Sain sähköyhtiöltäni pyynnön toimia tänään "kohtuullisesti" :D
Sähkömarkkinahan on ollut kuluttajan kannalta niin valtavan jalo ja kohtuullinen. Nyt minua pyydetään nöyrästi apuun vähentämään pelurien tappioita.
Kommentit (288)
Tuhlaan sähköä because I can.
MINULLA ON OIKEUS!
Leskelä korostaa kuitenkin, että miinushinnoista hyötyviä pörssisähköasiakkaita on suomalaisista kuluttajista vain osa. Suurimmalla osalla on kiinteähintaiset sähkösopimukset.
Kuluttajien osuus Suomen sähkönkulutuksesta on noin neljänneksen luokkaa. Tästä osuudesta pörssisähköasiakkaita on suunnilleen 15 prosenttia, joten tästä ei tule markkinaan hirveän suurta vaikutusta, Leskelä sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Nyyh, kyynel! Tänään saa halpaa sähköä, älkää käyttäkö sitä. Huomenna taas voitte ostaa sähköä mielinmäärin riistohinnalla.
No eiköhän nämäkin perjantain"tappiot" tasaannuteta talven aikana. Nordpoolhan on kartelli mitä suurimmassa määrin. Eikä kukaan voi syytteitä nostaa jos/KUN sopivat tulevista hinnoista keskenään. Onhan se sähköpörssi... ainakin nimellisesti.
Itse käytän sähköä kuten ennenkin l. kulutuksessa säästämättä mutta turhaa kulutusta välttäen.
Sähköyhtiölle voi vastata että älä unta näe.
Hyvä koeponnistus verkolle niin että nähdään kuinka pelit kestää. Huomenna ollaan viisaampia taas.
Kai te nyt ymmärrätte, että sähkön hinta on ylihuomenna 2 euroa, jolloin saavat katettua "tappiot".
Sähköyhtiöt eivät tiedä mitä kohtuullisuus tarkoittaa.
Vajaat 13 100 GW taitaa olla huiput, mutta katsotaan, kyllä tästä hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mä toimin heitä kohtaan yhtä kohtuullisesti kuin sähköyhtiö viime vuonna tähän aikaan mua kohtaan. Kehtaavatkin lähetellä tollasia viestejä.
Oikein :D Anteeksi tyhmä kysymys, mutta maksetaanko siitä siis asiakkaan tilille rahaa, mitä enemmän käyttää sähköä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään saunotaan, pestään pyykit ja uuniin menossa 6 kg harjoittelujoulukinkku.
Juu ja siirtokulusi kasvaa käytön mukaan. Hölmöläisten peitonjatketta taas palsta täynnä
Mistä teitä typeryksiä riittää?
- Sähkön hinta -62 snt/kWh (sis. ALV)
- Siirron hinta (Tampere) noin 6 snt/kWh (sis. sähkövero ja ALV)
Kumpi on isompi luku?
Jääkö voitolle, jos jokaista maksamaansa euroa kohden saa kymmenen takaisin? Vai jääkö silloin tappiolle? Yritähän oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko huomisen hinnat tulleet?
Huiput 15, keskihinta noin 10 senttiä.
Vään yläkanttiin viikonlopun hinnoiksi, vaikka pakkaspäivä. Vahinko takaisin?
Ilmeisesti on tyyntä luvassa. Tuulivoiman suuren määrän takiahan hinnat korreloivat käänteisesti tuulisuuden johonkin potenssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mä toimin heitä kohtaan yhtä kohtuullisesti kuin sähköyhtiö viime vuonna tähän aikaan mua kohtaan. Kehtaavatkin lähetellä tollasia viestejä.
Oikein :D Anteeksi tyhmä kysymys, mutta maksetaanko siitä siis asiakkaan tilille rahaa, mitä enemmän käyttää sähköä?
Ainakin oma sähköyhtiö hyvittää laskussa. En tiedä, mitä tapahtuu, jos ikään kuin jäävät velkaa vielä sen laskun jälkeenkin. Hullulta tuntuu ajatus, että sentään maksaisivat asiakkaille :D
Kylläpäs on keittiössä kuuma.. huh. 32C. Ruokaa laittamassa. 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Kai te nyt ymmärrätte, että sähkön hinta on ylihuomenna 2 euroa, jolloin saavat katettua "tappiot".
Heitän ruuat parvekkeelle ja kulutan 0kWh jos noin kävisi 🤣🤣🤣
Ensimmäinen erä pyykkiä pesty. Playstation 3 pelikonsoli käynnistetty ja ohjaimen akussa oli virtaa jäljellä vain 1 palkki, elikkäs lataukseen sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin jo pesukoneen päälle koska pyykkiä paljon eli klo 22 saakka, asun kerrostalossa, myöhemmin astianpesukone. Saunaa ei ole, ei ladattavaa sähköautoa, UUnissa voisi tehdä muutaman pvän ruoat pakkaseen, vois imuroida,
Näin se on lähes kaikilla, siis aivan normaalia perjantaita eikä sähköt siitä lopu, ei edes silloin kun laitatte joka huoneeseen valot.
En pese pyykkiä silloin kun hinta kallista, en käytä uunia, en astianpesukonetta, täytyy ennakoida ja odottaa milloin halapaa
Säälittävää, että Suomessa on asiat on tällä mallilla.
No on se. Kun pesee yhden koneelliseen pyykkiä esim 90 asteessa se kuluttaa 2 kWh ja parin tunnin saunominen 7 kWh.
Vain jos on 6 kW:n kiuas ja saunoo ovi kiinni. 9 kW:n kiukaalla ovi auki tienaa paljon enemmän. Ja samalla vuorokauden jäähtymässä olevan kivitalon sisälämpökin on noussut 20:stä 25:een asteeseen.
Vierailija kirjoitti:
No nyt on kaikki 3 kännykkää laturissa, pyykkikone pyörimässä, kahvinkeitin päällä, valot päällä asunnossa kaikissa huoneissa, onpas kerrankin valoisa asunto talvihämärässäkin, laajakaistamodeemi ja läppäri päällä. Kunhan kännykät tulee täyteen, vielä on ladattavia paristoja latailtavana, harmi kun latasin virtapankin täyteen jo muutama päivä sitten kalliimmalla sähköllä.
Eikä sinulla ole yhtään lämmitintä? Noista kun ei yhteensäkään tule kovin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
mulla pörssisähkö ja laitoin äsken sekä tiskarin että pyykinpesukoneen päälle, kummatkin siis täynnä. Ei nyt tulisi mieleen alkaa keksimällä keksimään sähkönkäyttökohteita tämän vuoksi :) toki jossakin okt:ssa/rivarissa ehkä eri, kerrostalossa ei niin suurta vaikutusta. Eikä se yksi koneellinen kalliimpaan aikaan maksa niin paljon, että jättäisin pesemättä. Toki jos olen koko päivän kotona, niin vähän seuraan hintoja.
Eikö sinulla ole yhtään sähkölämmitintä? Laita edes uuni päälle ja 300 asteeseen, niin desinfioituu.
13 094 MW
Sähkön käyttöhuippu oli 11.1.2022, jolloin suurin sähköteho oli 14 058 MW. Mennäänkö sen yli?
(tuntikeskiarvokulutus on kesän 5,2 GWh/h ja talven 13,5 GWh/h välillä)