Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä seuraavasta ajatusmsllista

Vierailija
03.12.2023 |

Jos on joskus tuhlannut tai ostanut enemmänkin turhuuksia niin vuosia myöhemmin, jokainen ostos jo on luupin alla tyyliin, onko varmasti tarpeellista ja ikinä ei saisi mitään "turhaa" ostaa ja viimeiseen asti pohtia onko pakko ostaa vai ei.

Eli periaatteessa odotetaan vielä järkevämpää ostosköytyäytymistä, kun noin keskimäärin.

Tai jos esim. toinen ostaa kalliimpia ruokia kun toinen suhteessa, toisen ei täydy sitten kustantaa ruokia pahemmin ollenkaan?

Hieman määräilevä ajatusmalli on, että toisen pitäisi säätää oma kulutus sen toisen mukaan, eli kuluttaa niin kuin toisen mielestä pitää. Jos häiritsee, niin toinen voi laskea vaikka oman realistisen kulutuksen ja ottaa osaa sillä summalla ja toinen maksaa sitten ne omat juttunsa. 

Joillain on valitettavasti tapana tuputtaa sitä omaa kulutusmallia vaikka väkisin toisille.

Huvittavinta on vielä, että joskus kun paheksutaan jonkun kuluttamista se tarkoittaakin sitä, että oma kulutus ei ole luupin alla, mutta sen toisen on ja ne omat turhuudet ei ole luupin alla tietenkään, mutta toisen on. Ne ei edes ole turhuuksia silloin. Sen toisen on.

Tietenkin jos fiksu ihminen, osaa suhteuttaa asiat eikä mäkätä turhuuksista, sellaisista millä ei väliä suurissa kuvioissa. 

Ainoastaan täydellisen kulutuksen omaava voi paheksua tai arvostella toki toisen kulutusta. Meillä niin eri näkemyksiä järkevyydestä kulutukseen suhteen, mutta siihen se sitten saa jäädäkin. 

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI minulle kukaan ole koskaan tuputtanut omaa kulutusmalliaan. Rahani olen käyttänyt  siihen mikä on tarpeen eikä minulla ole koskaan ollut mitään tarvetta shoppailla vai shoppailemisen ilosta. Toiset saa kuluttaa rahansa niin kuin huvittaa, ei hetkauta minua, eikä aiheuta paheksuntaan minun suunnalta.

Vierailija
2/3 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. miehille, jotka polttaa voisi sanoa: "Osta vähän laadukkaampi auto rahoilla, jotka säästäisit, jos et polta" tai naiselle: "Menisit vaikka kosmetologilla mielummin kun käytät rahat tupakkaan. Eks niih? Käytä järkevästi rahasi.

Jonkun mielestä ruokiin ja juomiin olisi hyvä käyttää minimi tai jos käytetään niin vain super terveelliseen, (toisaalta eihän sekään halvemmaksi tule välttämättä) kun taas jonkun mielestä niistä ei tingitä, mutta jostain muusta sitten tingitään. Ehkä se kosmetologilla käynti ei ole niin tärkeää sille henkilölle itselleen tai se kuntosalikortti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI minulle kukaan ole koskaan tuputtanut omaa kulutusmalliaan. Rahani olen käyttänyt  siihen mikä on tarpeen eikä minulla ole koskaan ollut mitään tarvetta shoppailla vai shoppailemisen ilosta. Toiset saa kuluttaa rahansa niin kuin huvittaa, ei hetkauta minua, eikä aiheuta paheksuntaan minun suunnalta.

Juu en minäkään

Ainoastaan jos vaikka mammalla rakennekynnet, mutta valittaa että ei rahaa lasten vaatteisiin, ehkä vähän paheksuisin. Tai jos tiedän että kaljaa kitataan kaksin käsin ja lapset jää ilman välttämättömyyksiä. Toki ei kaikkia rahoja tarvitse lapsiin pistää, että saa se vanhempikin välillä tuhlata itseensä, onhan hänellä varmaan ihan omiakin rahoja ja tuloja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän