Suomen talous syöksyy, Orpo voi unohtaa 100000 työpaikkaa
Hyvä jos pystyy säilyttämään edes nykyisen työllisyyden.
Edes it-alalla ei ole kysyntää työntekijöille ja rakennuala on menossa totaalisesti päin seinää.
Kommentit (90)
Ei ole Orpon syy tämä Suomen talouden tilanne. Vaikka olisi demari tämän laivan ohjaimissa (onneksi ei ole), niin asiat olisivat näin. Ukrainan sodasta johtuen ei uskalleta investoida ja vienti ei vedä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Orpon syy tämä Suomen talouden tilanne. Vaikka olisi demari tämän laivan ohjaimissa (onneksi ei ole), niin asiat olisivat näin. Ukrainan sodasta johtuen ei uskalleta investoida ja vienti ei vedä.
No itse ajattelen, että työelämäheikennyksillä, josta ei juurikaan edes mitään hyötyä on vaikutus sisämarkkinoihin. Lisäksi leikakaukset työttömyysturvaan vie kuluttajien uskoa omaan talouteen ja moni säästää eikä kuluta. Itse näen, että näillä toimilla nykyhallitus pahentaa tilannetta.
Saksa on euroopan talousveturi ja siellä myös heikko tilanne sekä myös ainakin ruotsissa taantuma menossa nyt.
Ekp laskee ohjauskorkoa nyt koska inflaatio hidastuu joten onko odotettavissa että pian euroopan talous kohentuu vai meneekö eu vielä pahempaan taantumaan?
Vierailija kirjoitti:
Voisitko hieman avata tätä absurdia ajatustasi?
EKP ei ole vasemmisstolainen, pikeminkin se on aina toteuttanut uusliberalsimia.
Jutusta saa selalisenkuvan,että et oikeiasti ole perehtynty asioihin lainkaan, mutta laitat kaiken vasemmsiton syksi,koska ne, joit akuuntelevat tekevät niin -valheellisesti. USkot siis valhe
Kokoomus puhui parhaansa mukaan Marinin velkarallia vastaan, mutta Marin ei suostunut leikkaamaan käytännössä mistään, vaikka noususuhdanteessa olisi ollut tasapainottamisen paikka. Sen takia en voinut kuvitellakaan äänestäväni SDP:tä vaaleissa.
Jyrkän ideologinen en kuitenkaan ole, vaan jos SDP saisi joskus uudestaan Lipposen tai Tannerin kaltaisen johtajan, saattaisin muuttaa mieltäni.
Äänestän joka tapauksessa Suomen edun mukaan, joten minä-minä-vasemmistolaisuudella minua on turha yrittää manipuloida.
Vierailija kirjoitti:
Ehei, ei niin voi käydä. Satonen kertoi, että tulee 100 000 uutta työpaikkaa hallituskauden loppuun mennessä. Tämän ovat virkamiehet ministeriössä virkavastuulla laskeneet, että ei voi olla huuhaata. Tätä Satonen painotti, että oikein 'vastuulla' laskettu. Nyt vain odotellaan, kyllä se laiva kääntyy ja jos ei käänny, niin edellisen hallituksen vika!
2024 työllisyyspalvelut siirtyy kuntien vastuulleTyöllisyystoimet ovat iso osa kuntien budjettia
Kuntien valtiorahoituksen pienenemisestä ilmoitettiin vasta vähän aikaa sitten
Mitä pidempiaikaisia työttömiä kunnista löytyy, sitä enemmän kunnat maksaa sakkoa
Kuntien tavoitteena on tarjota ammattikoulutusta tai täsmäkursseja työttömille sen mukaan, minkälaisella koulutuksella kunnassa on mahdollisuus työllistyä
Mikäli kunta ei esim alueellaan toimivan ammattikoulun kautta pysty tarvittavaa koulutusta työttömälle tarjoamaan, voi se hankkia koulutuksen ostopalveluina
Asiasta löytyy webinaareja netistä hiemankin vihveröisemmälle etsijälle
Tämä valtio tulee defaultamaan (tekemään konkurssin) ennen -30 lukua.
IMF ja WB sanelevatkin sen jälkeen menoista ja tuloista. Ruokaa eikä lääkkeitä ole kaupoissa ja kaikki maksettava kokonaisuudessaan etukäteen ennen kuin yksikään tavara saapuu maahan. Sama pätee energiaan.
Tänään oli sentään jotain hyvääkin uutista: euro-alueen inflaation on laskenut 2,4 prosenttiin.
Miten niin rakennusala seinäänmenossa? Eikö koko ajan rakenneta niitä vartin vankilakaupunkeja ja suurenneta nykyisiä nopeasti aksvaneita Niitä joita tarvitaan tulevissa digityrannia-oloissa??
Vierailija kirjoitti:
Tänään oli sentään jotain hyvääkin uutista: euro-alueen inflaation on laskenut 2,4 prosenttiin.
Ei pidä paikkaansa. Kokoajan kaikki kulut nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EKP ei ole vasemmisstolainen, pikeminkin se on aina toteuttanut uusliberalsimia.
Jutusta saa selalisenkuvan,että et oikeiasti ole perehtynty asioihin lainkaan, mutta laitat kaiken vasemmsiton syksi,koska ne, joit akuuntelevat tekevät niin -valheellisesti. USkot siis valhe
Kokoomus puhui parhaansa mukaan Marinin velkarallia vastaan, mutta Marin ei suostunut leikkaamaan käytännössä mistään, vaikka noususuhdanteessa olisi ollut tasapainottamisen paikka. Sen takia en voinut kuvitellakaan äänestäväni SDP:tä vaaleissa.
Jyrkän ideologinen en kuitenkaan ole, vaan jos SDP saisi joskus uudestaan Lipposen tai Tannerin kaltaisen johtajan, saattaisin muuttaa mieltäni.
Äänestän joka tapauksessa Suomen edun mukaan, joten minä-minä-vasemmistolaisuudella minua on turha yrittää manipuloida.
Kokoomuksen ahllitusvastuun aikanon oettu velkaa 106 mrd. Samaan aikaan BKT ei kasvanut, se olematonkinkasvu syntyi yksityisestä kulutuksesta. Edllisen halliutksen aikana BKT kasvoi,työllisyys kasvoi - ja mikä tärkeintä, investoinnit käynnistyivät viimein, reilun 15 vuden investointilaman jälkeen.
Sipilän hallituksen viimeinenkokonainen vuosi oli 2018, jolloin Suomen julkisyhteisäjen alijäämä oli 0,8 % BKT:sta.
MAinon hallituksn viimeinen kokonaisnen vuosi oli 2022, jollin jukisyhteisäjen alijäämä oli 0,8 % BKT:sta.
En minäkään allekirjota kaikkia edellisen hallituksen rahakohteita, kaikki hallitukse tova tlaittaneet rahaa omin täkeiksi katsomiinsakohteisiin, mutta oikeinakohteina pidän ammattikoulujen opetuksen ja yliäätään koulutuksen vahvistamsita samoin tieinfraan käytettyjä rahoja. Niihin sitä "muuta rahaa" meni eniten - ja molemmat niistä ovat eritääin tärkeitä kohteita elinkeinoelämämme toiminnan kannalta.
Edellinen hallitu spiti myös käyhimmät mukana ja hengissä, kun inflaatio laukkasi hirmulukemissa. Myös sitä arvostan.
Pohjoismainen hyvinvointivalioon maailman paras jäjrestelmä, sitä kadehditaan joka puolella. Siksi ihmettelen suuresti , että ihmiset ovat halukkaasti siitä luopumassa - heikentäen siten myös oman jälkikasvunsa tulevaisuutta.
Orpon hallitus tekee kaikkensa ajakseen hyvinvointivaltion minimiin hallituskautensa aikana. Se on asia, mitä persujen ja kokoomuksen äänestäjät tulevat katumaan vielä erittäinkin katkerasti. Etenkin,kun nyt myös palkattujen asiantuntjatehvissä oelvien tyäpaikat ovat vaakalaudalla, koitimarkkinayrittäjistä puhumattkaan.
Onea valitsemallasi tiellä. Olet osaltasi syyllinen huonompaan tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin itse työttömäksi kesäkuussa kun en jaksanut ja viitsinyt enää jatkaa työssäni. Tällä hetkellä saan työttömyyskorvausta vain noin 2700euroa kuukaudessa ja se on jo nyt pieni. Siitä jos vielä leikataan vähänkin pois, niin täytyisi luopua monesta tärkeästä asiasta, kuten ulkomaan matkailu,laskettelu ja aitoharrastus. Se olisi jotenkin kohtuuttoman tuntuista.
No Kelasta ei ainakaan moisia summia saa 😂
Jäit itse työttömäksi = irtisanouduit? Olet silloin karenssissa eli et saa senttiäkään. Mutta huomaahan tuosta kommentistasi että se on vale ja pelkkä provosointi laiskoja ahneita työttömiä kohtaan - tai niinhän heidät halutaan esittää ja nähdä.
Nyt kerrottiin jo uusista leikkauksista keväällä, tuloksena 200 000 uutta työllistä. Todella helppoa ja nerokasta.
Vierailija kirjoitti:
Näin työssäkäyvänä sinkkumiehenä en oikein näe mitään ongelmaa siinä, että turhia menoja karsitaan. Sosiaaliturvan kanssa elävienkin on hyvä oppia karsimaan turhia menojaan ja vähentämään kerskakulutusta omalta osaltaan. Itse luovuin jo moottoripyörästä ja kakkosautostani, ihan itsenäisesti, ilman mitään valtion asettamia kannustimia. Toivon, että muutkin ymmärtäisivät toimia näin.
* Vihreät 🍀 De gröna*
Äly hoi, älä jätä! Ja silleen. Oon osa- aikainen työntekijä/työtön. Miten karsin turhia menojani, kun ei niissä ole enää mitä karsia? Turboruuvi on jo aikaa ruuvattu kiinni ja ohitettu. Minimalismi on päivän sana. Pikemminkin "ei enää mitään"-malismi. Ei minulla ole koskaan ollut varaa moottoripyörään saatikka kakkosautoon! Ainoastakin pitäisi luopua ja varmaan luovunkin kun hallitukset köyhän työssäkäyvän raippalyönnit aktivoituvat. Ei vain jumaliste ole enää varaa käydä edes töissä s...tana! Repikää tästä ennenkuin alatte murnuttaa sosiaaliavuista ja tuista. Kiitos ja näkemiin!
Olen tutkaillut valtionbudjettia ja tullut siihen tulokseen, että Suomen ongelma ei ole niinkään liian suuret menot kuin liian pienet tulot. Meiltä puuttuu isoja yrityksiä ja sitä myöten verotuloja toisin kuin monissa muissa maissa. Väestö vanhenee, eläkemenot kasvavat. Sosiaaliturva ei ole se ongelma, vaan päinvastoin Suomen sosiaaliturva on todettu kansainvälisten tahojen toimesta riittämättömäksi. Tänne ei investoida, se on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kerrottiin jo uusista leikkauksista keväällä, tuloksena 200 000 uutta työllistä. Todella helppoa ja nerokasta.
Puhutaan uusista leikkauksista jotta huomio siirtyisi nyt suunnitelluista leikkauksista ja näyttäisi oikeutetulta ja rahat siirtyvät eurolleen sinne missä on jo rahaa ja runsaasti
Nyt pääsee moni nauttimaan isoista tuista mitä ovat kadehtineet. Saa köllötellä sohvalla ja saa hyvät tuet. Kansantaloudellisesti tuo ei ole hyvä mutta yksilötasolla positiivista monille. Toivottavasti moni tulee tännekin kertomaan kuinka ihanaa on maata sohvalla ja raha juoksee:)
Vierailija kirjoitti:
Köyhille keppiä. Niitä ostetaan jo.
Totta, ainakin Keravalla:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010006310.html
Ei halua työtön asua siellä tulevina vuosina tän hallituksen aikana...
Yhdysvallat ja Saksa olleet taantumassa jo useita kuukausia, joten Suomellakaan ei ollut mahdollisuuksia vältää taantumaa. Velkakierre vie Yhdysvallat lamaan ja jos Suomi ei saa velkaantumista poikki vajoaa myös Suomi lamaan.
Vierailija kirjoitti:
Työllisyystoimilla tavoitellaan myös 100 000 lisätyöllistä. Hallitus seuraa työllisyystavoitteen toteutumista valtiovarainministeriön arvioiden perusteella koko vaalikauden ajan (hallitusohjelman liite D).
https://vm.fi/tyollisyystavoitteiden-seuranta
Tavoite on sama kuin tulos. Työllisyyttä ei mittaa enää Tuilastokeskus eikä edes Työministeriö vaan Valtiovarainministeriö hatusta vedettyjen arvioiden perusteella. Työttömyyskorvausten lapsikotorusten poisto tuottaa hallituksen mukaan 40000 uutta työllistä, eli hallitus on tuottanut 40000 uutta työllistä, koska se on asetettu tavoitteeksi. Vaikka työllisyys ei kasvaisikaan, hallitus on onnistunut.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/orpon-hallituksen-tyollisyystavoitet…
Tämäon naurettavuuden huippu. Valehtelijoiden klubi.
Jutusta saa selalisenkuvan,että et oikeiasti ole perehtynty asioihin lainkaan, mutta laitat kaiken vasemmsiton syksi,koska ne, joit akuuntelevat tekevät niin -valheellisesti. USkot siis valheita,koska et viitsiitse ottaa selvää.
Teikäläistena takia Suomi romutetaan. Sitä on tehty 2009 lähtien. Edelleisen ahllituksen aikana valtion verotulot ja muös Sumen BKT kasvoi, koronasta huolimatta. Velkaa se joutui ottamaan, mutta kooomus ja persut antoivat suostumuksensa suurimmalleosalle velasta ja jopa vaativat tukemaan yrityksiä lisää,eli velkaantumaan vieläkinenemmän.
Nyt Orpon hallitus tulee ottamaan velkaa näillä näkymillä jo enemmän, 50 mrd.
Oikeasti sinä et hyösy siitä, että annoit äänesi näille, mutta haluat uskoa niin, vaikak oikeasti sinunkin elämäsi tulee kurjistumaan. Ja se on oma vikasi. Minä voin myös syyttää sinua,koska en äänestänty näitä.