Espoon päiväkotien tilanne: "Lastani on purtu viisi kertaa"
Kommentit (37)
Meininki on kuin eläintarhassa. Miten kukaan uskaltaa jättää lapsiaan tuollaiseen paikkaan? En itse jättäisi, vaan keksisin jotain muuta.
Tiesittekö, että henkilökunta ei voi kertoa, jos purijalla on esim. hepatiitti? Toisen lapsen terveystietoja ei voi paljastaa tällaisessakaan tapauksessa.
Facen mammapalstoilla uhrin äiti on aina syyllinen. Hän ylireagoi, koska nykyään on ihan normaalia että eskarilainen käyttää vaippoja ja puree heti, kun kaikki ei suju oman mielen mukaan. Pureminen pitää vain sietää, koska purijat eivät osaa vielä sanoittaa asioitaan. Jos valitat puremisesta, olet snitch äiti, ja saat kaikki mammat kimppuusi. Purijaa ei saa estää, se loukkaisi hänen tunteitaan ja itsemääräämisoikeuttaan.
Nimim. en synnytä enää yhtään lasta tähän maahan
Kyllä väkivallan syy on aina vain tekijään liittyvä. Tässä lapsi ja hänen huoltajansa.
Välillä vaikuttaa siltä että äipät on itse halunneet lapsestaan nepsyn, jotta itse kokisivat olevansa tärkeitä.
Niistä muista ei saa puhua. Niistä joita Kela tukee.
Jaa, oma lapseni kävi espoolaista päiväkotia 2000-luvun loppupäässä ja 2010 alussa (on -07), häntä purtiin kaksi kertaa poskeen (tilanne oli kuulemma kummallakin kerralla niin nopea, että "mitään ei ehditty tehdä" eikä vissiin purijalle tullut mitään seuraamuksiakaan tuosta), jonka jälkeen ohjeistin häntä puremaan takaisin. Ja 5v vanhempi isoveli vielä neuvoi huitaisemaan nyrkillä perään. Kerroin tämän sitten pkodin henkilökunnalle, että jatkossa lapsi sitten toimii näin ja ihan minun ohjeestani, "koska jokaisella on oikeus puolustaa itseään, kun te ette sitä aikuisina pysty tekemään". Pureminen loppui siihen. Että ei tämä(kään) nyt mikään uusi uutinen maan päällä ole.
Huhun mukaan aikovat sulkea Espoossa asukaspuistoja. Toimivat palvelut romukoppaan ja nämäkin lapset vaan päivähoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, oma lapseni kävi espoolaista päiväkotia 2000-luvun loppupäässä ja 2010 alussa (on -07), häntä purtiin kaksi kertaa poskeen (tilanne oli kuulemma kummallakin kerralla niin nopea, että "mitään ei ehditty tehdä" eikä vissiin purijalle tullut mitään seuraamuksiakaan tuosta), jonka jälkeen ohjeistin häntä puremaan takaisin. Ja 5v vanhempi isoveli vielä neuvoi huitaisemaan nyrkillä perään. Kerroin tämän sitten pkodin henkilökunnalle, että jatkossa lapsi sitten toimii näin ja ihan minun ohjeestani, "koska jokaisella on oikeus puolustaa itseään, kun te ette sitä aikuisina pysty tekemään". Pureminen loppui siihen. Että ei tämä(kään) nyt mikään uusi uutinen maan päällä ole.
Ihan oikein. Mä tiedän tasan, että kun tämä oma lapsi tästä kasvaa tarhaikäiseksi niin isänsä opettaa aivan saman. Jos joku käy fyysisesti päälle niin on oikeus puolustaa itseään fyysisesti. Ikinä, ei ikinä saa kuitenkaan itse mennä päälle henkisesti tai fyysisesti. Henkiseltä puolelta asiat ovat haastavampia, mutta siinä taas minä pidän huolen, että lapsi kasvaa pitämään omia puoliaan. Nimim. Koko ikänsä ollut alistettu, sosiaalisesti kömpelö ja sen vuoksi saanut kärsiä.
Samaa kaikissa isoissa päiväkodeissa.
Oman vaihdoin Jyväskylässä pieneen yksikköön, sen jälkeen kun toinen lapsi potkaisi päähän lastani niin että hän pyörtyi.
Päiväkodista ei soitettu kotiin asiasta, vasta kun hain lapsen ja näin mustelman kasvoilla kerrottiin että toinen lapsi löi, ei miten pahasti.
Lapsi itse kertoi asiasta paljon myöhemmin. Että pyörtyi ja oli kannettu sohvalle lepäämään tämän tilanteen jälkeen.
Olisin vienyt lapsen lääkäriin heti, jos olisin tiennyt.
Tässä paikassa oli yhteensä 400 lasta, nykyisessä alle 200, eikä ole ollut mitään vakavaa kiusaamista.
Oma lapseni lopetti päiväkodin ja meni kouluun 2013. Hän sai käydä ihanassa pienessä päiväkodissa Helsingissä. Olimme supertyytyväisiä, pieni ryhmä ja samat kolme aikuista koko ajan ryhmässä Mitä hel*vettiä tässä maassa oikein tapahtuu? Miten kymmenessä vuodessa on sössinyt päivähoito, peruskoulu, terveydenhuolto? En itsekään enää uskaltaisi tehdä lapsia jos nyt olisin siinä iässä.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että henkilökunta ei voi kertoa, jos purijalla on esim. hepatiitti? Toisen lapsen terveystietoja ei voi paljastaa tällaisessakaan tapauksessa.
Asian voi kyllä selvittää viranomaisten kautta. Harvemmin lapsilla hepatiitti on.. mutta ihmisen purema itsessään on vaarallinen koska jokaisen suussa on paljon bakteereita.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsilla olisi vähemmän oikeuksia niin nuo purijat voisi laittaa johonkin omaan aitaukseensa tai kytkeä kiinni vaikka tuoliin.
Näille lapsille pitäisi olla erityispäiväkoteja ja kouluja, mutta säästösyistä sellaiset on lähes kokonaan lopetettu koko maasta ja väitetään että integroitu ryhmä kasvattaa lasta paremmin yhteiskuntaan, vaikka siitä ei todellakaan hyödy kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein. Mä tiedän tasan, että kun tämä oma lapsi tästä kasvaa tarhaikäiseksi niin isänsä opettaa aivan saman. Jos joku käy fyysisesti päälle niin on oikeus puolustaa itseään fyysis
Tälläinen asia kun ei ole kasvatettavissa. Jokainen lapsi on erilainen.
Meillä on samanlainen kasvatus ollut kaikille lapsille. On aina sanottu että saa pitää puolensa.
Vanhin pitää kyllä, myös fyysisesti. Nykyään jo täysi-ikäinen ja hyvin rauhallinen ja melko hiljainen persoona.
Toinen oli pienenä niin arka, että ei vaan uskaltanut pitää yhtään puoliaan, vaikka kotona on ollut lapsista äänekkäin ja vilkkain, ei pienenä osannut kertoa edes hoitajille päiväkodissa, onneksi kotona edes puhui ja sai itse ottaa yhteyttä päiväkotiin ja pitää lapsen puolia esim. että ei laiteta yhtäaikaa samaan tilaan leikkimään kun missä on se lapsi joka aina kiusaa.
Nykyään teini ja hoitaa puhumalla tai paikalta poistamalla tilanteet. Mikä on oikein hyvä, väkivalta kasvattaa väkivaltaa usein. Näiden teinejen kohdalla kun saatetaan sitte käydä laumalla yhden kimppuun, sitäkin on lapsen koulussa tapahtunut, oma lapsi ei ole ollut näissä tilanteissa osallinen.
Kolmas on hyvin sosiaalinen, hakee aikuisilta päiväkodissa itse apua, jos joku kiusaa, ei käytä mielellään fyysistä väkivaltaa edes puolustamaan itseään, on todella kypsä ikäisekseen, ja ymmärtää että väkivalta on väärin.
Kiusatuksi joutumiselle altistavat temperamenttiseikat, kuten arkuus, ujous ja vetäytyminen, näyttävät olevan osittain periytyviä...
Hallitus leikkaa lapsiperheiltä joten pahoinvointi varmasti lisääntyy.
Jo ysärillä oli samaa meininkiä- soitin päikkyyn, mutta mitään ei kommentoitu.
Kasarilla lapset hoidettiin kotona. Palkattiin kotiin lastenhoitaja.
Kauheeta. Tämäkin on yksi syy miksi lapsia syntyy niin vähän. Korkeat elinkustannukset, päiväkotien/koulujen turvaton ympäristö lapsille ja vielä terveydenhuollon kurjistuminen.