Voiko asiakaspavelijan tehtävään hakea jos on arka ja hiljainen?
Miten voisi edes kehua itseään työhakemukseen? Miksi sopisin tehtävään jos kerta olen arka?
Kommentit (60)
Älä sitten ihmettele jos tulee asiakkailta kiukkuisia kommentteja kun et saa suutasi auki tai osaa muuten työtäsi. Hermot on tiukilla ihmisillä kun mikään ei suju.
Vierailija kirjoitti:
Voiko mihinkään työhön hakea, jos ikää on yli 60 v.?
Kaikkea voi tehdä. Mutta se on sitten eri asia, onko tekemisellä mitään seurauksia.
Asiakaspalvelua on tosi monessa ammatissa, esim. hoitoalalla. Kaikkialla sitä voi asiakkailta kuulla kunniansa. Jos sellaista kestää, niin ei muuta kuin palveluammattiin vain. Jos taas ei saa itse suutaan auki palvelualalla, niin se on kyllä suurempi ongelma. Jollain hoitoalalla sellainen ei tule kuuloonkaan, kommunikoida pitää niin asiakkaitten, työtovereitten, omaisten kuin lääkäreittenkin ym. kanssa. Mutta arkakin voi harjaantua siihen.
Puhelinfirma (vaikka suomessa toimiva ulkomainen) jossa huijataan asiakkaita soittamaan numeroon jossa myydään tuotteita puoliväkisin, ei kannata. Esim. että viestissä on virheellinen tieto. Koska asiakas voi sanoa sitten napakasti että mitä ihmettä. Firman pitäisi siis olla kunnollinen, rehellinen ja hyvin johdettu. Jos on puutteita asiakaspalvelussa että on säästetty tai ei toimi, joku asiakas voi ahdistua, ehkä ääni kohoaa osalla.
Puhelinaspa voisi olla hyvä vaihtoehto. Puhelin tuo etäisyyttä asiakkaaseen eikä kukaan pääse fyysisesti lähellesi.
Riippuu vähän. Meillä on Lidlin kassalla ollut montakin ujoa ja hiljaista hyvällä menestyksellä. Myös jokunen ihan introvertti, heille kehittyy työpersoona. Me vanhat pidetään heistä alkuun huolta normaalia enemmän, puututaan tilanteeseen jos asiakas perseilee. Myöhemmin pärjäävät loistavasti itse ja itsenäisemmässä työssä. Toki nämä ovat kertoneet jo alkuun että voi olla haasteita, niin ei ole ollut ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän. Meillä on Lidlin kassalla ollut montakin ujoa ja hiljaista hyvällä menestyksellä. Myös jokunen ihan introvertti, heille kehittyy työpersoona. Me vanhat pidetään heistä alkuun huolta normaalia enemmän, puututaan tilanteeseen jos asiakas perseilee. Myöhemmin pärjäävät loistavasti itse ja itsenäisemmässä työssä. Toki nämä ovat kertoneet jo alkuun että voi olla haasteita, niin ei ole ollut ongelmia.
Introvertti onkin ihan eri asia kuin ujo tai arka. Introvertti voi olla hyvinkin puhelias, reipas ja sosiaalinen. Ei pidä sekoittaa käsitteitä introvertti, arka ja sosiaalisesti kyvytön.
Voi. Kaikkeen tottuu! Reippaasti hakemaan.
Hae ihmeessä ihan reippaasti, työ opettaa. Älä välitä näistä luusereista, on tärkeää että tekee töitä eikä loisi, kun aikansa loisii ei älyä edes hakea töitä.
Reippaasti vaan, tukeudu töissä ihmiseen jonka huomaa olevan avulias, siis IHMINEN. Emme me asiakkaat petoja ole, itse jos huomaan että joku harjoittelee yritän auttaa jotenkin. Jos häiritsee se pokkurointi joka nyt vaaditaan, pälä pälä tervetuloa uudestaan, käännä se mielessäsi hauskaksi heipaksi. Kun saat yhden hyvän palautteen, siitä on hyvä jatkaa.
Tsemppiä ja onnea urallesi🥰
Itse olen arka enkä hae aspa-hommiin, koska tiedän kokemuksesta, että ne kuormittavat minua ihan liikaa. Sinun pitää siis itse tietää, jaksatko aspassa vai et. Kukaan ei voi sinun puolestasi sitä päättää.
Jos haluat palaa loppuun kuukaudessa 😔
Vierailija kirjoitti:
Hae ihmeessä ihan reippaasti, työ opettaa. Älä välitä näistä luusereista, on tärkeää että tekee töitä eikä loisi, kun aikansa loisii ei älyä edes hakea töitä.
Reippaasti vaan, tukeudu töissä ihmiseen jonka huomaa olevan avulias, siis IHMINEN. Emme me asiakkaat petoja ole, itse jos huomaan että joku harjoittelee yritän auttaa jotenkin. Jos häiritsee se pokkurointi joka nyt vaaditaan, pälä pälä tervetuloa uudestaan, käännä se mielessäsi hauskaksi heipaksi. Kun saat yhden hyvän palautteen, siitä on hyvä jatkaa.
Tsemppiä ja onnea urallesi🥰
Harmi, että kaikki tai edes suurin osa asiakkaista ei ole sinunkaltaisiasi. Turha yrittää kuorruttaa aspa-työtä paremmaksi kuin se on. Fakta on kuitenkin se, että siinä saa jos jonkinlaista rapaa niskaan ja nahkan pitää kestää aika paljon, vaikka olisi töissä ihan vain ruokakaupassa.
t. 25v aspahommissa
Juuri tuo, että tietysti voi, mutta kannattaako. Silloin tietysti kannattaa, jos on työttömänä ja sillä täyttää työnhakuvelvoitettaan. Mutta ei silloinkaan kannata hyvää hakemusta tehdä. Aspa nyt on niin laaja käsite nykyään, siihen varmaan luetaan siistijöistä lähtien kaikki, jotka jollain tavalla joskus asiakkaan kohtaavat. Niin riippuu hyvin paljon siitä, mitä aspalla tässä tarkoitetaan. Prisma kassalla nyt varmasti pärjää ujokin, mutta Gigantin infossa ei kovinkaan moni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Introvertti onkin ihan eri asia kuin ujo tai arka. Introvertti voi olla hyvinkin puhelias, reipas ja sosiaalinen. Ei pidä sekoittaa käsitteitä introvertti, arka ja sosiaalisesti kyvytön.
Tiedän, kertoin vaan esimerkkinä että hyvin monenlaiset ihmiset voivat kuitenkin sopia aspaan ja kehittyä niin ettei ujoudesta/arkuudesta ole haittaa. Myös täysin ihmisvihamielinen introvertti voi olla todella hyvä aspa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, kertoin vaan esimerkkinä että hyvin monenlaiset ihmiset voivat kuitenkin sopia aspaan ja kehittyä niin ettei ujoudesta/arkuudesta ole haittaa. Myös täysin ihmisvihamielinen introvertti voi olla
Introvertti ei ole ihmisvihamielinen. Introvertti tarkoittaa vain sitä, että sosiaaliset tilanteet kuormittavat ja niistä palautumiseen tarvitsee keskimääräistä enemmän aikaa. Se on ihan eri asia kuin ihmisvihamielisyys.
t. introvertti, joka vtuttaa kun meistä aina puhutaan epäsosiaalisina ja ihmisvihaajina jne.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuo, että tietysti voi, mutta kannattaako. Silloin tietysti kannattaa, jos on työttömänä ja sillä täyttää työnhakuvelvoitettaan. Mutta ei silloinkaan kannata hyvää hakemusta tehdä. Aspa nyt on niin laaja käsite nykyään, siihen varmaan luetaan siistijöistä lähtien kaikki, jotka jollain tavalla joskus asiakkaan kohtaavat. Niin riippuu hyvin paljon siitä, mitä aspalla tässä tarkoitetaan. Prisma kassalla nyt varmasti pärjää ujokin, mutta Gigantin infossa ei kovinkaan moni.
Gigantin info on itse asiassa paljon helpompi paikka kuin Prisman kanssa. Erikoisliikkeisiin eksyy harvemmin sekopäitä kuin ruokakauppaan. Ja ruokakaupassahan se on nimenomaan se kassa, jolle oma paha olo puretaan.
Kelan aspaan en suosittele hakemaan, mutta esim. joku pikkumyymälä voi hyvinkin sopia. Niissähän ollaan aika pitkiäkin aikoja ihan yksinkin ilman asiakkaita. Ja pikkuliikkeissä asioi pääsääntöisesti mukavia ihmisiä.
Sekopäät haistavat aika hyvin, kuka on arka ja kohtelu on sen mukaista. Napakka ja reipas pärjää paremmin, mutta arkakin voi parkkinnuttaa nahkaansa ja oppia kohtaamaan haastavat tilanteet provosoimatta sekopäitä näyttämällä pelkonsa.
Tottakait voit hakea tehtävään, vaikka olet arka ja hiljainen, sillä kun saat työkokemusta, itsevarmuus kasvaa. Ja yhtälailla asiakkaissa on arkoja ja hiljaisia, jotka eivät tykkää pälpättäjistä.
Eikä arkuus ja hiljaisuus ole mitään huonoja ominaisuuksia, jos käytöstavat ja kielenkäyttö on hallussa. Mieluimmin kuunnellaan sellaista, jolla on jotain järkevää sanottavaa, kuin tyhjän puhujia, jotka ovat koko ajan äänessä.
Arka ei sovi aspaan, koska aspassa kohtaa paikassa kuin paikassa kiukkuisia ja jopa törkeitä ihmisiä. Siinä ei sovi alkaa parkumaan tai vapisemaan.