Kotitekoiset joulutortut murustaa
Kananmunalla voitelen,
225C , 15 min.
Myllynparas Voitaikina, voitaikinan luulisi olevan vähiten murustava.
Mikä neuvoksi.
Kommentit (29)
Ei tarvitse edes vettä voiteluun. En voitele millään. Sulatan vain hyvin taikinalevyt. täytän ja uuniin
Vettä voiteluun? Vettä käytetään esimerkiksi sämpylöiden voiteluun silloin kun niihin halutaan kova ja rapea kuori. Ei joulutorttuihin!
Kananmunan tarkoitus on antaa kaunis väri, kiilto ja säilyttää tortut mehevinä + estää kuivuminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse edes vettä voiteluun. En voitele millään. Sulatan vain hyvin taikinalevyt. täytän ja uuniin
Sit varmasti saat kuivia torttuja. Ja varmana muuten varisee .
Jos ap vertaa kaupan torttuihin, niin se johtuu siitä että kaupassa tortut on rasioissa. Rasioihin on kertynyt sen verran kosteutta että tortut ei ole enää niin rapsakoita kuin vasta uunista otettuna.
Testaa vaikka laittaa jäähtyneet tortut rasiaan/ muovipussiin ja syö seuraavana päivänä.
Ylimääräiset muruset kerkiää siinä jäädä matkan varrelle.
En voitele millään. Joulutorttujen ei kuulu olla kiiltäväpintaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää, että ne tortut on oikein paistettu? Siitä, että niitä syödessä ei voi olla murustelematta. Kukaan ei halua syödä veteliä tai sitkaita joulutorttuja. Niiden kuuluu olla murustuvia ja rapeita.
Väärin! Minä haluan syödä joulutortut sellaisina vähän lötköinä 🙋🏼 Ei kuivina,että pölinä käy.
Tee itse niille rahkataikina, se ei ole yhtä lehtevää.
Vierailija kirjoitti:
Siis millälailla murustaa? Mä käytän myös ko voitaikinaa ja 225 ja 15 min. Tottakai kannattaa syödessäkäyttää lautasta alla, mutta mun mielestä kaupasta ostetut joskus on sellaisia murisevia.
No just ettei tarvi lautasta alla. Ja nimenomaan kotitekoisista puhe.
Uunien lämpötiloissa ja paiston tasaiduudessa on eroja eli uunisi voi olla kuumempi kuin 225