Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ennen palstalle tuloa en tiennyt, että moni ei osaa kirjoittaa

Vierailija
26.11.2023 |

En ollut ollut tekemisissä sellaisten kanssa, jotka eivät osaa edes yhdyssanoja ja käyttävät ja kirjoittavat sanoja väärin. Muistan vain yhden yhdyssanoja taitamattoman henkilön koko elämäni ajalta, mutta hän olikin vain vahinkotuttu, emmekä olleet läheisiä. Muistan ihmetelleeni asiaa tuolloin, koska kyseinen henkilö oli töissä.

Sitten tulin palstalle, ja täällä näkee sellaisia kirjainkyhäelmiä, että ihmettelee, miten sellaisilla henkilöillä on pääsy nettiin.

Oletteko tekin hämmästyneet palstalla?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten vessassakäynnin demonstrointi:

Ensin kuuluu rutinaa

Sitten kuuluu plumsahduksia

Lopuksi kuuluu lorinaa

Ap

Vierailija
2/24 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hämmästynyt. Olen myös hämmästynyt, että kaikki täällä ei osaa ruotsin kieltä.

Ps. ruotsin kieltä ei ole yhdyssana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Esim. laskenta-alalla kuten kirjanpidossa tai palkanlaskennassa voi olla ihmisiä, joille on helpompaa laskea kuin kirjoittaa. Osa ihmisistä on myös lukihäiriöisiä.

Vierailija
4/24 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnet varmaan olosi voimaantuneeksi ja hyvin paljon älykkäämmäksi, kuin nämä palstalaiset, jotka eivät osaa edes kirjoittaa.

Onnea sinulle, pääset varmaan pitkälle näillä provoillasi. Minäkin olen emeritus dosentti. Tahtoisitko kysyä jotain? Luentoni tosin maksavat.

Vierailija
5/24 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnet varmaan olosi voimaantuneeksi ja hyvin paljon älykkäämmäksi, kuin nämä palstalaiset, jotka eivät osaa edes kirjoittaa.

Onnea sinulle, pääset varmaan pitkälle näillä provoillasi. Minäkin olen emeritus dosentti. Tahtoisitko kysyä jotain? Luentoni tosin maksavat.

Dosentti, joka tekee pilkkuvirheitä? Ap

Vierailija
6/24 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihn sma, kuhan selvän sisällöstä saa...mun kirjoitukseen tulee paljon virheitä kissan ansiosta, kun tönii kättäno  ja em todellakaan ala uudelleen kirjoittamaan tai korjailemaan kissan pois laitettuani. Kissani on tärkeämpää olla sylissäni kuin se että joku pilkn nssija takrtuu joko puuttuviin tai vika järjestyksessä oleviin kirjaimiin.

Se oli siinä.

Vierailija
7/24 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi ja-sanaa avauslauseessa, joten...

Vierailija
8/24 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Internetissä on varsin yleistä kirjoittaa tahallaan väärin

Vierailija
9/24 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi ja-sanaa avauslauseessa, joten...

Ensinnäkin se on virke. Toisekseen se on virheetön. Ap

Vierailija
10/24 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facen ryhmissä näkee myös tekstiä jota on jopa vaikea ymmärtää. Toki näppisvirheitä voi olla mutta usein lauseet ovat täysin järjenvastaisia. Myös erot kaupunkilaisten ja maalaisten tai eri sosiaaliluokkien välillä huomaa yllättävän hyvin. Outoa koska peruskoulutustaso on kaikilla sama. 

Vierailija
11/24 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa ne jollain tavalla kirjoittaa, mutta ulosanti on surkeaa.

Huomaa, että kirjoja ei ole paljon luettu, koska lukiessa sanavarasto kasvaa.

Vierailija
12/24 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin kuuluu rutinaa

Lopuksi kuuluu lorinaa

Ap

Ei, ensin pissataan. Pissaa on hyvin vaikea pidättää samalla kun ulostaa. (samat ponnistuslihakset) 

Vierailija
13/24 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facen ryhmissä näkee myös tekstiä jota on jopa vaikea ymmärtää. Toki näppisvirheitä voi olla mutta usein lauseet ovat täysin järjenvastaisia. Myös erot kaupunkilaisten ja maalaisten tai eri sosiaaliluokkien välillä huomaa yllättävän hyvin. Outoa koska peruskoulutustaso on kaikilla sama. 

Maaseudulle jäävät ne, jotka eivät kouluttaudu. 

Vierailija
14/24 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirjoitusvirheet aina tahallisia ole. Täydelliset ja virheettömät kirjoittajat saattavat  jonain päivänä saada itsekin kaihin tai sairastua silmäsairauksiin, neurologisiin sairauksiin tai migreeniin. Minulla on kaihi ja lisäksi näen kahtena. Neurologinen sairaus aiheuttaa käsiin vapinaa. Pyöreät kirjaimet menevät sekaisin. Välit menevät väärin. Pilkut ja pisteet sekoittuu. Tavuviivaa en edes erota. Lisäksi käden vapinan vuoksi painan väärää kirjainta. Huomaan virheet tai sitten en. Joskus korjaan samaa sanaa useamman kerran. Yritän olla tarkka, mutta en minä sairauttani tai kirjoitusvirheitäni häpeä. Jos jollekin tulee paha mieli siksi, että sairaus aiheuttaa kirjoitusvirheitä, on kyse mielensäpahoittajan omasta henkilökohtaisesta ongelmasta.

Vierailija
15/24 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärelläni on paljon virheitä. Hänellä on lukihäiriö. Hän valmistui keväällä lukiosta ja on välivuodella.

A i j o n. Ei vaan millään opi edes tuota, vaikka aina korjaan. Yhdyssanoja kirjoittaa erikseen, vaikka aina jankuta, että 2 nominatiivissa olevaa substantiivia kirjoitetaan aina yhteen. 

Vierailija
16/24 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kirjoitusvirheet aina tahallisia ole. Täydelliset ja virheettömät kirjoittajat saattavat  jonain päivänä saada itsekin kaihin tai sairastua silmäsairauksiin, neurologisiin sairauksiin tai migreeniin. Minulla on kaihi ja lisäksi näen kahtena. Neurologinen sairaus aiheuttaa käsiin vapinaa. Pyöreät kirjaimet menevät sekaisin. Välit menevät väärin. Pilkut ja pisteet sekoittuu. Tavuviivaa en edes erota. Lisäksi käden vapinan vuoksi painan väärää kirjainta. Huomaan virheet tai sitten en. Joskus korjaan samaa sanaa useamman kerran. Yritän olla tarkka, mutta en minä sairauttani tai kirjoitusvirheitäni häpeä. Jos jollekin tulee paha mieli siksi, että sairaus aiheuttaa kirjoitusvirheitä, on kyse mielensäpahoittajan omasta henkilökohtaisesta ongelmasta.

Ymmärrän; typojakin tulee vaikka yleensä luen tekstini ennen julkaisemista.

Olen pahoillani tilanteestasi.

- mummo -

Vierailija
17/24 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti oli ennen täydellinen kirjoittaja. Saatuaan 2 lievää aivoinfarktia ja vielä lievän, mutta kuvissa näkyvän, aivovamman, hän ei osaa kirjoittaa enää oikein.  

Vierailija
18/24 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin kuuluu rutinaa

Lopuksi kuuluu lorinaa

Ap

Mikähän tämäkin kirjoittaja on? Jotenkin tuntuu, että ei kovin fiksu ole hän.

Vierailija
19/24 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kirjoittaa keskustelupalstoilla ja somessa rentoa kirjakieltä. Puhekieltä, jossa sanoja on korjattu siistimpään ulkoasuun. Osaavat halutessaan kirjoittaa myös kieliopillisesti oikein. 

Vierailija
20/24 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haitaa asia.terv. Luki häiriöinen.