Miten duunari pääsee lääkäriin jos töissä ei saa käyttää puhelinta?
Terveyskeskukseen voi soittaa tauolla, mutta takaisinsoitto ei tietenkään tule koskaan sopivaan aikaan. Miten duunari pääsee lääkäriin jos yksityiseen ei ole varaa?
Kommentit (49)
Jos odotan soittoa jostakin, esim. lääkäriltä, vakuutusyhtiöstä tai pankista, ilmoitan sen asiakkaalle heti mennessäni että odotan tärkeää puhelua ja saatan siksi kesken käynnin joutua poistumaan hetkeksi muualle puhumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh, miten vaikeaa on aukaista suutaan ja sanoa pomolle että odotan puhelua terkkarista/lääkäriltä! SE on sallittua!
Näinpä juuri. Itse teen toimistotyötä, mutta minulla on paljon palavereja. Ilmoitan palaverin alussa, että odotan lääkäriltä soittoa ja joudun sen takia ehkä olemaan hetken pois. Luulisi että jokaisessa työpaikassa saa omaa terveyttään hoitaa.
Kyllä ihan "duunarihommissakin" on saanut pitää puhelinta mukana ja vastatakin, jos on ollut tarve. Eipä esim. noi pienten lasten vanhemmat muuten pystyisi duunari ammateissa toimimaankaan.
Ja henkkohtaisesti ei ole tullut vielä sellaista työpaikkaa vastaan, missä puhelimen mukanapitäminen olisi täysin kielletty, poislukien kun toimitaan salassapitovelvoitteisissa tehtävissä, mutta näistäkin korkeimman turvaluokituksen
Saa meilläkin olla puhelin taskussa ja tärkeään puheluun saa vastatakin, mutta aina se ei ole oikein mahdollista, jos se puhelu sattuu tulemaan vaikka juuri silloin kun on suihkuttamassa asukasta, jota ei voi jättää siihen istumaan ilman että on itse vieressä varmistamassa että se pysyy pystyssä. Muut hoitajat voivat olla sen verran kaukana ettei niitäkään heti apuun saa. Mutta joo, tää nyt oli vain yksi mahdollisuus ja huono tuuri jos se puhelu juuri tuollaisessa tilanteessa tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh, miten vaikeaa on aukaista suutaan ja sanoa pomolle että odotan puhelua terkkarista/lääkäriltä! SE on sallittua!
Ei muuten ole. Kaikissa töissä ei edes pysty käyttämään puhelinta, puhumattakaan siitä että saisi luvan päivystää puhelimen äärellä monta päivää sen takaisinsoiton varalta.
Ja mitä jos tekee työtään ihmisten keskellä niin, ettei pysty poistumaan paikalta silloin kun soitto tulee? Täytyykö duunarin olla valmis kailottamaan yksityisiä mielenterveys- ja naistentautiasioitaan pomon kuullen samalla kun jonkun kännykkäkamera kuvaa kaiken?
Mitä nämä työt ovat missä ei voi pitää puhelinta taskussa? Eikä voi koko kahdeksaan tuntiin ottaa puhelinta käteensä?
Olen asiakaspaövelussa eikä puhelinta saa pitää jos ei odota soittoa esimerkiksi lääkäristä jne. Ihmettelen miten aloittaja on edes työpaikan saanut kun on noin tyhmä, toki pitäisi suu aukaista ja kertoa esimiehelle, mutta se voi olla haasteellista jos on vähän hitaammalla käyvä.
Kuinka monella oikeasti on sellainen työpaikka, jossa ei saa poikkeustapauksessa pitää puhelinta, sopia kollegan kanssa, että hän tuuraa sen pienen hetken, kun on puhelimessa tai jotain hiljaista paikkaa missä puhua rauhassa esim. vessa, taukotila tms. Myös sille soittavalle lääkärille/hoitajalle voi sanoa, että voitko odottaa pari minuuttia niin siirryn rauhallisempaan tilaan puhumaan tai juuri nyt en pysty töiden takia puhumaan, mutta onko mahdollista saada uusi soittoaika.
Jokaisella nämä puhelut aiheuttaa ongelmia keskellä päivää, mutta yleensä niihin kyllä löytyy ratkaisu, jos avaa suutaan töissä ja/tai terveyspalveluissa.
Jos ei mitään keinoa löydä, niin sitten kai pitää mennä yksityiselle tai päivystykseen ja ehkä miettiä jotain muuta työnantajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä saamattomuuden ja uusavuttomuudesta huippu jos duunari ei onnistu soittamaan lääkärille puhelimella eikä ilmeisesti ole myöskään ikinä kuullut työterveyshuollosta.
Et ole ilmeisesti itse kuullut, että työterveyshuollon täytyy lakisääteisesti hoitaa todella vähän mitään. Meidän työterveyshuollossa sairaalassa ei hoideta mitään vaivoja, kaikissa ohjataan ottamaan yhteyttä omalle terveysasemalle. Jonne ei saa yhteyttä. Minun on vaikeaa vastata puhelimeen, saatan olla vaikka suihkuttamassa potilasta, tai eristyshuoneessa suojapukineissa, kun soitto tulee. Ja jos olen potilaan kanssa, niin vaikka pystyisin vastaamaan niin onpa kiva kuuluttaa omia vaivojaan siinä kaikkien kuullen kun en välttämättä voi lähteä hoitotilanteesta minnekään pois puhumaan. Kerran jouduin näin tekemäänkin kun olin lapsettomuushoidoissa ja soittelin seuraavaa hoitoaikaa. 
Työterveyspalveluiden laajuus ja kattavuus riippuu täysin työnantajan palveluntarjoajan kanssa tekemästä sopimuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, ei oikein mitenkään. Helsingissä pystyy lähettämään terveyskeskukseen viestin Maisa-appin kautta. Mutta suurimmalla osalla paikkakuntia ei kai ole sellaista mahdollisuutta.
Voi kuule on, vaikkei ole Maisa nimeltään. Täällä on jopa digilääkäri eli ei pidä lähteä lääkäriin asti.
Voi se olla hankalaa muillekin kuin duunareille. Ei kirurgi vastaa leikkauksesta tai juristi oikeussalista.
Sulla on työterveyshoito. Lääkäriin saa soittaa ja puheluun vastata työajalla. Ja pomon motkotukseen vastata, että painuu helmettiin kyyläämästä kun sulle lääkäristä soitetaan.
Toki, kun äänestit porvarit valtaan, kohta ei varmaan saa edes poistua työpaikalta elävänä.
Vierailija kirjoitti:
Olepa töissä esim ex-alueella niin saat sanoa heippatihei puhelimellesi työaikana. Monesti puhelinkieltoon on pätevä syy.
Sanni16kerava
Hoida asia lomalla. Ano palkatonta. Käy illalla tai viikonloppuna yksityisellä. Nää on näitä pikkufirman duunarien käytännön haasteita... :(
Vierailija kirjoitti:
Sulla on työterveyshoito. Lääkäriin saa soittaa ja puheluun vastata työajalla. Ja pomon motkotukseen vastata, että painuu helmettiin kyyläämästä kun sulle lääkäristä soitetaan.
Toki, kun äänestit porvarit valtaan, kohta ei varmaan saa edes poistua työpaikalta elävänä.
olin pikku firmassa töissä ja siellä ei ollut eikä saanut soittaa. omaan piikkiin piti hoitaa työajan ulkopuolella. et semmost
Vierailija kirjoitti:
Jos koulussa kakarat saavat pitää luurinsa, niin miksi ei työpaikalla?
Millä okeudella estävät puhelimen?
Meillä on ohjeistus, että kännykkää ei saisi pitää työvaatteiden taskussa, mutta jos se pysyy siellä eikä ole näperöimässä sitä kesken työajan jatkuvasti, niin ei se ketään kiinnosta. Työajalla kännykkää ei saa käyttää, koska työajalla tehdään töitä, toki pois lukien nämä erikoistilanteet eli vaikka siihen lääkärin puheluun vastaaminen. Eikö kouluissakin ohjeisteta pitämään puhelin esim. repussa tuntien aikana eikä pöydällä jossa sitä voi koko ajan näpertää, en kyllä tiedä miten se käytännössä toimii.
Mutta aikuinen on aikuinen, joka saa työstään palkkaa. Antaa kyllä todella huonon kuvan jos se työssäkäyvä aikuinen ei osaa olla näpräämättä henkilökohtaista kännykkäänsä töitä tehdessään.
Kassalla paha vastata. Samoin kaivoksella maaan alla, ei ole kuulucuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole. Kaikissa töissä ei edes pysty käyttämään puhelinta, puhumattakaan siitä että saisi luvan päivystää puhelimen äärellä monta päivää sen takaisinsoiton varalta.
Ja mitä jos tekee työtään ihmisten keskellä niin, ettei pysty poistumaan paikalta silloin kun soitto tulee? Täytyykö duunarin olla valmis kailottamaan yksityisiä mielenterveys- ja naistentautiasioitaan pomon kuullen samalla kun jonkun kännykkäkamera kuvaa kaiken?
Mitä nämä työt ovat missä ei voi pitää puhelinta taskussa? Eikä voi koko kahdeksaan tuntiin ottaa puhelinta käteensä?
Kyse ei välttämättä ole siitä, että olisi koko työpäivän puhelimen tavoittamattomissa, koska takaisinsoitto tulee silloin kun se sattuu tulemaan. Jos juuri silloin ei pysty vastaamaan, ei auta vaikka 5 minuuttia myöhemmin siihen olisi hyvä mahdollisuus.
Olin muutama vuosi sitten töissä maan alle rakennetussa paikassa, jossa puhelinverkko ei toiminut. Siinä on yksi esimerkki työstä, jossa takaisinsoittoon vastaaminen on likimain mahdotonta.
Duunarilla on työterveyshuolto tai rahaa yksityiseen lääkäriin. En ole terveyskeskuksessa käynyt kohta 30 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on esim vain minimi lakisääteinen työterveyshoito, se sisältää vain muutaman vuoden välein tehtävät tarkastukset ja tulotarkastuksen. Ei siihen automaattisesti kuulu sairauden hoito, saikkulaput ym. Ne ovat vapaaehtoisia palveluja työnantajalle ja työnantaja niistä maksaa, laki ei velvoita.
Sanni16kerava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että esim. kirurgi voi tuosta vaan vastata puhelimeen kesken leikkauksen?
Miellätkö nyt ihan oikeasti kirurgin aloituksessa mainituksi duunariammatiksi?
Kirurgia harvemmin voi sanoa pienipalkkaiseksi, jolla ei olisi varaa hoitaa lääkärikäyntinsä yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että esim. kirurgi voi tuosta vaan vastata puhelimeen kesken leikkauksen?
Miellätkö nyt ihan oikeasti kirurgin aloituksessa mainituksi duunariammatiksi?
Otetaan sitten duunariammateista esimerkiksi vaikka liikenteenohjaaja. Kun on vastuussa ihmisten turvallisuudesta, puhelimeen ei välttämättä voi vastata aiheuttamatta onnettomuusriskiä.
Et ole ilmeisesti itse kuullut, että työterveyshuollon täytyy lakisääteisesti hoitaa todella vähän mitään. Meidän työterveyshuollossa sairaalassa ei hoideta mitään vaivoja, kaikissa ohjataan ottamaan yhteyttä omalle terveysasemalle. Jonne ei saa yhteyttä. Minun on vaikeaa vastata puhelimeen, saatan olla vaikka suihkuttamassa potilasta, tai eristyshuoneessa suojapukineissa, kun soitto tulee. Ja jos olen potilaan kanssa, niin vaikka pystyisin vastaamaan niin onpa kiva kuuluttaa omia vaivojaan siinä kaikkien kuullen kun en välttämättä voi lähteä hoitotilanteesta minnekään pois puhumaan. Kerran jouduin näin tekemäänkin kun olin lapsettomuushoidoissa ja soittelin seuraavaa hoitoaikaa.