Maaliskuiset torstaihin
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9230457&p=1&tmode=1&smode…
Koitin linkittää, en tiiä onnistuiko...
Huomenia kaikille!
Täällä ollaan taas hereillä, kun unettomuus vaivaa ja tulokas meuhkaa masussa.. Itsekin tossa havahduin eilen, et on se alettava laittaa paikkoja vauvalle valmiiksi. Esikoisen kanssa tuli kaikessa vähän kiire, myös synnyttämään lähtemisessä. Viikonloppuna ajateltiin hakea pinnasänky tänne ja kaikki muu siihen kuuluva hilpetööri. Vaatteet olen kaivanut noin kuukausi sitten esille ja nyt voisin aloittaa niiden pyykkäysrumpan ja laittamisen paikoilleen. Kestovaippoja olen hankkinut jonkun verran lähinnä huuto.netistä. En halua sijoittaa niihin hirveesti rahaa, vaan ostan niitä mielummin edullisemmin käytettyinä ja kun huomaan, että mitkä ovat meidän käyttöön parhaimpia, niin ostan niitä sitten uusina. Ja noissa käytetyissä on yleensä imutkin jo kohdallaan. Pahimman " sinappikauden" yli meinaan mennä vekkuli- ja lebokuorilla ja käyttää harsoja sisävaippoina ja niiden päällä vielä kuivaliinaa, jolloin ne ovat helpommin puhdistettavia.
Kas, nyt heräs esikoinen, pitää käydä nukuttaa ja palata vaikka huomenissa uudelleen.
Kenties rv 31+6 & Kirpukka
Kommentit (55)
Täällä koetettu ottaa hieman rennommin. Eilisen illan pötköttelin sohvalla ja mies leikitti poikia. Yöllä heräsin taas pariin kipeään suppariin, mutta loppuivat hyvin pian. Aamuhommat jouduin tekemään itse, mutta äitini tuli meille laittamaan iltapäiväruoan valmiiksi, ja näin minäkin pääsin päikkäreille poikien kanssa.
LEANNA; kiitos vinkistä verenpainelääkkeiden suhteen. Täytyypä harkita asiaa uudelleen. Jos kuitenkin uskaltaisi koettaa :)
HARJU; Koetan ottaa itseäni niskasta kiinni ja levätä.
JOKU (en muista kuka) ihmetteli isoa painoarviota, jonka eilen sain ultrassa (rv 31+2)..eli oli sen 1800g. Onko tuo iso kokoinen näille viikoille? En ole asiaa ajatellutkaan. Minkä kokoisia painoarvioita teille on tullut näillä viikoilla?
Ja vielä siitä ULKOKÄÄNNÖKSESTÄ. Onko jollekin teistä tehty se? Minulla kun vauva yhä istuu tukevasti pohjalla. Pitäisi alkaa varmuuden vuoksi miettiä mitä tahtoo. Uskaltaako kokeilla ulkokäännöstä, vai yrittäisikö vaatia sektiota...vaikea asia! Minäkään en halua ajatellakaan synnyttäväni jalat/pylly edellä!
DUPPADUULIX; ihanaa kuulla että teillä kaikki hyvin!
Nyt sohvalle videoiden pariin poikien kanssa.
Caius ja ilona rv 31+3
CAIUS;
Just selasin viikot vau-kirjasta ja vilkasin, että siinä on annettu painoarvioita rv31 n.1600g ja rv32 n.1750, rv33 n.1800g, että eiköhän sun masuasukki ole ihan oikeen kokonen :) noihan on vaan arvioita ja heittävät suuntaan jos toiseen helposti enemminkin.
Ai mullako tylsää...mikäs tässä yksin kotona ollessa kun ei telkkaristakaan tule mitään, enkä kyllä edes siivoa ennenkun toi kuusi kävelee ulos/uuniin.
Taatti
Tappi: Listaan:yks päivä hehkutin sitä nenäfriidaa vauvalle (sellanen hassu vekotin, jolla saa sitkeämmänkin liman irtoamaan nenusta). Ja yhdyn Tapin näkemyksiin painoarviosta; ihan normaali näille viikoille.
Joku panikoi ettei ole mitään laittanut valmiiksi, enpä ole minäkään.
Duppix: kivoja uutisia, koitahan nyt itsesikin parannella.
Caiukselle mukavia lepohetkiä (itseä ainakin tympii tää lepääminen). Olin äsken tytön kanssa kahvilla Jumbossa, kun oli pakko päästä jonnekin. Joka 5 metrin jälkeen supisteli ja istuminenkin on hankalaa. Nyt pitäis vielä lieden ääreen ruokaa laittamaan. Supistelee ja ne tuntuu nyt alaselässä, auts taas.
Sorry pakko mennä.
-m-
Mutta tänään rv 28+0 oli nlalääkäri. Painoarvio 1180g, eli ihan hyvä! Kohdunsuu pehmeä, saattaa johtua kivuttomista suppareista tai siitä, että kolmas tuloillaan.. Ja sukupuoli tyttö <3 Eli toinen rinsessa kietomaan isin toisen käden pikkurillin ympärille!!
Oli mahtava lekuri. ukupuoltakin oli aikaa tihrustaa, oikein mahan päälät, josta näytti tytöltä ja vielä alakautta(vauva perätilassa) josta sit näki paremmin. Ei kivespusseja, eikä " vehjettä" . Häpyhuulet löysi :)
Nyt kahville ja sulattelemaan tietoa, huoh!
Caius: Tuosta ulkokäännöksestä. Minun kahdelle ystävälleni on tehty sen ja molemmat ovat sanoneet, että ei ikinä enää. Toisella vauva jäi raivotilaan eli käännös onnistui mutta toisella vauva oli kääntynyt seuraavaan neuvolakäyntiin takaisin istualleen.
Kääntäminen tapahtuu mahan päältä painamalla ja jotenkin ne sen vauvan siitä vaan " muljauttaa" . En tiedä miten... minullakin vauvan jalat on niin syvällä tuolla alhaalla että eihän niistä saa edes otetta. Ja kun miettii viikolla 36 vauva on kumminkin jo aikas suuri, ei varmaan tunnu kivalta...
Neuvolassa sanottiin, että suurin osa kääntyy takaisin vaikka käännös onnistuisi. Tiedä sitten.
Minä ainakin kieltäydyn käännösyrityksestä ja otan suosiolla sektion jos tarve vaatii. Jalat edellä en todella synnytä. Nuorimmainen tuli 4 minuutin ponnistuksella (synnytyksen kok. kesto 2h5min.) joten en millään halua synnyttää ambulanssissa Helsinki-Lahti moottoritien varressa jalat edellä...
Odotellaan me istuvien vauvojen kanssa vielä ja toivotaan, että ne tajuaa kääntyä. Vielä olisi tilaa ;)
Zeldatar 30+5
En ole ketjuun kirjoitellut kuin varmaan kerran aiemmin, olen kyllä lukenut teidän kuulumisianne.
Nyt on kuitenkin pakko saada purkaa mieltä, kun tuli Kelasta äitiys-/vanhempainvapaarahapäätös. Olin arvannut, ettei auta, vaikka työpaikalta toimitettiin 6kk:n tulotiedot, joka tapauksessa erotus oli " liian pieni" eli alle vaaditun 20% ja tuet laskettiin vuoden 2005 verotuksessa vahvistettujen summien perusteella. Ja rahaa tulee nyt vähemmän kuin esikoisen aikaan vuonna 2003, jolloin tuet laskettiin vuoden 2002 verotuksen mukaan. PISTÄÄ NIIN VIHAKSI!
Elinkustannuksethan eivät siis ole lainkaan nousseet näiden 4-5 vuoden aikana, että pienemmällä rahalla pitää ja pystyy sitten varmaan ihan hyvin tulemaan toimeen. Että ärsyttääkin niin vietävästi!
Mites teillä muilla, jotka kuitenkin olette olleet töissä lasten välillä? Onko tullut paremmat tuet vai miten on käynyt. Sama työpaikka on ja palkka on noussut, mutta kun ei tosiaan tuo 20% tule täyteen niin minkäs teet... Onko kukaan muuten valittanut päätöksestä, vaikka ei kai se auta, kun säännöt on sääntöjä ja kaikkia pitää kohdella samalla tavalla.
(.) omaan napaan kuuluu (omasta mielestä) hyvää. Neuvolassa tänään täti ihmetteli, kun selällään mitattaessa maha jää niin " pieneksi" , pelkäsi, että kasvaako vauva normaalisti. Kerroin, että sama se oli esikoisenkin kanssa ja kun nousen pystyyn niin maha kuitenkin tulee reilusti ulos. Varattiin sitten seuraava neuvola jo reilun parin viikon päähän ja jos silloin sama tilanne (niin kuin varmaan on), niin sitten laittaa lähetteen ultraan... Esikoinenkin oli loppujen lopuksi ihan normaalin kokoinen ellei isohko (3840g ja 52cm), että ei oikein osaa vielä huolestua.
Painoa oli taas tullut, viime kerralla ei tullutkaan yhtään, oli himpun verran laskenut, mutta kokonaistaan sitä on kuitenkin melkein 10kg jo tullut. Enkä edes ole mikään Joulumässäilijä, toki silloin tulee syötyä enemmän pullaa ja muuta kun kahvitellaankin jatkuvasti. Ja tiedän, että mammaloman alkaessa en voi olla herkuttelematta, kun ei ole kukaan vahtimassa päivisin syömisten perään :)
Eipä tässä nyt muuta, katsotaan jos saisi jatkossa kirjoiteltua tännekin useammin.
salminakki 30+0
... tuli sitten käytyä. Reikähän siellä oli, laittoivat väliaikaisen paikan, kun ei halunnut alkaa sitä tutkimaan konkreettisesti, vaan haluaa ottaa ensin kuvan, joten hammashoito jatkuu sitten syksyllä... tai vauvan synnyttyä, jos alkaa kipeytymään.
Vauvakutsuja eli niitä showereita en ole tavannut misään muodossa ja kaveripiirikin on sellainen, ettei kukaan niitä olis mulle järjestämässä. Enkä minäkään oikein tunne olevani oikea henkilö niitä kenellekkään tällä hetkellä järjestämässä. Tuntuu jotenkin, että pitäis olla " läheisempi" ystävä jolle ne järjestääpi ja sellaisia ei ikävä kyllä ole :(
Niistä kotitöistä vielä sanoisin, että mies on ihan hyvä kokkailemaan, kunhan hän sellaiseen hommaan joutuu, kesän grillaus on ehdottomasti hänen hommiaan, sekä jouluna hän teki ihan huippu murean " karjalanpaistin" hirvenlihasta. Ei tarvi huolehtia " poikien" pärjäämisestä kun olen laitoksella, kyllä tää osaa jos alkaa tekemään... Mutta kun minä olen päivät kotona, niin olisihan tuo aika hassua alkaa sitten miestä komentamaan ruuanlaittoon, kun hän tulee töistä, mutta eiköhän pääse taas keittiöön, kun on isyyslomalla :) Silloin olin töissä tehtiin viikkosiivouskin aina yhdessä, ettei kummallekkaan jäänyt kauheaa urakkaa. Samoin ruuat tehtiin sen mukaan kumpi kerkesi.
Ja Taeppertin koirille ja muillekkin terveisiä ei ole talvea peruttu, mies tuolla kolaa pihaa, kun lunta on tullut koko päivän :D
Ja niistä koiran karvoista... se on vissiin koiraa karvoihin katsominen, kun meillä oli peräti 3 koiraa uuden vuoden vietossa, enkä löydä hakemallakaan tästä asunnosta koirankarvoja. Heidän kotonaankaan ei ole mitenkään " karvaista" , joten liekkö se sitten joku tuon rodun ominaisuus ? (lyhytkarvaisia ovat)
Tavaroista sen verran, että vaippoja en aio ostaa, kun näen mitä laitoksella käytetään katson onko ne " hyviä" ja käsken miehen ostaa niitä tai sitten jotain ihan erejä, koskapa joillekkin vauvoille ei vain sovi tietyt vaippamallit. Sitten siitä tuttipullorumbasta yritän selvitä ohittamalla sen, tai sitten hankin juomanokkia, joita olen nähnyt joskus kaupoista. Meillä on jo yksi pienen vauvan nokkamuki :) Mutta sen verran nuita vauvavieraita on kulkenut meilläkin että kaapeista löytyy pientä lusikkaa ja tuttipulloja... varmaan pitää varalle kuiten hankkia pari uutta tuttiosaa.
Heti kun olen kerennyt mainita ihmisille, että onpas rauhallinen vauveli masussa, niin vauva päättää pyöriä ja myllertää päivät pitkät :P Huomenna ois sitten meno taas kurkistelemaan, että mitäs siellä masussa tapahtuu ja mitenkäs meinataan hänet sieltä ulos saada, saa nähdä mitä lääkärit päättää. Istukan paikkaa nuo kai lähinnä tarkistelevat.
Vauvan kääntämisestä.... olen kuullut vain huonoja kokemuksia :( Toinen oli käynyt kipeää ja vauva oli lopulta taas alkuperäisessä asennossa, eii siis kääntynyt kaikesta vääntelystä huolimatta ja päädyttiin leikkaukseen. Sitten taas toisessa vauva oli ihan sinisen kirjava synnyttyään, siitä vääntelystä siis... en ole koskaan aiemmin kuullut, että vauvaan jäisi jälkiä jostain, paitsi ehkä imukupista. Itse en myöskään haluaisia leikkausta, mutta huomennapa sen sitten näkee...
Puudutus alkaa loppumaan ja leukaa särkee... pitänee kituuttaa iltaan ja ottaa panadolia vasta nukkumaan mennessä.
t. punkeli *pääsee huomenna kurkkimaan masun sisälle* :D
Oon seurannu sivusta palstaa, en ole aikasemmin rohjennut mukaan =)
meille tulossa viides maaliskuussa, la:13.3.2007
meillä on neljä poikaa =)
Mutta nyt kiireessä tätä aloitin rustaan niin joudun jatkamaan ehken iltasel ku saan nuo poijat sänkyihin...
-zemmar rv30-31?
Hyvä että jaksoin lukea kaikki kirjoitukset ja en varmasti muista kaikkea kommentoida, kun tuo dementia vaivaa :).
Kylläpä Duppista nyt kiusataan kun flunssankin on saanut, onneksi on jo alkanut helpottaa!
Äitipolilla tuli käytyä. Lääkäri ultras tosi nopeasti, eikä kertonut mitä näkyy missäkin ja mies kun lähti kesken työpäivän vauvaa katsomaan, harmittaa. Oli se mieskin jotain erottanut, mutta eipä siinä paljoa kerennyt nähdä kun niin nopeasti ultras :(. Kaikki oli kunnossa, tiitiäinen oli raivotarjonnassa ja minusta näytti, että pää on aika syvällä lantiossa, painoa oli pienellä 1300g, joten menee vähän yli keskikäyrän. Istukka oli siisti ja napavirtaukset hyvät. Kohdunsuu takana ja kiinteä ja kiinni. Vähän oli tuo kanava ilmeisesti lyhentynyt, mutta ei kai siinä mitään ihmeellistä, kun ei mitään sanonut. Ihme ettei paikat pehmentynyt vaikka tuota menkkamaista alavatsa ja alaselkä kipua on ollut paljon ja koko ajan supistaakin. No nyt ainakin tiedän että nuo ei mitään tee, uskallan siis tehdä kaikkea kivuista ja supistuksista huolimatta. Kirjoitti kuitenkin mukisematta sairasloman äitiyloman alkuun asti.
Sitten käytiin kaupungilla tuhlailemassa, ostin vauvalle vaatetta ja esikoisellekkin tuli ostettua paljon vaatetta, miehelle ostin paidan ja itselleni alusvaatteita. Petareita en löytänyt. Yritin myös löytää hautajaisvaatteita, kun sain tänään kuulla, että mummoni veli on kuollut ja hautajaiset ovat 19. päivä :(, mitään mieleistä en kuitenkaan löytänyt.
Baby showereita ei ole mulle pidetty, eikä kellekkään mun lähipiirissä. Olisihan tuollaiset juhlat aika kivat.
Jätänpä tilaa muillekin!
möhkis ja tiitiäinen 28+6 joten huomenna meillä taas poksuu Leanne
ei pitäis tehdä montaa asiaa yhtä aikaa! Anteeksi!
Ja tarkoitin tietysti Leanna eli kirjoitin väärin :)
Onpa hurjan pitkä pino saatu aikaan!!! Mahtaakohan kukaan enää näitä viimeisiä jaksaa lukeakaan :)
Pikaisesti tulin vain kertomaan kuulumisia ja kertomaan Caiukselle, että lähes samanlaisen painoarvion sain minäkin eilen vauvasta kun viikkoja oli 30+6 eli n. 1875g ja kuulemma ihan ok.
Rakenneultrassahan mulle kokenut lääkäri sanoi tulokkaan olevan varma tyttö ja nyt tämä neuvolalääkäri oli sitä mieltä, että ei hän tätä ihan varmaksi tytöksi sanoisi. Häpyhuulet ihan näkyisivät kuulemma, mutta siellä näkyi kaksi jotakin vaaleaa pallukkaa, jotka hän olisi kuulemma voinut sanoa vaikka kiveksiksi. Pippeliä ei mielestäni kuitenkaan näkynyt. Eli nyt sitten taitaakin jännitys säilyä loppuun asti sukupuolen suhteen :)
Baby Showerista sen verran, että mulle esikosesta sellaiset järjestettiin, enkä ollut kyllä yhtään osannut varautua!!! Olin todella yllättynyt ja iloinen, ja meillä oli hurjan mukavaa ohjelmaa ja hyvää syötävää, nam. Tästä toisesta sanoin jo siskolle, että eivät järjestäisi, koska tuntuu, että kun ne on kerran järjestetty, toinen kerta ei tunnu minun mielestä enää niin tarpeelliselta eikä jotenkin luontevaltakaan. Mutta joku muu voi toki olla toista mieltä :) No, sisko lupasi uskoa...
Neuvolassa kaikki oli ok, mutta painoa on tullu joulusta johtuen ihan hirveästi... en edes teille kehtaa kertoa kuinka paljon!!! Nyt toivottavasti tämä tästä tasaantuu kun on tuo suklaan mussuttaminen jäänyt. Mutta kyllä se maistuikin...
Esikoinen kinkeää syliin, pakko lopettaa! Vointeja!
napoltti rv 31+0
Kirjoitin tämän vahingossa tuohon eilisen ketjuun, mutta tässä uusintana:
Kääntämisestä
Joku kysyi kääntämisestä. Itselläni ei ole kokemusta, mutta terveydenhoitajaystäväni on vannottanut, ettei kääntämiseen kannata ryhtyä, sillä " lapsella on aina jokin syy, miksi hän ei ole luonnostaan kohdussa kääntynyt" . Eli kiristynyt napanuora tms. Pelottaisi ryhtyä riskeeraamaan....
Telkkua tässä katselen ja odottelen miestä kotia töistä. Tulee kyllä kotiin vasta pikkasen ennen puoltayötä, mutten osaa nukkumaankaan ennen sitä oikein käydä.
Päivällä mainitsin siitä mahan yöllisestä polttelusta ja eikös sitten alkanut uudelleen poltella kun makuulleen kävin päiväunille. Onneksi sain sitten kuitenkin unen päästä kiinni ja nukuinkin kaksi tuntia. Nyt iltaa kohden on maha rauhoittunut taas ja TOIVOTTAVASTI ei ensiyönä enää polttele!
Muuten kyllä taidetaan tehdä tarkastuskäynti äitipolille. Huomena jos vihdoin saisin vietyä niitä sokerituloksia neuvolaan, niin pitänee mainita noista poltoista siellä.
Onneksi miun vanhemmat kattoi tänään esikoisen perään illasta ja kuopuskin viihtyi aika kivasti tuossa leikkiessä omiaan. Mieskin on ollut tosi kultainen ja avulias, sen mitä vaan kotona meidän apuna kerkeää olla.
Mutta eiköhän tämä tästä...
Huomenna oli ajatuksissa alkaa niitä vauvan vaatteita pesemään. Tuolla niitä odottelee iso laatikollinen pinniksessä :)
Ihanaa niitä on aina hypistellä, kun ne on vaan niin pikkuisia :)
Ihanaa oli kuulla hyviä uutisia ekasta maalisvauvasta!!! Toivottavasti paranet pian ja pääset poikaa taas katsomaan.
Kääntämisestä vielä, omakohtaista kokemusta asiasta ei ole, mutta olen kanssa kuullut että moni niistä käännetyistä vauvoista saattaa vielä kääntyä takaisin " väärinpäin" .
Ystävältäni kuulin vaan tapauksesta jossa äiti oli mennyt suunniteltuun sektioon ja kaikkien suolihuuhtelujen sun muiden jälkeen vielä ultrasiavat... ja kas, vauva olikin kääntynyt raivotarjontaan :) No, äiti sitte kotiin odottelemaan synnytyksen käynnistymistä (vähän tuohtuneena toki) ja synnytti sitten muistaakseni viikon kuluttua ihan normaalisti. Oli samaan aikaan osastolla ystäväni kanssa. Että näinkin kuulemma voi käydä.
Nyt telkun pariin.
t. K@tju
Kääntämisestä: Eikö ne kuitenkin ultralla katso ensin ettei napanuora tms. ole haittaamassa tai lantio ole ahdas, muodoltaan sellainen ettei vauva sinne laskeudu tms. että mun tieto on se ettei ne noin vain kylmiltään lähde runnomaan vauvaa pääalaspäin..
Tiedän tapauksia joille tehty ja eipä ole onnistunut aina, useat sanoo sen olevan tympeää touhua mutta ei kaikki ole ollut millänsäkään..
Mulla tuo vauveli oli tänään poikittain ja siitä kääntämisestäkin jo terkka mainitsi mutta eiköhän vielä ole liian aikaista miettiä sitä ja toiseksi luulen että tilanne on täysin eri kääntää poikittain olevaa vauvaa (ehkä vain vähän ohjataan oikeaan asentoon :)) kuin täysin väärin päin olevaa, istuvaa ja tiukasti sinne jo pylly edellä asettunutta vauvaa..
Mutta en anna kyllä käännellä jos ultralla ei olla tarkistettu tuota napanuoraa esim. ..lantion malli mulla tuskin on erikoinen tai ahdas koska sieltä kaksi lasta on jo helposti ulos tullut.
-Sinna..yökyöpeli jota ei kyllä väsytä nyt yhtään!!
Hih, kiusallanikin täällä taas roikun, minäkin.. ;)
Mutta kun kerran kysyit niin äidille ehdottaisin tohon listaan vielä maidonkerääjää.. Itselläni vuosi toinen rinta ko seula, kun toisesta syötin ja jos ei ois sit kerääjää ollu ni ois ollu kyllä pyykkiä joka imetyskerran jälkeen aika lailla. Mutta sekin on nyt sitten taas niitä kuka tarvii, kuka ei -juttuja. :)
Papu