Miten lisäätte huomenna kulutusta kun sähkön käytöstä maksetaan 50c kWh
Vinkkejä? Sauna päälle, pesukoneet, sähköauton lataus, irtopattereita? Varmaan pitää avata ikkunoita vähän.
Kommentit (102)
Täytyy pestä pyykkiä sit huomenna klo 15 eteenpäin. Pyyhkeitä ja lakanoita on muutama koneellinen. Ehkä uunin puhdistustoiminnon voisi laittaa päälle. Lämmitys ajoittuu automaattisesti halvoille tunneille, mutta jätän takan lämmittämättä.
Nyt alkaa bitcoin louhinta tässäkin taloudessa !!!1
Saa nähdä kestääkö sulakkeet ja johdot. Yritetään käyttää 15 kW teholla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kyllä pörssisähkön sopimuksessa sellainen rajoite, että negatiivinen hinta on 0 senttiä. Halpaa toki silti.
Onneksi on sopimus Oomilta, hyvittävät täysimääräisesti.
Mistä sen näkee hyvittääkö vai ei? Sähkösopimuksen tiedoissa lukee vain 0,00snt/kWh(SPOT).
Helenin sovelluksessa on keskihinta ostetulle sähkölle,joskus menee miinukselle.
Norski laittaa ensi viikolla parina päivänä viime tiistain hinnat niin kupru on maksettu tai maksatettu.
Paistamme 200 kgr makaronilaatikkoa.
Laskin että tienaan huomenna 75 euroa tuhlaamalla sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Norski laittaa ensi viikolla parina päivänä viime tiistain hinnat niin kupru on maksettu tai maksatettu.
Silloin kulutetaan vähemmän.
Jännä nähdä riittääkö sähkö vai pimeneekö valot. Sähköä ei voi kuluttaa enemmän kuin sitä tuotetaan eikä tuotanto riitä mitenkään jos kaikki kulutus laitetaan täysille.
Pitkässä juoksussa tappiot kuitataan. Säästäen sähköä käyttäen!
Vierailija kirjoitti:
Tulee siirto ja verot silti vaikka itse sähkö olisikin "halpaa"
Eikös verot lasketa sähkön hinnasta? Jos hinta on miinusta, niin eikö verojenkin pitäisi olla miinusta?
Sähkönsiirto menee toki kulutuksen mukaan, siitä ei pääse mihinkään. Mutta ei siirto maksa lähellekään 50c/kWh.
Vierailija kirjoitti:
Jännä nähdä riittääkö sähkö vai pimeneekö valot. Sähköä ei voi kuluttaa enemmän kuin sitä tuotetaan eikä tuotanto riitä mitenkään jos kaikki kulutus laitetaan täysille.
Eihän kaikki laita, me pörssisähköilijät vain. Meitä 200-30% talouksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kaikki laita, me pörssisähköilijät vain. Meitä 200-30% talouksista.
20-30%.
Meillä pidetään pesukoneita päällä koko sen tuntia vaikka ei ole pestävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös verot lasketa sähkön hinnasta? Jos hinta on miinusta, niin eikö verojenkin pitäisi olla miinusta?
Sähkönsiirto menee toki kulutuksen mukaan, siitä ei pääse mihinkään. Mutta ei siirto maksa lähellekään 50c/kWh.
Sähköveroa maksetaan valtiolle kulutuksen mukaan, noin 2,79 snt/kWh. Sen lisäksi maksetaan arvonlisäveroa 24 prosenttia (siis veroa verolle 😅) lisäksi kannetaan huoltovarmuusmaksu, 0,013 senttiä/ kWh.
Huipputehomaksu on 1.5e kilowatti......eli 15kw niin sähkölaskuun tulee 23e lisää marraskuun kulutukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin on sähkösiirtolaskussa energiavero ja huoltovarmuusmaksu, jotka on kai kulutuksen mukaan.
Silti 45c/kWh jää voitolle vaikka siirtomaksu huomioidaan!