Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähiväkivallan uhka

Vierailija
02.12.2023 |

Olen vakavasti miettinyt ottaa eron miehestäni. Hän on alkoholisti, juo joka päivä. Ei huolehdi itsestään, asioistaan, ei läheisyyttä, seksiä, edes suudelmia. Pari päivää sitten, sanallisen riidan yhteydessä sanoi,  että mä ärsytän häntä niin paljon että haluaa minun lähtevän yöksi muualle. Lähdin hotelliin.

Seuraavana päivänä takaisin tullessa, hän oli niinkuin ei mitään. Ärsyyntyi, kun kysyin vieläkö aikoo ostaa mut ulos. (omistus 50/50)Sillä ennen mun pois ajamistani uhosi ja kun sanoin että ok, sopii mulle, niin kännipäissään tajusi menneensä liian pitkälle. Koitti muuttaa sanomistaan tyyliin, että jos mulle ei kelpaa, ni hän ostaa  mut kämpästä ulos, sopii lähteä. 

Ei edes pahoitellut seuraavana päivänä. Totesi vaan, että jos ei kelpaa, ni sopii lähteä. Muistutin, että hän oli se joka ovea näytti. Sanoi, että ei tarkoittanut sitä, mutta oli kiukkuinen ja ärtynyt, ei mitenkään katuva. Toki toi juominen jättää jälkensä, kun hän on sitä vuosia harrastanut.

Onko minulla oikea uhka hänestä, jos sanon lähteväni? Vaisto sanoo, että alkkis, joka tajuaa jäävänsä tyhjän päälle, voi olla arvaamaton. Tai sitten olen lukenut liikaa tapauksista, joissa erotilanteessa naiselta lähtee henki.

Hän ei osaa hoitaa asioitaan ja tietää itsekkin miten kusessa hän olisi. Tietysti tilanne voisi vielä pahentua, kun saisi eteensä eropaperit ja alkaisin kerätä tavaroitani. Hän tajuaisi, että toi oikeesti lähtee nyt. Onhan noita, että vaanitaan jossain työmatkan varrella tai kotioven takana. Ainahan se uhka on olemassa, joko erotilanteessa tai vaikka vielä vuosia myöhemmin.  

Väkivaltaa ei ole ollut, mutta tuona iltana hän oli uhkaava ja itseäkin pelotti ja ajattelin, että on hyvä ajatus lähteä ettei satu mitään. 

Mä en enää tiedä mitä tehdä. Paikkakunnalla ei ole turvakotia, eikä mulla ole paikkaa mihin mennä. Hotellissa ei oo varaa olla ja onhan tämä minunkin koti. Toki nyt hän on hissukseen ja on hänelle ok, että ollaan samassa osoitteessa.

Vaikea uskoa, että enää samanlaista sieppiä saisi. Riideltiin ja huudettiin koko päivä ennen tuota tapahtumaa. Lähti ihan tyhjästä. Hän sai siitä vaan syyn taas juoda. Hänellä oli muutenkin kova stressi henk.koht. joka vaikutti. Enkä tällä koita mitenkään selitellä asiaa, vaan kertoa hänen luonteestaan. On rauhallinen muuten. 

Talovelkakin voisi pahimmassa tapauksessa säädä mun niskoille, jos ei kykenisikään ottamaan omille nimilleen. 

(Pian 30v oltu yhdessä, lapsia ei onneksi ole. Eikä tule). 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok

Vierailija
2/22 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin uhkaa. Uhka on tuo, että olet melkoinen lapanen etkä ilmeisesti halua edes lähteä. Itse kun olisin lähtenyt jo, kun mies käski lähteä yöksi muualle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäänhän ei varmasti voi etukäteen tietää. Voi olla, että käytös tulee olemaan eron jälkeen aggressiivista. Kannattaa myös varautua kaikenlaisiin aneluihin ja lupauksiin, että nyt lopettaa juomisen. Jos sinulla on tuttuja, sukulaisia yms. niin kerro heille tilanteesta. Jos voit olla varma ettei mene miehesi tietoon.

Itse tiedät parhaiten mitä kannattaa tehdä, väkivaltaiseen suhteeseen ei kannata ikinä jäädä. Väkivaltaa on myös henkinen väkivalta. Alkoholistin kanssa elämä on uuvuttavaa ja usein myös vaarallista. Omassa kodissa ei pitäisi joutua kävelemään varpaillaan. 

Erilaisia auttavia puhelimia, vertaistukiryhmiä jne. löytyy netistä. Niissä voi ainakin purkaa omaa oloaan ja jutella luotettavan henkilön kanssa.

Vierailija
4/22 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talovelka ei jää sinun niskoillesi, ja velka on yhteisvastuullinen ja talon velan vakuutena. Ensin myydään talo, maksetaan vakuusvelka jaetaan rahat, jos jotain jää.

Alkoholistilla riittää kyllä syitä juomiseen. Ja siihen, että akka saa lähteä. "Enhän minä sitä oikeasti tarkoittanut", minunkin ex sanoi, kun olin pakkaamassa tavaroitani. Siihen mennessä oli käskenyt lähteä jo useammin kerran, mutta minulla meni aikaa ennen kuin sain järjestettyä oman asunnon ja työn toisaalla.

5/22 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä millainen avioehto?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
6/22 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy osuutesi pois ja muuta muualle . Siirtäkää talovelka pankissa miehen nimiin jos onnistuu . Tai kerro miehelle,  että sulkee korkin pysyvästi jos ei halua jäädä yksin . 

7/22 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mies halua myydä taloa niin sitten on haettava yhteisomistuksen purkua käräjillä. Ei ole helppo juttu.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
8/22 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Onko teillä millainen avioehto?

Ei minkäänlaista 

Vierailija
9/22 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talovelka ei jää sinun niskoillesi, ja velka on yhteisvastuullinen ja talon velan vakuutena. Ensin myydään talo, maksetaan vakuusvelka jaetaan rahat, jos jotain jää.

Alkoholistilla riittää kyllä syitä juomiseen. Ja siihen, että akka saa lähteä. "Enhän minä sitä oikeasti tarkoittanut", minunkin ex sanoi, kun olin pakkaamassa tavaroitani. Siihen mennessä oli käskenyt lähteä jo useammin kerran, mutta minulla meni aikaa ennen kuin sain järjestettyä oman asunnon ja työn toisaalla.

Niin jos saa myytyä. Tähän aikaan ei oikein mikään tahdo mennä kaupaksi. Tietääkseni, kun ollaan yhteisvelallisia  ja jos hän ei maksa se peritään minulta. Veikkaan että elämänsä menis ihan hurlumhei, ei maksaisi mitään. 

Vierailija
10/22 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa heti ennenkuin mitään MUUTA sattuu.

Vierailija
11/22 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Jos ei mies halua myydä taloa niin sitten on haettava yhteisomistuksen purkua käräjillä. Ei ole helppo juttu.

Eikai se haluista ole kiinni. Nyt ei kauppa käy. Ja samaan aikaan pitäisi maksaa lyhennykset sekä uuden asunnon vuokra, bensa( mulla on 1h Työmatka eikä julkisella pääse) ja muut laskut. Mulla on työ hänellä ei. 

Vierailija
12/22 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myy osuutesi pois ja muuta muualle . Siirtäkää talovelka pankissa miehen nimiin jos onnistuu . Tai kerro miehelle,  että sulkee korkin pysyvästi jos ei halua jäädä yksin . 

Pankille tuskin käy. Miehellä ei ole nyt edes töitä. 

Vierailija
13/22 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten edes voisit haluta jäädä miehen luo, joka heitti sinut yöksi ulos???

Vierailija
14/22 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna alkaisin pikku hiljaa vieda ne sinulle kaikkein tarkeimmat asiat jonnekin jemmaan, mulla ne olivat valokuvat, paivakirjat ja jotain muita pikkujuttuja. Kay asianajajan luona kartoittamassa mita sun tarvii tehda, jotta sulla on oma tausta niin turvattu kuin vain on mahdollista ennen kuin lyot avioeron poytaan. Ei se juominen lopu, ja kaytos tulee pahentumaan, lopulta nyrkkikin heiluu. Valitettavasti puhun kokemuksesta.

Vierailija
15/22 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarvitsin ystävien lisäksi poliisin auttamaan tavarani ulos kun alkkis-exä heittäytyi väkivaltaiseksi kun ilmoitin lähteväni.

Suhteen aikana ei väkivaltaa tai sen uhkaa ollut. Kun kerroin erosta se alkoi, jatkuva riidan haastaminen jonka aikana piteli minusta kiinni niin etten päässyt pois ja sain mustelmia. Tavaroiden heittämistä päin. Lopulta kävi myös päälle. Kun lopulta koitti päivä että muutan pois niin ystäväni päättivät että ensimmäisen kerran kun koskee minun, he soittavat poliisit. Kertoivat myös tämän exälle. Niin siinä myös sitten kävi.

Joten älä tee samaa virhettä kuin minä ja kerro erosta ja vasta sitten ala tehdä lähtöä. Varmuuden vuoksi kerro vasta silloin kun kannat tavaroita ulos. Ja älä tee sitä yksin ja pidä läheisesi kartalla tilanteesta jos se ikinä on uhkaava. Vielä muuton jälkeen yksi ystäväni muutaman kuukauden ajan varmisti iltaisin että olen kunnossa. Ehkä liioittelua mutta ei ikinä turhaa pitää huolta toisista.

Vierailija
16/22 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin uhkaa. Uhka on tuo, että olet melkoinen lapanen etkä ilmeisesti halua edes lähteä. Itse kun olisin lähtenyt jo, kun mies käski lähteä yöksi muualle. 

Mielessä on käynytkin, että olisinpa vaan tehnyt silloin lopullisen päätöksen. Kun oli homma valmiiksi pedattu. Pakkohan mun oli kotiini tulla. 

Onhan se tavallaan fiksusti tehty,  jos on täysin kiihdyksissä, raivona ja kännissä, niin vaikka toinen ulos ennenkuin tapahtuu mitään peruuttamatonta. Kysyi multa, että olisiko mahdollista että lähtisin jonnekin muualle yöksi. Eihän se kivalta tuntunut. Nyt hän koittaa jotain pientä kotona puuhastella ja viritellä keskustelua niistä näistä. Mä olen vastaillut parilla sanalla enkä noteerannut koko ukkoa pariin päivään mitenkään. 

Vierailija
17/22 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tarvitsin ystävien lisäksi poliisin auttamaan tavarani ulos kun alkkis-exä heittäytyi väkivaltaiseksi kun ilmoitin lähteväni.

Suhteen aikana ei väkivaltaa tai sen uhkaa ollut. Kun kerroin erosta se alkoi, jatkuva riidan haastaminen jonka aikana piteli minusta kiinni niin etten päässyt pois ja sain mustelmia. Tavaroiden heittämistä päin. Lopulta kävi myös päälle. Kun lopulta koitti päivä että muutan pois niin ystäväni päättivät että ensimmäisen kerran kun koskee minun, he soittavat poliisit. Kertoivat myös tämän exälle. Niin siinä myös sitten kävi.

Joten älä tee samaa virhettä kuin minä ja kerro erosta ja vasta sitten ala tehdä lähtöä. Varmuuden vuoksi kerro vasta silloin kun kannat tavaroita ulos. Ja älä tee sitä yksin ja pidä läheisesi kartalla tilanteesta jos se ikinä on uhkaava. Vielä muuton jälkeen yksi ystäväni muutaman kuukauden ajan varmisti iltaisin että olen kunnossa. Ehkä liioittelua mutta ei i

Tää just tuntuu niin kauheelta, että pitääkö oikeesti pelätä toisen reaktiota ja salassa hakee kämppä ja sit vaan ilmoittaa, että moikka moi. Avioliitosta ei varmaan voi niin vaan tavaroitakaan viedä ennen ositusta?

Vierailija
18/22 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauempaakin voit auttaa miestä, erillään asuen ja tietosi salaten. Puhelimitse ja somen kautta. Jopa talousasioissa. Paitsi jos raivoaa vaan vaikea auttaa. Onko hänen sukulaisia elossa ja avuksi joskus. Tuskin voit jatkaa jos koet uhkaa. Ehkä myös sanot outoja juttuja yhtäkkiä, jotka eivät avaudu helposti ja toinen kokee ne vattuiluna jos on eroon liittyviä juttuja. Älä puhu niitä. Eroa jos eroat ja jätä puheet pois. Ehkä mies ärsyyntyisi vaikka sanoisit sanan jänis tai pilvi. Sun pitää keskittyä ehkä saamaan kummallekin kodit, sisustukset ja talo pois - jos se on yhteinen. Menetkö sukulaiselle siksi aikaa turvaan, onko serkkua, tätiä, kummia vai vuokralle. Mistä kumpikin haluaa kodin.

Vierailija
19/22 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauempaakin voit auttaa miestä, erillään asuen ja tietosi salaten. Puhelimitse ja somen kautta. Jopa talousasioissa. Paitsi jos raivoaa vaan vaikea auttaa. Onko hänen sukulaisia elossa ja avuksi joskus. Tuskin voit jatkaa jos koet uhkaa. Ehkä myös sanot outoja juttuja yhtäkkiä, jotka eivät avaudu helposti ja toinen kokee ne vattuiluna jos on eroon liittyviä juttuja. Älä puhu niitä. Eroa jos eroat ja jätä puheet pois. Ehkä mies ärsyyntyisi vaikka sanoisit sanan jänis tai pilvi. Sun pitää keskittyä ehkä saamaan kummallekin kodit, sisustukset ja talo pois - jos se on yhteinen. Menetkö sukulaiselle siksi aikaa turvaan, onko serkkua, tätiä, kummia vai vuokralle. Mistä kumpikin haluaa kodin.

Mä alan elää omaa elämääni jos ero tulee. Oman osani olen tehnyt hänen eteensä. Sit on jo jonkun muun vuoro. Mulla on omakin elämä. 

Vierailija
20/22 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ilta jäi muutenkin käsittelemättä, jotenkin haluaisin selvittää asiaa, kysyä asioista mistä puhuttiin. En tiedä onko se viisasta. Toisaalta, onhan hän nyt ihan rauhallinen. Miksi hän ei halua puhdistaa ilmaa, jos kerran haluaa jatkaa? Onhan tuo nyt kuitenkin aika raju riita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi