Tulot yli 50 000 vuodessa, mikä on ammattisi?
Pitäisi miettiä omia työkuvioita uusiksi. Te, joilla tulot ylittävät 50 000 euroa vuodessa, mitä teette työksenne? Millainen koulutus teillä on ja vaatiiko tuohon 50 000 pääseminen kuinka pitkiä työviikkoja? Kuinka pitkä kokemus teillä on työstänne ja oletteko palkan puolesta poikkeus vai onko palkka ammatillesi tyypillinen?
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
No mutta seriously. Ap:n tulorajalle riittää neljän tonnin kk bruttotulot. Ei sellainen nyt todellakaan päätä huimaa.
Ei se kouluttautuneelle ihmiselle ole mikään ihmeellinen palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paloinsinööri pelastuslaitoksella. Koulutuksena rakennusinsinöörin ja palopäällystön tutkinnot. Kakrusta asti ollut vpk-toiminnassa mukana. Ihan normi työtunneilla selviää. Palkkahan juoksee, vaikka olisin ollut kaksi viikkoa tekemättä mitään. Toki aika käy pitkäksi. Ihan hirmuisesti ei mene yli 50 donaa, pari tonnia.
Mikä on isompien kaupunkien ero toimenkuvassa palotarkastajan ja paloinsinöörin välillä?
Vai ovatko palotarkastajat nykyään automaattisesti paloinsinöörejä?
Paloinsinööri hoitaa monesti rakennushankkeiden neuvottelut muiden viranomaisten kanssa, huolehtii ulkoisista pelastussuunnitelmista ja järjestää lain vaatimat suuronnettomuusharjoitukset yhteistyössä kollegojen ja muiden viranomaisten kanssa, monesti vastuulla on myöskin kemikaaliturvallisuus toimivalla
Kiitos asiantuntevasta vastauksesta, nyt ymmärrän eron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähäri, yövuoroja teen paljon.
Mennyvittuunpystyyn
Mun mies on lähäri ja tekee pelkkää yövuoroa. Ei ylitöitä. Vuositulot hieman yli 50 000e.
Vierailija kirjoitti:
It-asiantuntija. Tulokehitys on tosin tyssännyt asiantuntijuuteen. Samat tulot jo 10 vuotta. Stressivapaa työ koska en ole esihenkilö.
No sama täällä, kokemusta +20v. Niin humalaan minua ei pysty juottamaan että alkaisin tiiminvetäjäksi.
Ohjelmistokehittäjä, IT-tradenomin koulutus ja vajaa 5 vuotta kokemusta. Palkka on omiin kokemusvuosiin nähden vähän yläkanttiin, mutta toki monet kokeneet koodarit tienaavat jopa 7000e/kk. Ei tarvitse tehdä ylitöitä.
Ohjelmistokehitys. Palkka jossain 85000 euron tienoilla, mikä ei ole paljon tällä alalla ja tällä kokemuksella.
Taustalla korkeakoulutus, pitkä työura ja kymmenien vuosien harrastuneisuus alalla.
Sairaanhoitaja. Vähän vuorotyötä ja viikonloppuja, ikälisät ja anestesiaa. Ihan leppoisaa ja kohtuullinen korvaus.
Hammaslääkäri julkisella puolella, työelämässä jo kauan. Tuohon 50 000 pääsee tekemällä 60% työaikaa.
Vastaan parin tutun tiedoilla:
N23v, web-sovelluskehittäjä. Työkokemusta noin 3v, palkka n. 4200€/kk. Tietotekniikan opintoja Aallossa, ei vielä kandi, opinnot tauolla. Melko tyypillinen palkka uran alkuvaiheessa, kun työkokemusta on jo jonkin verran.
M24v, ohjelmistokehittäjä niche-osaamisella. Työkokemusta noin 4v, palkka melkein 10000€/kk, debytoi vuoden 2022 verolistoilla. Aivan käsittämätön palkka tämän ikäisellä, tekee etätöitä jenkkifirmalle jenkkipalkalla. Tietojenkäsittelytieteiden opintoja HY:llä, ei vielä kandi, opinnot tauolla. Poikkeuksellinen yksilö, joka löytänyt hyvän maksajan omalle niche-osaamiselleen.
Toki IT-alalla on niitäkin, jotka 10 vuoden työkokemuksen jälkeen saavat palkkaa reilut 4000€ jossain hikipajassa ja useimmat eivät koskaan pääse kymppitonniin asti. Mutta jos on huippuälykäs, niin voi tienata todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
It-asiantuntija. Tulokehitys on tosin tyssännyt asiantuntijuuteen. Samat tulot jo 10 vuotta. Stressivapaa työ koska en ole esihenkilö.
No sama täällä, kokemusta +20v. Niin humalaan minua ei pysty juottamaan että alkaisin tiiminvetäjäksi.
Ja kyllä asiantuntijanakin voi tienata. Mieheni tienaa päälle 11k€/kk eikä ole ensimmäistäkään alaista. Kun tiimiin haettiin vetäjää, niin ei todellakaan nämä päälle viiskymppiset suostuneet sellaista edes harkitsemaan, reilu nelikymppinen kaveri suostui ottamaan sen nakin itselleen. Ei se tiiminvetäjä edes tienaa niin paljon kuin seniorimmat tiimiläiset. Vuoden 2022 verotiedoista kun katsoo, niin tiiminvetäjän vuosiansiot on sellaiset 100k€ pienemmät kuin parhaiten tienaavilla alaisillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta seriously. Ap:n tulorajalle riittää neljän tonnin kk bruttotulot. Ei sellainen nyt todellakaan päätä huimaa.
Ei se kouluttautuneelle ihmiselle ole mikään ihmeellinen palkka.
Ei ole ihmeellinen, mutta olisi ihan riittävä. Olen tähän asti tehnyt töitä 'rakkaudesta lajiin' pienellä palkalla ja nyt alkaisi asettuminen ja keskiluokkaistuminen kiinnostaa. Minulla on erinomaiset lukiopaperit, korkeakoulututkinto ulkomailta tätä nykyistä palvelevalta alalta, mutta olen ilman muuta halukas ja kyvykäs opiskelemaan uutta. Mihinkään kirurgin koulutusputkeen ei ole mitään hinkua, mutta muutaman vuoden olen valmis opiskelemaan. Kielet sujuvat, opiskelutekniikka on hallussa ja matemaattisesti olen sopivasti keskivertoa lahjakkaampi, joten sinänsä monenlaiset ammatit olisivat tavoitettavissa. Tavoitteet eivät ole taivaissa, mutta tuohon 50 000 pitäisi kohtuullisessa ajassa päästä.
Ap
Suunnitteluinsinööri ja sisällöntuottaja, mutta en mikään sometuottaja, vaan julkaisuihin. En kirjoita juttuja vaan teen pulmatehtäviä yms ja tuotearvosteluja. Kaksi eri yötä. Työtunteja 60-70 viikossa. Puolisolla myös nuo tulot. Hän on kokenut ohjelmistosuunnittelija.
Asuntosijoittaja. Pk seudulla 20+ asuntoa.
Vanhin ostettu 90 luvulla, valtaosta 1996-2005
Poika lapseni on todella koulutettu, mutta ei ainakaan kehuskelisi millään vauva palstalla työtulojaan. Hölmöläisten hommaa kaikki tuloilla kehuskelu.