Hei Briteissa asuvat leipovat aidit!!
Olen mielestani ihan kohtuu hyva leipoja, ja aloin ensimmaista kertaa leipoa mokkapaloja taalla englannissa, ihan suomalaisella, hyvaksi todetulla ohjeella, ja piirakasta tuli IHAN kivikova...Mita ihmetta tein vaarin?? Ovatko jauhot taalla jotenkin ns erilaisia,laitoinkohan niita siis suhteessa liikaa, vai missakohan vika??
Valaiskaa jos tiedatte mista on kyse...
Brampton :)
Kommentit (7)
Vika ei siis valttamatta ole vain leipjassa...hiihihihihih !!!!
voi olla etta koitan seuraavaks erimerkkisia jauhoja, ja lisaan niita pikkasen vahemman kuin mita ohjeessa sanotaan...
Ja totta varmaan tuo uuni systeemi..meilla ei ole kaasu-uunia,joten siita ei nyt ole kyse...
No, kokeilujen kautta se varmaan onnistuu viela jonain paivana!!!
Viikonloppua kaikille sateisesta UK:sta!!!
-Brampton-
Luulen kanssa, etta ongelma on uunissa. Meilla on kiertoilmauuni, ja olen huomannut, etta paistoaikaa pitaa lyhentaa, muuten kaikki leipomukset menevat koviksi. Eli otan ne pois uunista kun ne on juuri ja juuri valmiita.
En ikina kayta noita selfraising-jauhoja, enka ole huomannut eroja eri jauhomerkkien valilla.
Onnea leivontaan! itsekin meinasin alussa masentua koska olen himoleipoja eika mikaan meinannut onnistua... onneksi nyt olen oppinut " ymmartamaan" tuota uunia ;-)
Mulla myos ensimaiset leivonnaiset meni roskikseen kivikovina. Mutta viime aikoina pullista yms tulee ihan samanlaisia kuin suomessakin. Jauhot ovat taalla erilaisia mutta myos kananmunat. Jos sait pullista liian kovia, laita vahemman jauhoja seuraavalla kerralla ja katso ovatko jauhot self raisin vain plan. Itse kaytan Plan jauhoja ja ongelmia on ollut vahemman. Kananmunia en laita niin paljoa kuin suomessa, silla muuten leivonnaisissa on liian paljon kananmunan makua..tai ainakin omasta mielestani.
Lisaa vinkkia voi kayda utelemassa Britti-Suomi perheiden yhteisosta joka avoinna kaikille.
http://fi.msnusers.com/Britti-Suomiperheet
Onnistuneita leivonnaisia kaikille.
Mulla taisi mennä muutama vuosi ennen kuin jauhopeukalo tottui Enkun jauhoihi. Nyt korvapuusteista tulee parempia täällä kuin suomessa.
Ensiksikin, kiertoilmauuni kuivattaa. Toiseksi, olen käyttänyt plain-jauhoja. Self raisingeissa on jotkut raising jutut jo valmiiksi, joten en ole edes kokeillut. Pullanleipomiseen olen käyttänyt strong plain flouria, koska sitä tavallista plainjauhoa saa pistää kaksinkertaisen määrän
Leivoin niin Suomessa kuin Britanniassakin korvapuustit ilman kananmunaa, kuivahiivalla ja tietysti tavallisilla jauhoilla (ilman nostatusaineita). Meillä oli sähköuuni. Suomessa kesämökin tai veneen kaasu-uunissa en saa pulliani onnistumaan: pohja palaa ja ovat muutenkin rutikuivia :(
Kaytan enimmakseen suomalaisia resepteja, koska ne viela vuosienkin jalkeenkin tuntuvat kotoisille. Sita paitsi suomeksi on paljon ihania nettisivuja juuri leivonnasta. Hiivataikinoihin kannattaa kayttaa " strong flour" , koska siita tulee parempi sitko. Sampyloissa granary flour on hyvaa. Minakaan en kayta tuota self raising jauhoa lainkaan, koska olen tumpelo sen kanssa ja toisekseen kaapissa on jo muutenkin niin monenlaista jauhopussia etta lisaa ei todellakaan tarvita :-)
Olen huomannut saman leipoessani, eli leivoksista/ pullasta tulee useinkovempaa kuin mita Suomessa leipoessani. Syyta en tieda mutta epailen etta meilla vika voi olla uunissa, koska meilla on kaasu-uuni, ja viela vanha sellainen, joten luulen sen kuivattavan eri lailla kuin sahkouunin. Paistoajat meinas aina venya koska en tiennyt lampoa vaan arvioin niista kaasumerkeista, olen onneksi jo tottunut uuniin ja leivoksetkin onnistuu paremmin. Toisaalta jauhoissakin on varmasti eroja, ihan jo eri merkkienkin valilla, enka itse ainakaan tykkaa Self Raising jauhoista, koska en ole varma tarvitseeko niihin viela lisata leivinjauhetta vai ei, koska eri ohjeisiin tarvitaan eri maarat.