Nättejä tapoja karhuta velat pois
Ystäväni on vähän huono muistamaan velkojaan. On mulle pystyssä vanhoista jutuista pikkusummia, kymppiä tai kahta. Ne ihan ok, koska olivat vaan muodollisia maksusummia, ts. en pyytänyt äitiysvaatteista maksua, mutta halusi maksaa, joten sovimme summat, joita ei ole kuulunut. Ihan ok, koska en tosiaan ollut rahaa vailla niistä.
Nyt sitten kuukausi sitten olivat sairaana ja tarvitsi minua hakemaan lääkkeitä, itselleen antibiootit ja lapsille kuumelääkkeet ja korvatipat yms. Hänellä ei ollut rahaa siinä tilanteessa ja sanoi vain, että maksaa mun tilille myöhemmin, kunhan ehtii sairastamisilta. Maksoin omalla pankkikortilla ostokset, jotka vein heille. Summa oli lähes sata euroa, joten enää ei puhuta pikkusummista.
Miten nyt nätisti kyselisin rahoja takaisin, kun alkaa omat rahat olemaan vähissä? Olen äp-rahalla eikä tuloni ole niin hurjat, etteikö tuo summa tuntuisi... En haluaisi vaikuttaa röyhkeältä enkä missään nimessä loukata ystävääni. En usko, että tekee tahallaan, on varmaan vaan unohtanut..
Kommentit (10)
Sanot vain ystävällisesti, että muistatko kun lainasin sen ja sen verran, milloin olisi mahd saada takaisin!
Jos on ystäväsi niin aivan varmasti tietää että ei sinulla liikaa rahaa ole!
laitat vaan viestin että koskahan ois mahollista saada rahat takaisin.. Jos sellasesta viestistä suuttuu niin silloin saa kans suuttua. Minusta rahojaan saa kyllä pyytää takaisin ihan vapaasti.
laitat vaan viestin että koskahan ois mahollista saada rahat takaisin.. Jos sellasesta viestistä suuttuu niin silloin saa kans suuttua. Minusta rahojaan saa kyllä pyytää takaisin ihan vapaasti.
eihän siitä nyt voi hernettä nenään vetää. suoraan kai hänkin sitä lainaa pyysi?
Eräs entinen ystäväni maksatti aina kaikkea pientä minulla vuosien varrella, kun sopivasti itsellä ei ollut rahaa esim. kalliiseen taksikyytiin baarista kotiin. Pikku summiahan ne olivat, mutta ajan myötä niistä kasvoi iso summa ja en muuten koskaan saanut rahojani takaisin! Sen sijaan sain kasan enemmän ja vähemmän hyviä selityksiä ja katteettomia lupauksia:)
ssa kauppareissullani ja tuomaan lääkkeet, eikä ollut käteistä antaa mukaan. Mutta sitä toki pyysi suoraan, ihan ymmärrettävästi, kun lapset olivat kipeinä..
" En tahdo louuu-uu-kata, vaan satasen lainan (takaisin)" .
maksatti aina puolihuolimattomasti narikkaa, bissejä, takseja..
kunnes yhden kerran pyysin baarireissun jälkeen puolet taksista. ei ollut kuin vajaa kymmenen euroa ja oli aivan punaisena että " ei kai" ..
varmaan häkeltyi kun en ollut koskaan karhunnut aiemmin noita pikkuvippejä pois.
sittemmin lopetin baarireissut hänen kanssaan, en jaksa siipeilyä.
kuulumisia/kerrot jotain kivaa mitä itsellesi on tapahtunut, tyyliin " Moi mitä kuuluu? Siskoni muuten meni kihloihin viime viikolla!:) Olisiko sinulla muuten rahaa maksaa ne lääkkeet ensi viikolla, pitäisi maksaa lehden tilausmaksu..."