Opiskelemaan maisterin tutkinnon jälkeen?
Auttakaa, hyvät AV-palstalaiset!
Suoritin FM-tutkinnon viisi vuotta sitten pääaineenani Suomen historia. Olen tehnyt ennen ja jälkeen äitiyslomani (1 lapsi) pätkätöitä arkistossa, museossa ja toimittajana. Olen todella väsynyt pätkätyöelämään ja haluaisin alkaa opiskelemaan jotain muuta alaa. Onko siinä mitään järkeä? Ja koska olen jo maisteri, voisinko edes suorittaa toista FM-tutkintoa vaikkapa luonnontieteissä tai kielissä? Ja onko taas siinä mitään järkeä?
Kommentit (7)
laudaturina tms. Opettajana saisit pitkät lomata tai sitten ammattikorkeista duunia ja siellähän on hyvät palkat. Historianopettajuushan ei kannata kun teitä on niin paljon ja kun työllistyminen on heikkoa niin opettajuus on ihan varteenotettava ura ja virkoja ei saa, ainakaan naiset.
Tai sit ootko harkinnu erityisopettajuutta - Helsingissä on niin, että jos saat sijaisuuden - ja niitähän kai on, niin oliko vuoden duunin jälkeen kaupunki maksaa sulle ne eritysiopettajan opinnot. Siis palkan jne. Ei huonompi diili se.
Vierailija:
Tai sit ootko harkinnu erityisopettajuutta - Helsingissä on niin, että jos saat sijaisuuden - ja niitähän kai on, niin oliko vuoden duunin jälkeen kaupunki maksaa sulle ne eritysiopettajan opinnot. Siis palkan jne. Ei huonompi diili se.
Itse asiassa olen miettinyt juuri kieltenopettejan opintoja. Ammattikorkeasta valmistuneena voisin työllistyä hyvin, mutta kaupallinen tai hoitoala ei kiinnosta (ja tekniikkaan ei humanistilla riitä rahkeita ;-)). Mietin vain sitä, että JOS pääsen opiskelemaan kieliä, voinko esimerkiksi suorittaa " vain" laudatur- ja opettejaopinnot ja jättää gradun sikseen. Olisi kai hassua hakea töitä tittelillä 2xFM?
Vierailija:
Itse asiassa olen miettinyt juuri kieltenopettejan opintoja. Ammattikorkeasta valmistuneena voisin työllistyä hyvin, mutta kaupallinen tai hoitoala ei kiinnosta (ja tekniikkaan ei humanistilla riitä rahkeita ;-)). Mietin vain sitä, että JOS pääsen opiskelemaan kieliä, voinko esimerkiksi suorittaa " vain" laudatur- ja opettejaopinnot ja jättää gradun sikseen. Olisi kai hassua hakea töitä tittelillä 2xFM?
Voihan siellä opiskella mm. vaikka artenomiksi, maisemasuunnittelijaksi tms.
Käsitykseni AMK-opinnoista ei ole suppea. Artenomit ja maisemasuunnittelijat eivät käsittääksen työllisty ainakaan yhtään paremmin kuin yliopistosta valmistuneet humanistit. Olen jossain opintojeni vaiheessa opettanut ammattikorkeakoulussa (suomea ja kulttuuriaineita, vaikken niitä edes yo:ssa lukenutkaan) ja omaan kyllä hyvän kuvan AMK-opintojen kirjosta. Haluan kuitenkin opiskella yliopistossa, ja nimenomaan kieliä. Kysymyksessäni mietinkin maisterin tutkinnon jälkeisten opintojen mielekkyyttä ja sainkin muutamia hyviä vastauksia.
Ammattikorkeakoulua vastaan minulla ei ole mitään, mutta siellä ei ole itseni kannalta kiinnostavia ja/tai mielekkeitä opintolinjoja.
Mene ihmeessä lukemaan, mutta miksi ihmeessä toista maisterin tutkintoa? Suosittelen ammattikoulua/ ammattikorkeaa jos töitä haluat.
t.
Toinen maisteri ilman töitä