Siis mulle maksetaan siitä sähkönkäytöstä, nyt kun sähkön hinta on -50 senttia kwh?
Laitan kaiken päälle aamuun asti, kerta siitä tulee rahaa.
Kommentit (37)
Lolskis, pörssipellejen kulutuslogiikalla teollisuus hyödyntää tilannetta ja imee kerralla niin paljon sähköä, että verkot uuvahtaa, istutaan sitten pimeässä kaikki, ja siinä sitä säästöä sitten näille pörssipelleillekin kertyy. Ehkä kannattaa kuitenkin jonkinlaista järjellisempää, oikeaan tarpeeseen tulevaa kulutusta harkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei nyt konkreettisesti makseta mitään, mutta jos sähkömyyjäsi hyvittää negatiiviset hinnat sähkölaskulla, niin saatat sitten saada paria euroa pienemmän sähkölaskun.
Kiuas kuluttaa sähköä n. 3 euron edestä tunnissa. Nyt se hyvitetään laskussa. 5h = 15 euroa. Siihen uuni lisäksi hehkumaan.
Jos olet tosissasi, niin taidat tulla pettymään pahasti sähkölaskun saavuttua.
Aivan oikeassahan tuo kommentoija on. Itse asiassa siihen miinushintaan lisätään vielä alvit ja verot eli miinushinta tunnilta on enemmän kuin 50 senttiä. Meillä siirto muutaman sentin, joten saunaa lämmittämällä tuleva lasku pienenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei nyt konkreettisesti makseta mitään, mutta jos sähkömyyjäsi hyvittää negatiiviset hinnat sähkölaskulla, niin saatat sitten saada paria euroa pienemmän sähkölaskun.
Kiuas kuluttaa sähköä n. 3 euron edestä tunnissa. Nyt se hyvitetään laskussa. 5h = 15 euroa. Siihen uuni lisäksi hehkumaan.
Kannattaa ottaa etukäteen selvää missä on ne omat pääsulakkeet. Ylikuorma tulee yllättävän helpolla vastaan.
Outo viesti tuli Fortumilta kännykkääni, en ole edes sen yrityksen asiakas. Siinä kerrottiin että virheen takia sähkönhinta näyttää nyt alhaiselta, mutta ei ole sitä oikeasti. Kerrottiin että sähkönhinta on edelleen ihan normaalilla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Taidanpa tehdä jonkun ihanan monta tuntia uunissa kytevän pataruuan samalla kun pesen pyykit ja tiskit sekä saunon pitkän kaavan kautta radiota kuunnellen. 😍
Täällä samanlaiset suunnitelmat, tehdään viikonlopuksi mehevät pataruuat, ladataan autot ja pyykätään. Saunominen jää väliin kun kiuas on puukiuas.
Minä ainakin keitän monta ämpärillistä vettä varastoon näillä hinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt vaan käyttäkö sähköä kun teimme ihan pienen mokan tossa hinnoittelussa. Emmehän halua rakkaitten toimitusjohtajiemme joulubonuksiin vajetta.
Terveisin
Sähköyhtiösi
Halvan hinnan takia markkinoilta toki poistui tuotantoa, koska sähköntuottajat eivät halua tuottaa sähköä tappiolla. Bonukset turvattu.
Vierailija kirjoitti:
Outo viesti tuli Fortumilta kännykkääni, en ole edes sen yrityksen asiakas. Siinä kerrottiin että virheen takia sähkönhinta näyttää nyt alhaiselta, mutta ei ole sitä oikeasti. Kerrottiin että sähkönhinta on edelleen ihan normaalilla tasolla.
Niin on jos ei ole pörssisähköä. Pörssisähkö myydään markkinahintaan ja se on -50c/kWh + välittäjän marginaali + ALV.
Vierailija kirjoitti:
Palstalla on just tätä IQ 59 "sähkö tulee töpselistä"-porukkaa, jotka eivät ymmärrä, että se sähkö pitää tuottaa jotta sitä voi kuluttaa.
No nyt on 1 300 MW sähkövaje jo ja kun palstaääliöt pääsevät vauhtiin niin vaje voi kasvaa niin isoksi ettei sitä voida kattaa ulkomaisella tuonnilla.
Sitten alkaa tulemaan verkkoon häiriöitä ja kun tajuus menee punaiselle, koko verkko voi kaatua.
Mutta hei! Eihän sillä ole väliä että koko Suomi pysähtyy jos itse voi säästää ainakin 4 euroa!
Oot nero. Osaat kopioida ja liittää saman tekstin monta kertaa eri ketjuihin. Äosi on varmaan ainakin 60
Huvittaa tuo toive että älkää käyttäkö kuin mitä normaalisti kuluttaisitte.
Sitä vartenhan tää pörssisähkö on että sitä käytetään kun se on halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten tietysti pakastat ne, niin saat sieltä keitettyä vettä kätevästi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata käyttää muoviämpäreitä siinä keittämisessä.
Laitoin boilerin ja lattialämmöt täysille samoin autotallin ja yläkerran patterit ja vielä yhden 1,5 kW ylimääräisen lämpöpatterin. Kymmenessä tunnissa onnistuin kuluttamaan 100 kWh ylimääräistä ja koko päivän kulutus oli normaaliin verrattuna kolminkertainen eli 150 kWh. Oli kyllä pakko pitää välillä ovia auki, että sai lämmöt mahtumaan.
Sähköyhtiö päivitti laskelmat; puolikiinteän sopimuksen hintajousto kasvoi -10 eurosta -96 euroon. Tällä hetkellä koko kuun energian keskihinta on 0,75 c/kWh eli käytännössä ilmaista.
Pörssistä suoraan ostettuna sama olisi maksanut n. 1,5 c/kWh. Kiinteä + hintajousto oli siis jopa pörssisähköäkin halvempi tässä kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläkin pörssisähkö, mutta en nyt silti ala erikseen vinguttaa kaikkia sähkölaitteita. Saunassa ehkä käyn normaaliin tapaan, ja senkin sammutan pian saunomisen jälkeen.
Toivottavasti sentään kukaan ei oikeasti pidä uunia täysillä tyhjänä ja luukku auki vain että "tienaisi". Itse tein ainoastaan mahdollisimman paljon hyötyhommia tuona negatiivisena aikana, kuten leivoin ja pesin pyykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Palstalla on just tätä IQ 59 "sähkö tulee töpselistä"-porukkaa, jotka eivät ymmärrä, että se sähkö pitää tuottaa jotta sitä voi kuluttaa.
No nyt on 1 300 MW sähkövaje jo ja kun palstaääliöt pääsevät vauhtiin niin vaje voi kasvaa niin isoksi ettei sitä voida kattaa ulkomaisella tuonnilla.
Sitten alkaa tulemaan verkkoon häiriöitä ja kun tajuus menee punaiselle, koko verkko voi kaatua.
Mutta hei! Eihän sillä ole väliä että koko Suomi pysähtyy jos itse voi säästää ainakin 4 euroa!
Säästin itseasiassa 230 € kk laskusta kun pistin kaikki huutamaan täysillä. Jouduin 2 kertaa vaihtaa sulakkeen, mutta se oli pieni vaiva. Ja juu. Ei kiinnosta jos olisi vaikka koko verkko kaatunut. Viime talven kusetuksen jälkeen syylliset ja ahneet löytyy ihan jostain muualta kuin tavis käyttäjien keskuudessa.
Nyt kun laskun on saanut, niin jälkiviisaana voi sanoa: kyllä kannatti! Siellä komeili mukava minusmerkkinen luku laskussa.
Älkää nyt vaan käyttäkö sähköä kun teimme ihan pienen mokan tossa hinnoittelussa. Emmehän halua rakkaitten toimitusjohtajiemme joulubonuksiin vajetta.
Terveisin
Sähköyhtiösi