Voiko hypotermian saada omalla parvekkeella pakkasella? Voiko siihen menehtyä?
Jos vaikka käy niin, että nauttii juomasta ulkona lasitetulla parvekkeellaan -20 asteen pakkasessa.
Sitten vain sammuukin ja on siellä useita tunteja. Ehkä jopa vuorokauden jos taju lähtee.
Olisiko pelastettavissa, voiko noin edes käydä?
Kommentit (45)
Ei se pakkanen tiedä, onko se parvekkeella vai jossain muualla.
Taidan saada hypotermian pelkästään katsomalla ulos. Järkyttävän kylmää.
Hypotermian ei tarvita edes pakkasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista. Parveke on rajattu tuollaisen skenaarion ulkopuolelle ihan fysiikan laissa.
Mistähän höpöhöpö-lähteestä sä oot ton lukenu. Sehän on ihas perusfysiikkaa, että OMALLA parvekkeella ei voi kuolla hypotermiaan, mutta muilla voi. Siis ihan perus 8. luokan fysiikkaa.
Vanhan liiton leppoisa oman köden kautta lähtö. Kova pakkanen ja kossua niin paljon kuin ehtii ennen sammumista.
Eno kuoli kun kännissä mökillä sammui eteiseen. Oli talvi ja ovi jäi auki. Kuoli siis paleltumalla.
Tajuissaan olevan henkilön ruumiinlämmön laskiessa alle 34 asteen alkaa esiintyä sekavuutta, uneliaisuutta ja voimakkaita lihasvärinöitä. Arvostelukyky heikkenee ja henkilö voi jopa alkaa vähentää vaatetustaan. Alle 30 asteen ruumiinlämpö aiheuttaa tajuttomuuden. Lämpötilan edelleen laskiessa lihakset alkavat jäykistyä, ja alle 25 asteen lämmössä sydän ja hengitys pysähtyvät.
Lähde: Duodecin Terveyskirjasto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hypotermian voi saada vaikka oman kotinsa lattialla makaamalla.
Silloin on saanut laiminlyödä yhtä sun toistakin.
Kyllä tämä on tosiasia. Ruumiinlämpö nukkuessa laskee, lattianrajassa on viileämpää, siksi jalat palelevat lattialla. Kesäaikaan on epätodennäköistä saada hypotermia mutta vanhukset voivat saada jos kaatuvat ja makaavat lattialla pitkän aikaa. Ruumiinlämpö myös laskee kun on liikkumatta pitkän aikaa. Joten lattialle kun kaatuu eikä pääse ylös niin voi tulla hypotermia. Puhumattakaan parvekkeesta. Eihän lasitettu parveke -20 asteen pakkasella ole kuin -6-8 astetta lämpimämpi kuin ulkoilma.
Pitää olla jo sairas ja nääntynyt. Terve ihminen ei voi saada hypotermiaa alastomana 10 asteen pakkasessa.
Varmasti saat vaikka olet kuinka terve. Viimeistään siinä vaiheessa kun energiat käy vähiin ja et jaksa enää liikkua riittävästi. Mutta jo aiemmin, kun jalat siinä ekana jäätyy niin että liikkeet hyytyy.
Eli kyse on vain ajasta. Terve nuori ihminen pystyy pitämään itsensä lämpimänä pakkasessa pidempään kuin sairas tai vanhus.
Tuuli vielä tehostaa.
Mistä noin älytön käsitys voi edes syntyä?
Noin minäkin olen ajatellut itseni tappaa, jos sen haluaisin tehdä. En halua, älä sinäkään tee niin ap.
Vierailija kirjoitti:
Noin minäkin olen ajatellut itseni tappaa, jos sen haluaisin tehdä. En halua, älä sinäkään tee niin ap.
Hypotermia on minunkin ajatuksissa. Jotenkin sellainen armollisin ja oikealla paikkavalinnalla myös varma.
En ossnnut arvata, että olisi yleinen ajatus tavasta.
Isännöitsijäystäväni pyytää, että kupsahtakaa mielummin talvella sinne parvekkeelle hypotermiaan, kun ei teitä kuitenkaan löydetä moneen viikkoon. Siellä ette rupea haisemaan eikä ruumiinnesteet pilaa lattioita. Yksi hyvä paikka on sitten myös kylpyamme, kun sen voi vaihtaa helposti.
Vierailija kirjoitti:
Isännöitsijäystäväni pyytää, että kupsahtakaa mielummin talvella sinne parvekkeelle hypotermiaan, kun ei teitä kuitenkaan löydetä moneen viikkoon. Siellä ette rupea haisemaan eikä ruumiinnesteet pilaa lattioita. Yksi hyvä paikka on sitten myös kylpyamme, kun sen voi vaihtaa helposti.
Näin juuri olen ajatellut. En ala haisemaan, on siisti kuolema. Odotan tammikuuta kun on tarpeeksi kylmää. Kerään myös voimia kotini loppusiivoukseen ja muiden asioiden hoitamiseen.
Ao
Mielestäni kaikki "Voiko?" kysymykset ovat täysin tarpeettomia. Kaikkeahan voi maailmassa tapahtua tyyliin: Voiko lehmät lentää? Totta kai voi, jos niillä on siivet!
Vierailija kirjoitti:
Jos vaan juo ja sitten menee ulos tupakalle. On ottanut unilääkkeen ja nukahtaa istualteen. Muutaman tunnin päästä on jo taju lähtenyt ja enää on mahdollisuus selvitä vain muiden turvin. Sydän on asetylessa ja jossain kohtaa kuolema korjaa.
Se on asystole.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kaikki "Voiko?" kysymykset ovat täysin tarpeettomia. Kaikkeahan voi maailmassa tapahtua tyyliin: Voiko lehmät lentää? Totta kai voi, jos niillä on siivet!
Pigs will fly when given sufficient thrust.
Vanha ilmailusanonta.
20 asteen pakkaseen kun sammuu niin riittää 15 minuuttia kun kuolee hypotermiaan. Itse olin kerran kotona ja menin parvekkeelle. Parvekkeen ovi meni kiinni vahingossa ja sitä ei saa auki sieltä ulkopuolelta. Oli noin 4 astetta pakkasta ja mulla oli vain t paita ja verkkarit sekä sandaalit jalassa. Alkoi tulla kylmä heti ja minulla oli harjaterästä parvekkeellä. Sillä hakkasin ikkunan rikki ja pääsin sisälle. Puoli tuntia niin olisin ollut jo aika tooiminta kyvytön niin kylmässä.
Vierailija kirjoitti:
20 asteen pakkaseen kun sammuu niin riittää 15 minuuttia kun kuolee hypotermiaan. Itse olin kerran kotona ja menin parvekkeelle. Parvekkeen ovi meni kiinni vahingossa ja sitä ei saa auki sieltä ulkopuolelta. Oli noin 4 astetta pakkasta ja mulla oli vain t paita ja verkkarit sekä sandaalit jalassa. Alkoi tulla kylmä heti ja minulla oli harjaterästä parvekkeellä. Sillä hakkasin ikkunan rikki ja pääsin sisälle. Puoli tuntia niin olisin ollut jo aika tooiminta kyvytön niin kylmässä.
En usko että noin nopeasti. Eri asia jos tippuu jääkylmään veteen.
Juu. Siksi nuorten ei kannata juoda liikaa tai vetää muutakaan liika-annoksena. Ulkona voi olla vaarallisen kylmää tai kuumaa. Osa voi jäädä hissin oven väliin tai auton alle. Pitää olla varovainen. Pitää tuntea annoskoot ja olosuhteet. Parvekkeen kaiteet joskus oudon matalia. Ulkomailla ei rakennusten katolle tai uima-altaaseen hyppyjä parvekkeelta.
Jos tosiaan sammuu liian alkoholin takia, kyllä sinne voi kuolla ja yllättävän nopeastikin. Mutta jos on kyse enemmänkin vaan nukahtamisesta koska väsytti muutenkin ja alkoholi sitten laittoi nukkumaan, mutta sitä ei iole veressä läheskään niin paljon että varsinaisesta sammumisesta olisi kyse, niin silloin kyllä palelemisesta tuleva epämiellyttävä olo herättää ihmisen ja saa hakeutumaan sisätiloihin.
Hypotermiaa ei ole korkeakoulutettujen asumaalueilla täällä Hesessä se on köyhien sairaus jonka voi saada vuokralaisilta pitää pestä lakanat yheksässäkympissä jos on yyhoita talossa ja luteet päiväkodeissa levittää hyperterniä myös