Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaalassa oleminen on yllättävän kallista, vaikka on julkinen terveydenhuolto

Vierailija
29.11.2023 |

Äitini kaatui tuossa pari kuukautta sitten ja lonkkaan tuli murtuma ja toinen käsi myös otti osumaa. Sairaalaskuja ja lääkärikuluja ja kotihoitoa (kaikki julkista) tuon seurauksena yli 1500e..

Eli ei kyllä ihan ilmaista ole..

Äitini pystyy nuo laskut hoiitamaan kun hänellä on hyvä eläke, mutta mietin että jos jollakin rahat ovat oikeasti tiukassa, niin miten ihmeessä tuollaisi pystyy maksamaan..

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Se on täyttö kusetuspropagandaa että meillä olisi ilmainen terveydenhuolto. Meidän köyhien pitkäaikais -ja monisairaiden kukkarossa tuntuu pahiten. Ajattele että miljardöörit maksavat terveydenhuollosta saman verran kuin me täysin varattomat. 

Vierailija
22/127 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan oikein, että palvelua käyttävät maksaa osan itse.

Tietysti on oikein. Jos työeläke on alle 1000e niin arvaa onnistuuko? Ja kyllä, koko ikänsä töissä olleena. 

On oikein että minä joka saan 800€ kuukaudessa eli sellaiset 10.000€ vuodessa maksan terveydenhuollolle sellaiset 2.000€ vuodessa ja päälle lääkkeet? Mielestäni ei ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti on oikein. Jos työeläke on alle 1000e niin arvaa onnistuuko? Ja kyllä, koko ikänsä töissä olleena. 

Ainakin aiemmin,kun itse olin kuntoutustuella sain sairaalalaskuihin (osaan) muistaakseni jotain avustusta. Siis piti toimittaa ne tiliotteet ja maksoivat jotain siitä.

Ekan erän (jotain 700 euroa) maksoin kokonaan Itse ja tokan (900euroa) muistaakseni kela tai sossu tms.korvasi osan.

Tästä tosin muutama vuosi aikaa,mutta kai se vieläkin on niin.

Ei ole mitään tuollaisia systeemiä tai ainakaan sitä ei ole mainostettu. Toimeentulotukiasiakkaille vain ja ainoastaan maksetaan näitä (kai?). 

Vierailija
24/127 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On oikein että minä joka saan 800€ kuukaudessa eli sellaiset 10.000€ vuodessa maksan terveydenhuollolle sellaiset 2.000€ vuodessa ja päälle lääkkeet? Mielestäni ei ole. 

Ja alapeukuttajalle: kadehdit ilmeisesti minua niin lähetänpä sitten toivomuksen että sairastut niin ettet voi käydä töissä ja menetät kaikki rahasi ja joudut minimitoimeentulolle. 

Vierailija
25/127 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen terveydenhuolto on sysipaskaa. Henkilökuntana ainakin Helsingissä rikollisiin tekoihin ilolla ryhtyviä hulluja. Jos vaan tietäisitte. Joo jos joku olisi sanonut näin 10 vuotta sitten olisin pitänyt mt-tapauksena.

Nyt on 100% varma tieto että mitä ihmeellisimpiä juttuja puuhaillaan terveydenhuollossa, kuten myös muissaa viranomaistoiminnoissa. Aivan törkeän sairasta ja rikollista meininkiä. 

Vierailija
26/127 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidin joskus syyllistävänä sitä ehdotusta,että potilaille näytettäisiin mitä mikin toimenpide todellisuudessa maksaa.

Nyt alan olla vähän toistamieltä.

Saa aina valittaa hoidosta tai sen puutteesta. Mutta  ei se niin kovin kallista lopulta asiakkaalle ole.

Käypäs yksityisellä ottamassa pari verikoetta.

Ja sitten ne samat tk:ssa vuosimaksulla. On käytännössä "ilmaista".

Tai joku kuvaus päivystyksessä verikokeineen.

Vierailija
27/127 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei olisi verovaroin tuettua toimintaa, tuossa laskussa olisi vielä yksi nolla perässä.

Ei olisi koska vakuutus. 

Sehän toimii niin hyvin esim

Jenkeissä. Ne itse asiassa maksavat siitä vakuutuksesta usein paljon enemmän kuin me verorahoina. Monta sataa kuukaudessa. Ja hidastaa siellä systeemiä,kun lääkäreiden pitää tutkia mitä vakuutus korvaa. Ja tekevät jopa päätöksiä sen vakuutuksen mukaan hoidoista etc.

Ja mitä parempi vakuutus niin sitä kalliimpi. Joskus katselin niitä hintoja.osa maksaa esim.

Lähemmäs tonnin kuukaudessa.

Miten amerikkalaisilla on varaa tuohon? Älä vastaa että eihän niillä olekkaan koska amerikkalaisten ostovoima on pa

Tienaavat 5-10 kertaa meitä paremmin, heillä myös vanhemmat elättävät aikuisia lapsia ja muutenkin on paremmat turvaverkot. Ja työsuhde-edut ovat hyvät.

Vierailija
28/127 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kansalaisten pitäisi vaatia enemmän vastinetta verorahoillemme. Mutta viime vuosinahan niiden käyttöä valvoi Tytti Yli-Viikari.

Vierailija
29/127 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja alapeukuttajalle: kadehdit ilmeisesti minua niin lähetänpä sitten toivomuksen että sairastut niin ettet voi käydä töissä ja menetät kaikki rahasi ja joudut minimitoimeentulolle. 

Onko mielenterveydellesi hyväksi olla noin negatiivinen toisia kohtaan?

Vierailija
30/127 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pidin joskus syyllistävänä sitä ehdotusta,että potilaille näytettäisiin mitä mikin toimenpide todellisuudessa maksaa.

Nyt alan olla vähän toistamieltä.

Saa aina valittaa hoidosta tai sen puutteesta. Mutta  ei se niin kovin kallista lopulta asiakkaalle ole.

Käypäs yksityisellä ottamassa pari verikoetta.

Ja sitten ne samat tk:ssa vuosimaksulla. On käytännössä "ilmaista".

Tai joku kuvaus päivystyksessä verikokeineen.

Jos sellaisesta listasta kysyttäisiin minulta monisairaalta mielipidettä, niin mielipiteeni olisi se että miten v i t u ssa noin surkeaa terveydenhoitoa tuottavat ihmiset voivat tienata noin paljon. Palkkojen leikkaus on tarpeen. Ja palvelut ilmaiseksi köyhille. 

Vierailija
31/127 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveydelleni on tosiaan huonoa käydä tällä palstalla ja kohdata kusipäitä. Jokaiselle toivon että saavat ansionsa mukaan. Jos kadehtii sairaita, niin toivotaan että sairaus sitten iskee. 

Vierailija
32/127 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö maksukaton pitäisi tulla täyteen jo selvästi ennen tonnia? Miten voi olla mahdollista, että saat 800 €/kk, kun jo takuueläke on 922 €/kk? Oletko selvittänyt mahdollisuuden saada toimeentulotukea?

Vierailija
33/127 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin aiemmin,kun itse olin kuntoutustuella sain sairaalalaskuihin (osaan) muistaakseni jotain avustusta. Siis piti toimittaa ne tiliotteet ja maksoivat jotain siitä.

Ekan erän (jotain 700 euroa) maksoin kokonaan Itse ja tokan (900euroa) muistaakseni kela tai sossu tms.korvasi osan.

Tästä tosin muutama vuosi aikaa,mutta kai se vieläkin on niin.

Ei ole mitään tuollaisia systeemiä tai ainakaan sitä ei ole mainostettu. Toimeentulotukiasiakkaille vain ja ainoastaan maksetaan näitä (kai?). 

Ei sitä mainostetakaan.

En ollut toimeentulotuella,vaan kuntoutustuella. Käytännössä siis maksoin Itse ne laskut mihin rahat riitti ja he maksoivat sen lopun. Eli vaativat tiliotteet joltain kuukausilta ja maksoivat jonkun osan.

En muista enää tarkkaa määrää.

Toki Itse maksoin suurimman osan,kun sattui vielä veronpalautuksetkin siihen aikaan.

Vierailija
34/127 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen terveydenhuollonmaksukatto tulee vastaan 700€. Perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoidon järjestelmät ei keskustele keskenään, joten itse pitää olla selvillä milloin maksukatto tulee vastaan. Maksavat takaisin, kun lähettää selvityksen tulleista maksuista. Tietenkin pitää lähettää se selvitys perus ja erityissairaanhoitoon.... koska järjestelmä on mitä se on

Vuorokausi sairaalassa maksaa 49,90 siihen asti kun 690 maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80

Vierailija
35/127 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveydelleni on tosiaan huonoa käydä tällä palstalla ja kohdata kusipäitä. Jokaiselle toivon että saavat ansionsa mukaan. Jos kadehtii sairaita, niin toivotaan että sairaus sitten iskee. 

Minun kokemukseni mukaan noin negatiivisille ihmisille on universumilla varastossa negatiivisia asioita. Mutta jatka vain linjallasi.

Vierailija
36/127 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin helppoa arvostella jotain hommaa kalliiksi, kun ei viitsi ottaa hoidon oikeaa kokonaishintaa selville. Minulle maksoi julkisella puolella kahden silmän kaihileikkaus päiväkirurgiassa 89 euroa. Yksityisellä puolella oli silloin, 15 vuotta sitten, taksa noin 1500 euroa/ yksi silmä. Tietysti summaani on lisättävä reilu satanen, jonka jouduin maksamaan yksityiselle silmälääkärille lähetteestä. Sama lääkäri olisi ollut leikkaamassa myös yksityisellä puolella.

Vierailija
37/127 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa hakea laskutuksesta maksun alennusta/vapautusta, kun terveydenhuollon maksukatto on täyttynyt. Se on 692 euron v. 2023. Sitä maksukattoa pitää itse seurata ja hakea eli ei tule automaattisesti. 

Tieto maksukattoa kerryttävistä asiakasmaksuista tulisi lukea kaikissa terveydenhuollon laskuissa ja siellä on myös yleensä yhteystiedot, mihin soittaa kun maksukatto täyttyy. 

https://stm.fi/terveydenhuollon-maksukatto

Vierailija
38/127 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä laskussa lukee, että se kerryttää maksukattoa. Kannattaa ottaa yhteyttä sinne laskuttajaan ja ilmoittaa, mitä on kertynyt, niin laskuttavat sen omavastuun verran.

https://stm.fi/terveydenhuollon-maksukatto

Vierailija
39/127 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen terveydenhuollonmaksukatto tulee vastaan 700€. Perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoidon järjestelmät ei keskustele keskenään, joten itse pitää olla selvillä milloin maksukatto tulee vastaan. Maksavat takaisin, kun lähettää selvityksen tulleista maksuista. Tietenkin pitää lähettää se selvitys perus ja erityissairaanhoitoon.... koska järjestelmä on mitä se on

Katon jälkeen sairaalamaksut pienenee , muttei se sairastelu ilmaista ole sen katon jälkeenkään. Olin tänä vuonna 2 kuukautta sairaalassa eli katto täyttyi , sairaalalaskut oli yhteensä noin 1500 euroa. Laskuun saa tarvittaesaa maksuaikaa.

Vierailija
40/127 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei olisi verovaroin tuettua toimintaa, tuossa laskussa olisi vielä yksi nolla perässä.

Ei olisi koska vakuutus. 

Kyllä se nolla olisi laskussa lisää, eri asia vain olisi kenelle lasku lähetettäisiin.