Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijan äitiysloma??

Vierailija
03.01.2007 |

Alkaako n. 1½ kk ennen synnytystä?

Silloinko voi " jättäytyä" opinnoista pois?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa ihan samalla lailla kuin työssäkäyvillä eli viim. 30 päivää ennen LA.

Vierailija
2/12 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sinä jättäytyä opinnoista pois vaikka heti, tai sitten käydä vain synnyttämässä ja jatkaa muuten opiskelua koko ajan. Ketä muuta se kiinnostaa kuin sinua, opiskeletko vai oletko kotona? Opintoraha ja minimiäitiysraha eivät suuruudeltaan toisistaan paljon eroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin " jättäydyin pois" vasta viikkoa ennen synnytystä, joka tapahtui laskettuna päivänä. Ja olin siis opiskelija.

Vierailija
4/12 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelin kun tulin raskaaksi, ja äitiysloma alkoi normaalisti n. 5 viikkoa ennen laskettua aikaa, tai miten se nyt menikään. Kuitenkin olsiin voinut olla koulussa pidempään jos olisin tahtonut/jaksanut.

Vierailija
5/12 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun minä synnyin, äitini opiskeli loppuun asti. kun olin kaksi viikkoa, äiti jatkoi opiskelua ja minä hoitoon. tai kai se hoitaja oli meillä kotona...?

äitiysloma on kyllä ihan pätevä syy saada lisää opiskeluaikaa, jos päättää olla kotona...

Vierailija
6/12 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei se jostain erityisestä syystä tule välttämättömäksi ratkaisuksi (sairauden tms. takia). Opiskelen siihen saakka, kun vauva syntyy, synnytyksen jälkeen pidän taukoa viikon tai pari ja sitten jatkan taas voinnin mukaan. Virallisesti olen kyllä äitiyslomalla, joka alkaa kuukausi ennen laskettua aikaa, eli en nosta opintotukea, vaan äitiysrahan (joka on suurempi kuin minimi, määräytyy työtulojen mukaan). Jos saisin minimiäitiysrahan, nostaisin opintotukeakin.

Vierailija
7/12 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 viikon eli 4 kk:n äitiysraha pois ja maksettiin minimi siltä ajalta.

MInimillä saa opiskella niin paljon kuin haluaa.

Vierailija:

ellei se jostain erityisestä syystä tule välttämättömäksi ratkaisuksi (sairauden tms. takia). Opiskelen siihen saakka, kun vauva syntyy, synnytyksen jälkeen pidän taukoa viikon tai pari ja sitten jatkan taas voinnin mukaan. Virallisesti olen kyllä äitiyslomalla, joka alkaa kuukausi ennen laskettua aikaa, eli en nosta opintotukea, vaan äitiysrahan (joka on suurempi kuin minimi, määräytyy työtulojen mukaan). Jos saisin minimiäitiysrahan, nostaisin opintotukeakin.

Vierailija
8/12 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaa opintotukea, niin sitten saa minimipäivärahan.

Vierailija
9/12 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

16 viikon eli 4 kk:n äitiysraha pois ja maksettiin minimi siltä ajalta.

MInimillä saa opiskella niin paljon kuin haluaa.

Vierailija:

Vierailija
10/12 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos yhtäkään opintoviikkoa kirjaantuu opintokekisteriin, saat siltä ajalta minimiäitiysrahan VAIKKA ET NOSTAISI OPINTOTUKEA ollenkaan koko ä-loman aikana! ..Siis jos Kela saa tietää.. Perustelu: opiskelu rinnastetaan työntekoon, jolloin ä-raha putoaa minimiin.

Vierailija
11/12 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippumatta siitä nostatko opintorahaa vai et. Tämä on fakta!

Vierailija
12/12 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi tässä Kelan sivuilta lainaus:

" Jos äiti on työssä äitiys- tai vanhempainrahakaudella, hänelle maksetaan työssäolopäiviltä päivärahaa 15,20 euroa arkipäivältä. Äitiysrahan maksaminen varhennettuna 31-50 arkipäivältä ennen laskettua synnytysaikaa edellyttää kuitenkin, ettei saaja ole tuona aikana ansiotyössä tai opiskele päätoimisesti.

Jos äiti opiskelee lapsen saatuaan päätoimisesti ja saa opintotukilain mukaista opintorahaa, äidille maksetaan opintorahan lisäksi äitiys- ja vanhempainrahaa 15,20 euroa arkipäivältä. Jos äiti ei nosta opintorahaa, voidaan vanhempainraha maksaa hänelle mahdollisten työtulojen mukaisena."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme