Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansiosidonnainen ja veroprosentti

Vierailija
29.11.2023 |

Täällä varmaan tiedetään nopeammin kuin Google. Eli voiko ansiosidonnaista päivärahaa ja työttömyyspäivärahaa varten saada pienemmän veroprosentin? Kelan oletusarvoinen prosentti taitaa olla 20% työttömyyspäivärahalle ja 25% ansiosidonnaiselle.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
2/14 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi saada.

Omaverossa teet uuden verokortin ETUUDELLE.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisi myös, jos kertoisitte, minkä suuruusluokan veroprosentteja teillä on näille etuuksille.

Vierailija
4/14 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankit verokortin "etuudelle" ja katsot mihin laskuri päätyy. Todennäköisimmin alle tuon 25 %.

Vierailija
5/14 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Mulla on työmarkkinatuen prosentti 14.

Vierailija
6/14 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin etuuksia verotetaanKelan omat kaavamaiset veroprosentit eri etuuksille ovat:

Työttömyyspäiväraha ja työmarkkinatuki: 20 % 

Vähimmäismääräinen vanhempainraha eli pienin äitiysraha: 20 % 

Muut etuudet: 25 %

Vierailija
7/14 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi, muutosverokortti etuudelle. Mulla on ollut kaikkea 1,5 ja 23 väliltä (opintolainavähennys, kausityö).

Vierailija
8/14 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisi myös, jos kertoisitte, minkä suuruusluokan veroprosentteja teillä on näille etuuksille.

No sehän riippuu monestakin asiasta: onko lapsia, kuinka monta kuukautta (päivää) saa etuutta, kuinka paljon on maksanut veroja ennen kuin on jäänyt työttömäksi

Mulla oli Kelan pvrahaan viime vuonna 18,5%

Nyt menee palkan veron mukaan kun teen osa-aikatyötä. Aiemmin meni myös ansiosidonnainen palkan veron mukaan, osa-aikaa silloinkin tein

Vierailija
9/14 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottajan sivulla on veroprosenttilaskuri, jolla voit itse tutkia, mikä on oikea veroprosentti juuri sinun tuloillasi.

Vierailija
10/14 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin etuuksia verotetaanKelan omat kaavamaiset veroprosentit eri etuuksille ovat:

Työttömyyspäiväraha ja työmarkkinatuki: 20 % 

Vähimmäismääräinen vanhempainraha eli pienin äitiysraha: 20 % 

Muut etuudet: 25 %

Kaavamaisuus pitää paikkansa paitsi jos hakee ETUUDELLE muutosverokortin

Vierailija
11/14 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verottajan sivulla on veroprosenttilaskuri, jolla voit itse tutkia, mikä on oikea veroprosentti juuri sinun tuloillasi.

Taisin olla sokea, mutta en löytänyt nimenomaan etuuksille tarkoitettua laskuria, peruspalkkalaskurin vain.

Vierailija
12/14 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisin olla sokea, mutta en löytänyt nimenomaan etuuksille tarkoitettua laskuria, peruspalkkalaskurin vain.

Ihan samaa veroprosenttilaskuria voi käyttää myös etuuksien kanssa, kunhan huomaa kirjoittaa etuuksien summan kohtaan etuudet eikä kohtaan palkkatulot. 

Vierailija
13/14 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun syötät tulotietoja, siellä on eri tulolajeille kohdat.

Vierailija
14/14 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa veroprosenttilaskuria voi käyttää myös etuuksien kanssa, kunhan huomaa kirjoittaa etuuksien summan kohtaan etuudet eikä kohtaan palkkatulot. 

Ai. No sitä kautta just arvioin koko vuodelle pelkästään etuustuloja ja prosentiksi tuli se 25%. Luulin että laskurilla pitäisi tulla nimenomaan pienempi prosentti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi