Miten pääsee pelkopolille ennen synnytystä?
Neuvolassa kellään ei ole aikaa vastata synnytyskysymyksiin. Lääkärin synnytystapa-arviokin on ohi 15 minuutissa, josko kestää sitäkään. Kysymyksiä olisi vaikka kuinka, mutta kuka niihin vastaa... Voikohan varata ajan pelkopolille neuvolan kautta jos haluaa vastuksia kysymyksiin?
Sitä vaan, että kuinka paljon on " pelättävä" , että pääsee pelkopolille? Pitääkö toivoa sektiota?
Itse en lähtisi sinne hakemaan mitään sektiolupaa, vaan vahvistusta alatiesynnytykselle ja lähinnä hakemaan tietoa miten vaikeista selkäkivuista / skolioosista kärsivä voi selvitä alatiesynnytyksestä.
Mutta luulen, etten pääse sinne pelkopolille, koska se taitaa olla niille, jotka pelkäävät sektiota.
Onko kukaan käynyt pelkopolilla? Onko liian myöhäistä hakeutua sinne kun jo rv31?
Kommentit (6)
Varmaan siihen lähetteeseen tarvitsee lääkärin nimmarin, joten lääkärineuvola on oikea aika. Soita kiiruusti sinne neuvolaan.
Kaikissa tapauksissa se ei onnistu, silloin päädytään sektioon.
Pelkopoli on juuri oikea paikka sinulle, eikä ole vielä myöhäistä hakeutua sinne. Soita äitiysneuvolaasi, ja sano että haluat pelkopolille koska moni asia tulevassa synnytyksessä askarruttaa ja pelottaa sinua. Liioittele hieman pelkoasi, niin pääset sinne ;)
Sellainenkin vaihtoehto varmaan on, että käyt tutustumassa synnytyssairaalaasi ja siellä keskustelet kätilön kanssa asioista. Voit vaikka soittaa sinne ja kysyä. Ystäväni teki niin (Turussa), kun ei saanut riittävästi tietoa alatiesynnytykseen liittyen neuvolasta tai neuvolalääkäriltä, ja synnäriltä neuvoivat mielellään. Onhan se heidänkin etunsa, että tuleva äiti tulee synnyttämään rauhallisin mielin eikä täydessä paniikissa.
varaamaan sisulle ajan pelkopolille heti. Ei tarvitse kertoa tarkemmin peloista neuvolassa jos et halua. Pyydä neuvolasta soittaamaan sinulle kotiin ja kertomaan milloin aika on varattu. Älä jää siis odottamaan, että tieto tulisi postin kautta.
Minulla ekassa synnytyksessä voimakkaat kivut selänpuolella. Istukka oli silloin myös kiinnittynyt selänpuolelle. Toisessa synnytyksessä ei ollutkaan selkäkipuja. Oli paljon helpompi synnytys. Istukka sijaitsi edessä ja ehkä tällä oli vaikutusta kipuihin. Pelkopolilla käynnistä oli todella paljon apua. Huomioivat minua sitten todella hyvin synnytyksessä. Lupasivat etukäteen, että saan halutessani puudutteitakin.
Sinne tarvii vaan lähetteen että pääsee. Pyydä, että laittavat lähetteen neuvolasta. Mulla onnistui ihan niin että soitin neuvolan tädille ja kerroin että mua pelottaa ja että haluaisin päästä siellä käymään. Ja hän laittoi lähetteen ja pian tuli postissa kutsu pelkopolille.
Itseäni pelotti vauvan suuri koko (olin ensisynnyttäjä). Ja synnytys yleensäkin. Ison vauvan sitten sainkin. Kun koittaa uusi raskaus ja synnytys, luulen että haluan silloinkin käydä pelkopolilla. On mukavempi mennä synnyttämään kun pelot ovat vähän lievittyneet, eikä ole niin paljoa mieltä askarruttavia asioita. Mielestäni se on semmoista etukäteen synnytykseen valmistautumista kun voi käydä asioita läpi etukäteen ja kysellä asioista.
Käy siis ihmeessä, eikä ole lainkaan liian myöhäistä, itse kävin rv 39!! :) Tsemppiä sinulle!
Otan asian puheeksi ensi viikolla neuvolassa.
ap
piti kirjoittamani, että taitaa olla niille, jotka pelkäävät alatiesynnytystä.
Sori!