Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neulomisesta tietäville kysymys

Vierailija
03.12.2023 |

Olen neulonut yksivärisiä perussukkia, ja nyt ajattelin kokeilla kirjoneulesukkia. Ongelma on se, että neulon todella tiukkaa, ja ilmeisesti kirjoneuleesta tulee langanjuoksujen vuoksi tiukempaa kuin yksivärisenä neulottavista. 

Ohjeessa neuvotaan neulomaan puikoilla 3,5, mutta voisinko neuloa puikoilla 4 tai jopa 4,5, jotta sukista ei tulisi liian pienet? Ohjessa on vain yksi koko, niin silmukoiden lisäys ei onnistu.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se puikon koko mitään auta niihin langanjuoksuihin, etenkin jos ne ovat pitkiä. Pidät vain huolta, ettet kiristä niitä langanjuoksuja liian kireälle eli jätät tarpeeksi löysää siihen takana olevaan lankaan, muuten tulee "rypytysnauha" ilmiö, mikä vetää neuleen kasaan ja pahimmillaan se ei jousta lainkaan.

Tee koetilkku kirjoneuletta. Siinä on hyvä harjoitella niitä langanjuoksuja ja pystyt vertaamaan käsialaasi ohjeen annettuun tiheyteen.

Vierailija
2/7 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen myös tiukkoja silmukoita, mutta kirjoneuleessa ei tosiaan ongelma ratkea vaihtamalla isompiin puikkoihin. Kannattaa aina ennen juoksutusta vetäistä silmukat koko puikon leveydelle niin, että juoksutettavasta langasta tulee mahdollisimman pitkä. Ei myöskään kannata tehdä liian pitkiä juoksutuksia. Minulla yleensä maksimi on joka neljännellä silmukalla juoksutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toki paksummat puikot auttavat hieman. Voit myös neuloa "väärältä puolelta" eli sukan sisäpuoli on oikea puoli, jolloin lankajuoksut kulkevat ulkoreunalla ja pysyvät helpommin tarpeeksi löysinä.

Vierailija
4/7 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tapana kiertää niitä lankoja toisiinsa ettei tulisi liian pitkiä langanjuoksuja, en edes tiedä teenkö oikein mutta näin on minun sukissani toiminut eikä tartu varpaat tai sormet lankoihin, On työläs tapa kuitenkin ja välillä joutuu niitä lankoja selvittelemään ettei olis yhtä sotkua.

Kokeilemalla ja harjoittelemalla keksit itsellesi hyvän systeemin.

Vierailija
5/7 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ne langanjuoksut voi olla ongelma, mutta kyllä ihan yleisesti kirjoneuletta tehdään hiukan isommilla puikoilla. Itse neulon yksiväriset sukat esim Nallesta 2,5 puikoilla, mutta kirjoneuletta 3 puikoilla. Ei kannata aloittaa sellaisesta mallista missä on niitä pitkiä langanjuoksuja. Hyviä harjoitteluun on esim Jonsukat. Aloita vaikka lapasista. Ne on sukkia helpommat. Jos jotain koetilkkuja väsäät, niin tee nekin neljällä puikoilla. Kirjoneuleen neulominen nurjalta on ihan oma juttunsa. 

Vierailija
6/7 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi psykedeelit mm. masennuksen hoidossa on taas kaivettu naftaliinista. https://areena.yle.fi/1-64959897 Olisi hyvä, jos potilaat pääsisivät näitä lääkärin valvonnassa käyttämään ihan laillisesti, eikä tarvitsisi hommata apua jostain "pimeiltä kujilta".

No nyt tuli ihan väärään kettjuun. Sori :D

Vierailija
7/7 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Teen ensin koetilkun.