Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muiden haukkuminen - kenen mielipide on oikea?

Vierailija
25.11.2023 |

Selittäkää mistä tämä aina sama kaava toistuu:

Se kuka ensin ehtii haukkua ja mustamaalata toisen (olipa tilanne mikä tahansa) hänen mielipidettään ja näkemystä tilanteesta pidetään aina oikeana ja totuuteen perustuvana. Se ketä moititaan ja haukutaan voi enää vain yrittää puolustautua. Vaikka moitittu henkilö perustelee asiaa juurta jaksaen ja hänen näkemys perustuu jopa johonkin todennettavaan faktaan, niin vahinko on jo tapahtunut ja edelleen ensin haukkujan mielikuva asiasta jää ns päällimmäiseksi.

Kokemuksia ja kommentteja.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuipas sopivasti tällainen aloitus kun juuri on ollut työpaikalla sellainen tilanne että eräs henkilö ei ilmeisesti pidä minun tyylistä tehdä työtä, kun olen uusi, kyselen ja kyseenalaistan, joskus jopa arvostelen mutta ehdotan aina jotain muut toimintatapaa. Olen koulutettu ja varsin kokenut, nähnyt muitakin työnantajia kuin vain tämän yhden jossa pakka varsin sekaisin tällä hetkellä. Tämä minua moittiva ja mustamaalaava henkilö ärsyyntyy ehkä jopa jo ihan minun ulkoisesta olemuksesta, siihen viittaavia kommentteja on kuultu.

En avaa casea enempää, mutta koska hän oli sellaisessa asemassa ja ehti ensin haukkumaan minut niin minun oli edes turha yrittää puolustautua. Tilanne jäi siihen että minä sain syyt niskoilleni... siis mistä? En mistään konkreettisesta ja oikeasti virheellisestä menettelystä tai laiminlyönnistä vain siitä että en voi nyt vaikuttaa eräiden asioiden kulkuun ja minulla on hiukan sivistyneempi, ammattimaisempi ja diplomaattisempi tapa hoitaa asioita kuin hänelle eikä hän pidä minusta. Otti heti silmätikukseen ja haukkui sitten minut. Tällä mielikuvalla mennään.

Ehkä kuitenkin aika näyttä (tai on jo näyttänyt) muille sen kuka mitäkin osaa ja kuka käyttäytyy mitenkin.

Vierailija
2/11 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sen mielipide on oikea, joka ei aloita sitä haukkumista alunperinkään.

Valitettvasti näissä päädytään aina juupas-eipäs -väittelyyn, jossa kukaan ei oikeasti voita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muitten haukkumista kuuntelevat ovat hidasälyisiä.  Jokainen viisas tajuaa että tässä on vain yhden henkilön tarina

ja toisen puolen tarina voi olla vähän erillainen.

Kateelliset haukkuu on ns normi lähtökohta.

Vierailija
4/11 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muitten haukkumista kuuntelevat ovat hidasälyisiä.  Jokainen viisas tajuaa että tässä on vain yhden henkilön tarina

ja toisen puolen tarina voi olla vähän erillainen.

Kateelliset haukkuu on ns normi lähtökohta.

--> olen samaa mieltä ja ihmettelenkin kovasti miten meidän talossa jopa johtoporras kuuntelee sitä että heidän pakeillaan porukat käy mustamaalaamassa muita (en siis ole ainoa) ja he ottavat siihen osaa ja jatkavat juttua asettuen ensisijaisesti sen haukkujan puolelle. Heidän asemassaan luulisi olevan sen verran sivistystä, koulutusta ja kokemusta että eivät lähde tuohon mukaan tai ainakin kuuntelevat puolueettomasti toisenkin näkökulman tekemättä kärpäsestä härkästä.  AP

Vierailija
5/11 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä sen mielipide on oikea, joka ei aloita sitä haukkumista alunperinkään.

Valitettvasti näissä päädytään aina juupas-eipäs -väittelyyn, jossa kukaan ei oikeasti voita.

En tiedä, minulla on se kokemus että juuri sen sana on fakta joka ehtii ensin haukkumaan ja haukuttu on puolustautuja joka todennäköisesti muuntelee totuutta selvitäkseen vähemmällä ryöpytyksellä.

Vaikka kuinka joku ärsyttäisi tai hoitaisi heikosti asioitaan niin en todellakaan haluaisi antaa itsestäni sitä kuvaa että olen niin lapsellinen että kipittelen esihenkilölleni haukkumaan esim kollegoitani. Ihan kuin jossain ala-asteella kipastiin kertomaan välituntivalvojalle että Ville heitti lumipallolla, anna sille jälki-istuntoa.

Sitten jos on kyse jo jostain isosta ja vakavasta asiasta, niin voin asiallisetsi pyytää puuttumaan pomoani asiaan, mutta en silloinkaan syyllisty haukkumaan tätä persoonaa. Keskityn asioihin ja tekemiseen.

Vierailija
6/11 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveet suhteet ei perustu vastakkainasetteluun. Fiksut ihmiset tietää että jokainen voi olla eri mieltä, ja silloin vain ollaan eri mieltä ja kuunnellaan toisen näkemyksiä. Jos joku haluaa vielä kuulluksi tultuaankin haastaa riitaa, siihen ei tarvi mennä mukaan vaan poistu paikalta.

Joskus on tehokkainta vaan olla hiljaa.

Vierailija
7/11 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut joskus sellaisessa pienessä firmassa (työntekijöitä vajaat 800 laajalla alueella). Siellä toimistolla kaikki oli ollut töissä varmaan vähintään 10 v olivat jo ns kavereita ja kaikki piti toistensa puolia. Se oli ikään kuin heidän omistama yritys. Tulin uutena taloon ja olin tosi yllättynyt kun siellä oli tapana oikein esihenkilön läsnä ollessa tiimipalavereissa oporukalla haukkua muiden osastojen ihmisiä ja kuka sano ja mitä ja kuinka kukakin pahoitti mistäkin ihan naurettavasta asiasta mielensä. Ihan järkyttävää, katsoin suu auki touhua. Tätä tapahtui kuukausittain ja jopa johtotason ihmiset (mm hlö johtaja) osallistui joskus tähän ja ainakin jatkoivat juttua eteenpäin. Minä, jättikokoisissa usein globaaleissa firmoissa ollut olin ihan ymmälläni tästä touhusta. Miten ihmeellä heillä olikin aikaa jauhaa sontaa niin paljon, tuntui että itse tarkoitus välillä hävisi. Opin myös hyvin nopeasti siihen ettei mistään tekemiseen tai toimintaankaan liittyvästä kannata sanoa mitään  poikittaista, koska koska sekin kiiri heti jonkun korviin ja sain monesti aluksi ihmeellisiä kommentteja jos olin sanonut jotain josta joku nyt ei tykännyt (siis ihan tavallisia työhön liittyviä kommentteja tai kysymyksiä).

Tämä toisten haukkuminen on varmasti tyypillistä niissä pienemmissä firmoissa missä ollaan jo liian tuttuja keskenään, porukka on leipääntynyttä työhönsä tai ovat liian isoissa saappaissa ja siksi ärsyyntyneitä ja ollaan epävarmoja omasta pätevyydestä. Ollaan kateellisia muille ja siksi haukutaan muita jotta saadaan edes vähän omanarvon tuntua lisää.

Vierailija
8/11 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt lähes koko työaurani esihenkilötyötä päällikkötasolle saakka ja roolista riippumatta koitan johtaa konflikti tilanteita siihen suuntaan, että käsitellään asioita (ei mennä persoonaan) ja pysytään asiassa, en koskaan kuuntele sellaista että joku tulee vaan haukkumana ja mustamaalaamaan työkaveria. Sanon vaan hyvin yksikantaan että en lähde tuohon keskusteluun ja jos teillä on jotain henkilökohtaista niin selvittäkää välinne, koittakaa asettua toisenkin ihmisen asemaan ja pohtia sitä toisenkin näkökulmasta ja jos kyse jostain sellaisesta mihin pitää puuttua niin sitten käsitellään asiat asioina ja haluan kuulla muidenkin mielipiteitä kuin vain sen joka ehti ensin asian tuomaan esille ja sen jota moite koski. Kaikilla pitää olla yhdenvertainen kohtelu, en voi asettua kenenkään puolelle sillä perusteella kuka on se kielikello joka tulee ensin haukkumaan toisen. Tosin hyvin harvoin minulle tullaankaan nillittämään mitään toisiin liittyvä, ymmärtävät kantani asiaan. 

Vierailija
9/11 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mää niin tiedän nää työpaikan nillittäjät jotka ensinnäkin a) etsii kokoajan muista virheitä jotta voivat haukkua muita b) vaikka itse tekevät toistuvasti samaa virhettä ja joku joutuu pyytämään toistuvasti niitä korjaamaan, niin he haukkuvat sen pyytäjän, kun hän on käyttäytynyt epäkollegiaalisesti. Annamunkaikkikestää....

Ja kuka jäi tarinan syylliseksi se jota haukuttiin koska hän on kuulemma pahoittanut jonkun nillittäjän mielen.

Vierailija
10/11 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sattuipas sopivasti tällainen aloitus kun juuri on ollut työpaikalla sellainen tilanne että eräs henkilö ei ilmeisesti pidä minun tyylistä tehdä työtä, kun olen uusi, kyselen ja kyseenalaistan, joskus jopa arvostelen mutta ehdotan aina jotain muut toimintatapaa. Olen koulutettu ja varsin kokenut, nähnyt muitakin työnantajia kuin vain tämän yhden jossa pakka varsin sekaisin tällä hetkellä. Tämä minua moittiva ja mustamaalaava henkilö ärsyyntyy ehkä jopa jo ihan minun ulkoisesta olemuksesta, siihen viittaavia kommentteja on kuultu.

En avaa casea enempää, mutta koska hän oli sellaisessa asemassa ja ehti ensin haukkumaan minut niin minun oli edes turha yrittää puolustautua. Tilanne jäi siihen että minä sain syyt niskoilleni... siis mistä? En mistään konkreettisesta ja oikeasti virheellisestä menettelystä tai laiminlyönnistä vain siitä että en voi nyt vaikuttaa eräiden asioiden kulkuun ja minulla on hiukan sivistyneempi, ammattimais

Oli mikä ääliö olet, uutena tulet ja esitelmöit, esimiehenä kaltaisiasi on nähty ja olen monelle sanonut, että olethan nyt ensin vuosi hommissa ja paasaa vasta sitten, Jännästi ne paasauksen on jääneet ja kun olen kysyt kehyssä että mistäpä tuntuu niin myöntävät olleensa väärässä. Pahinta mitätulija voi tehdä on heti pyrkiä osoittamaan muille, että katsokaas tiedän tämän paremmin. 

Vierailija
11/11 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveet suhteet ei perustu vastakkainasetteluun. Fiksut ihmiset tietää että jokainen voi olla eri mieltä, ja silloin vain ollaan eri mieltä ja kuunnellaan toisen näkemyksiä. Jos joku haluaa vielä kuulluksi tultuaankin haastaa riitaa, siihen ei tarvi mennä mukaan vaan poistu paikalta.

Joskus on tehokkainta vaan olla hiljaa.

Niinpä, mutta kun työelämässä aina johtotasollakaan olevat ihmiset eivät ole fiksuja ja sivistyneitä vaan voivat olla moukkamaisesti käyttäytyviä hyvin yksioikoisia ihmisiä, jotka ovat sellaisia persoonia että vain heidän näkemys ja tyyli on oikea eikä yhtään osata asettua toisen asemaan. He ovat heikkoitsetuntoisia ja siksi etsivät muista vain puutteita ja virheitä ja haluavat osoittaa valta-asemaansa kyykyttämällä ja mustamaalaamalla alaisiaan joista eivät pidä tai jotka eivät kuulu häntä nuoleskeleviin ihmisiin. Heidän persoonansa perustuu sille, että he saavat vähätellä muita ja osoittaa johtajuuttaan mitä kummallisimmilla tavoilla. Tällaisten ihmisten kanssa on ihan turha lähteä vääntämään mistään, paras on olla hiljaa ja opetella nuoleskelemaan jotta ei joudu heidän silmätikuksi. On vaan todella yleistä, että tällaisten mehtäläisten silmätikuksi joutunut on se joka on väärässä tai joutuu puolustautumaan tai jopa joutuu lähtemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi