Espoon päiväkotien tilanne: "Lastani on purtu viisi kertaa"
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Tukileikkauksiin ja leikkaukset sote-palveluihin ajavat yhä useampia ahdinkoon. Päiväkotiin viemisen sijaan pienten lasten vanhemmat voisivat ottaakin kotiinsa tavallaan AU pairiksi ja kodinhoitajaksi jonkun pulassa olevan sinällään ihan luotettavan ja tavallisen sukulaisensa, jonka omat pienet tulot eivät riitä edes vuokraan kun tukia on siis leikattu ja työtä ei ole löytynyt. Toki kyseessä voi olla ihan vielä hyväkuntoinen eläkeläinenkin. Sukulainen saa työpanostaan vastaan ilmaisen asumisen ja pienten lasten vanhemmat sitä kaipaamaansa apua, eikä lapsia tarvitse enää viedä päiväkotiin. Tukileikkausten ja palveluiden huononemisen myötä tällaiset järjestelyt tulevat pakokin edessä varmasti lisääntymään.
Eläkeläisellä on kyllä peiliin katsomisen paikka, jos vielä siinä iässä elää töiden varassa, kun on ollut aikaa kerätä omaisuutta.
Päiväkotien asiat eivät liity mitenkään tukileikkauksiin. Päiväkoti on ilmainen köyhille.
Joo, tiedänpä puremistapauksen ihan 1980-luvulta. Supisuomalainen lapsi tekijä.
Oli näitä silloinkin, kun itse olin päiväkodissa. Sitä varten mulla oli mukana iso peltinen kuorma-auto leikissä. Sillä vetelin päin taulua, niin loppui pureminen. Kerran kun kiskaisi kybällä, niin meni muualle oireilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"--purtiin kaksi kertaa poskeen (tilanne oli kuulemma kummallakin kerralla niin nopea, että "mitään ei ehditty tehdä" eikä vissiin purijalle tullut mitään seuraamuksiakaan tuosta), jonka jälkeen ohjeistin häntä puremaan takaisin. Ja 5v vanhempi isoveli vielä neuvoi huitaisemaan nyrkillä perään. Kerroin tämän sitten pkodin henkilökunnalle, että jatkossa lapsi sitten toimii näin ja ihan minun ohjeestani, "koska jokaisella on oikeus puolustaa itseään, kun te ette sitä aikuisina pysty tekemään". Pureminen loppui siihen. Että ei tämä(kään) nyt mikään uusi uutinen maan päällä ole.
Ihan oikein. Mä tiedän tasan, että kun tämä oma lapsi tästä kasvaa tarhaikäiseksi niin isänsä opettaa aivan saman. Jos joku käy fyysisesti päälle niin on oikeus puolustaa itseään"
Tähän tämä vaka-hössötys ja "tehostetut varhaiskasvatusyksiköt" ovat johtaneet: riittävästi aikusia ei ole pitämässä huolta lapsista lapsiryhmässä joten lapsien on puolustettava itseään ja mitä he oppivat? Väkivallan keinona selviytyä. Sillä kuka muka siellä ehtii "tunteita sanoittamaan" tai "tunnetaitoja opettamaan".?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"--purtiin kaksi kertaa poskeen (tilanne oli kuulemma kummallakin kerralla niin nopea, että "mitään ei ehditty tehdä" eikä vissiin purijalle tullut mitään seuraamuksiakaan tuosta), jonka jälkeen ohjeistin häntä puremaan takaisin. Ja 5v vanhempi isoveli vielä neuvoi huitaisemaan nyrkillä perään. Kerroin tämän sitten pkodin henkilökunnalle, että jatkossa lapsi sitten toimii näin ja ihan minun ohjeestani, "koska jokaisella on oikeus puolustaa itseään, kun te ette sitä aikuisina pysty tekemään". Pureminen loppui siihen. Että ei tämä(kään) nyt mikään uusi uutinen maan päällä ole.
Ihan oikein. Mä tiedän tasan, että kun tämä oma lapsi tästä kasvaa tarhaikäiseksi niin isänsä opettaa aivan saman. Jos joku käy fyysisesti päälle niin on oikeus puolustaa itseään"
Tähän tämä vaka-hössötys ja "tehostetut v
Ei vaan tämähän on ihan normaalia lasten luonnollista tiimiytymistä. Siis ihan oikeasti ja en edes vitsaile. Lapset käyttävät fyysistä väkivaltaa, koska ei sanallisesti ole siihen kykeneviä ja ei tule olemaan vaikka kuinka sä aikuisena niitä sanoittelet. Lapset ovat impulsiivisempia ja siksi se käytöskin on sellaista. Lapset käyttävät fyysistä väkivaltaa, vaikka sitä ei kukaan heille opettaisi. Se on niin ihmisen primitiivireaktioissa. Tuo sanoittaminen on toki jotain sellaista, mikä tulee kun tarpeeksi vain jankataan, mutta fyysinen kanssakäyminen on lapselle paljon luonnollisempaa. Tästä syystä itse en ihan aina heti reagoi jos lapsella on joku pieni nahjustelu käynnissä jonkun kanssa. Lapsen on hyvä oppia myös itsenäisesti toimimaan ja selvittämään tilanteita, välillä ne ovat fyysisiä ja välillä henkisiä. Toki käydään aina läpi, että mitä on tapahtunut ja mikä on voinut johtaa siihen ja kuinka sen olisi voinut ratkoa toisella tavalla.
Tiedän näistä asioista aika paljon, koska olen itse ADHD-aikuinen ja ihan oikeasti käyttäydyn yleensä hyvin alkukantaisen ihmisen tavoin. Mulla ei ole itsehillintää pahemmin, en osaa suomalaisia sosiaalisia normeja ja impulsiivisuuteni on aivan käsittämätöntä. Välillä joudun myös aikuisena lähes satuttamaan itseäni, että saan impulsin ohi, koska tunnetaitoni eivät ole kehittyneet samalla tavalla kuin normilla.
WTF?? Ketä suojellaan? Ehkä sairasta joka ei osaa elää kuin ihmiset vai tervettä lasta? Hulluutta! Jos on tarve purra muita lapsia, kuuluu jonnekin muualle kuin päiväkotiin.
Vanhempien tulee saada luottaa siihen, että päiväkotipäivän aikana lapsesta pidetään hyvää huolta eikä kukaan satuta häntä.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että henkilökunta ei voi kertoa, jos purijalla on esim. hepatiitti? Toisen lapsen terveystietoja ei voi paljastaa tällaisessakaan tapauksessa.
Terveydenhuoltoalalla työskentelevänä, joskaan en varhaiskasvatuksessa, uskoisin kuitenkin että jonkinlainen seuranta tilanteesta seuraisi.
Jos tapahtuu pisto- tai muu veritapaturma, niin silloin testataan turman molemmat osapuolet heti tapahtuman jälkeen, ja monenkohan kuukauden välein ne seurantakokeet sitten hepatiitin kohdalla ajoittuivatkaan. Olen itsekin joutunut verikontaktiin hepatiittia kantavan potilaan kanssa, ja tilannetta seurattiin ainakin puoli vuotta.
Kyllä kai siis varhaiskasvatuksessakin olisi pakko jollakin tavalla asiasta vanhemmille ilmoittaa, vaikkei suoraan saisikaan sanoa, että Vilma-Jannikalla on hepatiitti ja hän puri teidän muksua. Vai väittääkö joku, että asia pyyhitään villaisella puhumatta kellekään mitään tai lasta onnistutaan kuljettamaan verikokeissa vanhemmilta salaa?
Ei ihme suomessa on eritaustaisia lapsia
"Eläkeläisellä on kyllä peiliin katsomisen paikka, jos vielä siinä iässä elää töiden varassa, kun on ollut aikaa kerätä omaisuutta."
Ja jo on komea aivopieru!
MITEN ihmeessä kitupalkalla elävä "kerryttää omaisuutta" pätkätöitä tekemällä ei rikastu, eikä kerätä mitään omaisuuksia!
Minä nostin kovan metelin ja otin yhteyttä kaikkiin mahdollisiin tahoihin kun lapseni tuli silmä mustana kotiin päiväkodista. Tein selväksi, että minun täytyy voida luottaa siihen, ettei tällainen toistu päiväkodissa. Siinä pidettiin palaveria kaikkien osapuolien kesken. Kohtasin asiassa alkuun paljon vähättelyä, mutta pysyin tiukkana ja olin todella vihainen, lähinnä juuri siitä vähättelystä. Kukaan aikuinen ei näyttänyt voivan yhtään mitään sille, että yksi lapsi kävi käsiksi muihin. Niin, ei varmaan kun kukaan ei ollut puhunut asiasta lapsen kanssa ennenkuin minä tein sen. Eipä enää lyöminen toistunut sen jälkeen.
Tehkää vanhemmat mielenosoitus. Älkää suostuko töihin ennen kuin lastenhoidon paska tilanne otetaan vakavasti. Me teemme päiväkodissa ilmoituksia Aviin epäkohdista, tehkää tekin.
Yksinään kumpikaan taho ei saa mitään aikaan, mutta yhdessä ehkä saamme päättäjät tajuamaan varhaiskasvatuksen sairaan tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni lopetti päiväkodin ja meni kouluun 2013. Hän sai käydä ihanassa pienessä päiväkodissa Helsingissä. Olimme supertyytyväisiä, pieni ryhmä ja samat kolme aikuista koko ajan ryhmässä Mitä hel*vettiä tässä maassa oikein tapahtuu? Miten kymmenessä vuodessa on sössinyt päivähoito, peruskoulu, terveydenhuolto? En itsekään enää uskaltaisi tehdä lapsia jos nyt olisin siinä iässä.
Syy on yksinomaan siinä että on tullut liikaa näitä erikulttuurisia.
Ei pelkästään siinä. Miettikääpä hetkine vaikka älylaitteiden käytön määrän lisääntymistä 2013 vuoden jälkeen. Sitä miten niitä käytetään jopa pikkulasten kanssa. Miettikää myös sitä miten nepsy-oireet ovat lisääntyneet. Onko osa kenties sitä, että " tunnekasvatetaan", mikä on hyväkin asia, mutta huono jos se ymmärretään niin ettei rajoja tarvitse olla. Ja sitten on myös totta tämä, että kotutetaan muka, mutta oikeasti ei ole resursseja asialle.
Herätkää vaatimaan lastenne oikeuksia
Olin itse kahdessa päiväkodissa ja muutamissa perhepäivähoitopaikoissa hoidossa 1970-1980-luvun vaihteessa. En muista, että tuona aikana kukaan lapsi olisi kertaakaan purrut, lyönyt tai potkinut ketään toista lasta tai aikuista. Joku saattoi joskus vähän metelöidä väärään aikaan, mutta siihen puututtiin heti. Ei ollut mitään hosumista, kiirettä ja arviointeja. Päiväkodissa oli rauhallista ja hoitajilla oli aikaa jutella lasten kanssa. Päiväkoti oli kodikas rakennus, ryhmä pysyi samana ja kaikki tunsivat toisensa. Oli vain yksi päiväkotiryhmä, eskariryhmä ja pienten puoli. Kevät- ja joulujuhlat olivat huolellisesti suunniteltuja ja vappuna vietettiin koko päivä vappukarnevaalia. Voi niitä aikoja.
Siis kaikki tuet pois jos niitä pentuja ei kasvateta!
10 vuotta sitten pientä 3-vuotiastani kiusasi isompi mamupenska, kun kerroin hoitajalle siitä niin hoitaja sanoi että tämä kiusaaja on hyvä poika. Pelkäsi niin paljon razistiksi leimaantumista, ettei uskaltanut tehdä mitään. Onneksi lapseni pärjäsi joten kuten.
Tukileikkauksiin ja leikkaukset sote-palveluihin ajavat yhä useampia ahdinkoon. Päiväkotiin viemisen sijaan pienten lasten vanhemmat voisivat ottaakin kotiinsa tavallaan AU pairiksi ja kodinhoitajaksi jonkun pulassa olevan sinällään ihan luotettavan ja tavallisen sukulaisensa, jonka omat pienet tulot eivät riitä edes vuokraan kun tukia on siis leikattu ja työtä ei ole löytynyt. Toki kyseessä voi olla ihan vielä hyväkuntoinen eläkeläinenkin. Sukulainen saa työpanostaan vastaan ilmaisen asumisen ja pienten lasten vanhemmat sitä kaipaamaansa apua, eikä lapsia tarvitse enää viedä päiväkotiin. Tukileikkausten ja palveluiden huononemisen myötä tällaiset järjestelyt tulevat pakokin edessä varmasti lisääntymään.