Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista elämä on 2-3-vuotiaan ja vauvan kanssa? Eikö se ole ihan mahdotonta?

Vierailija
30.11.2023 |

Toivoisin niin kovasti esikoiselle sisarusta mutta miten arjen saa toimimaan kahden pienen lapsen kanssa? Miten voi hoitaa vauvaa kun on vahdittavana vauhdikas taapero jolla ei ole järkeä päässä? Miten käyn vessassa? Mitä jos molemmat lapset itkee yhtä aikaa, mitä jos esikoinen ei ehdi oppia potalle ja molemmilla on kakka vaipassa yhtä aikaa? Miten voi imettää vauvaa jos esikoista pitää vahtia? Miten kahden lapsen pukeminen ja ulkona liikkuminen onnistuu? Miten mikään onnistuu? Voi olla tyhmiä kysymyksiä mutta itselläni ei ole mitään kokemusta lapsiperhe-elämästä paitsi tämän yhden lapsen kanssa. 

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 2 vuotias ja siihen sitten tuli kaksosvauvat. En suosittele.

Vierailija
22/46 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkennan vielä, lapset on tietysti rakkaita ja ihania, mutta pidempi ikäero olisi auttanut asiaa😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsilla on puolitoista vuotta ikäeroa ja ero tuli jo kuopuksen vauva aikana. Ei se silti niin paha rasti ollut. Toki molemmat joutuivat odottamaan vuoroaan, mut se on ihan tervettäkin oppia ettei joka inahduksesta olla sekunnin sadasosassa paikalla. Niin ja mitä tulee toisen kommentoijan voiko 5v:n jättää vahtimatta päiväunien ajaksi kysymykseen niin toki voi. Meillä jo 4v jäi yksin katsomaan telkkaria kun nukutin pienempää toisessa huoneessa. Ei kai siinä ole mitään ihmeellistä.

Vierailija
24/46 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkennan vielä, lapset on tietysti rakkaita ja ihania, mutta pidempi ikäero olisi auttanut asiaa😂

Itse taas ajattelen, että lyhyt ikäero oli hyvä asia. Se hulinavaihe oli kerralla hulistu ja sitten kaikki lapset olivatkin jo varsin omatoimisia. Eihän se pahin sekoiluvaihe kestä kuitenkaan kuin parisen vuotta.

t. aiemmin kirjoittanut 19v sitten kaksoset saanut

Vierailija
25/46 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hanurista on. Voin kertoa.

Helpottaa n 10v eteenpäin. Riskinä on teini-ikä, mutta meillä onneksi ne meni helposti.

M55

Vierailija
26/46 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsilla on puolitoista vuotta ikäeroa ja ero tuli jo kuopuksen vauva aikana. Ei se silti niin paha rasti ollut. Toki molemmat joutuivat odottamaan vuoroaan, mut se on ihan tervettäkin oppia ettei joka inahduksesta olla sekunnin sadasosassa paikalla. Niin ja mitä tulee toisen kommentoijan voiko 5v:n jättää vahtimatta päiväunien ajaksi kysymykseen niin toki voi. Meillä jo 4v jäi yksin katsomaan telkkaria kun nukutin pienempää toisessa huoneessa. Ei kai siinä ole mitään ihmeellistä.

Nukuttaminen onkin ihan eri asia kuin nukkuminen. Tuskin kukaan täysipäinen vanhempi käy itse nukkumaan ja jättää 4-5v:n keskenään. 

Vierailija
27/46 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3:lla lapsella ikäeroa 3 ja 2 vuotta, eli meillä oli 3 alle 5-vuotiasta lasta. 2- ja 3-vuotiaat eivät enää olleet yhtäaikaa vaipoissa vauvan kanssa. Luonnollisin aika oppia potalla on vähän ennen kahden vuoden ikää.

Järkeä oli toki 3-vuotiaalla päässä enemmän kuin 2-vuotiaalla. 2-vuotias oli villi, mutta kiltti. Tykkäsi paljon pikkusiskostaan. 

Lapsien isästä oli kyllä paljon apua. Kaikki kunnioitus hänelle.

Vierailija
28/46 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pitääkö esikoinen ottaa pois päiväkodista kun vauva syntyy? Vai voiko esikoinen käydä päiväkodissa jotenkin osa-aikaisesti muutaman tunnin päivässä? 

Mitäpä luulet, miten päiväkodissa toimitaan, kun alle 3-vuotiaita saa olla yhdellä työntekijällä 4 kpl? Sielläkään ei ole mitään yli-ihmisiä töissä, mutta niin vaan onnistuu neljän taaperon pukeminen, lohduttaminen ja kakkavaippojen vaihtaminen.

Mutta siis vastauksena kysymykseesi, niin ei, sinun ei ole pakko ottaa esikoista pois päiväkodista, kun vauva syntyy. Kuka sitä nyt viitsisi hoitaa itse kaikki ne lapset, jotka on mennyt tähän maailmaan tekemään, kun kerran päiväkotiinkin voi viedä. 

Vierailija
29/46 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin yhden lapsen kanssa aika "kädetön". Odotin vauva sylissä, että mies tulee töistä ja pääsen itse suihkuun. Sitten myöhemmin kolmen alle 4-vuotiaan kanssa sain enemmän tehtyä kuin aikanaan yhden vauvan kanssa. Kai siinä vaan taidot karttui ja lisäksi turha paniikki jäi esikoisen jälkeen pois.

Vierailija
30/46 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kolmessa vuodessa kolme lasta ja kun nuorin synty mulla oli 0v, 1,5v ja tasan 3v lapset mutta se sujui ihan hienosti! Samoin kahden kanssa tietysti jo. 

Siihen tottuu ja oppii yllättävän helposti, keskimmäinen vielä erityislapsi niin jos lapsista tykkää ja ekan kanssa on ihan sujunut, en näe suurta riskiä että ei toimisi kahden kanssa

Vierailija
31/46 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se muuten niin hankalaa ollut, mutta väsynyt olin. Vauva heräili pitkin yötä, joka yö, ja taapero tuli auringon noustessa herättämään uuteen päivään, joka päivä.

Vierailija
32/46 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummassakin on puolensa.

Osaa tekee lapset lyhyillä ikäeroilla, jolloin vaipparumba ja hoitoisin aika kestää kokonaisuudessa lyhyemmän aikaa. Jotkut taas tekevät pidemmillä ikäeroilla, jolloin on sitten pidemmän aikaa vähintään yksi vaippahousu ja vähemmän omatoiminen.

Osalla jää sisarus tekemättä tai lapsiluku pienemmäksi, vaikka muuta olisi aiottu, kun elämä helpottuu lapsen kasvaessa. Osa taas nimenomaan haluaa lisää lapsia siinä vaiheessa.

Jos oma jaksaminen epäilyttää, suosittelisin odottamaan vielä. 

Vierailija
33/46 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse sain nuorena 3 lasta 3 vuoden ikä erolla, se arki vaa meni ku pidin rutiineista kii,ruoka ja nukkuma ajat..mutta nyt kun nämä 3 ovat jo aikuisia niin teimme ilta tähden joka nyt 5vee ,hänen kanssaan rankempaa kun on vain 1 lapsi nyt tässä..jännä juttu tämäkin!

Vierailija
34/46 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin yhden lapsen kanssa aika "kädetön". Odotin vauva sylissä, että mies tulee töistä ja pääsen itse suihkuun. Sitten myöhemmin kolmen alle 4-vuotiaan kanssa sain enemmän tehtyä kuin aikanaan yhden vauvan kanssa. Kai siinä vaan taidot karttui ja lisäksi turha paniikki jäi esikoisen jälkeen pois.

Mulla oli sama! Esikoisen vauva aikana en muista, että mulla ois ollu "omaa elämää" ollenkaan vauvan hoidolta. Häneen meni kaikki aika ja energia. Nyt 8-vuotta eteenpäin elän taas vauva arkea ja vaikka kuopus on vasta muutaman kuukauden, niin kerkeän hyvin tehdä omia juttuja. En ymmärrä miten sain kaiken ajan kulumaan esikoisen kanssa vain hänen hoitamiseensa. Jos olisin tehnyt lapset pienellä ikäerolla, niin varmaan olisin miettinyt samoja juttuja kun aloittaja. Nyt ymmärrän, että vähemmälläkin pärjää ja esikoiseni kanssa suorittama "jatkuva höösääminen" kuluttaa vain itseä, mutta ei auta lasta tai edistä arkea mitenkään. Kantoliina tai -paita kannattaa hommata alkuun, niin vauva saa olla lähellä, mutta samalla voi olla esikoisen kanssa.

Vierailija
35/46 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ekan ja tokan välissä ikäeroa 2 vuotta ja 3 kk. Imetin olohuoneen sohvalla istuen, sai samalla vahdittua lasta. Tai luin hänelle, lapsen keskittymisen kanssa tosin oli niin ja näin. Teletapit oli pelastus!

Juu oli kahden lapsen vaipanvaihdot. Onneksi esikoinen oppi potalle siinä 3 kk sisällä. Ja kyllä, puistoiltiin ulkona heti kun vauva vaan luvan sai, oli tammikuu. Vauvan puin ensin ja laitoin vaunuihin, partsin oven auki että vauva ei läkähdy ja sitten puin esikoisen. 

Uhmaikäkin esikoiselle tuli tai puistossa väsy- nälkäkiukku. Eihän se siinä laudalla seiso.... Pistin kiljuvan lapsukaisen rattaiden päälle poikittain ja työnsin 400 metriä kotiin. Tämä tyyli kulkea oli hänestä ilmeisesti hauska, koska kiljuminen loppui kun hikoilin ylämäessä rattaita työntäen. Työnsin rattaat makkariin ikkuna luo, avasin ikkunan ja vauvan vetoketjuja ja jätin sinne nukkumaan, hoidin esikoisen. Murkinan jälkeen esikoinen yleensä väsähti, ja hyvällä tuurilla ehdin itsekin vähän sohvalla torkahtaa, ennen kuin vauva heräsi.

Sitä eniten pelkäsin, että jos vauva ei nuku öisin, niin miten jaksan. Vauva oli onneksi hyväuninen, ja nukkui öisin neljän tunnin pätkiä. Pesin vauvan kanssa, ja puoliso nukkui lastenhuoneessa patjalla esikoisen kanssa ekat puoli vuotta. Ostettiin kolmio siis siinä odotusaikana. 

Vierailija
36/46 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele asiaa siitä näkökulmasta, että 1) kautta historian, tässäkin maassa on lapsilla ollut sisaruksia. Ehkä sinullakin on? Eli jotenkin vanhempasi ovat hekin selviytyneet. Ehkä heidän aikanaan ei ollut aikaa yliajatella asioita ja pyöritellä niitä etukäteen mielessään? 

Ja 2) maapallolla on nyt, mitä? 9 miljardia ihmistä. Eli aika moni muu tuntuu tuosta selvinneen? Kun pirttiviljelys on maailmalla noin suosittua.

Vierailija
37/46 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ikäero oli 3v. Se oli kyllä ihan hyvä ikäero, isompi ei ollut enää vaipoissa, osasi leikkiä omia leikkejään, pukea itse ja ymmärsi puhetta ja sitä että joutuu odottamaan vuoroaan. Mustasukkaisuutta ei ollut, esikoinen oli aivan innoissaan vauvasta. Huono puoli oli, ettei nukkunut enää päiväunia, joten en saanut itse nukuttua päivällä vaikka vauva herätteli paljon yöllä. Jälkeenpäin ajatellen olisi ehkä ollut parempi jos esikoinen olisi ollut osa-aikaisesti päiväkodissa, olisi voinut nukkua vauvan aamupäikkäreiden aikaa tai tehdä kotihommia. Liikkuminen onnistui ihan hyvin vaunujen ja seisomalaudan kanssa tai esikoinen potkupyöräili. Vessassa käynti onnistui hyvin, ja välillä toki jompikumpi joutui odottamaan itkien hetken, kun ei ehtinyt molempia hoitaa yhtäaikaa, mutta ei lapset siitä rikki mene. 

Vierailija
38/46 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukuttaminen onkin ihan eri asia kuin nukkuminen. Tuskin kukaan täysipäinen vanhempi käy itse nukkumaan ja jättää 4-5v:n keskenään. 

No eihän se 4-5v yksin ole vaan voi tulla heti herättämään vanhemman, jos tulee hätä. Jos 4-5v on niin avuton, ettei osaa tulla herättämään viereisessä huoneessa nukkuvaa vanhempaa, niin olisin aika huolissani..

Vierailija
39/46 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se 4-5v yksin ole vaan voi tulla heti herättämään vanhemman, jos tulee hätä. Jos 4-5v on niin avuton, ettei osaa tulla herättämään viereisessä huoneessa nukkuvaa vanhempa

Osa lapsista aloittaa eskarin 5-vuotiaana joten kyllä todellakin pitäisi osata leikkiä ilman valvontaa ja hakea aikuinen tarvittaessa... ja kyllä 4-5 vuotiaat voi viikonloppuaamuisin laittaa katsomaan keskenään lastenohjelmia ja itse vielä ottaa torkut joten miksi sama ei onnistuisi arkipäivisin vauvan uniaikaan. Erityislapset on sitten asia erikseen.

Vierailija
40/46 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin voi tuon ikäisen jättää touhuamaan jos itse ottaa päikkärit, ihan normaalia toimintaa. Kyllä minä torkuin sohvalla jo kolmevuotiaan katsellessa ryhmähauta vieressä. Tietysti riippuu lapsesta ja siitä miten helposti herää lasten ääniin, jos kovin syvään uneen vaipuu niin ei sitten ehkä kannata. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä