Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:n juttu nykynuorten kielestä

Vierailija
03.12.2023 |

Tämä on tilaajille, mutta alkua pystyy lukemaan. 

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009968072.html

Tuo on minusta ihan järkyttävän kuuloista. Olen itse 39 ja muistan kun nuorena lähinnä vitsinä tuollaista joskus heitettiin, se kuulosti kaikkien mielestä nololta ja naurettavalta. Olen itse kotoisin pienehköltä paikkakunnalta Pohjanmaalta. Se että tuollainen finglish on levinnyt ympäri Suomen, on sekä yllättävää, että hieman järkyttävää. Kuinkahan yleistä tuo on ja miltä Suomen kieli kuulostaa 30 vuoden päästä? Miksi nykynuoret ei tajua kuinka typerältä tuo kuulostaa? 

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55v ja mullakin on finglishiä puheessa. Ap ei vaan gettaa ;)

Vierailija
2/32 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, jutussahan taisi olla kaksikielisiä nuoria. Opiskelevat enkuksi, ja osa varmaan asunut osan elämästään ulkomailla. Tietysti voi levitä muidenkin nuorten käyttöön. Mutta mitäs haittaa siinä on, että osaa monta kieltä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no, jutussahan taisi olla kaksikielisiä nuoria. Opiskelevat enkuksi, ja osa varmaan asunut osan elämästään ulkomailla. Tietysti voi levitä muidenkin nuorten käyttöön. Mutta mitäs haittaa siinä on, että osaa monta kieltä? 

Ei tietenkään mitään, mutta nämä eivät tunnu osaavan kunnolla yhtään kieltä. Ei kieliä kuulu sekoittaa. Kun puhutaan suomea, puhutaan suomea jne. Sitäpaitsi ymmärsin että ovat ihan suomalaisia. 

Vierailija
4/32 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa ikäluokkaa kuin sinä, ap, ja muistan tosiaan että tuollaista on joskus aikoinaan heitetty mukahauskana vitsinä. Ja kirjoitettuna yleensä tökerösti "suomentaen", junou.

Toivottavasti tuo typerä trendi on taas suunisti ihan lääst siisön.

Vierailija
5/32 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa jos osaa montaa kieltä, mutta se ei mielestäni ole osaamista, jos sekoittaa kieliä keskenään ja kuulostaa kuin olisi dementoitunut tai muuten aivovammainen.

Vierailija
6/32 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 55v ja mullakin on finglishiä puheessa. Ap ei vaan gettaa ;)

Joo, en todellakaan gettaa. Ehkä pahin oli tuo, mä runnasin out mun kahvista. 😳😆 Itse veikkaan ettei nämä edes osaa englantia kunnolla, jos pitäisi pelkästään sitä puhua. 

Vierailija
7/32 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään mitään, mutta nämä eivät tunnu osaavan kunnolla yhtään kieltä. Ei kieliä kuulu sekoittaa. Kun puhutaan suomea, puhutaan suomea jne. Sitäpaitsi ymmärsin että ovat ihan suomalaisia. 

Noloa on myös kun nykyään suomea äidinkielenään puhuvat monen polven suomalaiset eivät tiedä mikä jokin englanninkielinen sana on suomeksi. Kuuntelin jotain haastattelua jossa suomalainen nainen selitti kovasti jotain suomeksi ja yhdessä kohtaa haki suomenkielistä sanaa, ei löytänyt, mutta englanniksi hän sen tiesi. Voi hel-vetti.

Vierailija
8/32 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo eroaa vanhasta stadin slangista, jota oli vaikea ymmärtää kun sanat oli lainattu ruotsin kielestä? 

Vierailija
9/32 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tämä maailma (tai maa) on menossa? Suomi suomena, englanti englantina jne. Itse olen ylpeä hyvästä suomenkielen taidosta, onhan se äidinkieleni! T. Itsekin vielä nuori

Vierailija
10/32 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 jatkaa...

Onko samaa kulttuuria esim. Ranskassa? Monen polven ranskalaisetkaan eivät enää tiedä kaikkia ranskankielisiä sanoja eivätkä näin ollen pysty puhumaan pelkällä ranskan kielellä? Vaikea kuvitella että näin olisi.

Vierailija
11/32 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo eroaa vanhasta stadin slangista, jota oli vaikea ymmärtää kun sanat oli lainattu ruotsin kielestä? 

Ei kai hirveästi, yhtä typerältä kuulostaa. Olen jotenkin olettanut että tämäkin trendi olisi lähinnä Helsingissä, mutta vissiin ihan ympäri maata viljellään.

-ap

Vierailija
12/32 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti kaksikieliset eivät sekoita kieliä puheessaan. Tuollainen sekotuskielen käyttö on vaan äärimmäisen noloa, useimmat noista eivät pystyisi selviytymään englannilla. Näitä englanti on mun tunnekieli toopeja. 

Vierailija
13/32 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti kaksikieliset eivät sekoita kieliä puheessaan. Tuollainen sekotuskielen käyttö on vaan äärimmäisen noloa, useimmat noista eivät pystyisi selviytymään englannilla. Näitä englanti on mun tunnekieli toopeja. 

Tuntuu että tuo on vain jotain halua yrittää kuulostaa kansainväliseltä, mutta kun ne ei kuulosta. Luulisi että äidinkielenkielenopettajat ottaisi tuon asian esille ja perustelisi miksi tuo kuulostaa typerälle.

Vierailija
14/32 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennuste 30 vuoden päähän; koska meneillään on tilanne, jossa peruskoulunsa päättävät eivät osaa lukea eikä kirjoittaa, 30 vuoden päästä kukaan peruskoulun päättävä ei osaa myöskään enää puhua. Vaikka mitäpä siitä, merkkihupparin, tennarit ja kännykän voi ryöstää myös ilman mitään tunnettua kieltä. Serkun menee kauppakeskukseen ja riipii ne kohteen päältä.

Vierailija
15/32 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wallah ma omista koko helsinki city boy! Jouh! Jouh! Tsäyh! Matafaka!

Vierailija
16/32 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä asia, JOS heillä on erinomainen suomi.

Vierailija
17/32 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä asia, JOS heillä on erinomainen suomi.

Miksi tuo kielten sekoittaminen on hyvä asia? 

Vierailija
18/32 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wallah bro, chillaa hei toi ei oo nättii

😂 Joo. Karseaa on.

Vierailija
19/32 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wallah ma omista koko helsinki city boy! Jouh! Jouh! Tsäyh! Matafaka!

Miksi Milan Jaff teki Teuvo Lomanin biisistä coverin? Teuvon helsinki city boy versio on kovempi.

Vierailija
20/32 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 22 vuotias nainen, enkä ymmärtänyt tuosta yhtään mitään, ja en todellakaan puhu tuolla tavoin. En edes tunne ketään joka puhuisi tuolla tavoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi