Kun rahat ei riitä silmälaseihin
Kävin optikon ilmaisessa näöntarkastuksessa, mutta ensimmäiset lasit tuntui ihan hirveiltä enkä tottunut millään toisiinkaan, jotka sain samaan hintaan takuuvaihtona uuden näöntarkastuksen jälkeen. Kolmansista laseista pitäisi taas maksaa, mutta mulla ei ole ylimääräistä rahaa eikä luottamusta siihen, että niistä tulisi yhtään paremmat. Kärsin piilokarsastuksesta ja optikko sanoi että olen hankala tapaus. Olen nyt enimmäkseen ilman laseja, vaikka huonosta näöstä on paljon haittaa. Voinko saada mistään tukea uusien lasien hankintaan? Tuloni on toimeentulotukirajan alapuolella, mutta mulla on sellaista omaisuutta joka estää tuen saamisen, vaikken saa sitä muutettua rahaksi (yritetty on).
Kommentit (27)
Itseläni ei vastavista karsatus syistä ole varaa hankki uusia laseja.Viimeset ostin vuonna 2000, nillä en näe enää.Lisänä karsastuken en näe lähelle en kauas. Joten Lukiessa käytän markettejen laseja plus 2,5.Hyvin pärjään silti elämässäni.Kaikea ei tarvii edes nähdä.
Ota yhteyttä kirkon diakoniatyöntekijään. En voi luvata että kirkko auttaa juuri sinua, mutta moni muu on saanut sieltä apua turhempiinkin hankintoihin.
Mulla on silmälasit vuodelta 2015.
Kun puolisolla on pieni palkka ja tarvitsee auton vuorotöihin niin tarvitsee jättää kaikki muut ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Millaisesta omaisuudesta siis on kyse? Joku kiinteistö, maata, metsää? Tiesithän, että nämä eivät estä toimeentulotuen saamista eikä niitä huomioida tulona tai varallisuutensa toimeentulotukea laskettaessa?
Jos sinulla on vaikeasti realisoitavaa omaisuutta, Kela kehottaa sen myymiseen ja tekee päätöksen takaisinperinnällä. Eli kun joskus saat sen myytyä, toimeentulotuki voidaan periä takaisin myynnistä saaduista varoista.
Jos omaisuus on siis tällaista, hakisin toimeentulotukea, jotta saisit ne lasit.
Kyllä ainakin työmarkkinatuen saamisessa vaikuttaa onko metsää ja takuulla myös toimeentulotuella. Metsästä voi myydä puita ja ostaa silmälasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netissä on paikkoja, joista saa edullisia silmälaseja omilla vahvuuksilla. Itse en käytä laseja, mutta pari mun kaveria on tilannu sieltä.
Jos on ongelmasilmät, niin en ehkä tätä testaisi. Siis ihan tuon AP:n kirjoituksen pohjalta tämä.
Olen samaa mieltä. Jos optikon silmälasiresepti on vääränlainen tai optikkoliikkeen asiantunteva myyjä ei löydä sopivia kehyksiä, on ihan turha kuvitella, että saisi hyvät lasit tilaamalla ne itse netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisesta omaisuudesta siis on kyse? Joku kiinteistö, maata, metsää? Tiesithän, että nämä eivät estä toimeentulotuen saamista eikä niitä huomioida tulona tai varallisuutensa toimeentulotukea laskettaessa?
Jos sinulla on vaikeasti realisoitavaa omaisuutta, Kela kehottaa sen myymiseen ja tekee päätöksen takaisinperinnällä. Eli kun joskus saat sen myytyä, toimeentulotuki voidaan periä takaisin myynnistä saaduista varoista.
Jos omaisuus on siis tällaista, hakisin toimeentulotukea, jotta saisit ne lasit.
Kyllä ainakin työmarkkinatuen saamisessa vaikuttaa onko metsää ja takuulla myös toimeentulotuella. Metsästä voi myydä puita ja ostaa silmälasit.
Työmarkkinatukeen ei vaikuta mikään metsä mitenkään, ei edes lottovoitto. Tt-tukeen toki vaikuttaa.
Mitä se omaisuus on?