Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun rahat ei riitä silmälaseihin

Vierailija
21.11.2023 |

Kävin optikon ilmaisessa näöntarkastuksessa, mutta ensimmäiset lasit tuntui ihan hirveiltä enkä tottunut millään toisiinkaan, jotka sain samaan hintaan takuuvaihtona uuden näöntarkastuksen jälkeen. Kolmansista laseista pitäisi taas maksaa, mutta mulla ei ole ylimääräistä rahaa eikä luottamusta siihen, että niistä tulisi yhtään paremmat. Kärsin piilokarsastuksesta ja optikko sanoi että olen hankala tapaus. Olen nyt enimmäkseen ilman laseja, vaikka huonosta näöstä on paljon haittaa. Voinko saada mistään tukea uusien lasien hankintaan? Tuloni on toimeentulotukirajan alapuolella, mutta mulla on sellaista omaisuutta joka estää tuen saamisen, vaikken saa sitä muutettua rahaksi (yritetty on).

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä on paikkoja, joista saa edullisia silmälaseja omilla vahvuuksilla. Itse en käytä laseja, mutta pari mun kaveria on tilannu sieltä.

Vierailija
2/27 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan piilolinssit parempi vaihtoehto, mä en oikein usko että niissä laseissa itsessään on vikaa, vaan siinä enemmän että niitä ei tunnu luonnolliselta käyttää, niihin piilareihin pitää ottaa mitat kuitenkin erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netissä on paikkoja, joista saa edullisia silmälaseja omilla vahvuuksilla. Itse en käytä laseja, mutta pari mun kaveria on tilannu sieltä.

Ei mitään järkeä tilata netistä, jos edes optikkoliikkeessä mittojen mukaan tehdyt lasit ei kelvannut. Rahat menee takuuvarmasti hukkaan.

Vierailija
4/27 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/27 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on ongelmasilmät, niin en ehkä tätä testaisi. Siis ihan tuon AP:n kirjoituksen pohjalta tämä.

Vierailija
6/27 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oiskohan piilolinssit parempi vaihtoehto, mä en oikein usko että niissä laseissa itsessään on vikaa, vaan siinä enemmän että niitä ei tunnu luonnolliselta käyttää, niihin piilareihin pitää ottaa mitat kuitenkin erikseen.

Optikon mukaan piilokarsastus tekee joskus sopivien lasien löytymisestä hankalaa eli saatan joutua kokeilemaan monia voimakkuuksia ennen kuin löytyy sellaiset jotka sopii mulle.

Piilarit tulee laseja kalliimmiksi eikä niitä kannattaisi muutenkaan kokeilla, koska niihin ei saa piilokarsastuksta korjaavaa prismaa.

Vierailija
7/27 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisesta omaisuudesta siis on kyse? Joku kiinteistö, maata, metsää? Tiesithän, että nämä eivät estä toimeentulotuen saamista eikä niitä huomioida tulona tai varallisuutensa toimeentulotukea laskettaessa?

Jos sinulla on vaikeasti realisoitavaa omaisuutta, Kela kehottaa sen myymiseen ja tekee päätöksen takaisinperinnällä. Eli kun joskus saat sen myytyä, toimeentulotuki voidaan periä takaisin myynnistä saaduista varoista. 

Jos omaisuus on siis tällaista, hakisin toimeentulotukea, jotta saisit ne lasit. 

Vierailija
8/27 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisesta omaisuudesta siis on kyse? Joku kiinteistö, maata, metsää? Tiesithän, että nämä eivät estä toimeentulotuen saamista eikä niitä huomioida tulona tai varallisuutensa toimeentulotukea laskettaessa?

Jos sinulla on vaikeasti realisoitavaa omaisuutta, Kela kehottaa sen myymiseen ja tekee päätöksen takaisinperinnällä. Eli kun joskus saat sen myytyä, toimeentulotuki voidaan periä takaisin myynnistä saaduista varoista. 

Jos omaisuus on siis tällaista, hakisin toimeentulotukea, jotta saisit ne lasit. 

Ja jos Kelasta tulee kielteinen päätös, voi sen jälkeen kokeilla saisiko kunnalta harkinnanvaraista tukea.

Vierailija
9/27 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ongelmasilmät, niin en ehkä tätä testaisi. Siis ihan tuon AP:n kirjoituksen pohjalta tämä.

Miksei? Tilaa vain sellaisesta paikasta, johon voi palauttaa lasit kuluitta. Esim. Lensway on sellainen. Heidän lasinsa saa palauttaa vielä 3 kk tilaamisen jälkeen.

Vierailija
10/27 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on osamaksulla.

Vierailija
11/27 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin specsaversissa saa maksaa reuters bankin osaluotolla. Eiköhän muissakin liikkeissä ole joku osamaksusysteemi.

Vierailija
12/27 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei? Tilaa vain sellaisesta paikasta, johon voi palauttaa lasit kuluitta. Esim. Lensway on sellainen. Heidän lasinsa saa palauttaa vielä 3 kk tilaamisen jälkeen.

Jos rahasta on oikeasti tiukkaa, ei ole hyvä ajatus sitoa yhtään rahaa kelvottomiin laseihin ties kuinka pitkäksi ajaksi. Tieto siitä, että rahat saa aika varmasti joskus takaisin, ei meinaan paljon lohduta silloin kun sille rahalle olisi tarvetta. Ja ainahan on mahdollista, että posti hukkaa palautettavat silmälasit tai matkaan tulee muita mutkia, joiden takia rahat voi jäädä saamatta takaisin tai ainakin niiden palautus viivästyy.

Vierailija
13/27 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta netistä ei saa prismalaseja joita ap tarvitsee. Ei ainakaan mistään luotettavasta nettikaupasta.

T. toinen prismalasien käyttäjä

Vierailija
14/27 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiskohan jostain karsia että saisi edes osamaksulla. Eikö se näkö ole kaikkein tärkein. Osamaksulla olen itse maksanut karsien muista huveista sen aikaa pois.

Vierailija
15/27 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Levität väärää tietoa. Lenswayhin ei voi palauttaa laseja kuluitta, vaan lasien palautuskulut täytyy maksaa itse.

Vierailija
16/27 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä aikaa käytit näitä epäsopivia laseja? Ainakin minulla menee jonkun aikaa ennenkuin silmät tottuvat. Pitäisikö sinun käydä silmälääkärin luona tutkituttamassa silmäsi, jos sinne pääsisi terveyskeskuksen kautta.

Vierailija
17/27 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Levität väärää tietoa. Lenswayhin ei voi palauttaa laseja kuluitta, vaan lasien palautuskulut täytyy maksaa itse.

"LensWay vastaa palautuksesi postikuluista, kun käytät palautuslappuamme." 

Ja toiselle kommentoijalle, sieltä voi tilata Klarnan laskulla eli maksat lasit vasta, kun olet päättänyt pidätkö ne. Toki laskulle ei saa 3kk maksuaikaa, mutta eiköhän todellisuudessa saa viikossa jo päätettyä, ovatko lasit hyvät vai eivät.

https://faq.lensway.fi/article/42033/kuinka-teen-palautuksen

Vierailija
18/27 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan lasit aina osamaksulla, koska siihen ei tule mitään korkoa. Voisin itse maksaa ne kokonaankin, mutta tuon kuluttomuuden takia ei kannata.

Vierailija
19/27 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"LensWay vastaa palautuksesi postikuluista, kun käytät palautuslappuamme." 

Ja toiselle kommentoijalle, sieltä voi tilata Klarnan lasku

Itse asiassa viikko voi olla liian lyhyt aika sen selvittämiseen, onko lasit hyvät vai ei. Uusiin voimakkuuksiin tottumisessa voi mennä kolmekin viikkoa, ainakin jos ei pysty käyttämään laseja koko ajan (laseihin tottuu sitä nopeammin mitä enemmän niitä käyttää).

Vierailija
20/27 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nuo osamaksut ei auta mitään, jos tulot on niin pienet että kaikki mikä tulee myös menee ilman mitään osamaksujakin. Tai auttaahan se saamaan lasit, mutta kannattaako sen takia menettää luottotiedot, jos on epävarmaa onko uudetkaan lasit hyvät?