Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin lääkkeet lihottavat

Vierailija
30.11.2023 |

Ihminen lihoo jos syö enemmän kuin kuluttaa. Ja lääkepillereissä ei ole kaloreja. Eikö vain? 

Tuttua argumentaatiota. 

Kerronpa oman tarinani. Kaksikymmentä vuotta sitten olin 18-vuotias, hoikka, mutta normaalipainoinen lukiolainen. Kesken kirjoitusten masennuin vakavasti. Tilanne meni niin pahaksi, että minut otettiin useaksi kuukaudeksi sairaalaan osastolle ja siellä aloitettiin vahva lääkitys. Söin useampaa eri valmistetta ja pahaan ahdistukseen kokeiltiin uutta lääkettä nimeltään Seroquel, joka nykyään tunnetaan paremmin Ketipinor-nimellä. 

Ketiapiini, eli lääkkeen vaikuttava aine, tunnetaan painoa nostavana, koska se lisää ruokahalua reilusti. 

Olin pitkään huonossa kunnossa ja taistelin jaksaakseni elää päivästä toiseen. Sanomattakin selvää, että siinä kunnossa en jaksanut välittää ruuasta. Muistan että minulla oli jatkuvasti kiljuva nälkä ja kalorien laskeminen viimeisenä mielessä. Söin siis mitä sattui ja milloin sattui, niin kauan kun lääkitystä jatkettiin. 

Niinhän siinä kävi, että lihoin vuodessa 20 kiloa. 

Se, joka väittää että lihavuus on oma valinta ja täysin itsekurista kiinni, joutaa roskiin. Siinä vaiheessa kun vaihtoehdot ovat lihominen tai menehtyminen (kirjaimellisesti), ei vaan voi sille lihomiseen mitään. 

Nykyään olen edelleen ylipainoinen. Useaan kertaan olen laihduttanut kymmeniä kiloja, mutta ne tulevat takaisin, vaikka lääkitys on purettu kauan sitten. En vaan osaa enää. Harmi, mutta näillä mennään. Olen sentään edelleen elossa, terve ja työkykyinen kaikesta menneestä huolimatta. 

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei masentuneisuuteen kuole "kirjaimellisesti", sekin on oma valinta jos lähtee oman käden kautta. Niiku kaikki muuki tässä elämässä. Henkisesti siihen voi kuolla, mut siitäki voi syntyy uudelleen uutena minänä takaisin. 

Toi pillerien vaikutus painoon on kyllä totta siinä olet oikeassa. Harvoin lääketeollisuus haluaa kertoa mitään haittapuolia omista tuotteistaan, vaikka niitä on paljon. 

Vierailija
2/2 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta on olemassa myös lääkkeitä jotka lihottavat vaikka ei söisi yhtään enempää. Yks tuttu oli lihonut puolessa vuodessa 20kg kun oli aloittanut lääkityksen. Ja se lääke siis EI lisännyt ruokahalua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä