempänä! Jännityksellä ainakin minä odottelen, että koska se ensimmäinen Helmi maailmaan solahtaa. Ja kenelle meistä se pieni ensimmäisenä syliin lasketaan...

Todennäköisesti ei ainakaan mulle, kun mulla tuo laskettu 27.2... (ja varmaan menee sit vielä yliajoille.=)

Kohtahan tuo varmaan selviää!

Voi väsymys... joku muukin oli pinossa univelkojaan valitellut, ja minä voin yhtyä valitusvirteen. Uni ei tuu iltaisin millään, kun suppailut joka iltaisena kiusana, ja valvottavat harva se yö aina tuonne kahteen kolmeen asti yöllä, ja sen jälkeen yleensä oon jo niin sippi, etten saa sen takia unta, että menee aivan ylikierroksilla. Ja sitten kun se uni loppuviimein tulee, niin sitä nukkuu levottomasti koko ajan kääntyillen ja joutuu hyppäämään vessassa. Ja aamulla neiti herättää viimeistään yhdeksältä, ja nyt ei tahdo päikkäritkään enää neidille maistua, joten univelka on melkoinen... Nyyh ja niisk.

Silittämisestä oli puhetta, ja tunnustan! Inhoan silittämistä, en oikeastaan silitä ikinä mitään muuta kun ne pakolliset juhlavaatteet, ja kun vaatteita ostan, valitsen yleensä tarkoituksella sellaisia joita ei tarvitse silittää. Nyt kun varastoinnin jäljiltä olen pessyt vauvan vaatteet, niin silitän ne kaappiin odottamaan, mutta sitten kun sen pikkuvauvan kanssa alkaa se valtava pyykkirumba, niin en kyllä jaksa!

Olen sitä mieltä, että sen silittämiseen kuluvan ajan voi käyttää hyödyllisemminkin... (esim. ottamalla päikkärit vauvan kanssa. ) Yllättäen ajattelen ensimmäisenä nukkumista... =)

Mitenkäs teillä muilla, joilla on lapsia jo ennestään, on vanhemmat lapset ottaneet pikkusisaruksen tulon vastaan? Meillä tosiaan odotetaan kakkosta, ja esikoinen on sangen huolestuneen oloisena seuraillut, kun vauvalle tavaraa on alkanut ilmestymään.Esimerkiksi, kun pesin hänen vauva-aikaisia potkuhousujaan, niin huutohan siitä tuli. Katsos kun HÄNEN tavaroitaan ei vauvalle saa antaa. Myöskin vauvalle valmiiksi ostettu vaippapaketti sai kiukkua osakseen, vaikka esikko ei enää vaippoja ole hetkeen käyttänyt. Myöskin neiti on ruvennut puhumaan itsestään pienenä vauvana, ( minä, pieni vauva) ja hivenen kauhistuttaa, että minkälainen soppa tässä vielä on edessä...

Nyt täytyy nousta koneelta pois, suppailee taas. Palailen myöhemmin.

Hyvät viikonlopun alut kaikille!

T: Helmiina 32+3

Vierailija
53/54 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa jännittää tuo esikoisen suhtautuminen vauvaan. Tähän asti on oikein innoissaan kaikille selittänyt että äitillä on vauva mahassa ja että sieltä tulee veli tai sisko, mutta en usko että oikeasti ihan ymmärtää, mistä on kyse.

Ja vauvaa on täällä myös ruvettu leikkimään. Milloin on pieni vauva ja milloin sylkkyvauva. Oon myös huomannut, että mitä suuremmaksi maha tulee, sen useammin esikoinen haluaa olla sylissa tai muuten vaan halailla ja olla ihan lähellä. Ikää pojulla on nyt 2 v 3 kk. Aikaisemmin ei pahemmin ole malttanut sylissä istuskella.

Varmaankin mustasukkaisuuteenkin kannattaa varautua, mutta eiköhän kaikki kuitenkin lopulta mene ihan hyvin. Täytyy vain olla tarkkana, että muistaa huomioida myös esikoista vaikka vauva olisikin vaativa tapaus!

Pirriäinen

Vierailija
54/54 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten otsikosta huomaa, en ole uniongelmista kärsinyt. Asiaa tietysti auttaa se, ettei ole vielä ketään, joka aamulla herättelisi ylös kukonlaulun aikaan. Mutta yli 10 tunnin yöunilla mennään ja suoraan sanottuna hirvittää maanantainen koulun alku. Seiskan herätyksiä olisi taas edessä ja rytmi on aivan päälaellaan. Noh, kaipa siihen sitten taas tottuu.

Vauvan tavaroista on ollut puhetta. Meillä on lähes kaikki valmiina ja olen pessyt vaatteetkin jo. Olisiko kellään vinkkiä, millä estää vaatteiden ummehtunut haju, kun joudun kuivattamaan niitä pienellä telineellä olohuoneessa. Olisi ihanaa, jos puhtaat vaatteet tuoksuisivat raikkailta ja puhtailta, mutta nyt jostain syystä haju on lähinnä ummehtunut. Saattaa johtua siitä, että telineet olivat aivan täynnä, kun kuivatin vaatteita. Onneksi uuteen kotiin mahtuu sitten kuivausrumpukin.

Lapsuudenkodissani piti silittää kaikki vaatteet ja sen jälkeen, kun sieltä muutin pois, en ole silittänyt varmaan yhtäkään vaatetta. YÖKS! En siis meinaa vauvankaan vaatteita silitellä.

Aikamoinen fakiiri olet Pirriäinen, kun mahdutte kaksioon kahden lapsen kanssa. Itseäni ahdistaa jo nyt kaksiossa, kun on kaikki paikat tavaraa täynnä ja esikoinen vasta tulossa. Kun muutimme miehen kanssa yhteen tähän asuntoon viime keväänä, niin kummallakin oli jo omat tavaransa ja nyt on sitten kaikkea kaksin kappalein. Uuteen kolmioon muuttaessamme on kyllä karsittava rankalla kädellä. Huh, inhoan muuttamista. Olen muuttanut viimeisen viiden vuoden aikana varmaan kymmenen kertaa ainakin, mutta onneksi nyt olisi sitten edessä viimeinen muutto pitkiin aikoihin - toivottavasti ainakin.

Imetyspaitoja en ole vieläkään saanut hankittua, mutta ajattelin tyytyä Halvan ja Mauttoman taattuun laatuun. Ovat kuitenkin ihan kivan nuorekkaita ne niiden asusteet.

Äitiyspäivärahapäätös tuli ja saan minimimäärän mukaan sitä, koska saan samalla opintotukea. Nyt pitäisi sitten vielä saada opintojakin aikaiseksi ensi kevään aikana. Noh, kaipa se jotenkin onnistuu.

Nytpä voisi sitten alkaa miettiä niitä nimivaihtoehtoja uudelleen ja hieman vakavammin jo, että olisi edes joitakin hyviä ehdotuksia valmiina, kun vauva syntyy. Vinkkejä hyvistä nimisivuista??

Omaa napaa sen verran, että vointi on hyvä. Liikkuminen on muuttunut jo hitaammaksi ja muutenkin olo painavammaksi. Maha on kasvanut silmissä viime viikot. Painoa on tullut tähän mennessä kotivaa´an mukaan 16 kg, mutta onneksi nyt joulun jälkeen nousutahti on hieman laantunut. Viimeksi paino oli noussut 1150 g viikossa. Ensi keskiviikkona on seuraava neuvola ja paino on nyt melko samoissa kuin puolitoista viikkoa sitten eli ei varmaan siihen mennessä ehdi paljoa nousta.

Mies on parhaillaan työhaastattelussa eli pitäkäähän helmet peukkuja, että kävisi hyvin ja saisi oman alansa töitä. Mukavaa perjantaita toivottelevat,

Jolanda ja Koukkis rv 33+6