Haluan Lappiin! Tietäjät auttakaa
Minulle on herännyt vastustamaton halu päästä Lapin tunturiluontoa ja maisemia aistimaan. En ole koskaan käynyt Lapissa laskettelureissuja lukuunottamatta. Olen keski-ikäinen sinkku ja muuten kokenut yksinmatkustaja mutta minulla ei ole eräretkeilykokemusta. Minkälaisia vaihtoehtoja minun kannattaisi tutkia? Ohjattuja vaelluksia? Onko Lapissa erämaahotelleja? Jos vuokraisi matkapakun olisiko se paljon helpompi matkamuoto kuin henkilöauto+ teltta.
Onko kesä hyttysten ja mäkäräisten vuoksi oikeasti todella vaikeaa aikaa?
Lappi on laaja. Mihin kannattaisi suunnata?
Myönnän että en ole vielä googlannut, mutta olisin todella kiinnostunut kokeneiden ja Lapin matkustamisen haasteita ymmärtävien ajatuksia.
Kommentit (15)
Suosittelen länsi-kairaa, eli Leviltä Ylläksen suuntaan ja Pallakselle. Leviltä löytyy mm. Kätkätunturi, Muonion läheltä Särkitunturi. Noissa on upeat maisemat ja pääsee tekemään erilaisia patikointireissuja. Pallas on todella kaunis sekä kesällä, että talvella, syyskuun ruskaa unohtamatta. Ei tarvitse tehdä mitään Hetta-Pallas monen päivän vaellusta jotta pääsee nauttimaan luonnosta. Kesällä pärjää hyttysmyrkyllä, ei täällä muuten kukaan asuisi ;) Pallaksella on kiva hotelli aj siitä pääsee heti nurkalta tekemään kivoja pikku käppäilyjä. Itse harrastan juuri yhden päivän reissuja, eli yöt olen nukkunut hotellissa ja nykyään kotona, kun tänne pääsin pysyvästi muuttamaan takaisin :)
Toki jos aikaa riittää, niin Kilpisjärvi on myös käymisen arvoinen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen länsi-kairaa, eli Leviltä Ylläksen suuntaan ja Pallakselle. Leviltä löytyy mm. Kätkätunturi, Muonion läheltä Särkitunturi. Noissa on upeat maisemat ja pääsee tekemään erilaisia patikointireissuja. Pallas on todella kaunis sekä kesällä, että talvella, syyskuun ruskaa unohtamatta. Ei tarvitse tehdä mitään Hetta-Pallas monen päivän vaellusta jotta pääsee nauttimaan luonnosta. Kesällä pärjää hyttysmyrkyllä, ei täällä muuten kukaan asuisi ;) Pallaksella on kiva hotelli aj siitä pääsee heti nurkalta tekemään kivoja pikku käppäilyjä. Itse harrastan juuri yhden päivän reissuja, eli yöt olen nukkunut hotellissa ja nykyään kotona, kun tänne pääsin pysyvästi muuttamaan takaisin :)
Toki jos aikaa riittää, niin Kilpisjärvi on myös käymisen arvoinen paikka.
Olen ollut Levillä laskettelemassa. Teimme päiväretken Pallakselle. Pallas oli järkyttävän hieno kokemus silloin kevättalvella ja olen usein miettinyt ja muistellut sitä elämystä. Kiitos tästä vinkistä!!
Kesällä kannattaa mennä joko ennen juhannusta tai sitten elokuun puolivälin jälkeen, niin välttyy pahimmalta hyttysajalta. Tosin kesäkuun alussa voi olla vielä joissakin paikoissa turhan paljon lunta.
Hyviä vaellusreittejä aloittelijalle ovat esim. Pallas-Hetta tai sitten UK-puiston lähellä Saariselkää/Kiilopäätä olevien alueiden polut (jälkimmäisessä on paljon vaihtoehtoja).
Helpointa on minusta mennä junalla Rovaniemelle ja sieltä bussilla haluamaansa paikkaan.
Yksi vaihtoehto ensimmäiseksi reissuksi on mennä Kiilopäälle, majoittua siellä ja tehdä päiväretkiä lähiympäristöön. Näin saat paremman käsityksen siitä, mitä liikkuminen tunturissa on, mutta sinun ei vielä tarvitse kantaa monen päivän kamoja mukana.
Paljon enemmän meidän mökillä Keski-Suomessa on hyttysiä kuin mihin olen koskaan törmännyt Lapissa.
Tunturien laella ei niin tuuleskele. Kannattaa vältellä pahimpia rääsikköjä niin ei syödä hengiltä. Ruska-aikaan ei ole enää juuri kuin polttiaisia
Googlasin Kilpisjärveäooh mitä maisemia. Nyt kyllä ihmettelen että miksi ihmeessä minä luonnon rakastaja en ole yhtään kulkenut Lapissa.
Kiitos vielä kaikille vastaajille. Sain juuri sitä mitä toivoin. Sain käytännöllisiä neuvoja ja vahvistuksen sille että Lapin-reissu on toteutettavissa.
T. AP
Lappiin kannattaa mennä keväällä heti kun lumet sulanut tai sitten just ennen syksyä koska muuten siellä on kesällä hyttysiä niin paljon ettei vaan kestä. Pitää olla paksut vaatteet kesällä jos ei halua hyttysen puremaa kehoa. Olen ollut vaeltamassa meinaa kesälläkin ja se oli kamalaa hyttysten takia.
Me lomailtiin Lapissa varmaan 15 vuotta useita kertoja. Ei olla hiihtäjiä, mieluummin patikoidaan. Parikointiin, maisemapaikoilla käymisiin, kevyeenkin retkeilyyn paras aika, jos haluaa välttää pahimman sääskiajan, on joko kesäkuun viikot juhannukseen saakka, tai sitten heinäkuun jälkeen. Elokuu on jo hyvä, ja syyskuun puolivälissähän on paras ruska-aika oikein pohjoisessa. Lokakuussa tullee jo lumi, ja sitä on vielä toukokuussakin.
Me lopulta muutettiin Lappiin asumaankin, ja sitten tuli ne kesätkin koettua. Eikä ne niin pahoja ole. Tunturissa sääskiä ym ei ole, puskissa on. Mutta kevyetkin ilmavat vaatteet suojaa, lisäksi Offia, tai Freetä (jota me käytetään, koska hajutonta). Pahimpiin paikkoihin, kuten hillasuolle helteellä, hyttyshattu. Ihan normaalia elämää saa elettyä kesälläkin, koirille Bayvantic ja ihmisille vaatteet/suojat. Ötököitä on toki mustanaan mutta mitään ei ole niiden takia jätetty tekemättä ja tunturissa niitä ei tosiaan ole.
Maisemat taas on makuasia. Lännestä olet jo saanut vinkkejä. Itäkaira on myös hienoa, esim. Pyhä-Luostolla on nähtävää monen loman verran, on komeita tuntureita ja syviä kuruja joissa kävellä. Itse rakastan pohjoisempaa. Inari, Utsjoki, Enontekiö, Kilpisjärvi. Esimerkiksi Nuorgamin ylänkö on paikka jonne pääsee autollakin ja pistää samattomaksi.
Sivullinenkin kiittää vihjeistä! Jospa ensi vuonna.
Kävimme viimeksi lapissa ruskaretkellä syyskuussa ja usein olemme siellä esimerkiksi jouluna, maaliskuussa ja myös heinäkuussa. Yleensä olemme Ylläksen suunnalla, mutta myös muut seudut ovat tuttuja ja vuokraamme mökin perheelle 1-2 viikon ajaksi. Muutamia viikon vaelluksia on tullut tehtyä myös ja kerran viikon hiihtovaellus Saariselällä. Ylläksen reitit ja tunturit ovat todella hyvät ja reittejä löytyy vaikka kuinka, lähellä on myös mm. Aakenustunturi ja kirkasvetinen Pyhäjärvi ja Pallas ja sen upeat reitit + lukuisia muita upeita paikkoja, esim. Punainen hiekka, joka yllätti minutkin.
Lapissa on hyttysiä ja öttiäisiä kesällä, mutta ei todellakaan joka paikassa. Purojen lähettyvillä niitä voi olla ihan älyttömästi, mutta ylhäällä tunturissa ei yhtään tai oikeastaan muuallakaan paikassa, jossa tuuli pääsee kulkemaan. Vaatetus, hyttyshatut verkkoineen ja käsiin myrkkyä vaan, niin voi olla ongelmitta vaikka kalassa joen rannalla muutaman tunnin.
En saa lapista varmaan ikinä tarpeekseni, vaan lähden sinne aina hyvin mielelläni. Norja on myös lähellä ja siellä maisemat ovat taas täysin erilaiset, sinnekin lähdemme takuulla taas, vaikka olemme olleetkin jo monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloita jostain helposta reitistä, vaikka merkityistä kansallispuistoista. Ja kyllä, hyttysiä on kesällä paljon.
t. lappilaisen kanssa naimisissa oleva
Jossakin korpikuusen alla varmasti on, mutta ei sen ulkopuolella.
Porotkin etsiytyvät kesäisin tuntureille ja sellaisilla aukeille paikoilla jossa ei ole hyönteisiä. Otsalappua ei tarvita ennen kuin myöhään syksyllä, vaikka liikkuisi yöllä. Sää on aina arvaamaton, joten varaudu ihan kaikkeen, helteestä lumisateeseen, heinä-elokuuta lukuun ottamatta.
Aloita jostain helposta reitistä, vaikka merkityistä kansallispuistoista. Ja kyllä, hyttysiä on kesällä paljon.
t. lappilaisen kanssa naimisissa oleva