Nuori nyrpistelee nenäänsä lapputuotteille
Ja inttää että ostan hänelle vain sellaista ruokaa, joka ei muille ole kelvannut.
totuus on että olen työtön ja haen lapputuotteet kaupasta tai ruokajonosta. Nuori on 17 ja lukiossa, eikä tietenkään maksa ruokiaan itse, mutta priimaw pitäisi olka. Niinpä sitten revin aletarroja pois, mutta nuori jättää syömättä mikäli epäilee kyseessä olleen lapputuote.
vinkkejä teinin koulimiseen?
Kommentit (69)
Olen joskus vienyt kierrätykseen virhe- ostoksia. Punalappu tietenkin pois.
Onhan se noloa että vanhemmat on köyhiä ja 2 luokan tavaraa.
Et mahda valitettavasti mitään. Tuon ikäinen ei vaan tajua keskeneräisen aivokehityksen takia. Tämä menee kategoriaan "kyllä Siperia opettaa".
"meillä ei nyt muuhun ole varaa, syö näitä tai ole ilman tai etsi töitä ja osta ruokaa"
näin minä sanoin aikoinaan omalle teinilleni jolle ei lapputuotteet kelvanneet.
Onko ap.n kaltaisia vanhempia oikeasti olemassa? Huonosti olet nuoresi kasvattanut.
Koska lapsesi on jo noin iso, niin tosiasiat pöytään. Kerro kuinka paljon rahaa teidän perheeseen tulee kuukaudessa ja kuinka paljon sitä menee ja kuinka paljon esim. ruoka maksaa.
Nuori syö sitä mitä tarjotaan tai ostaa itse ruokansa. Yhtään en sinuna lähtisi noihin oikkuihin mukaan antamalla rahaa jotta voi ostaa "parempaa ruokaa". Laputetut tuotteen on täysin samaa tavaraa kuin niissä samoissa pakkauksissa joissa vaan sattuu olemaan päiväystä pidemmälle. Olet onnistunut kasvattamaan todella empatiakyvyttömän, itsekkään ja kiittämättömän nuoren.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Meillä miehen teini ihan hysteerisen tarkka päiväyksistä. Hän on tämän talouden ainoa, joka juo maitoa ja availee maitopurkkeja miten sattuu, eikä päiväysjärjestyksessä. Sitten kun kaapissa on tölkki, jossa parasta ennen mennyt edellisenä päivänä, ei suostu käyttämään sitä, koska maito on mielestään "homeessa".
Ollaan välillä kaadettu noita "homeisia" maitoja purkkiin, jossa on pidempi päiväys jotta joisi ne, koska muuten hävikki olisi valtavaa. Just esim. maidolle ei mitään tapahdu päivässä tai edes muutamassa.
Voiko täydet tölkit laittaa alahyllylle? Tai ette osta jääkaappiin niitä niin monta?
Vierailija kirjoitti:
No tottahan se on että tarjoat ruokaa joka ei ole muille kelvannut.
Höpöhöpö, kauppias on tilannut muutaman paketin liikaa!
Silleen se menee!
Lyöt sille teinille viikoksi käteen sen rahamäärän mitä käytät ja käsket rakentamaan perheen viikon ateriat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"availee maitopurkkeja miten sattuu, eikä päiväysjärjestyksessä."
ET ymmärtänyt tätä kohtaa vissiin!
Kokeile joskus juoda vanhaa maitoa niin et toista kertaa halua kokea samaa!
Vierailija kirjoitti:
Nuori syö sitä mitä tarjotaan tai ostaa itse ruokansa. Yhtään en sinuna lähtisi noihin oikkuihin mukaan antamalla rahaa jotta voi ostaa "parempaa ruokaa". Laputetut tuotteen on täysin samaa tavaraa kuin niissä samoissa pakkauksissa joissa vaan sattuu olemaan päiväystä pidemmälle. Olet onnistunut kasvattamaan todella empatiakyvyttömän, itsekkään ja kiittämättömän nuoren.

No nuoret ovat toisinaan hankalia, ei se suoraan kerro vanhemmasta mitään. Muistan kyllä itsekin omat oikkuni. Ja vanhempani olivat aivan tavallisia, hyviä vanhempia. Olin itse vain keskeneräinen ja lapsellinen tuon ikäisenä, enkä osannut arvostaa kaikkea mitä minulla oli.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se noloa että vanhemmat on köyhiä ja 2 luokan tavaraa.
Ai, miten se nirsoilu auttaa siihen asiaan!
Sano että hakee extra töitä mäkkäristä.
Miten Suomella on vara päästää lisää elätettäviä sinne kun ei omillakaan ole vara ruokaan!
Vierailija kirjoitti:
Onko ap.n kaltaisia vanhempia oikeasti olemassa? Huonosti olet nuoresi kasvattanut.
Teinihän siinä niro nipottaja on, ei äiti!
Jotkut vaan on tommosia!
Eikö punalaputetut ruoat ole lähes aina mikroaterioita?
Mä oon kasvissyöjä ja tein niin, että aloin tehdä pelkkiä kasvisruokia. Kerroin, että teen lihaa, jos nuori itse kesätyörahoilla ostaa ja tuo. Noh se tuli kerran innoissaan ja kerto vikan tunnin LISÄALESTA. Että silloin sai vielä halvemmalla. Ihmeesti alkanut maistumaan myös pakastettu liha ja punalaputetut tuotteet.
Ja siis itse muutin kotoa jo 16-vuotiaana ja jouduin pärjäämään itse. Mun nuori saa opintorahat itselleen, käy kesätöissä. Hän asuu ja syö täällä ilmaiseksi. Ja kehtaa valittaa. Mutta nyt hänkin on alkanut ymmärtämään, kun joutunut käyttämään omaa rahaa ruokiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Meillä miehen teini ihan hysteerisen tarkka päiväyksistä. Hän on tämän talouden ainoa, joka juo maitoa ja availee maitopurkkeja miten sattuu, eikä päiväysjärjestyksessä. Sitten kun kaapissa on tölkki, jossa parasta ennen mennyt edellisenä päivänä, ei suostu käyttämään sitä, koska maito on mielestään "homeessa".
Ollaan välillä kaadettu noita "homeisia" maitoja purkkiin, jossa on pidempi päiväys jotta joisi ne, koska muuten hävikki olisi valtavaa. Just esim. maidolle ei mitään tapahdu päivässä tai edes muutamassa.
Kannattaa ostaa pienempiä maitotölkkejä tai iskukuumennettua maitoa niin hävikki pienenee. Maitoja on saatavilla ihan 2 dl:kin pakkauksissa. Toki näissä litrahinta on sitten paljon korkeampi kuin siinä litran tölkissä. Iskukuumennettu taas säilyy pidempään.
Iskukuumennettu on maultaan niin pahaa, ettei sitä juo. Jopa Pirkan säilyvämmät (punapisteiset tölkit) maistuu niin pahalta ettei niitä juo. Loppui maidon osto lähikaupasta, kun siellä on vain noita punapisteisiä myynnissä. Muutaman päivän vanha maito maistuu ihan tavalliselta, kunhan sen purkin ei ole annettu kauaa seisoskella ruokapyödässä useampaan otteeseen avaamisen jälkeen. Maidon käyttökelpoisuus on helppo testata. Ensin voi haistaa purkin suusta, jos ei tule hapan haju, niin se on juotavaa. Jos hajussa on pieni hapan sävy, niin sitä voi varovasti maistella. Hieman happamalta maistuva maitokin on parempaa kuin nuo iskukuumennetut. Jos maito haisee voimakkaasti hapantuneelta ja siinä on kokkareita, niin sitä ei kannata juoda.
Sitä en jaksa selittää, miten eri valmistajien maidot maistuvat hieman erilaisilta ja siihen vielä päälle niiden erikoisuudet kuin vapaan lehmän maito yms. Teini teki kerran oikein makuvertailua.
Vierailija kirjoitti:
Eikö punalaputetut ruoat ole lähes aina mikroaterioita?
Ei. Minä ostan kanaa, naudan jauhelihaa, herkkusieniä, maitoa, juustoa, jugurttia punalaputettuna. 
Lidlissä laputetuissa on aina vielä 1-2 päivää aikaa ennen kuin parasta ennen menee umpeen. Tänään esimerkiksi siellä on laputettuna 26. -27. Päivän tuotteet.
Kerrot nuorellesi, että punalappujen ostamisessa on myös vahvat ekologiset perusteet. Kaapissa pidät puurohiutaleita ja hernekeittotölkkejä. Niistä voi nuori sitten laittaa itse ruokaa, jos ostamasi eivät kelpaa. Ja muistuta että hankkiutuu ensi kesänä töihin, niin voi sitten ostaa omilla rahoillaan, mitä mielii.