Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tili nollilla jo alkukuusta...

03.01.2007 |

Olin kotiäitinä, kunnes nuorempi lapsi täytti 2,5v. Sain tuntiopettajan töitä sen verran, että palkkaa jää käteen vähän alle 1000e. Työpäivät ovat mukavan lyhyitä, lapsilla on siedettävän lyhyet hoitopäivät. Palkka vain ei riitä! Mieheni sekä opiskelee että tekee töitä, ei tienaa niinkään paljon kuin minä. En kertakaikkiaan osaa pihistellä silloin kuin tilillä on rahaa - en tuhlaa, mutta ostan kaikkea ruokaa mitä tekee mieli. Laskujen maksamisen jälkeen usein puolen kuun maissa tilini on jo melkein luukutettu, mutta nyt kun oli taas opintolainaakin maksettavana joulukuussa, ei tammikuun tilistä ole enää mitään jäljellä. Ihan karseaa. Kukaan tuttuni ei aavistakaan kuinka tiukoilla olen, meillä on aina vieraille herkkuja tarjolla, lapsilla siistit vaatteet jne. Aina sitä vaan jotenkin selvitään. Miten se onkin usein niin, että tulot ovat pienimmillään juuri siinä elämänvaiheessa, kun kuluja on eniten...

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että monilla lapsiperheillä on sama juttu!!

Meillä jää laskujen jälkeen usein sen verran rahaa ruokaan, että pärjätään. Mutta ekat pari viikkoa ostelen kaupasta juuri niitä ruokia mitä tahdomme ja mielemme tekee, mutta sitten pari viikkoa kun oottelee seuraavaa tiliä niin saa aika tarkkaan katsoa mitä kaupasta ostaa ja laskeskella.

Eli emme osaa elää tasaisesti koko kuuta vaan ostelemme silloin kun rahaa on ja " heräämme" kun rahaa alkaa olla sen verran että loppukuu pitää sinnitellä =S

Ehkä sitä pitäisi tehdä tarkat ruokalistat ja ostoslistat ja noudattaa niitä...

Vierailija
2/3 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme yrittäneet karsia kaiken " turhan" pois kulutuksesta:lehtitilaukset lopetettu, ei ostella turhaan vaatteita, levyjä, leluja jne (tai ainakin yritetään olla ostamatta), tehdään itse edullista kotiruokaa jne. Silti on joka kuukausi tili aina nollilla, tympii kun ei yhtään voi säästää. Ja vielä enemmän tympii lukea lehdistä että suomalaisten keskipalkka on muka 2500e!! Itse en ainakaan tunne ketään jolla olisi niin iso palkka!

Ei tässä auta kuin pihistellä kuukaudesta toiseen, toivottavasti rahatilanne joskus helppaa kun on opiskelut ohi ja saa kunnon töitä (siis meillä minä opiskelen ja teen osa-aikatöitä, mies kokopäivätöissä ja lapsia kaksi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis ensi kuussa määritä heti mikä on viikon ruokaraha ja sitten pärjää sillä. Siis jos ostat herkkuja jollekin päivälle niin säästä toisena päivänä... huomattavasti helpompi pitää menot kurissa kun arvioi jatkuvasti kulutusta eikä vaan yhtäkkiä huomaa, että taas meni tili... Ja näin saa syötyä kivoja/erityisiä ruokia myös koko kuun ajan, eikä vaan kahden viikon herkuttelulla mene kaikki ja taas odottaa tympeät ateriat. No, tämä toimii meillä. :)