Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te kestätte polyester-täytteisiä peittoja?

Vierailija
23.11.2023 |

Minulla on 30 vuotta ollut Ruskovillan lampaanvillatäytteinen täkki. Kun se meni vanhaksi, en raskinut heti ostaa uutta ja käytin näitä muovitäytteisiä polyester-täkkejä. Olipa kylmää ja ankeaa! Pakko oli pitää villahuopaa päällä, että tarkenisi.

Tilasin pikimmiten villatäkin, ja nyt voin taas käpertyä sen alle lämpimään ilmakuplaan. Lampaanvilla nimittäin kerää sen ihmisen lämmön ja "palauttaa" sen. Syntyy lämpökehä.

Tiedän, että ihmiset käyttävät untuvatäkkejä, mutta en halua niitä, koska en pidä ajatuksesta, että lintu on kuollut peittoni takia. Lampaat vain keritään ja jäävät eloon. (Olen siis kasvissyöjä ollut 40 v.)

Jos kärsit unettomuudesta, kannattaa kokeilla tätä.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villaviltti pussilakan sisällä ajaa peiton asian. Minulla tosin on villaviltti ja pellavapeitto (valmistaja Lapuan Kankurit), ei siis pussilakanaa ollenkaan. Pellavaa ihoa vasten. Pellava on talvella yllättävän lämmin ja kesällä yllättävän viileä materiaali verrattuna puuvillaan.

Vaatetuksessa taas 100% silkkiä ja 100% merinovillaa. Materiaalit pystyy kyllä pesemään pesupussissa silkki-villapesuaineella koneessa.  

Ei ole pakko pukeutua paksusti polyesteritoppaan! Olen tuntenut oloni lämpimäksi ja kuivaksi  merinolla ja välikausitakilla. Tarvittaessa kaksi kerrosta merinoa. Aion kyllä hankkia vielä kevytuntuvatoppatakin, jota voin myös käyttää välikausitakkini alla, joka on mallia parka.

Vierailija
2/8 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla taas on aina niin kuuma. Nukun usein pelkällä pussilakanalla. Ei tulis mieleenkään mitään villatäkkejä käyttää. Tosin meillä on huoneenlämpö nytkin 25. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä varmaan kestäkään kun välttämättömyyden pakosta. Minulla on ihan tavallinen viltti ja pussilakana. Makuuhuoneessa n. +20C lämmintä ja hyvin tarkenee.

Vierailija
4/8 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös polyester-tyynyt ovat surkeita. Pitää ostaa varmaan tosi kallis tyyny, ennen kuin se on hyvä. Onko ehdotuksia? Luomutyynyissä on esim. hirssiakanoita, mutta olen kuullut, että litsaantuvat liikaa.

Itse en ole pitänyt villahuopaa lakanan sisällä villatäkin veroisen, kokeillut olen.

Itse tykkään nukkua viileässä makuuhuoneessa, suljen aina yöksi lämpöpatterin, tällaiseen käytäntöön villatäkki sopii.

Kuinkahan kauan polyester mahtaa pysyä markkinoilla, varmaan niin kauan kuin öljyä käytetään. Sehän tehdään raakaöljystä, sen tislaustuotteista.

Ja onhan se niin, että kaikille ihmisille ei lampaanvillaa ja luomupuuvillaa eikä pellavaa riittäisikään, joten ihan hyvä, että ihmiset tykkää polyesteristä. Jopa vaatteissa!

Vierailija
5/8 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavia nuo muovipeitot, joten en käytäkään sellaisia. Käytössäni on sellaisia harmaita ja vihreitä painavia villaisia huopia, niiden alla on mukava nukkua.

Vierailija
6/8 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lampaanvillaa hävitettään jätteenä, mm suomenlampaan villaa, kun pidetään työvoimaa liian kalliina, jotta puhdisettaisiin sitä hyötykäyttöön. Ei ole siis puutetta villasta ja ihmiset voisivat oppia maksamaan hyvistä tuotteista enemmän, kuin jostain  polyesterihötöstä!

Tehkää hyvä teko ja ostakaa täksi jouluksi kotimaisia villatuotteita!

Vierailija
7/8 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo otsikosta saattoi päätellä, että tämä on jonkin viherpiipertäjän aloitus.

Vierailija
8/8 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siten että omani on paksu, kuohkea, juuri sopivan lämmin ja sen alla olen turvassa koko maailmalta. Joskus oli untuvatäkki mutta tämä voittaa sen 100-0.