Alkoholinkäytön lopettaminen, mikä oli käännekohta?
Itse olen vakavasti miettinyt juomisen lopettamista. En juo erityisen usein, nykyisin keskimäärin yhtenä iltana kuukaudessa. Näin pikkujoulukautena kertoja voi olla useammin, mutta pystyn olemaan muutamankin kuukauden juomatta. Olen vaan huomannut, että alkoholi aiheuttaa nykyään jälkeenpäin niin paljon henkistä ahdistusta vaikken olisi tehnyt mitään miksi olisi syytä tuntea sellaista oloa. Muisti pätkii vähäisestäkin määrästä mietoja juomia.
Yllättävän vaikeaa kuitenkin on jättää alko pois, ei siksi että sitä tekisi mieli juoda sen itsensä vuoksi, vaan koska se on aika keskeisesti kuulunut ajanviettoon monessa kaveriporukassa. En usko viihtyväni selvin päin paikoissa missä muut ovat juoneet. Voi siis olla, että aika moni ihminen tipahtaa kaveripiiristä ihan vain tämän takia.
Kaipaisin kokemuksia muilta vastaavassa tilanteessa olleilta!
Kommentit (14)
Jos kaverisi ovat hyvää seuraa, istu toki porukassa ja siemaile alkoholitonta juomaa.
Jos meno ei miellytä, etsi raitista seuraa.
Se miten kerran pari viikonloppua jäi juomatta ja huomasin että liikuntasuorituksista palautui nopeammin ja sain kaksi treenipäivää lisää kalenteriin. Kuntokin kohisi nopeasti ihan uusille tasoille.
Keskustelin myös erään fysioterapeutin kanssa tästä ja hän totesi että yksi tärkein syy suomalaisten heikolle menestykselle urheilussa kansainvälisellä tasolla on piilossa tapahtuva alkoholin käyttö.
Alkoholi heikentää palautumista ja tekee turhaksi monet treenit. Hyödyt häviävät ja tulee jopa takkiin.
Alkoi näkyä naamasta eikä ollut enää hauskaa. Siinä oli riittävä syy meikäläisellä. Kasvoin kai aikuiseksi.
No kokeile ihmeessä sitä lopettamista. Sullahan ei ole mikään pakkotilanne selvästi, et ole alkoholiongelmainen tai mitään. Joten voit vaikka kokeilla mennä sinne kavereiden kanssa menoihin ja juoda alkoholitonta, ja katsoa miltä se tuntuu. Eihän se välttämättä olekaan niin tylsää, kuin ajattelet. Tai sitten se on, ja sitten puntaroit, kumpi on pahempi, se sinulle tuleva henkinen ahdistus pienenkin juomisen jälkeen, vai se että oli vähän tylsää illanvietossa. Kumpikin valinta, juoda tai olla juomatta, on ok.
Kun istuu selvänä pari iltaa juopottelijoiden seurassa huomaa oitis, että se jankuttaminen , tyhjälle nauru ja kiistely jonninjoutavista asioista on äärimmäisen tyhmää. Siitä on hyvä aloittaa raittiuskokeilu
Vierailija kirjoitti:
Kun istuu selvänä pari iltaa juopottelijoiden seurassa huomaa oitis, että se jankuttaminen , tyhjälle nauru ja kiistely jonninjoutavista asioista on äärimmäisen tyhmää. Siitä on hyvä aloittaa raittiuskokeilu
Samaa se on niillä selvinpäin. Viina tyhmentää.
En halunnut kustantaa opiskelijabiletystä opintolainalla, joten lopetin baarisuunnistukset.
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Mulla jäi alkoholin juonti kokonaan aloittamatta kun menin yläasteella selvinpäin pikkujouluhin.
N31
Vierailija kirjoitti:
Jos kaverisi ovat hyvää seuraa, istu toki porukassa ja siemaile alkoholitonta juomaa.
Jos meno ei miellytä, etsi raitista seuraa.
Hyvin olen pärjännyt seurassa Cokis linjalla reilun viisi vuotta. Aamulla sitten kuittaillut krapulaisille.
Juominen on tylsää ja täysraittius on vielä tylsempää. Onneksi ne eivät ole ainoat vaihtoehdot.
Raskaaksi tuleminen lopetti ja radikaalisti vähenti. Ennen lapsia join aikalailla joka viikonloppu. Nykyään n. kerran vuodessa. Ja tänä vuonna meinaan lähteä 10 vuoden tauon jälkeen pikkujouluihin.
Jätin alkoholin kokonaan pois kun aloin seurustella vastaraitistuneen alkoholistin kanssa. Omissa kaveriporukoissani juomattomuus ei ole koskaan ollut ongelma, juominen ei ole normi. Jotkut ottaa, jotkut on selvin päin - minä nykyisin aina.